• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe osiedle na Przymorzu. Gotowy jest projekt planu zagospodarowania

Krzysztof Koprowski
17 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Przykładowa forma nowej zabudowy zgodna z projektem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przy wykorzystaniu maksymalnych parametrów urbanistycznych. Przykładowa forma nowej zabudowy zgodna z projektem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przy wykorzystaniu maksymalnych parametrów urbanistycznych.

Projekt planu zagospodarowania dla rejonu marketu budowlanego przy ul. Kołobrzeskiej zobacz na mapie Gdańska na Przymorzu, nieco ponad rok od prezentacji na komisji Rady Miasta Gdańska, został wyłożony do publicznego wglądu. Jeżeli zostanie przyjęty, wkrótce będzie mogło powstać tu nowe osiedle z budynkami do 40 metrów wysokości.



Jaka powinna być wysokość nowej zabudowy na terenie objętym planem?

O projekcie miejscowego planu zagospodarowania dla terenu, który dzisiaj zajmują: market budowlany Obi (wcześniej Praktiker), biurowiec PKS Gdańsk Oliwa oraz stacja benzynowa Orlen, pisaliśmy we wrześniu 2017 r., kiedy jego wstępna koncepcja trafiła na Komisję Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta Gdańska.

Choć od tego momentu zmienił się właściciel sieci sklepów budowlanych Praktiker, to plan dalej jest procedowany, a nowy nabywca terenu wnioskował m.in. o zwiększenie parametrów zabudowy.

- Pojawił się postulat wyższej zabudowy, jak i ograniczenie powierzchni zieleni, co jednak nie zostało uwzględnione w projekcie planu - mówi Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Plan dopuszcza etapowanie zabudowy. Pierwsze budynki mogą więc powstać na parkingu przed centrum handlowym, o ile jego właściciel zapewni miejsca parkingowe dla klientów. Plan dopuszcza etapowanie zabudowy. Pierwsze budynki mogą więc powstać na parkingu przed centrum handlowym, o ile jego właściciel zapewni miejsca parkingowe dla klientów.

Bardziej miejska zabudowa, bez dróg serwisowych



Od zeszłego roku dokonano natomiast zmian po konsultacji z Miejską Komisją Urbanistyczno-Architektoniczną.

- W wyniku rozmów z MKUA, od ul. Szczecińskiej wprowadzono zakaz realizacji parkingów terenowych oraz ulic wewnętrznych [tzw. dróg serwisowych - dop. red.] między elewacją nowej zabudowy a ulicą - tłumaczy Krzysztof Krzemiński, projektant prowadzący plan dla tego obszaru miasta z BRG.
Ponadto w planie zarezerwowano niewielki teren pod ewentualną budowę prawoskrętu z ul. Szczecińskiej w Kołobrzeską. W związku z przyjęciem tzw. uchwały krajobrazowej, z projektu dokumentu wykreślono natomiast zapisy dotyczące sytuowania reklam oraz ogrodzeń.

Bez zmian pozostaje tzw. pierzeja eksponowana od ul. Kołobrzeskiej (czyli z użyciem lepszych materiałów) wraz z lokalami usługowymi w parterach budynków oraz bez parkingów i dróg serwisowych od frontu (parkingi mogą powstać po drugiej stronie budynków lub/i pod ziemią).

  • W planie zarezerwowano niewielki teren (nz. po prawej) pod poszerzenie skrzyżowania ul. Szczecińskiej z Kołobrzeską.
  • Zachowane muszą być również istniejące szpalery drzew wzdłuż ul. Szczecińskiej...
  • ... oraz na zapleczu istniejącego marketu budowlanego.

Wysokość zabudowy od 10 do 40 metrów



Podtrzymano również stopniowanie zabudowy od 10 metrów wysokości wzdłuż ul. Szczecińskiej i 20 metrów wzdłuż ul. Kołobrzeskiej aż po 40 metrów (ok. 11 pięter) w głębi działki, na terenie zajmowanym obecnie w znacznej części przez market budowlany.

Dojazd do nowej zabudowy mieszkaniowo-usługowej będzie odbywał się od ul. Szczecińskiej oraz Kołobrzeskiej, przy czym od ul. Szczecińskiej nie będzie można projektować dojazdu dla większych obiektów handlowych (powyżej 400 m kw. powierzchni sprzedaży).

Mieszkańcy obecni podczas dyskusji publicznej nad projektem planu domagali się obniżenia zabudowy do trzech-czterech pięter oraz zwracali uwagę na brak terenów zielonych w tej części Gdańska.

Zdaniem urbanistów proponowana wysokość nawiązuje do pobliskiej zabudowy, a bez planu zagospodarowania inwestor i tak mógłby postawić budynki o podobnych gabarytach w oparciu o tzw. warunki zabudowy.

Czytaj też: Jak planowane są polskie miasta?

Co z zielenią?



Proponowane parametry urbanistyczne, przy realizacji nowej zabudowy mieszkaniowej z niewielkim udziałem usług, wymuszą powstanie jednego hektara terenów zielonych na terenie o łącznej powierzchni ok. trzech hektarów. Zieleń ta jednak może być niedostępna dla osób z zewnątrz.

Najbliższy ogólnodostępny park planowany jest w bliżej nieokreślonej przyszłości na fragmencie ogródków działkowych przy ul. Hynka zobacz na mapie Gdańska - ponad pół kilometra od ul. Kołobrzeskiej. Na razie teren ten został zarezerwowany pod taką funkcję w studium, nie przygotowano jednak odpowiedniego planu zagospodarowania.

Przy zabudowie mieszkaniowej z niewielkim udziałem usług w parterach plan narzuca urządzenie ok. 1 hektara terenów zieleni. Ta jednak może być dostępna wyłącznie dla mieszkańców przyszłej inwestycji, podobnie jak ma to miejsce na pobliskim nowym osiedlu deweloperskim. Przy zabudowie mieszkaniowej z niewielkim udziałem usług w parterach plan narzuca urządzenie ok. 1 hektara terenów zieleni. Ta jednak może być dostępna wyłącznie dla mieszkańców przyszłej inwestycji, podobnie jak ma to miejsce na pobliskim nowym osiedlu deweloperskim.

Problemy z parkowaniem? SPP lub przejęcie ulic od miasta



Zdaniem mieszkańców, nowa zabudowa spowoduje również przeciążenie układu drogowego oraz utrudni parkowanie. Odpowiedź urbanistów: na podstawie analiz ruchu uznać można, że wpływ nowej zabudowy na przepustowość będzie niewielki, a mieszkańcy mogą wnioskować o utworzenie Strefy Płatnego Parkowania lub... przejąć w utrzymanie i zarząd lokalne drogi od miasta.

Projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wraz z prognozą oddziaływania na środowisko dostępny jest na stronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska. Uwagi do obu dokumentów można zgłaszać do 7 stycznia 2019 r.

Miejsca

Opinie (434) ponad 20 zablokowanych

  • (2)

    Obok postawiono na starym boisku osiedle które zostało chamsko wciśnięte miedzy stare bloki z PRL-u. Wciskają wam kit że drożne beda jezdnie i odpowiednia ilość zieleni (tylko dla mieszkańców tego osiedla). Nic z tego już nie ma miejsca w tym miejscu Przymorza. Ogromne korki w godzinach szczytu, ogromne kolejki w sklepach, brak zieleni (najbliższy park to im. Jana Pawła), zamkniete osiedla przez ktore nie mozna nawet przejechać, chałas drogowy dla starych mieszkańców osiedla o ktorych nikt nie mysli. Te mieszkania i tak w duzej czesci kupują ludzie na wynajmem! I zawsze kupiec sie znajdzie wlasnie o to chodzi! Masowo budują, mydlą wam oczy a obudzicie sie mieszkańcy przymorza w architektonicznym koszmarze! Jak chcą budować to niech budują ale z glowa! Tak by budynki byly częścią architektoniczna miasta! Z przejezdna drogą, dostępne dla wszystkich chodniki, sklepy itp! Teraz cisna na ilość a wy kupujecie ten kit ze bedzie wszystko Ok. Mieszkam obok miejsca i ktorym mowa w domu cale zycie i to co sie wyprawia to jest dramat. Takiego rodzaju osiedla powinni budować na obrzeżach a nie w biznesowym centrum. Zobaczcie nawet wrzecz i stary browar ktory tak pieknie jest wkomponowany w dzielnice, tutaj nikt nas tym nie panuje.

    • 11 0

    • cyt: "Takiego rodzaju osiedla powinni budować na obrzeżach a nie w biznesowym centrum"
      - tia ... i wtedy korki będą mniejsze

      • 2 0

    • Zgadza się. To co się wyczynia na Małym Przymorzu to jest chore. Kiedyś dzieciaki szły do szkoły przez osiedle. Wszyscy z osiedla i nie tylko szli przez "Kolejarza". Teraz jest to nie możliwe, bo nowe osiedle skutecznie się odgrodziło. Może tak "Kolejarz" skutecznie się odgrodzi i wprowadzi identyfikatory, by Ci z nowych bloków nie wyprowadzali psów na nasz teren. Korki, brak miejsc parkingowych, zanieczyszczanie powietrza spalinami. Za chwilę Przymorze będzie najgorszym miejscem do mieszkania. Stawiać nowe osiedla tam, gdzie mieszkają Ci, którzy wciskają nowe bloki ludziom przed okna.

      • 1 0

  • Bogacze (1)

    A mnie irytuje,ze kolejni bogacze,ktorzy nie wiadomo skad maja kase na kolejne mieszkanie,znowu wykupia mieszkania,a potem podbijaja ceny przy odsprzedazy.Albo wynajmuja je obcym.Zwykly kowalski bedzie mial ograniczony dostep do mieszkan,a i kredyt na 35 lat

    • 13 6

    • może głowa rozboleć ...

      że sąsiad będzie miał lepiej

      • 2 1

  • Załamka

    Wstydu nie mają tak upychać ten beton wszędzie...

    • 8 2

  • Jak ja się cieszę, (1)

    osiedle, na którym mieszkam wciąż się rozbudowuje, ale nie w mojej okolicy. Infrastruktura , oczywiście, pełna, dojazdy - super. I dużo, dużo zieleni!

    • 3 8

    • Fajny kupiony komentarz :) to chyba ktos od dewelopera napisal

      • 5 0

  • Dobrze (4)

    Dobrze że powstaną tam mieszkania. To okolica blisko SKM. Krytykom polecam rozwagę czy w pasie wzgórza - wybrzeże maja mieszkać ludzie czy też mają być działki ogrodnicze i markety? Czy też odwrotnie? Ludzie mieszkają za obwodnicą i 10 km dojeżdżają do miasta? Wysokość zabudowy to mimo wszystko sprawa na drugim miejscu.

    • 9 25

    • Fan trojmiasta ?

      Moze i fan ale ewidentnie nie wiesz jak sie obecnie mieszka na przymorzu.

      • 0 0

    • Ale tam juz sa mieszkania. ktos kto projektowal Przymorze wiedzial co robi. (2)

      obecna wladza nie mysli.

      • 13 1

      • dobrze wiedział??? (1)

        Wtedy też projektowali jak popadnie.
        Przez to mamy wieżowce, a obok 4 piętrowe bloki. Albo falowce, a za nimi 4 piętrowe bloki. A obok tego jeszcze stare bloki i działki.

        • 5 9

        • czyli masz zroznicowana zabudowe. dzialki do wypoczynku

          jesli tego nie rozumiesz to znaczy, ze nie wcyhowales sie w Gdansku przyjaznym dla ludzi.

          • 6 0

  • urbaniści (3)

    Zdaniem mieszkańców, nowa zabudowa spowoduje również przeciążenie układu drogowego oraz utrudni parkowanie. Odpowiedź urbanistów: na podstawie analiz ruchu uznać można, że wpływ nowej zabudowy na przepustowość będzie niewielki, a mieszkańcy mogą wnioskować o utworzenie Strefy Płatnego Parkowania lub... przejąć w utrzymanie i zarząd lokalne drogi od miasta.
    Odpowiedź urbanistów: na podstawie analiz ruchu uznać można, że wpływ nowej zabudowy na przepustowość będzie niewielki,,,, no k....wa, mamy urbanistów znających się na ruchu.
    Nic tylko płakać.

    • 23 1

    • (2)

      Słyszałeś o tym, że do 2019 r. w stolicy Norwegii całe centrum miasta miało zostać zamknięte dla aut. Chodzi o obszar o powierzchni 1,7 km kw., w którym ledwie 12 proc. mieszkańców w ogóle ma auto, a tylko 7 proc. korzysta z niego dojeżdżając do pracy. Wydawało się, że plan jest świetnie przygotowany, a Oslo stałoby się pierwszym europejskim miastem z tak dużą strefą bez aut. Wszystko po to, by zrealizować założone cele środowiskowe, z których główny to osiągnięcie do 2030 r. poziomu emisji gazów cieplarnianych w mieście niższego niż w 1990 r.
      Zbuntowali się sklepikarze i plan musiał ulec modyfikacji. Jeździć po centrum można, ale zaplanowano likwidację wszystkich miejsc parkingowych przy ulicy, których we wspomnianej strefie jest 650. Kierowcy formalnie będą mogli przejechać ulicami, ale nie będą mieli gdzie zostawić auta. W ich miejscu zostanie wyznaczona przestrzeń dla ogródków kawiarnianych, małej infrastruktury miejskiej, czy parkingów rowerowych.
      Tak jest w norweskim Oslo, a u nas? ... też się będzie działo :)

      • 3 4

      • (1)

        A co mnie jakie oslo.... ?!

        • 1 2

        • wiem, wiem ... tobie pierdziszew w głowie i problem z dojazdem do miasta. Jeszcze trochę i wiazd do centrum w każdym dużym mieście będzie zabroniony ... I bardzo dobrze. Będziesz zameldowany, to wiedziesz, nie będziesz to dostaniesz się do centrum, ale na piechotę, albo tramwajem, ... a najlepiej pozostań w swoim pierdziszewie i nie zanieczyszczaj powietrza innym

          • 3 0

  • (1)

    mam nadzieje ze przyjdzie kryzys i dewloperka zostanie z pustymi mieszkaniami

    • 16 4

    • przyjdzie kryzys i wywalą Cię z roboty .... hi hi ... chociaż nikomu nie życzę źle

      • 2 2

  • Drogi - korki (4)

    A co z układem komunikacyjnym? Teraz już są mega korki na kołobrzeskiej? Jaki jest pomysł na rozwiazenie tego problemu i udrożnienie dotychczasowej komunikacji?

    • 10 3

    • pomysł na udrożnienie układu drogowego - zostawić auto w garażu (3)

      ... i nie jest to mój pomysł. Zachęcanie do korzystania z komunikacji masowej i pojazdów alternatywnych np. rowerów to są rozwiązania obecnie preferowane w wielkich miastach.

      • 3 4

      • tylko że w odróżnieniu od "innych miast", u nas komunikacja częściej nie działa, niż działa. (2)

        • 2 0

        • Jeżeli tak, to trzeba inwestować w komunikację masową większe pieniądze

          • 4 0

        • przesada

          • 2 1

  • (2)

    Zburzyć starą Oliwę, komunistyczne bloki Przymorza i oddać teren deweloperom. Na pewno się opłaci... Tylko komu???

    • 6 4

    • A ludzi zamieszkujących komunistyczne bloki gdzie? ... kto, za co i za ile?

      • 4 0

    • Akurat z komunistycznymi blokami to nie taki glupi pomysl

      • 1 8

  • Nie ma już Przymorza... (5)

    Zdążyłam się wyprowadzić przed tym Armagedonem, ufffff. Było tak spokojnie ale od 3-5 lat nie da się tam żyć. Wiocha i chamstwo oblazły Przymorze jak stonka kartoflisko. Co to za dziadostwo co zmienia drewniane parkiety na panele plastikowe??? Żal d*pę ściska.

    • 97 34

    • Też zmieniłam, (1)

      nie na Przymorzu i nie na plastikowe a drewniane. Parkiet został pod spodem. Nie miałam ochoty na zabawę z cyklinowaniem i lakierowaniem. Zostawiłam, sprzedałam i nowi nabywcy niech się bawię, chociaż nie sądzę, bo panele , które zostawiłam, są i ładne i b.dobre gatunkowo. Tzw. wyższa półka :)

      • 4 6

      • Wyzszq polka OSB.

        • 2 0

    • Przymorze to teraz "betonowy hotel robotniczy". (1)

      • 19 3

      • To od zawsze

        była "sypialnia"...

        • 5 0

    • Osowa

      Masz racje osowa i morena lepsza

      • 7 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień otwarty deweloper Yareal

dni otwarte

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane