• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port szuka chętnych na dzierżawę terenów w Porcie Centralnym

Robert Kiewlicz
18 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne zmiany personalne w Porcie Gdańsk
  • Port Centralny obejmie ok. 1,4 tys. ha akwenu oraz 410 ha zalądowionej powierzchni.
  • Port Centralny obejmie ok. 1,4 tys. ha akwenu oraz 410 ha zalądowionej powierzchni.
  • Port Centralny obejmie ok. 1,4 tys. ha akwenu oraz 410 ha zalądowionej powierzchni.
  • Port Centralny obejmie ok. 1,4 tys. ha akwenu oraz 410 ha zalądowionej powierzchni.

Ruszyło postępowanie konkursowe, które ma na celu wyłonienie dzierżawców terenów planowanego Portu Centralnego w Gdańsku. Działki pod dzierżawę powstaną dopiero w wyniku zalądowienia obszaru morskiego położonego w granicach administracyjnych portu, na wodach Zatoki Gdańskiej. Jednak władze gdańskiego portu już teraz chcą wiedzieć, które podmioty zdecydują się zainwestować i operować na nowych trenach. Termin składania ofert mija 18 grudnia 2020 r.



- Przedmiotem dzierżawy będzie nieruchomość gruntowa lub nieruchomości gruntowe, które powstaną przez zalądowienie przez dzierżawcę lub dzierżawców obszaru morskiego (lub części tego obszaru) stanowiącego morskie wody wewnętrzne leżące w granicach Portu zarządzanego przez wydzierżawiającego (ZMPG) - czytamy w zaproszeniu - Na każdej z nieruchomości powstałych w wyniku zalądowienia zrealizowane zostanie przedsięwzięcie inwestycyjne przygotowane według koncepcji dzierżawcy. Czas trwania dzierżawy określono na 30 lat od dnia zawarcia umowy dzierżawy.

Kilkaset hektarów nowych trenów portowych



O planach powstania Portu Centralnego informowaliśmy już w 2015 roku. W "Strategii rozwoju Portu Gdańsk" do 2027 roku ujęto wówczas koncepcję rozwoju kolejnej głębokowodnej części portu w kierunku wód Zatoki Gdańskiej. Projektowi temu zaproponowano roboczą nazwę Port Zewnętrzny, alternatywnie Port Centralny. Planowano wówczas, że faza dokumentacyjna inwestycji rozpocznie się najwcześniej w 2019 roku, natomiast w fazę realizacyjną projekt wejdzie po roku 2020.

  • Budowa Portu Centralnego w docelowym kształcie, jaki obejmuje koncepcja, ma kosztować ok. 12 mld zł
  • Budowa Portu Centralnego w docelowym kształcie, jaki obejmuje koncepcja, ma kosztować ok. 12 mld zł
  • Budowa Portu Centralnego w docelowym kształcie, jaki obejmuje koncepcja, ma kosztować ok. 12 mld zł

W 2018 roku Zarząd Morskiego Portu Gdańsk podpisał umowę z wykonawcą na opracowanie koncepcji Portu Centralnego. W 2019 roku zaprezentowano koncepcję. Port Centralny obejmie ok. 1,4 tys. ha akwenu oraz 410 ha zalądowionej powierzchni. Projekt przewiduje powstanie dziewięciu terminali - w tym dwa terminale kontenerowe, terminal offshore, LNG, przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich

Miliardowa inwestycja w Porcie Gdańsk



Wybudowane zostaną cztery obrotnice i trzy tory podejściowe. Przewiduje się budowę 19 km nabrzeży eksploatacyjnych oraz 8,5 km falochronów. Zaplanowano trzyetapową budowę Portu Centralnego. Które terminale pojawią się najpierw - zadecyduje rynek.

Budowa Portu Centralnego w docelowym kształcie, jaki obejmuje koncepcja, ma kosztować ok. 12 mld zł, uwzględniając wydatki po stronie administracji morskiej na budowę nowych falochronów, obrotnic i torów podejściowych. Zarząd Portu planuje zrealizować inwestycję z wykorzystaniem formuły partnerstwa publiczno-prywatnego.

Miejsca

Opinie (79) 4 zablokowane

  • Nareszcie zaczynamy korzystać z nadmorskiego położenia. (5)

    Akurat za tą inwestycję trzymam kciuki w przeciwieństwie do bezsensownego kanału przez mierzeję, tu będzie sporo nowych miejsc pracy i gospodarka państwa zyska naprawdę sporo.

    • 53 12

    • Zgadzam się. (3)

      To jest oczywista droga rozwoju tego portu, który ma naturalną przewagę nad portem gdyńskim powstałym z przedwojennej konieczności. Inną sprawą są, jak narazie, raczej życzeniowe plany sfinansowania tej inwestycji. Natomiast skandalem jest ta budowa przekopu mierzei. Za miliardy naszych pieniędzy wyrzuconych w błoto pisowcy powinni odpowiedzieć karnie.

      • 4 3

      • i pomyśleć, że rozwój przemysłu morskiego (2)

        Gdańsk zawdzięcza Elblągowi...

        • 2 1

        • Niemiecki Gdansk zawdzieczal pruskiemu Elblagowi.

          • 2 1

        • 80% osób w Gdańsku nawet o tym nie wie

          • 1 0

    • Bezsensowna inwestycja....

      była planowana od 1940 przez władze Polskie - czemu nie powstała wiadomo. Poza tym co powiesz o koncepcji całkowitego osuszenia Zalewu Wiślanego przez Niemcy ?

      Poza tym wiele osób zapomina lub nawet nie wie (jak ameba, która chciała zostać prezydentem mówiąc o naturze i przekopie...), że na Mierzei Wiślanej były już przesmyki z których korzystali rybacy i które potem były zasypane przez wydmy- 1423-1435, przed 1667 i ok 1300 - 1350.

      A co do portu - też był planowany, budowa miała się rozpocząć długo przed budową DCT to są info sprawdzone, bo przez kilka lat pływałem w PŻM w latach 80, pływaliśmy do USA i Kanday - między innymi do portu Duluth, Qebec i innych. Była to nowoczesna flota, której wiek oscylował poniżej 8, trzeba pamiętać, że mieliśmy wtedy ponad 100 statków.

      • 0 5

  • Protest (3)

    Wiadomo już kiedy protestowanie wspolne pod dyrekcja portu?

    • 9 3

    • sroda o 9 na zamknietej

      • 2 2

    • Oprotestuj swój pusty łeb

      • 1 1

    • Gadanie

      Mówi się o tym od dawna, tylko mówi.

      • 1 1

  • (2)

    Janusze piszecie i narzekacie nie na temat .Nie wydacie nawet złotówki zadania decyzja was nie dotyczy . Przyjdzie inwestor wyłoży kasę zbuduje a wy i tak z podwinięta kitą przyjdziecie do niego do pracy.

    • 3 8

    • przyszedł inwestor, wylożył kasę i zbudował (1)

      Sprawdź, kto jest właścicielem terenu DCT.
      Trochę inaczej niż w prywatyzacjach "po gdańsku".
      Zarabiają wszyscy.

      • 2 0

      • Właściciel port Gdańsk a DCT i tak opłaca się dzierżawić i prowadzić biznes.Takie czasy.

        • 2 0

  • Do przodu Polskooo!
    Bez odważnych projektów nie ma rozwoju Kraju. Trzeba więcej takich Menedżerów, którzy nie trwają tylko na stołkach ale mają jaja i potrafią podejmować decyzje.

    • 5 5

  • Opinia wyróżniona

    Bajki z mchu i paproci (1)

    Co ciekawe istniejące tereny portu nie mają jeszcze dzierżawców a co dopiero wydarte z zatoki i jeszcze natura 2000. Mimo wszystko trzymam kciuki.

    • 6 0

    • powiedz o naturze Holendrom, którzy mieli w poważaniu wszelkie prawa

      bo im się opłacało..

      • 0 0

  • Port szuka chętnych...

    Do kredytowania swego trwania do emerytury...
    A potem to będzie czyjś problem...

    • 6 1

  • Pomysł (1)

    A może Prezes Eksploatacji będzie zainteresowany przeniesieniem tej firmy do Portu Centralnego. Uważam, że w obecnej sytuacji to rozwiązanie byłoby najlepszym wyjściem. Wystarczy tylko przenieść sprzęt i działać.

    • 8 2

    • Który żuraw nabrzeżny by wytrzymał przeniesienie? Powinny być zezłomowane 10-15 lat temu, technologia radziecka - mało wydajna dla portu gdzie liczy się tępo przeładunku. Porównaj sobie z Portem Północnym - tylko 2 żurawie bramowe.

      • 4 2

  • az sie prosi tereny przy ul oliwskiej przystanie jachtowe,mieszkania polaczenie z plazami w brzeznie itd./niektorzy juz maja to w planach/

    • 1 3

  • (1)

    No to Port w Gdyni można zamknąć, a miasto zalać białą farbą.

    • 4 5

    • NIe tak, miasto - zabetonować zgodnie z wolą przekupionych urzędników i chętnych zysków deweloperów

      • 2 2

  • Osiągnięcia IV R.P. (1)

    Wizualizacja i słupki powodzenia.
    Głooooparczyk dalej bajki opowiada??? .Niestety to są kretyństwa.
    Po wojnie uruchomienie seryjnej produkcji statków zajęło 3 lata..
    Słownie..TRZY.. stempak w tym czasie zdążył podnić..
    Trzeba byc i**otą aby wmawiać że połozenia kawałka blacy to rozpoczęcie budowy.
    czego..?? Pytałam w PŻB.. pod jakim Towarzystwem buduje sie prom..???
    No kto powie.. ???

    • 37 25

    • Aż nie wiem czy mam dać lajka, czy dislajka

      Propaganda IV RP, oczywiście, słowa, wizki i łapówki.

      Ale porównywanie naszych czasów do powojennych...? Może powinieneś się przenieść w czasie i doznać tych wspaniałych powojennych czasów i je przeżyć?
      Wszystko w procesach projektowych jest skomplikowane i zajmuje czas, im więcej, tym więcej nawet oczu to zobaczy i ewentualnie wyłapie jakiś błąd, nawet jak się zepniesz, to zgodnie z prawem i poszanowaniem wszystkich stron zaangażowanych w projekt (nie mówię, że obecnie są) zajmuje lata, nie trzy, a 5,6,7, nie mówiąc o tym, że bez inwestorów i użytkowników to: 1. to komuna i propaganda sukcesu, a 2. to wywalanie w błoto pieniędzy publicznych.

      Chcesz przykładu wspaniałomyślności władz, które najpierw zbudowały coś, nikt z tego nie korzystał, więc wydali jeszcze więcej? Lotnisko w Radomiu, gdzie lotnisko zbudowane przez władze samorządowe PiS za 120mln zł, mimo że wszyscy mówili że to błąd, z którego rocznie korzystało 9,9tys. pasażerów (Gdańsk obsługuje 14,5tys. dziennie), a gdy PiS dorwał się do władzy, ustawił lotnisko jako zapasowe dla Wawki, zaorali nigdy nie użyty terminal i budują nowy terminal za prawie 500mln!

      Podobnie, ale taniej w Gdyni... Dżizas.

      • 4 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte

Turniej Piłkarski Gedania Wrosystem Cup 2024

turniej
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane