• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe osiedle na Przymorzu. Gotowy jest projekt planu zagospodarowania

Krzysztof Koprowski
17 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Przykładowa forma nowej zabudowy zgodna z projektem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przy wykorzystaniu maksymalnych parametrów urbanistycznych. Przykładowa forma nowej zabudowy zgodna z projektem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przy wykorzystaniu maksymalnych parametrów urbanistycznych.

Projekt planu zagospodarowania dla rejonu marketu budowlanego przy ul. Kołobrzeskiej zobacz na mapie Gdańska na Przymorzu, nieco ponad rok od prezentacji na komisji Rady Miasta Gdańska, został wyłożony do publicznego wglądu. Jeżeli zostanie przyjęty, wkrótce będzie mogło powstać tu nowe osiedle z budynkami do 40 metrów wysokości.



Jaka powinna być wysokość nowej zabudowy na terenie objętym planem?

O projekcie miejscowego planu zagospodarowania dla terenu, który dzisiaj zajmują: market budowlany Obi (wcześniej Praktiker), biurowiec PKS Gdańsk Oliwa oraz stacja benzynowa Orlen, pisaliśmy we wrześniu 2017 r., kiedy jego wstępna koncepcja trafiła na Komisję Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta Gdańska.

Choć od tego momentu zmienił się właściciel sieci sklepów budowlanych Praktiker, to plan dalej jest procedowany, a nowy nabywca terenu wnioskował m.in. o zwiększenie parametrów zabudowy.

- Pojawił się postulat wyższej zabudowy, jak i ograniczenie powierzchni zieleni, co jednak nie zostało uwzględnione w projekcie planu - mówi Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Plan dopuszcza etapowanie zabudowy. Pierwsze budynki mogą więc powstać na parkingu przed centrum handlowym, o ile jego właściciel zapewni miejsca parkingowe dla klientów. Plan dopuszcza etapowanie zabudowy. Pierwsze budynki mogą więc powstać na parkingu przed centrum handlowym, o ile jego właściciel zapewni miejsca parkingowe dla klientów.

Bardziej miejska zabudowa, bez dróg serwisowych



Od zeszłego roku dokonano natomiast zmian po konsultacji z Miejską Komisją Urbanistyczno-Architektoniczną.

- W wyniku rozmów z MKUA, od ul. Szczecińskiej wprowadzono zakaz realizacji parkingów terenowych oraz ulic wewnętrznych [tzw. dróg serwisowych - dop. red.] między elewacją nowej zabudowy a ulicą - tłumaczy Krzysztof Krzemiński, projektant prowadzący plan dla tego obszaru miasta z BRG.
Ponadto w planie zarezerwowano niewielki teren pod ewentualną budowę prawoskrętu z ul. Szczecińskiej w Kołobrzeską. W związku z przyjęciem tzw. uchwały krajobrazowej, z projektu dokumentu wykreślono natomiast zapisy dotyczące sytuowania reklam oraz ogrodzeń.

Bez zmian pozostaje tzw. pierzeja eksponowana od ul. Kołobrzeskiej (czyli z użyciem lepszych materiałów) wraz z lokalami usługowymi w parterach budynków oraz bez parkingów i dróg serwisowych od frontu (parkingi mogą powstać po drugiej stronie budynków lub/i pod ziemią).

  • W planie zarezerwowano niewielki teren (nz. po prawej) pod poszerzenie skrzyżowania ul. Szczecińskiej z Kołobrzeską.
  • Zachowane muszą być również istniejące szpalery drzew wzdłuż ul. Szczecińskiej...
  • ... oraz na zapleczu istniejącego marketu budowlanego.

Wysokość zabudowy od 10 do 40 metrów



Podtrzymano również stopniowanie zabudowy od 10 metrów wysokości wzdłuż ul. Szczecińskiej i 20 metrów wzdłuż ul. Kołobrzeskiej aż po 40 metrów (ok. 11 pięter) w głębi działki, na terenie zajmowanym obecnie w znacznej części przez market budowlany.

Dojazd do nowej zabudowy mieszkaniowo-usługowej będzie odbywał się od ul. Szczecińskiej oraz Kołobrzeskiej, przy czym od ul. Szczecińskiej nie będzie można projektować dojazdu dla większych obiektów handlowych (powyżej 400 m kw. powierzchni sprzedaży).

Mieszkańcy obecni podczas dyskusji publicznej nad projektem planu domagali się obniżenia zabudowy do trzech-czterech pięter oraz zwracali uwagę na brak terenów zielonych w tej części Gdańska.

Zdaniem urbanistów proponowana wysokość nawiązuje do pobliskiej zabudowy, a bez planu zagospodarowania inwestor i tak mógłby postawić budynki o podobnych gabarytach w oparciu o tzw. warunki zabudowy.

Czytaj też: Jak planowane są polskie miasta?

Co z zielenią?



Proponowane parametry urbanistyczne, przy realizacji nowej zabudowy mieszkaniowej z niewielkim udziałem usług, wymuszą powstanie jednego hektara terenów zielonych na terenie o łącznej powierzchni ok. trzech hektarów. Zieleń ta jednak może być niedostępna dla osób z zewnątrz.

Najbliższy ogólnodostępny park planowany jest w bliżej nieokreślonej przyszłości na fragmencie ogródków działkowych przy ul. Hynka zobacz na mapie Gdańska - ponad pół kilometra od ul. Kołobrzeskiej. Na razie teren ten został zarezerwowany pod taką funkcję w studium, nie przygotowano jednak odpowiedniego planu zagospodarowania.

Przy zabudowie mieszkaniowej z niewielkim udziałem usług w parterach plan narzuca urządzenie ok. 1 hektara terenów zieleni. Ta jednak może być dostępna wyłącznie dla mieszkańców przyszłej inwestycji, podobnie jak ma to miejsce na pobliskim nowym osiedlu deweloperskim. Przy zabudowie mieszkaniowej z niewielkim udziałem usług w parterach plan narzuca urządzenie ok. 1 hektara terenów zieleni. Ta jednak może być dostępna wyłącznie dla mieszkańców przyszłej inwestycji, podobnie jak ma to miejsce na pobliskim nowym osiedlu deweloperskim.

Problemy z parkowaniem? SPP lub przejęcie ulic od miasta



Zdaniem mieszkańców, nowa zabudowa spowoduje również przeciążenie układu drogowego oraz utrudni parkowanie. Odpowiedź urbanistów: na podstawie analiz ruchu uznać można, że wpływ nowej zabudowy na przepustowość będzie niewielki, a mieszkańcy mogą wnioskować o utworzenie Strefy Płatnego Parkowania lub... przejąć w utrzymanie i zarząd lokalne drogi od miasta.

Projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wraz z prognozą oddziaływania na środowisko dostępny jest na stronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska. Uwagi do obu dokumentów można zgłaszać do 7 stycznia 2019 r.

Miejsca

Opinie (434) ponad 20 zablokowanych

  • (1)

    Prawie bardzo dobry artykuł. Może społeczność zacznie działać ? A badania społecznościowe, ankieta kiedy będzie? Kiedy będzie można się wypowiedzieć pisemnie na ten temat ? Tylko listy oficjalne do 7 stycznia 2019 ? ? ? ? ? ? Dlaczego aż tak zabudowują teraz tą historyczną dzielnicę Przymorze i dlaczego śródmieście (podobno) ? Parkingów już brakuje, karetki itp. już stoją na szlabanach aby wjechać i uratować komuś życie a o korkach i braku miejsc parkingowych nawet dla mieszkańców to nawet już chyba nie trzeba pisać to każdy widzi i wie co się dzieje ostatnio na Przymorzu kto tam był chociażby przejazdem w ciągu dnia ! Jakie badania robili, kto i kiedy, może deweloper kilka lat temu jak jeszcze była to spokojna dzielnica bo chyba nie teraz bo by też utknął w korku ?!

    • 4 1

    • i jaki z tego morał ?

      Mnie nasuwa się tylko jeden wniosek: zmniejszyć ilość samochodów.
      Pamiętajmy, żeby jednak nie wylać dziecka z kąpielą, czyli ograniczenie liczby samochodów, nie jest równoznaczne z ograniczeniem liczby mieszkańców. Trzeba zadbać o przyrost liczby mieszkańców i zapewnić im mieszkania, jednocześnie namówić mieszkańców, aby nie korzystali z aut.
      Nie ma innego wyjścia, tak robi cały świat, bo inaczej udusimy się w spalinach

      • 2 0

  • Super, ale tylko napiszcie czy zaplanowano 3-pasmowke zeby stamtąd wyjechac?? (18)

    • 363 35

    • Powinni zrobić przelot do Hynka (1)

      • 3 0

      • Tanie linie Ryanair z przymorza do Wrzeszcza? Hmmm ... moze to sie uda.

        • 3 0

    • He he he (7)

      Własnie miałem pisać czy pomyśleli o komunikacji drogowej, bo od 40 lat za wiele w tym temacie się tam nie zmieniło, wyobraźcie sobie teraz powiedzmy 1000 rodzin gdzie dzisiaj praktycznie wszyscy mają auta, jak to będzie wyglądało w praktyce już po zasiedleniu tych budynków..... Podejrzewam że główna zachętą będzie "super dostęp do komunikacji miejskiej"

      • 22 9

      • Auchan obok, przychodnie też, tylko może urząd daleko (6)

        Na co tam komu auto?

        • 11 15

        • Pewnie, tachać siaty z auchan to sama przyjemność (5)

          chyba że masz czas i robisz zakupy codziennie, wtedy spoko. ja robie raz na tydzien i bez auta nie da rady.

          • 11 12

          • (2)

            mając Auchan obok, można zakupy robić codziennie, ... nie tracąc zbytnio czasu

            • 10 12

            • Nie tracąc zbytnio czasu łażąc po hipermarkecie (1)

              toś wymyślił teraz. To nie jest osiedlowy sklepik, w którym załatwisz zakupy w 5 minut.

              • 1 3

              • a osiedlowego sklepiku nie ma przypadkowo w okolicy?

                Nie wiem jak Ty, ale ja idąc tylko po pieczywo i nabiał potrafię powstrzymać się od łazikowania po stoiskach AGD

                • 3 0

          • Każ sobie przywieźć.

            • 7 3

          • To może

            Mniej jeść?

            • 10 2

    • A gdzie ty chesz jechać jak wszystko pod ręką? (5)

      Jak pracujesz samochodem lub gdzieś gdzie nie dojedziesz komunikacją to nie kupujesz mieszkania w centrum.

      • 29 29

      • A ty to od planowania i układania życia (3)

        Jesteś? Co was to obchodzi z kim po co i gdzie będę jeździł, stawiają nowe budynki powinni mieć obowiązek zapewnienia infrastruktury drogowej, załóżmy za karetka będzie jechała tam do ciebie, i przez korki spóźni się o 10 minut, co wtedy? Będzie płacz że budynki nastawiali a o drogach nikt nie pomyślał?

        • 46 21

        • (1)

          A na hui komu drogi? Musi miec kazdy samochod?
          Przeciez jest Mevo! Sa wspoldzielone hulajnogi, dostawy do domu, praca zdalna, zarcie na telefon.

          • 7 1

          • I jest starzejące się społeczeństwo

            zmień nicka na "dekiel"

            • 2 1

        • Najwyrazniej to jakis wąsaty komuch co całe życie poza osiedle nie wyjechał, najdalej

          do komitetu centralnego, i lubi za innych decydowac jak mają żyć,

          • 31 11

      • Nie każdy pracuje w zabce na parterze apartamentowca

        • 18 6

    • W zasięgu buta masz skm i tramwaj a chcesz 3 pasmówkę? (1)

      Do tego jeszcze może bezkolizyjne skrzyżowania, błędnik, i rozbiegówkę do a1? Puknij się.

      • 21 20

      • Nie ma sprawy, poczekajmy az wybudują, zrob sobie zakładke tego wątku pogadamy za 3 lata.

        • 16 3

  • Takiego kurnika brakowało! Wincej korków, wincej aut. Zagęszczać!

    2000 aut nie wpłynie na korki, i miejsca do parkowania? No nie wpłynie bo i tak nie ma gdzie parkować i ciągle stoi korek. Grodzony teren zielony? Super! Ale nad morze będą jeździć bo to wspólne?

    • 6 0

  • https://dom.trojmiasto.pl/Gdansk-i-Gdynia-Nowe-plany-miejscowe-w-trakcie-wylozenia-n129654.html
    Obejrzyjcie film ! Czasu jest bardzo,bardzo mało ! Ktos cos juz zrobil ?

    • 3 0

  • Wybraliscie adamowicza to macie (4)

    Jak słysze te nazwiska Edyta Damszel-Turek, Adamowicz, czy firma Robyg to mnie skreca, sitwa, taka że w poważaniu mają to co mówią mieszkańcy, tylko biznes sie liczy., Co tam korki, co tam spaliny, co tam dyskomfort życia dla wszystkich w tym obszarze, Nawalić zabudować i kaskę zgarnąć. W poważaniu macie mieszkańców i ich uwagi, Mam nadzieje że kiedyś Ci ludzie trafią do więzienia i odpowiedzą całym swoim majątkem za takie postępowanie

    • 47 8

    • Żal literek na odpowiedź.

      Idź chłopie, poszukaj pracy i zrób coś dobrego dla społeczeństwa.

      • 2 2

    • a myślisz że twoje chłopaki od Jarka coś by zrobili buhahaha wrócilibyśmy do gierka i jego kolesi.

      • 1 1

    • ło matko, ...

      • 1 0

    • Gdynia ma to samo niestety.

      • 1 1

  • Szkoda tylko,że coraz większe korki się robią w 3-mieście również w sypialniach (np. Kowale/ Jasień/Ujeścisko/a dróg dojazdowych brak, to epicentrum Gdańska zabudowywać teraz będą bo taniej,bo o drogach ktoś wcześniej nie pomyślał) a zwłaszcza na Przymorzu,i że Przymorze stało się śródmieściem podobno hahaha a co za tym idzie brak miejsc parkingowych, z którymi jest i tak coraz gorzej a drapacze chmur powstają coraz większe i coraz więcej,no i jednak i Obi (dawniej Praktiker) też zniknie z powierzchni Ziemi i powstaną wieżowce bo na pewno nie zieleń,której i tak już jest jak na lekarstwo na Przymorzu. Gdzie parki i boiska w Gdańsku... ,jest ich już coraz mniej,pomyślmy o tym również,również dla naszych dzieci i wnuków, popatrzmy w przyszłość i zastanówmy się trochę nad nią i nad naszym wspólnym miastem Gdańsk i zróbmy coś z tym a nie siedźmy z założonymi rękoma tylko,i nie krytykujmy ludzi którzy próbują coś z tym zrobić tylko pomóżmy im,do roboty rodacy ! tylko do 7 stycznia 2019 ( !!!) można podobno pisać odwołania/ sprzeciwy !

    • 7 1

  • Masakra! (2)

    Najwyrazniej dla decydentow liczy sie kasa i tylko kasa. Deweloperka rzadzi Gdanskiem od lat. Uklad zamkniety trwa i mieszkancy nic na to nie poradza. Pozostaje im tylko pogodzenie sie z takim stanem rzeczy lub wyprowadzka. Wolnosc wyboru jest. To takie wspolczesne przesiedlanie ludnosci w dobie demokratycznej wolnosci. Demokracja: mówisz, co chcesz, robisz, co ci każą. Geoffrey Berry

    • 13 4

    • Rozwój miasta do wewnątrz

      A Pan w której części Gdańska mieszka? Bo gdzieś Pani/Pan mieszka z pewnością. Chcemy więcej Gdańszczan to albo się rozmnażajmy w ramach swoich gospodarstw domowych (ciasne, ale własne) albo przygotujmy nowe mieszkania dla przybyszów (ktoś musi przecież pracować w usługach, z których tak chętnie korzystamy).

      • 1 0

    • Jak to?

      Mieszkańcy nic nie poradzą?! A kto przy urnach głosuje? Krasnoludki?!

      • 2 1

  • Co z ulicami

    Poszerzyć i zmodernizować kolobrzeska!

    • 3 3

  • Wzrost stóp procentowych z pewnością będzie skutkował korektą cen (2)

    Przymorze, śródmieście, pas nadmorski to rejony gdzie mieszkania w znacznej czèś i są kupowane przez inwestorów. Przy aktualnych cenach zakup inwestycyjny jest mało opłacalny, i liczba zainteresowanych takim zakupem spadnie. Ponadto groźby "zrobienia porządku" z najmem dobowym też może się skutecznie przyczynić do korektu cen.

    • 4 1

    • Inwestorze ! ... czyżby obawa przed nadchodzącą konkurencją ? (1)

      • 1 1

      • Dokładnie

        Dlatego wychodzę z Przymorza i wchodzę w coś bardziej niszowego w danej chwili

        • 1 0

  • to jest miasto, a nie wieś (2)

    Kołobrzeska musi wyglądać

    • 8 15

    • nie dlugo nie bedzie jej widac przez te kleby dymow z blachosmrodow z mazurskich wiosek i nie tylko

      • 5 0

    • Juz od dawna dobrze wyglada

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień otwarty deweloper Yareal

dni otwarte

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane