• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerem, autem, komunikacją. Jak do pracy dojeżdżają pracownicy biurowców

Michał Brancewicz
2 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kontrowersje wokół konkursu rowerowego
Dzisiaj każdy kompleks biurowy posiada miejsca do parkowania rowerów, a pracowników korzystających z tej formy dojazdu do pracy wciąż przybywa. Dzisiaj każdy kompleks biurowy posiada miejsca do parkowania rowerów, a pracowników korzystających z tej formy dojazdu do pracy wciąż przybywa.

Trójmiejskie parki biurowe posiadają setki miejsc postojowych, nie oznacza to jednak, że wszyscy dojeżdżają do nich samochodami. Pracownicy biurowi coraz chętniej korzystają z rowerów, komunikacji miejskiej czy specjalnych linii autobusowych. Organizują nawet wspólne biegi do i z pracy oraz dojazdy jednym autem w kilka osób.



W jaki sposób najczęściej docierasz do pracy?

Zrównoważony transport to norma w rozwiniętych miastach europejskich. Jest w nich miejsce nie tylko dla aut, ale także - a może przede wszystkim - dla pieszych, rowerzystów i pasażerów komunikacji miejskiej. Choć przed nami jeszcze dużo pracy, także polskie miasta i ich mieszkańcy zaczynają myśleć w kierunku ograniczania ruchu aut. W ten trend starają się wpisywać także administratorzy kompleksów biurowych i firmy w nich działające. Zachęcają pracowników, by dojeżdżając do pracy korzystali nie tylko z samochodów, ale też alternatywnych środków transportu. Warto dostrzec te działania.

Specjalne linie autobusowe



W maju 2017 roku uruchomiona została linia, z której mogą korzystać pracownicy kompleksu Olivia Business Centre zobacz na mapie Gdańska. Autobus wykonuje dwa kursy rano i dwa po południu na trasie z Ujeściska (ul. Piotrkowska) do Oliwy, zahaczając o pętlę Łostowice Świętokrzyska.

- Konsultowaliśmy pomysł uruchomienia autobusu Olivii z pracownikami centrum. Zgodnie z wynikami ankiety przeprowadzonej wśród rezydentów to Ujeścisko było dzielnicą, z której najtrudniej dojechać pracownikom do naszego kompleksu biznesowego - mówi Katarzyna Halicka z działu PR Olivia Business Centre. - Kolejny przystanek - pętla Świętokrzyska - również został przez nas uruchomiony po konsultacjach z pracownikami i zgodnie z ich sugestiami.
Autokar dowożący pracowników kompleksu Olivia Business Centre. Codziennie korzysta z niego ok. 100 osób. Autokar dowożący pracowników kompleksu Olivia Business Centre. Codziennie korzysta z niego ok. 100 osób.
Z autobusu Olivii korzysta codziennie blisko 100 osób. Cena miesięcznego abonamentu wynosi 10 zł. W miarę potrzeb podejmowane będą decyzję o uruchomieniu nowych połączeń.

Czytaj także: Deweloper społecznie zaangażowany? To możliwe!

Ze specjalnej linii mogli korzystać kiedyś również pracownicy BPH Office Park (obecnie Cube Office Park) przy al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska. Autobusy dowoziły osoby mieszkające w Gdyni. Obecnie w budynkach kompleksu działa kilku różnych najemców, więc linia przestała funkcjonować, ale być może nie na zawsze.

- W najbliższych miesiącach planujemy przeanalizować raz jeszcze możliwości wsparcia pracowników dojeżdżających do pracy środkami komunikacji. W grę wchodzić będzie dedykowany bus lub rozwiązania typu carsharing [współdzielenie auta w dojeździe do pracy - red.] - mówi Ewa Łyczywek, zarządca nieruchomości, Cube Office Park.

Na rowerze albo biegiem



Normą jest, że w biurowcach, oprócz parkingów dla aut, powstaje też bardzo wiele miejsc postojowych dla rowerów.

- W ramach trzech etapów Alchemii zobacz na mapie Gdańska powstało 1048 miejsc postojowych dla rowerów, a docelowo będzie ich ponad 1440. Każdy z budynków Alchemii posiada niezbędną infrastrukturę dla rowerzystów w postaci szatni i pryszniców - mówi Marcin Piątkowski, dyrektor ds. komercjalizacji w firmie Torus.
Miejsca postojowe dla rowerów w podziemnej hali kompleksu biurowego Alchemia. Miejsca postojowe dla rowerów w podziemnej hali kompleksu biurowego Alchemia.
- Dzięki takim rozwiązaniom nasi pracownicy coraz częściej wybierają w pełni świadomie dojazd do pracy rowerem, nawet w okresie jesienno-zimowym - przyznaje Tomasz Zieliński, kierownik działu administracji Wirtualnej Polski, która ma swoją siedzibę w budynku Argon kompleksu Alchemia. - W tym czasie serwujemy im w naszej kuchni spore porcje witamin, aby mogli się szybko zregenerować po wysiłku fizycznym.
Pracownicy Wirtualnej Polski idą jeszcze dalej: niektórzy z nich "skrzykują się" na portalach społecznościowych, gdzie informują się o wspólnym biegu do i z pracy. Nie jest to oczywiście tak popularne jak dojazdy rowerem, ale istniejąca infrastruktura pozwala się odświeżyć nawet po tak intensywnym wysiłku fizycznym.

Czytaj także: Trójmiejski rynek pracy jest konkurencyjny dla Warszawy czy Krakowa

Na terenie Olivii Business Centre jest w tej chwili 500 miejsc parkingowych dla rowerzystów oraz pięć dużych szatni, a w nich 700 szafek oraz prysznice. W tym roku dojdą kolejne zewnętrzne stojaki. Rowerzyści mogą też korzystać ze stacji naprawczych.

Pracownicy wybierający aktywną formę dotarcia do pracy  mogą liczyć na zastrzyk witamin z owoców. Pracownicy wybierający aktywną formę dotarcia do pracy  mogą liczyć na zastrzyk witamin z owoców.
- Na osoby, które wybierają dwa kółka zamiast czterech czekają u nas w sezonie rowerowym świeże owoce - mówi Katarzyna Halicka. - W maju braliśmy udział w akcji Kręć kilometry dla Gdańska w ramach projektu European Cycling Challenge. Przez cały miesiąc, co czwartek, osoby dojeżdżające do Olivii rowerem mogły skorzystać z czegoś specjalnego, na przykład częstować się zdrowymi przekąskami na specjalnym stoisku BioBazar Młode Miasto.
Szatnie dla rowerzystów w Olivii Business Centre. Szatnie dla rowerzystów w Olivii Business Centre.

Carpooling, czyli w kilka osób jednym autem



Jeśli już ktoś chce albo musi dojeżdżać do pracy samochodem, może udostępnić innym osobom pozostałe miejsca w pojeździe, tak by oni nie musieli brać swojego auta. Jeśli uda się zebrać w sumie cztery osoby, to na drodze będą o trzy samochody mniej. Taka podróż jest mile widziana, np. w Olivia Business Centre.

- By ułatwić kontakt kierowcom i pasażerom uruchomiliśmy platformę cp.carpooling.pl - opowiada Katarzyna Halicka. - Startowi usługi towarzyszyły konkurs i akcja promocyjna. Na dedykowanej rozwiązaniu platformie jest zarejestrowanych obecnie aż 80 tras, między innymi z i do Elbląga, Gdyni, Kościerzyny, ale też dzielnic Gdańska czy Sopotu.

Blisko SKM i PKM



Pracownicy trójmiejskich biur mogą też korzystać z szerokiej siatki połączeń oferowanych przez komunikację miejską. Te, które projektowane są w pobliżu przystanków autobusowych, tramwajowych czy kolejowych szybciej znajdują najemców i są wyżej cenione na rynku.

Dobrym przykładem niech będzie Łużycka Office Park zobacz na mapie GdyniŁużycka Plus w Gdyni. Ten kompleks istnieje już od blisko dekady, a w ostatnich miesiącach jego pracownicy doczekali zupełnie nowego połączenia kolejowego. Od grudnia, w pobliżu ul. Łużyckiej zaczęły zatrzymywać się pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - to chyba najbliżej położony park biurowy na trasie całej PKM-ki. W tym momencie jest jednak za wcześnie, by dokładnie określić, jak ten fakt przełożył się na zmianę nawyków dojazdu do pracy.

Przystanek PKM Stadion znajduje się bliskim sąsiedztwie kompleksu biurowego Łużycka Office Park. Przystanek PKM Stadion znajduje się bliskim sąsiedztwie kompleksu biurowego Łużycka Office Park.
Z dojazdów koleją korzysta również wielu pracowników Alchemii, której budynki sąsiadują z przystankiem SKM Przymorze-Uniwersytet.

- W ubiegłym roku prowadziliśmy wewnętrzne badania, które wykazały, że szacunkowo nawet 75 proc. pracowników Alchemii korzysta z SKM-ki jako środka transportu w dojazdach do pracy - mówi Marcin Piątkowski.
Czytaj także: W 2018 roku w Trójmieście przybędzie biurowców

W 2014 roku Torus, deweloper Alchemii, wybudował nawet dodatkowe przejście pod torami, by ułatwić dotarcie pracowników do swoich budynków.

W pobliżu Cube Office Park zatrzymuje się kilka linii autobusowych kursujących zarówno do Wrzeszcza, jak i centrum Gdańska oraz przystanku PKM w Kiełpinku. W planach było też stworzenie zupełnie nowej trasy.

- Prowadziliśmy rozmowy w sprawie dodatkowej linii z kierunku Rotmanki i okolic Pruszcza przez obwodnicę, tak aby pracownicy nie musieli zjeżdżać do dworca PKP w korkach i wracać z powrotem w okolice obwodnicy - również w korkach. Niestety nie ma to uzasadnienia ekonomicznego - przyznaje Ewa Łyczywek.

Tysiące miejsc dla samochodów



Polska to jednak nie Dania czy Szwecja, więc opisywane powyżej sposoby docierania do pracy nadal wymagają popularyzacji i poszukiwania kolejnych rozwiązań infrastrukturalnych, które będą zachęcać pracowników do porzucania samochodu na rzecz autobusu czy roweru. Wymaga to współpracy miasta, zarządów firm transportowych, inwestorów, którzy zabudowują Trójmiasto kolejnymi parkami biurowymi i samych mieszkańców miasta, którzy muszą głośno mówić o swoich potrzebach.

Nie oszukujmy się także: zmiana przyzwyczajeń nie nastąpi z dnia na dzień, więc o miejscach postojowych nie można zapominać: w Olivii Business Centre jest ich ponad 2 tys. i powstają kolejne. Alchemia dysponuje 1,1 tys. miejsc parkingowych, a docelowo będzie ich o 300 więcej. Cube Office Park ma ich w sumie 824, a Łużycka Office Park 729.

Opinie (211) 2 zablokowane

  • Fajnie bybyło jakby miejsca postojowe dla rowerów posiadały zadaszenie (13)

    Jednak 8-10 godz stania na deszczu, albo słońcu nie jest ani zdrowe dla roweru, ani dla jego użytkownika. Ale, jak rozumiem miasta i administratorów biurowców na to nie stać: w końcu to koszt dwóch miejsc parkingowych. :/

    • 35 13

    • brawo zaczynasz myśleć i jesteś już na etapie średniowiecza (4)

      w którym to wymyślono zadaszone powozy.
      jeszcze trochę dorośniesz, zmądrzejesz i uznasz jak wszystkie rozwinięte umysłowo jednostki że najlepszym wyborem jest samochód w którym nie pada na łeb i wszędzie da się za niewielkie pieniądze dojechać na czas.

      • 4 7

      • (3)

        wow, ale ty musisz być z siebie dumny, że coś takiego napisałeś.

        • 6 2

        • no coż - jestem (2)

          co mam poradzić, że jestem taki fajny i zawsze trafiam w sendo sprawy bezlitośnie punktując ludzką głupotę?

          • 2 5

          • widzę, że taki z ciebie taki trochę lew internetu - rodzice muszą być z ciebie dumni, pewnie nawet deser dostaniesz.

            • 1 3

          • jak na razie to dajesz wyraz oceny sytuacji tylko z jednego punktu widzenia

            decyzje wyboru środka lokomocji na podstawie analizy wielu kryteriów wydają się być poza zasięgiem twoich możliwości.

            • 0 2

    • fajnie by było gdyby nad ścieżkami rowerowymi były zadaszenia (7)

      co jednak deszcze przeszkadza rowerzystom? a podobno to lubicie jak wam na łeb się leje i błotem albo śniegiem sypie?

      • 9 14

      • nie pisz przypadkiem ,że jak pada śnieg to ci w jeździe dwuśladem nie przeszkadza (4)

        pomyśl o kosztach budowy i utrzymania infrastruktury dla terenochłonnych pojazdów dwuśladowych (które są podobno wygodne, ale zwykle powodują nadwagę i otyłość)

        • 0 5

        • napiszę i wcale nie przypadkiem - nie przeszkdza mi. (3)

          może ty masz otyłość i dlatego promujesz pedałowanie bo myślisz że ci przejdzie. ja tam jestem szczupły mądry i przystojny.

          • 4 3

          • mam wrażenie że ściemniasz (2)

            przypomnij sobie, jak narzekałeś, że zima zaskoczyła drogowców.

            Koszty odśnieżania przewymiarowanej infrastruktury ponoszą wszyscy.

            Te środki można by wydać na bardziej produktywne cele.

            • 3 3

            • masz przewymiarowane ego

              i jesteś matołem. płacą ci za te debilne teksty? nie narzekałem bo ja nigdzie nie jeżdżę jedynie po piwo do lokalnej biedronki . mam sporawego kopcącego starego diesel'a i 3,5 litrową benzynę do wyboru. jak sobie jadę to śmiać mi się chce z baranów którzy pedałują i wyzywam ich od idiotów sam do siebie. Mam do tego prawo a ty się chłopie przestań produkować bo pier_olety wypisujesz.

              • 2 2

            • ja tam uwielbiam tych kierowców co odśnieżą 1 miejsce parkingowe

              i zostawiają na nim kartom, żeby nikt im nie zajął - w końcu tak się narobili...

              • 8 1

      • Wytłumaczę ci to, bo oczywiście nie rozumiesz:

        1) wyraziłem własne zdanie, nie zdanie ogółu rowerzystów 2) nie wspominałem o zadaszeniu dróg rowerowych, tylko miejsc postojowych dla rowerów 3) tak, oznacza to, że mowa o postoju roweru, a nie o jeździe rowerem 4) nie wiem kto ci pisał, że lubi jeździć w deszczu: ludzie z reguły mówią, że deszcz nie jest przeszkodą do jazdy na rowerze, a to zupełnie co innego znaczy. Samochodem też da się jeździć w deszczu, ale chyba jednak więcej osób woli prowadzić, kiedy nie pada.

        • 5 1

      • jemu samemu nie przeszkadza

        ale jak na jego karbonowo-tytanowy dorobek życia pada deszcz, to nagle poziom frustracji - i tak już wysoko wyśrubowany za sprawą obcisłych leginsów - osiąga swe apogeum i następuje eksplozja nienawiści względem otoczenia

        • 2 4

  • Motocykem najszybciej! (1)

    • 2 4

    • Najszybciej na cmentarz....

      • 0 2

  • Skm Pkm i Tramwaj reszta d*pa.

    Kołobrzeska w perspektywie 2-3 lat stanie zupełnie.
    Po jej prawej stronie jest jeszcze bardzo dużo placów inwestycyjnych do zabudowy i jak dobudują resztę na równoległej części grunwaldzkiej to ten fragment miasta przestanie być przejezdny. Autobus w tych miejscach już teraz wydaje się być idiotyzmem bo głownie stoi się w korku. Zostaje tramwaj pkm i skm które jako jedyne odjądą bez korku. Wydaje się więc pewne, że wkrótce dojazdy do biur samochodem trzeba będzie sobie wybić z głowy, albo parkować 2-3 km od biura.

    • 2 2

  • Nie ma to jak skuter

    • 0 3

  • Wow (2)

    Jak oni z tych Kartuz na rowerze jadą albo z Kosakowa biegną to szacun
    tylko garnitur strasznie się w plecaczku gniecie
    I potem prezes dziwnie wygląda jak myting prowadzi

    • 20 3

    • z Kartuz jest opcja PKM plus rower

      nie ma potrzeby pedałować całą drogę

      • 1 1

    • a może tygrys ciętej riposty?

      i pogłębionej refleksji.
      Tylko pogratulować.

      • 1 3

  • (1)

    Dlaczego linie autobusowe nie zostana dociagniete do przymorza skm gdzie jest najwięcej biur tylko kończą bieg np w oliwie pkp gdzie trzeba dodatkowo podjechać tramwajem

    • 7 2

    • o jakich konkretnie liniach piszesz?

      w tym roku być może zostanie uruchomiona sieć rowerów publicznych, to ostatnią milę pokonasz bez kłopotu.

      • 0 3

  • Tylko samochód. (2)

    Nigdy nie przesiądę się na rower czy zkm / skm. Samochodem jest wygodniej.

    • 13 6

    • jeżeli stanie w korkach jest dla ciebie wygodne

      wtedy, kiedy możesz jechać nie zwracając na nie uwagi

      to znaczy że jesteś masochistą, tylko jeszcze o tym nie wiesz.

      • 0 4

    • a kogo to obchodzi?

      długoletnie uzależnienie od samochodu i siedzącego trybu życia zagraża życiu i zdrowiu bardziej niż palenie papierosów.

      • 3 4

  • W domu mam garaż z automatyczną bramą (2)

    a w pracy służbowe miejsce parkingowe. Nie mam powodu przesiadać się na rower

    • 7 4

    • uważaj jedynie na swoje zdrowie

      spędzanie w samochodzie codziennie więcej niż 30 minut dziennie grozi istotnymi komplikacjami zdrowotnymi

      • 0 3

    • no i ?

      • 2 4

  • Fantazje o zrównoważonej komunikacji (1)

    Miejsc parkingowych jest zdecydowanie za mało przy biurowcach i efektem jest parkowanie samochodów gdzie tylko się da. Biurowce to chyba projektują i wydają na nie zgody ludzie oderwani od rzeczywistości. Ostatnio dojeżdżam do pracy komunikacją miejską, bo nie mam gdzie zaparkować na terenie okołobiurowcowym (nawet za opłatą). Czy dojazd komunikacją miejską jest wygodny? Czy jest na poziomie zachodnioeuropejskim, żeby odstawić samochód i korzystać tylko z komunikacji miejskiej? Zdecydowanie nie! SKMki wiecznie spóźnione, odstępy pomiędzy kursami zbyt długie. Z autobusami tak samo. W Kopenhadze najpopularniejsze linie jeżdżą co 5 minut a u nas?! PKMka - raz na 40 minut - to jakiś żart!
    Dojazdy rowerem może i są fajne, ale ścieżek jest zdecydowanie za mało albo nagle się urywają. Kierowcy samochodów nie szanują innych uczestników ruchu. Jazda ulicą przy krawędzi to dziura na dziurze, studzienką pogania. Dojeżdżam do biurowca, a na miejscu parking rowerowy jest, ale w szatniach (damskiej i męskiej) aż po jednym prysznicu.
    Może zamiast opowiadać dyrdymały jak to pięknie by było jak byśmy komunikacją miejską dojeżdżali i rowerami, to ktoś by pomyślał, że najpierw trzeba stworzyć warunki do tego? Spójne rozkłady jazdy, wysoka częstotliwość kursów środków komunikacji publicznej i piętrowe parkingi dla samochodów przy węzłach przesiadkowych oraz bezpieczne ścieżki rowerowe i może będziemy komunikacyjnie w Europie.

    • 11 4

    • piętrowe parkingi dla samochodów stoją puste

      klienci nie chcą pokrywać kosztów ich budowy i utrzymania - sensowność ich budowy przy stacjach transportu publicznego to forma dofinansowywania wygodnickich z pieniędzy publicznych.

      Po co piszesz oczywistości, że dróg dla rowerów powinno być więcej? to że jest ich za mało to w twoim tekście jedynie wymówka by podważyć wiarygodność osób promujących korzystanie z rowerów lub z połączeń typu rower + SKM

      Ciekawe jak sam docierasz do pracy?

      SKM wiecznie spóźnione? korzystałem z nich 50 lat, to najbardziej punktualny sposób poruszania się po 3 mieście - spóźnienia wynikają z prac przy dworcu Wrzeszcz - mają się niedługo skończyć.

      Warunki do rezygnacji z samochodu są dostępne już od kilku lat dla większości gdańszczan

      • 1 4

  • Ta pani na zdjęciu raz rozdaje dzwonki do rowerów, a innym razem jabłka. Następnym razem powinna rozdawać lampki do rowerów, byle nie migające stroboskopy.

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień Otwarty Proneko

konsultacje, dni otwarte

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane