• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polaczek: A-1 na czas, ale...

Michał Stąporek
7 kwietnia 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy odcinek autostrady A1 w centrum Polski
- Będziemy dyscyplinować firmy budujące autostrady, ale na szczęście GTC wywiązuje się z harmonogramu budowy A-1 - mówił minister transportu i budownictwa Jerzy Polaczek na placu budowy autostrady pod Pruszczem Gdańskim. I zażegnał konflikt z inwestorem przywożąc decyzję o odblokowaniu kolejnej, trzeciej już raty kredytu na budowę.

Z gospodarską wizytą do Trójmiasta zjechał minister transportu i budownictwa Jerzy Polaczek. Jego odwiedziny na placu budowy autostrady A-1 o kilka godzin wyprzedziła wiadomość o zatwierdzeniu przez rząd kolejnej raty kredytu na tę inwestycję, w wysokości ok. 16 mln euro. To bardzo dobra informacja, ponieważ bez kolejnych rat konsorcjum Gdańsk Transport Company miałoby problemy z kontynuowaniem prac. - Opóźnienie w wydaniu naszej kontrasygnaty wynikało z tego, że właśnie zmienimy procedury zatwierdzania takich decyzji - tłumaczył zwłokę swoich urzędników minister Polaczek. - Zapewniam, że teraz będziemy potrzebowali maksymalnie trzech tygodni na wydanie takiego postanowienia.

Dlaczego te raty są tak istotne? Ponieważ konsorcjum GTC uzyskuje dzięki nim środki na prowadzenie inwestycji. Bank - Europejski Bank Inwestycyjny lub Nordycki Bank Inwestycyjny - wypłaca kolejną transzę kredytu na podstawie wystawionych faktur za już wykonane prace. Żeby jednak przelać na konto koncesjonariusza potrzebna jest kontrasygnata ministra, ponieważ rząd jest gwarantem kredytu.

Minister Polaczek, podobnie jak cały rząd jest przeciwnikiem budowy autostrad w systemie koncesyjnym, w jakim powstaje północny odcinek A-1. Wielokrotnie on, oraz inni politycy PiS-u deklarowali, że budowa autostrady przez państwo za pośrednictwem generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jest tańsza i szybsza. W marcu oficjalnie zarekomendował rządowi odejście od systemu koncesji. Czy w takim razie goszcząc ministra na terenie swojej inwestycji prezes GTC Torbjőrn Nohrstedt nie czuł się niekomfortowo? - Na pewno nie. Myślę, że ta wizyta wyjdzie wszystkim na dobre, a pan minister przekona się, że na tej budowie pracują fachowcy, które swoje obowiązki traktują niezwykle poważnie. Nie wiem, czy przekonamy ministra do naszej wizji finansowania budowy autostrad, ale mam nadzieję, że zdobędziemy jego zaufanie jako profesjonalni drogowcy.

Szef GTC chyba się nie mylił, ponieważ na koniec krótkiej wizyty minister zaprosił szefów GTC do ministerstwa, żeby - jak to określił - "przedyskutować kwestie związane z budową autostrady A-1".

Konsorcjum Gdańsk Transport Company posiada koncesję na budowę autostrady A-1 z Gdańska do Torunia, ale biorąc pod uwagę sprzeciw rządu wobec budowy autostrad w systemie koncesyjnym można zakładać, że wybuduje jedynie 90 km odcinek autostrady do Nowych Marz. Na tej autostradzie powstanie 86 mostów, 6 węzłów drogowych i punktów poboru opłat, 3 miejsca obsługi podróżnych (czyli różnego rodzaju stacje benzynowe i restauracje) oraz 2 obwody utrzymania autostrady. Koszt budowy jednego kilometra trasy do Nowych Marz wynosi 5,6 mln euro.

Opinie (36) 4 zablokowane

  • ale będzie hajłej do tricyty!!

    • 0 0

  • super

    znowu ruszyli i tak dalej

    • 0 0

  • Nie chcę być uważany za jakiegoś zrzędę ci to tylko potrafi narzekać ale

    wkurza mnie fakt że moje przewidywania się sprawdzają. Cały czas czekamy z niecierpliwością kiedy powstanĄ jakieś autostrady na miarę Europy, a gdy w końcu po wielkich bólach powstaje jakiś marny kawałek to CO 10 KILOMETRÓW BĘDZIE STAŁA BRAMKA W KTÓREJ TRZEBA BĘDZIE Z DWIE DYCHY ZOSTAWIĆ I ZA NIM SIĘ OBEJRZYMY BĘDZIEMY MIĘLI NASTĘPNĄ BRAMKĘ I TAK W NIESKOŃCZONOŚĆ. K....WA JAK JA SIĘ "CIESZĘ", ŻE MIESZKAM W KRAJU KTÓRY TAK GNĘBI SWOICH OBYWATELI. nie mówie nie licze na to, że będzie tak jak w Raichu, że "gratis" sobie cały kraj przejadę (oczywiście nie do końca gratis bo w benzynie już daje podatek na drogi, a i z mandatów rocznie się uzbiera parę euro) ale żeby te bramki były co 100 km i płaciło się z 10 zł za osobowy to myślę że kazdy by się zgodził, ale tak to przegnka!!!!!

    • 0 0

  • super

    znowu ruszyli i tak dalej

    • 0 0

  • będzie 6 punktów poboru opłat, czyli nie co kilka kilometrów, tylko będzie 6 miejsc, w których będzie można wjechać na tą autostrade:) bez paniki, chyba aż tak na łeb nie upadli, żeby co kawalek "check pointy" stawiać:)))

    • 0 0

  • Jeszcze dołoża z 12 wideoradarów, co by się nie rozpędzać za bardzo.

    • 0 0

  • No tak. Ale jak będą te radary i ograniczenie szybkości 90 na godzinę, to po cholerę ta autostrada. U niemców jak jest autostrada to proszę bardzo, możesz i 200 na godzinę jechać. Za barzo u nas chyba liczą na mandaty jako żródło finansowania każdego takiego przedsięwzięcia.

    • 0 0

  • dobrze b. dobrze

    tylko niech teraz juz mysla co z dalszymi odcinkami. bo nie chcialbym aby skonczyli droge u rydzyka no i znowu zaczna sie wielkie problemy aby budowac dalej.

    • 0 0

  • a na rogu

    Al. Grtunwaldzkiej nadal wisi tablica o treści Ul. Grunwaldzka

    • 0 0

  • słowo daję, zerwę dziś w nocy tę cholerną tablicę:)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień Otwarty Proneko

konsultacje, dni otwarte

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane