• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkania i handel zamiast przystanku SKM w Nowym Porcie

Krzysztof Koprowski
7 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Letnica i Brzeźno płotem podzielone
  • Tak obecnie wygląda dawny przystanek SKM Nowy Port.
  • Tak obecnie wygląda dawny przystanek SKM Nowy Port.
  • Tak obecnie wygląda dawny przystanek SKM Nowy Port.

To już koniec marzeń o powrocie SKM do Nowego Portu. Zarówno miasto, jak i kolejarze chcą przeznaczyć tereny kolejowe w obrębie dawnego przystanku Nowy Port zobacz na mapie Gdańska pod zabudowę usługową lub mieszkaniowo-usługową. Radni jednogłośnie zgodzili się na rozpoczęcie prac nad nowym planem zagospodarowania.



Do którego przystanku powinny być wznowione kursy pociągów SKM?

Przystanek Szybkiej Kolei Miejskiej w Nowym Porcie w rejonie ul. Podjazd funkcjonował do grudnia 2002 r.

Pięć lat później wraz z modernizacją przejazdu przez tory na wysokości skrzyżowania Oliwska - Przemysłowa zobacz na mapie Gdańska zdemontowano tor, którym mogły dotrzeć tutaj pociągi.

Obecnie dawny peron jest niemal w całości zarośnięty. Próżno szukać tutaj tablic informacyjnych, torów czy pozostałej infrastruktury kolejowej. Te zostały już usunięte ponad dekadę temu. Pamiątką po przystanku pozostaje jeszcze fragment wiaty przy wejściu na peron.

SKM dla mieszkańców nowych osiedli w Letnicy



W ostatnich latach wrócił pomysł reaktywacji połączenia SKM na tej linii - przede wszystkim ze względu na wyrastające jak grzyby po deszczu osiedla w Letnicy. Kolejarze pierwotnie chcieli dokonać rozbiórki wszystkich przystanków na dawnej trasie SKM, jednak plany te pokrzyżował konserwator zabytków, który uratował przed rozbiórką przystanki Gdańsk Stocznia (peron do Nowego Portu), Gdańsk Kolonia i Gdańsk Brzeźno. PKP zgodziło się też na pozostawienie peronu przy Węźle Kliniczna (Gdańsk Nowe Szkoty).

SKM nie dojedzie do przystanku Nowy Port



Teraz okazuje się, że nawet jeżeli dojdzie kiedykolwiek do reaktywacji połączenia, to pociągi nie dotrą już do centrum Nowego Portu, a co najwyżej do przystanku Gdańsk Brzeźno. Prezydent Gdańska i Biuro Rozwoju Gdańska zgodzili się przychylić do prośby kolejarzy, by teren przystanku Nowy Port całkowicie wyłączyć z funkcji kolejowej.

- W 2017 r. PKP złożyło wniosek o zmianę planu miejscowego celem wprowadzenia na wskazanym terenie ścieżek pieszo-rowerowych oraz zabudowy usługowej. Ponieważ możliwości inwestycyjne dzielnicy Nowy Port są ograniczone - jest to dzielnica, której struktury pozwalają jedynie na niewielkie uzupełnienia zabudowy - w perspektywie najbliższych lat liczba mieszkańców nie wzrośnie do poziomu uzasadniającego prowadzenie na tym odcinku przewozów SKM na poziomie rentownym. Uznano zatem, że dzielnica Nowy Port obsługiwana będzie w zakresie transportu zbiorowego tramwajem oraz autobusem, których ofertę przewozową można w miarę potrzeb wzbogacić - wyjaśnia Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Warto podkreślić, że PKP wystąpiło również z podobnym wnioskiem dla przystanku Gdańsk Brzeźno, na co jednak - przynajmniej na razie - nie ma zgody m.in. ze względu na wspomnianą ochronę konserwatorską.

  • Projektem planu będą również objęte istniejące budynki przy ul. Podjazd.
  • Z rejonu dawnego przystanku widać m.in. pomnik na Westerplatte.
  • Z okolic dawnego przystanku roztacza się też widok na wejście na portu.

Urzędnicy: Nowemu Portowi wystarczą tramwaje i autobusy



Zdaniem BRG istnieje ekonomiczno-transportowe uzasadnienia reaktywacji połączenia SKM, lecz jedynie do wysokości Letnicy (przystanek Gdańsk Zaspa Towarowa) lub ewentualnie przystanku Gdańsk Brzeźno. W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego przystanek Nowy Port nie został już nawet uwzględniony.

- W ostatnich latach funkcjonowania SKM w kierunku Nowego Portu przystanki końcowe (Brzeźno oraz Nowy Port) charakteryzowały się znikomym potokiem pasażerskim w stosunku do możliwości przewozowych SKM. Atrakcyjniejszą alternatywą dla mieszkańców Nowego Portu była trasa tramwajowa m.in. ze względu na większą częstotliwość kursowania tramwajów oraz jej trasowanie w sąsiedztwie terenów mieszkaniowych i usługowych. To było właśnie jednym z powodów zawieszenia przewozów SKM do Nowego Portu - dodaje Damszel-Turek.
Granice planu zagospodarowania przestrzennego. Granice planu zagospodarowania przestrzennego.

Radni jednogłośnie poparli sporządzenie nowego planu



Na ostatnią sesję Rady Miasta Gdańska skierowano uchwałę o przystąpieniu do sporządzania nowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego "Nowy Port rejon ulicy Oliwskiej i dawnego dworca kolejowego Nowy Port w mieście Gdańsku".

- Północną część obszaru objętego granicami planu stanowią wyłączone z eksploatacji tereny po dawnym torowisku, przeznaczone w planie obowiązującym pod funkcje stacji kolejowej oraz szlaku kolejowego. Z uwagi na niezasadność reaktywacji linii SKM w jej końcowym przebiegu (do Nowego Portu) właściwa jest zmiana przeznaczenia tego terenu i zwiększenie jego możliwości inwestycyjnych. Część południowa objęta została granicami Gminnego Programu Rewitalizacji Miasta Gdańska dla obszaru Nowy Port z Twierdzą Wisłoujście. W związku z powyższym częściowo zmianie mogą ulec ustalenia dotyczące funkcji przewidzianej dla tego terenu (administracja, usługi, parking). Przeanalizowane zostaną możliwości realizacji zabudowy mieszkaniowej bądź mieszkaniowo-usługowej, jako wzmocnienie procesu rewitalizacji społeczno-przestrzennej poprzez uzupełnienie tkanki miejskiej nową zabudową wpisującą się w charakter otoczenia i dopełniającą zabytkową tkankę Nowego Portu - czytamy w uzasadnieniu przystąpienia do sporządzania nowego MPZP.
Przystąpienie do sporządzania nowego planu pozytywnie zaopiniowała Komisja Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta Gdańska. Stanowiska w tej sprawie nie zajęła natomiast lokalna rada dzielnicy.

Uchwała na sesji została przyjęta jednogłośnie 27 głosami radnych. Przed głosowaniem żaden radny nie zgłosił chęci zabrania głosu.

W trakcie przygotowania artykułu próbowaliśmy dowiedzieć się, jakie plany wobec działki w Nowym Porcie mają kolejarze. Mimo zapewnień o rychłej odpowiedzi, nie uzyskaliśmy jej przez ponad tydzień.

Miejsca

Opinie (504) ponad 20 zablokowanych

  • (1)

    Najpierw ustawili grafik na najgłupsze godziny a potem zlikwidowali że niby nikt nie jeździ...

    • 26 5

    • To się podobno nazywa wygaszanie popytu.

      Robią to PKP i PKS od wielu wielu lat w całej Polsce

      • 12 2

  • Gdansk jak zwykle, krok do przodu, dwa kroki w tył.

    Widzę dzieło adamowicza kontynuowane

    • 28 5

  • Jak zakorkować miasto

    Odcinek 2137

    • 23 5

  • Gdzie żyjemy. Grzelak zlikwidował prom w Porcie

    nie można nawet wysupłać kasy na PKM-kę do Głównego, to myślicie że SKM-kę puszczą? Chyba z Lisickim jako perszeronem

    • 21 6

  • Głupota!!

    Znowu deweloper ich kupił! Banda krótkowidzów, żal patrzeć jak to miasto robi się coraz gorzej zagospodarowane.

    • 29 5

  • Zlikwidowanie przystanku Nowy Port (2)

    tę linię SKM właśnie wykończyło. Stała się ona bowiem koleją do nikąd. Stacja Brzeźno jest od większych skupisk budynków zbyt odległa. Zmuszało to mieszkańców Nowego Portu do dojeżdżania do niej, co czyniło podróż SKM-ką bezsensowną. Ta linia powinna być przywrócona w całości, nawet gdyby Miasto miało do niej dopłacać. Zmniejszy bowiem ona znacząco ruch samochodów osobowych.

    • 34 6

    • i tak dopłaca za okazjonalne dojazdy do stadionu

      ok. 20 razy w roku

      • 2 0

    • Nie bredź.

      • 0 0

  • (3)

    Handel i mieszkania! - w Straszynie w dawnym budynku dworca zrobiono imprezownię, bo po co uruchamiać komunikację - niech ludzie stoją w korkach!

    • 18 4

    • imprezownia? (1)

      Jaką imprezownię człowieku? Jest tam aktywnie działająca mediateka, pełno ludzi korzysta.
      Poza tym po co teraz wielkie dworce na takich liniach kolejowych? Jeśli zechcą zreaktywować tę trasę to wystarczy zadaszona wiata, i automat na bilety.

      • 4 1

      • widziałeś wiaty niezadaszone?

        Widzę, że Gomółka wiecznie żywy...

        • 2 0

    • Bibliotekę z miejscem na występy i kawiarnie obok. Miło i z sensem opisialy towarzyszu

      • 0 5

  • Klamczynski niech da

    On tak wszystkim daje, ze "swoich".

    • 6 4

  • Developer na torach

    Developer wchodzi już na tory kolejowe, pora zaraz zabudować na palach plażę i zatokę. Po co to komu???

    • 12 2

  • Znowu poszły koperty (1)

    Znowu developerzy górą. Super. Bravo p. Prezydent.

    • 25 5

    • Koperty to idą na tzw. Kosciol

      • 2 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte

Turniej Piłkarski Gedania Wrosystem Cup 2024

turniej
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane