- 1 Raport. Stabilizacja na rynku mieszkaniowym (233 opinie)
- 2 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (297 opinii)
- 3 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (883 opinie)
- 4 Czy zamiast ogródków będą mieszkania? (268 opinii)
- 5 Nowi lokatorzy zburzyli spokój w kamienicy (259 opinii)
- 6 Kwietniowe nowości u deweloperów (95 opinii)
Przyszłość Trójmiasta: co w zeszłym roku nakreślili urbaniści?
Rok 2019 zdominowały gorące dyskusje nad planami zagospodarowania m.in. Nowego Portu, nadmorskiej części Gdyni oraz Kaczych Buków. Na większą skalę rozpoczęły się działania rewitalizacyjne oraz nałożono pierwsze kary na bazie uchwały krajobrazowej. W planowania przestrzenne włączył się też wojewódzki konserwator zabytków. Przypominamy najważniejsze wydarzenia ubiegłego roku w zakresie szeroko pojętej tematyki planowania przestrzennego.
Ci pierwsi przekonywali, że podstawowy przebieg drogi zdefiniowali już w latach 90., a potem dokonywali jedynie korekt przekroju i skrzyżowań, mieszkańcy zaś chcieli całkowitej zmiany dotychczasowej polityki przestrzennej oraz "przełożenia" drogi wzdłuż torów kolejowych.
Ostatecznie - mimo zebrania przez mieszkańców pół tysiąca głosów sprzeciwu - nowy plan zagospodarowania został przyjęty na sesji Rady Miasta Gdańska.
Oprócz nowej drogi, która mogła powstać także na bazie dotychczasowych planów, pomiędzy Nowym Portem a Letnicą będą mogły powstać nowe osiedla mieszkaniowe.
Czytaj też:
Trójmiejski rynek biurowy - podsumowanie 2019 r.
Przyszłość Polanki Redłowskiej i dawnego sanatorium w Orłowie
Gorące dyskusje towarzyszyły też wizjom zagospodarowania dwóch cennych terenów nadmorskich w Gdyni: Polanki Redłowskiej oraz dawnego sanatorium w Orłowie.
W obu przypadkach naciski mieszkańców i działaczy miejskich doprowadziły do dyskusji publicznych nad przyszłością tych terenów.
W Orłowie domagano się wprowadzenia zakazu realizacji apartamentowców (ostatecznie władze miasta zgodziły się z tym postulatem), zaś w Redłowie doprowadzono do prezentacji koncepcji jej zagospodarowania, podczas której obecni byli najważniejsi przedstawiciele miasta (w tym prezydent Wojciech Szczurek, który jeszcze nie podjął decyzji w tej sprawie).
Nowy plan zagospodarowania dla Kaczych Buków
Wiele kontrowersji wzbudził także projekt planu zagospodarowania dla Kaczych Buków, który pozwoli na realizację zabudowy przeznaczonej nawet dla ok. 7,5 tys. mieszkańców.
Plan był już dwukrotnie wykładany do publicznego wglądu. Po pierwszym wyłożeniu i dyskusji publicznej wprowadzono m.in. korekty w zakresie przeznaczenia stadniny konnej oraz rezerwy pod pętlę autobusową. Mieszkańcy nadal podkreślają, że trzeba położyć większy nacisk na ochronę niezabudowanych terenów zieleni.
Market zamiast mieszkań i mieszkania zamiast marketu
W Gdyni warto odnotować jeszcze dwa plany zagospodarowania, nad którymi prace toczyły się w 2019 r.
W pobliżu Tesco na Karwinach pierwotnie planowano zbudować nowe osiedle mieszkaniowe, ale ostatecznie deweloper z tego pomysłu zrezygnował i wnioskował o możliwość realizacji kompleksu handlowego, na co ostatecznie zgodę wyrazili radni miasta.
Zupełnie odwrotne zmiany planistyczne zaszły w rejonie Trasy Kwiatkowskiego i ul. Morskiej. Tu pierwotnie powstać miał hipermarket jednej z sieci handlowych, zaś ostatecznie radni miasta wyrazili zgodę na budowę nowego osiedla mieszkaniowego z budynkami o wysokości do 55 metrów.
Zagospodarowanie terenów wokół Ergo Areny
Nietypową formę prac planistycznych przyjęto dla terenów wokół Ergo Areny, które znajdują się w granicach administracyjnych Gdańska i Sopotu. Radni obu miast przystąpili niemal jednocześnie do ich aktualizacji, a zadanie powierzono gdańskim urbanistom z Biura Rozwoju Gdańska.
Dotychczas w ramach partycypacji społecznej w ramach prac nad planem zorganizowano spotkanie z mieszkańcami, którzy m.in. postulowali różne rozwiązania w zakresie obsługi komunikacyjnej obiektu.
Galeria Bałtycka i lepsze zabezpieczenie przed podtopieniami
W lipcu napisaliśmy o możliwych zmianach w zakresie planowanej od wielu lat rozbudowie Galerii Bałtyckiej. Nieoficjalnie mówi się o hotelu lub/i biurowcach ze sklepami, co z kolei może oznaczać rezygnację z przełożenia podziemnego (skanalizowanego) Potoku Strzyża.
Potok Strzyża był jednocześnie jednym z głównych tematów uchwał rad dzielnic Wrzeszcza Górnego oraz Wrzeszcza Dolnego, które domagały się zmiany dotychczasowej polityki przestrzennej w zakresie zabudowy górnego tarasu i zabezpieczenia ich dzielnic przed skutkami ulewnych deszczy - m.in. w rejonie Galerii Bałtyckiej i Trasy Słowackiego.
Szybka Kolej Miejska na Południe, ale nie do Nowego Portu
Temat nowej linii (a właściwie przedłużenia) SKM na Południe pojawił się wprawdzie przy okazji kampanii wyborczej w 2018 r., ale dopiero w minionym roku stał się tematem szerokiej dyskusji na temat realności tego rozwiązania, zwieńczonej podpisaniem listu intencyjnego.
Nowa trasa SKM miałaby przebiegać wzdłuż ul. Podmiejskiej i Małomiejskiej (bez potrzeby burzenia stojących tam kamienic) do okolic al. Havla. Dalszy przebieg nie jest w żaden sposób ustalony, zaś powrót do wariantu z czasów PRL, czyli przez rejon szkoły na Ujeścisku, stał się całkowicie nierealny za sprawą sprzedaży w październiku działek pod zabudowę mieszkaniową.
Jednocześnie urzędnicy oraz kolejarze podjęli niemal ostateczną decyzję (plan nie jest jeszcze uchwalony) o unicestwieniu szlaku kolejowego SKM do Nowego Portu. Miejsce końcowego przystanku zająć ma zabudowa mieszkaniowo-usługowa.
Dzięki interwencji konserwatora zabytków udało się natomiast uratować większość pozostałych przystanków, co daje nadzieję w przyszłości na reaktywację połączenia do przystanku Gdańsk Brzeźno.
Rewitalizacja gdańskich i gdyńskich dzielnic
Pozostając jeszcze na chwilę w Nowym Porcie, warto przypomnieć o rozstrzygnięciu koncepcji zagospodarowania tzw. Placu Nadwodnego w okolicach zlikwidowanego promu do Wisłoujścia. To kolejny element rewitalizacji tej dzielnicy.
Podobne koncepcje w 2019 r. poznaliśmy również dla Biskupiej Górki, Rynku Oruńskiego oraz Placu Wałowego na Starym Przedmieściu.
Na Dolnym Mieście wyłoniono natomiast prywatnego partnera, dzięki któremu ta część miasta ma stać się atrakcyjnym miejscem do zamieszkania i inwestowania.
Poszukiwania podobnego inwestora trwają jeszcze dla Nowego Portu, w którym w 2020 r. rozpoczną się remonty kolejnych dróg.
Wracając jeszcze do Dolnego Miasta, należy odnotować działania miejskiej spółki TBS, która oddała w 2019 r. do użytku nowy budynek mieszkalny, a w trakcie budowy jest jeszcze biurowiec.
W Gdyni w ramach działań rewitalizacyjnych nowe oblicze zyskała przestrzeń publiczna osiedla Opata Hackiego i Zamenhofa.
Wykonano też nowy parking oraz chodniki w rejonie ul. Arciszewskich na Oksywiu oraz zapowiedziano stworzenie nowego planu zagospodarowania dla "Meksyku".
Pierwsze efekty uchwały krajobrazowej
W 2019 r. po raz kolejny próbowano unieważnić uchwałę krajobrazową w Gdańsku - tym razem sprawę rozstrzygnął Wojewódzki Sąd Administracyjny, który oddalił łącznie aż dziewięć skarg na jej zapisy.
Co więcej, posypały się także opłaty karne za niestosowanie się do przyjętych uchwał w Gdańsku i Sopocie.
Warto dodać, że w Sopocie uchwała obejmuje wszystkie nośniki - stare, jak i nowe, zaś w Gdańsku taka regulacja wejdzie w życie w kwietniu 2020 r. Gdynia nadal nie przyjęła własnej wersji regulacji reklam.
Wojewódzki konserwator zabytków podejmuje działania
Urząd Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w tym roku aktywnie włączył się w tematy planowania przestrzennego.
Wstrzymał m.in. budowę podziemnych parkingów w centrum Gdańska, o co zabiegali również mieszkańcy i działacze miejscy.
Nieco wcześniej radni koalicji rządzącej w Radzie Miasta Gdańska zdjęli z sesji projekty uchwał Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, które miały doprowadzić do rezygnacji z ich budowy.
Mimo zmian personalnych na stanowisku Wojewódzkiego Konserwatora (Igor Strzok zastąpił Agnieszkę Kowalską), podtrzymana została decyzja o rezygnacji z zabudowy wysokościowej na terenie Młodego Miasta.
Takiej zabudowy nie zakładał jednak projekt zagospodarowania jednej z najcenniejszych działek Młodego Miasta - przy Drodze do Wolności. Na początku 2020 r. jej właściciel (deweloper Eurostyl) poinformował także o planach przebudowy pobliskiej hali U-Bootów.
Lex Deweloper nie wywołał chaosu przestrzennego
Lex Deweloper, czyli nowe regulacje prawne, których w 2018 r. obawiały się władze Gdańska, nie przełożyły się dotychczas na żadne inwestycje.
Na bazie ustawy próbowano w Gdańsku zbudować m.in. budynki przy ul. Kołobrzeskiej oraz al. Jana Pawła II. Oba przedsięwzięcia nie uzyskały jednak odpowiednich uzgodnień ze strony miasta lub/i zostały wstrzymane na wniosek inwestorów.
Sopot i Gdańsk wystosowały również apele do rządu, aby nie dokonywać ułatwień w przepisach prawa, które pozwolą na skuteczniejszą realizację w oparciu o Lex Deweloper.
Nagrody za planowanie przestrzenne w Gdańsku
W 2019 r. Gdańsk został trzykrotnie doceniony za działania podejmowane w zakresie planowania i zagospodarowania przestrzennego:
- za studium oraz kładkę na Ołowiankę
- otrzymał tytuł Lidera Zrównoważonego Gospodarowania Przestrzenią
- Towarzystwa Urbanistów Polskich wyróżniło rewaloryzację Parku Oruńskiego
Warto dodać, że w Gdańsku znajdują się również trzy projekty mieszkaniowe z podium naszego konkursu na Inwestycję Roku 2018 r. (wyniki ogłosiliśmy w kwietniu 2019 r.):
- Front Park (Moderna Holding)
- Kamienice Malczewskiego (Allcon Osiedla)
- Kontinuum (BMC)
Mapa inwestycji
Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.
Opinie (223) ponad 20 zablokowanych
-
2020-01-04 13:55
Kocham deweloperów, dają mieszkania za pół ceny w dobrych lokalizacjach (1)
- 10 3
-
2020-01-05 08:31
Ale niestety nie wszystkim
- 2 0
-
2020-01-04 10:16
Byłam na spotkaniu w sprawie zagospodarowania Polanki Redłowskiej (3)
Spotkanie w sprawie zagospodarowania Polanki Redłowskiej na którym przedstawiono koncepcje udowodniło po cynicznych /wybuczanych przez uczestników/ wypowiedziach pana Prezydenta ,że mieszkańcy, oraz organizacje ich reprezentujące mają guzik do gadania i mogą sobie pisać na Berdyczów a decyzje i tak podejmie on zgodnie z własnym zdaniem nie uwzględniającym innych opinii. Tak wygląda ignorancja władzy obrośniętej w pióra przez długoletnie urzędowanie
- 66 4
-
2020-01-05 08:26
No to dlaczego go ciągle wybieracie ?
- 7 0
-
2020-01-05 00:16
Pycha pierwsza kroczy przed Upadkiem
- 3 0
-
2020-01-04 23:47
Zmarnowany czas tak samo jak BO.
Tylko rydwan pod UM i jazda coś może zmienić.
- 2 1
-
2020-01-05 07:09
Gdynia to betonowe. Wygra jako najbrzydsze miasto w kraju. Szczurek zniszczył to piękne, zielone miejsce. Każdy stąd ucieka. Turyści są zdziwieni brxydota, betonem.
Blokowisko oto Gdynia. Nowe osiedla to mrowiska dumnie nazywają apartamentami aby mieszać w głowach ludziom, że dostają luksus. Śmiechu warte. Za duże pieniądze kupują zwykle bloki tylko ładnie opakowane. Okno w okno.- 13 0
-
2020-01-04 21:55
(1)
To po ile będa mieszkania na Polance Redłowskiej? Jak będą się nazywać apartamenty?
- 11 1
-
2020-01-05 02:24
Nie stać cię trollu pajacu.
- 1 3
-
2020-01-04 10:01
a co z kolejka skm? (1)
Rok 2019 zdominowały gorące dyskusje nad planami zagospodarowania m.in. Nowego Portu,
Czytaj więcej na:
https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Przestrzen-publiczna-Trojmiasta-w-2019-r-Co-sie-zmienilo-n141083.html#tri- 12 5
-
2020-01-04 23:47
2060 będzie kopanie metro
- 2 0
-
2020-01-04 13:26
(1)
Nowa trasa SKM miałaby przebiegać wzdłuż ul. Podmiejskiej i Małomiejskiej (bez potrzeby burzenia stojących tam kamienic) do okolic al. Havla. Dalszy przebieg nie jest w żaden sposób ustalony, zaś powrót do wariantu z czasów PRL, czyli przez rejon szkoły na Ujeścisku, stał się całkowicie nierealny za sprawą sprzedaży w październiku działek pod zabudowę mieszkaniową.
Z artykułu wynika że skm była realna i byłby dobry dojazd do osiedli na Południu Gdańska. Niestety sprzedano tereny 10/2019 przy szkole na Ujeścisku pod bloki i nie ma już miejsca na skm. Podobnie jest z terenami bliżej Maćkowy. Tak więc problem z zagospodarowaniem przestrzennym jest taki. Coś kiedyś planowano, a i tak te tereny są sprzedawane pod osiedla. To jak ma się komunikacja rozbudowywać. Każdy głupi wie że lepiej budować jak nie ma bloków i jest pusto. Taki był rejon Ujeściska, Zakoniczyna, Maćkowy, Kowal, Szadółek, Jasienia. W tym czasie zamiast budować ulice powstała masa bloków bez dojazdów. Po wielu latach gdzie wszystko jest zabudowane jest mowa o ulicach, tramwajach i nierealnej skmce. Gdzie tu logika. Niestety jedno się mówi, drugie robi. Jeszcze wiele razy zmienią się plany przestrzenne, albo nie będzie żadnych bo nie będzie gdzie budować.- 27 2
-
2020-01-04 23:43
Bo Gdańsk to nowoczesne miasto i w 2060 metro zacznie kopac
Dla moich wnuków.
- 1 2
-
2020-01-04 13:38
turyści lubią czyste miasta a gdańsk jest okropnie brudny i te nie koszone chwasty oraz zielska pracujące za trawniki (1)
- 14 8
-
2020-01-04 23:17
Jak tobie się jakaś roślina nie podoba to nie znaczy,że jest chwastem.
- 3 0
-
2020-01-04 21:24
uwaga naFRAG
SA nibezpieczni i szkodliwi
- 5 8
-
2020-01-04 21:09
Nakreslili co Walizeczka & Co kazali. Tyle w temacie
- 12 0
-
2020-01-04 20:37
Specjaliści od siedmiu boleści... jakieś bzdury w Letnicy, a tak to znaki zapytania
Nie mieli jakiegoś genialnego pomysłu na Nową Politechniczną? Chyba, że wbrew urzędasom, oni również chcieli puścić tramwaj w stronę Piekarniczej.
- 10 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.