- 1 Ile kosztuje sprzątanie klatek schodowych? (34 opinie)
- 2 Open House Gdynia: 90 lokalizacji (14 opinii)
- 3 Kiedy otwarcie Kauflandu w Gdyni? (237 opinii)
- 4 Jak i kiedy czyścić sprzęty AGD? (14 opinii)
- 5 Fotowoltaiczny dziwoląg w Sopocie (194 opinie)
- 6 Dwa osiedla obok siebie bez wspólnej drogi (238 opinii)
Sprawdziliśmy, co powstanie w sąsiedztwie ECS
Europejskie Centrum Solidarności zdominowało Plac Solidarności, ale ten stan może wkrótce ulec zmianie. W planach są bowiem nowe budynki oraz korekta układu drogowego w tym rejonie. Naprzeciwko Placu Solidarności trwa już budowa biurowca Tryton.
Ze strony inwestycji samorządowych, najbardziej zaawansowany jest projekt nowej formy deptaka Droga do Wolności, który połączy ul. Łagiewniki i Plac Solidarności z ul. Nową Wałową oraz docelowo (II etap) z mostem pontonowym na Ostrów .
W listopadzie ub. r. rozstrzygnięto konkurs na formę jego wykonania. Wygrała wówczas pracownia Grupa 5 Architekci z Warszawy, która zaproponowała nasadzenia jabłoni. Ten pomysł zupełnie przypadkowo nabrał niedawno dodatkowego, symbolicznego znaczenia w związku z embargiem nałożonym przez Rosję na warzywa i owoce. Czy nadal jest realny?
- Obecnie trwają negocjacje z zespołem, który wygrał konkurs, w trybie zamówienia z wolnej ręki na wykonanie kompletnej dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego - informuje Anna Dobrowolska z biura prasowego gdańskiego magistratu.
Droga do Wolności to jednak na razie jedyny "pewniak" w bliskim otoczeniu ECS-u. Od strony północnej Plac Solidarności ma także zyskać zabudowę. W planie zagospodarowania dla tego miejsca przewiduje się wyłącznie funkcję usługową z obiektem nie wyższym niż 30 metrów, tj. tyle samo, ile wynosi wysokość budynku Centrum Solidarności. Na razie jednak jest to tylko wizja urbanistów, bowiem grunt wciąż znajduje się władaniu miasta.
- Nie mamy w planach wystawienia na sprzedaż tej działki w najbliższym czasie - mówi Michał Piotrowski z biura prasowego UMG.
W jej zagospodarowaniu przeszkadza nie tylko brak potencjalnego kupca, ale również świeżo wykonane prace budowlane. To właśnie na tej działce powstał "tymczasowy" parking, przez który możliwy jest przejazd z ul. Jana z Kolna do ul. Nowej Wałowej. Droga ta jest teoretycznie dwukierunkowa, ale w ostatnim czasie normą się stało, że parkują bezpośrednio na jezdni pojazdy pracowników firm budowlanych, dlatego też należy zachować tutaj szczególną ostrożność.
Warto przypomnieć, że infrastruktura drogowo-parkingowa powstała tuż obok wcześniej wyburzonych kamienic. Te jednak mogły stać w tym miejscu do dzisiaj, gdyż w żaden sposób nie przeszkadzały w realizacji tych zadań.
Dopiero w momencie, gdyby doszło do realizacji "wyprostowania" ulicy Nowomiejskiej, czyli łącznika Jana z Kolna - Nowa Wałowa, bezpośrednio do planowanego skrzyżowania z ul. Gdyńskich Kosynierów (obecnie odciętą od ul. Jana z Kolna), ich usytuowanie sprawiałaby kłopoty inwestycyjne.
- Budowa brakującego odcinka ul. Nowomiejskiej jest funkcjonalnie powiązana z przebudową ul. Jana z Kolna i znajduje się w dokumentacji technicznej Jana z Kolna. Środki na ten projekt nie zostały zaplanowane. Decyzja o ew. przebudowie ul. Jana z Kolna na fragmencie od kładki pieszej do ul. Łagiewniki, zapadnie po uruchomieniu Tunelu pod Martwą Wisłą w ciągu Trasy Słowackiego. Uruchomienie tunelu pozwoli określić obciążenie ul. Jana z Kolna, która obecnie jest główną drogą wyprowadzającą ruch kołowy z portu wewnętrznego - wyjaśnia Piotrowski.
Czytaj też: Niezagrożony termin budowy tunelu pod Martwą Wisłą
Nowa droga, choć w bardzo nietypowej formie, została natomiast zrealizowana między wspomnianym łącznikiem Jana z Kolna - Nowa Wałowa a ul. Robotniczą . Choć przedłużenie ul. Jaracza liczy zaledwie ok. 110 metrów, to w połowie swojej długości nie ma jezdni, a jedynie chodnik.
Czytaj też: Na Młodym Mieście powstanie ulica. Częściowo bez jezdni
W obecnej formie stanowi ona wygodne połączenie piesze Instytutu Sztuki Wyspa z ECS-em i pełni rolę zastępczą dla ul. Nowej Wałowej, gdzie na tym odcinku dla odmiany jest jezdnia, ale nie ma chodnika (nie uwzględniono go nawet w projekcie).
Czytaj też: Nowa Wałowa wizytówką dzielnicy dla samochodów
Oczywiście taki stan rzeczy jest tylko sytuacją tymczasową, bowiem docelowo ma być możliwość przejazdu autem na całej długości przedłużonej ul. Jaracza. Kiedy to nastąpi? - Na razie nie ma zabezpieczonych środków na ten cel - odpowiada nam biuro prasowe.
Obecnie jezdnia pełni tutaj rolę kolejnego parkingu. Ciekawostką jest fakt, że w jezdni wzdłuż krawężników ułożono gładką kostkę, która ma ułatwić podróż rowerem. Niestety tę część zastawiają często kierowcy, zmuszając rowerzystów do jazdy środkiem ulicy.
Z kolei po drugiej stronie ECS-u wciąż na rozpoczęcie faktycznych prac budowlanych (teoretycznie prace trwają już od 2010 r., kiedy założono dziennik budowy) czeka działka należąca do spółek kontrolowanych przez międzynarodowe konsorcjum, zajmujące się budową centrów handlowych - firmę Atrium European Real Estate Limited.
Plany liczącego już ponad siedem lat projektu centrum handlowego Stocznia są bardzo ambitnie - kino, liczne sklepy, dwa 27-kondygnacyjne wieżowce mieszkalne oraz jeden 25-kondygnacyjny biurowiec. Wątpliwości od lat jednak budzi realność tych zapowiedzi. W maju br. pytaliśmy dewelopera o to, kiedy planuje rozpoczęcie faktycznych prac budowlanych. W odpowiedzi usłyszeliśmy, że termin jest uzależniony od zakończenia prac nad ul. Nową Wałową.
- O szczegółach dotyczących dalszego harmonogramu realizacji inwestycji będziemy mogli informować po pełnym zakończeniu realizacji ul. Nowej Wałowej oraz obustronnym połączeniu tej ulicy z drogami publicznymi - ucina wszelkie spekulacje Katarzyna Mituła z biura prasowego Atrium Poland Real Estate Management z Warszawy.
Bez większych problemów przebiega natomiast budowa biurowca Tryton, który znajduje się po drugiej stronie ul. Jana z Kolna . We wtorek deweloper - kielecka firma Echo Investment - zamiast wmurowania kamienia węgielnego zorganizowała oficjalną prezentację projektu dla potencjalnych najemców i dziennikarzy. Data ukończenia biurowca nieco się przesunęła w związku z przeciąganiem się ostatecznych negocjacji z firmami wykonawczymi.
- Rozpoczęliśmy budowę w listopadzie 2013 roku, prace ziemne są na etapie ukończenia, więc w połowie października będzie już widoczny parter. Oddanie budynku do użytkowania planowane jest na wrzesień przyszłego roku - poinformował Rafał Mazurczak, dyrektor działu biur w Echo Investment. - W tej chwili nie została podpisana jeszcze żadna umowa najmu, ale jesteśmy zadowoleni ze stanu negocjacji.
Budynek będzie miał 23 tys. m kw. powierzchni najmu. Według obliczeń inwestora może w nim pracować nawet trzy tysiące osób. W ramach projektu oddanych zostanie 755 miejsc parkingowych (493 w zewnętrznym budynku powstałym w miejscu zlikwidowanej pętli autobusowej Jana z Kolna, 145 w podziemnej hali biurowca i 117 miejsc naziemnych).
Przez budynek będzie prowadził wewnętrzny pasaż. W wyższej, jedenastokondygnacyjnej części, urozmaiceniem będzie wysoki na trzy kondygnacje prześwit zapewniający widok z wiaduktu Błędnik na Pomnik Poległych Stoczniowców (obecnie oś ta, wymagana przez plan zagospodarowania, jest w znacznej części przesłonięta drzewami). Budynek uzyska certyfikat BREEAM na poziomie Very Good lub Excellent. Jego zasilanie wspomagane będzie pompami ciepła. Projekt biurowca powstał w pracowni Arch Deco. Generalnym wykonawcą jest Allcon.
Materiał archiwalny
Zobacz ECS i okolice z perspektywy żurawia. Ujęcia wykonano w marcu br.
Miejsca
Opinie (218) 3 zablokowane
-
2014-09-24 22:31
Zastanawiam się
po co dla biurowca budują taki ogromny parking,jeżeli ta część Gdańska jest doskonale skomunikowana ze wszystkimi dzielnicami, a do lotniska buduje się kolej.
- 2 3
-
2014-09-24 08:50
A gdzie pętla autobusowa ?? (7)
bo teraz autobusy parkują na ulicach i kierowcy latają do toi- toi.
- 41 2
-
2014-09-24 22:23
A gdzie jedzą?
Przed zjedzeniem śniadania,bo chyba przerwa na nie jest zagwarantowana kodeksem pracy należy chyba umyć ręce.
U mnie w pracy była kontrola z PIP i czepiali się,że nie ma specjalnego pomieszczenia do zjedzenia posiłku.
Zlikwidowali pętlę,a kibel postawili na chodniku.- 0 1
-
2014-09-24 09:00
Wyszczać to się trzeba było w domu (5)
- 3 14
-
2014-09-24 09:38
albo z kurami na spacerze... (2)
- 3 7
-
2014-09-24 13:15
kury w spokoju zostaw (1)
i tak im nie dorastasz do kupra
- 3 1
-
2014-09-24 13:27
ech biedaku, nie znasz tego cytatu...
Lepiej było w szkole siedzieć, niż w nią kamieniami rzucać.
- 2 1
-
2014-09-24 13:14
ty debilu
szkoda mi na ciebie czasu, racjonalnie ciepły mocz na twoje wypociny
- 3 3
-
2014-09-24 10:00
MAmy rozumieć że Ty w pracy nie załatwiasz swoich potrzeb fizjologicznych ?
Przez min 8h ściskasz poślady ? Chyba że bezrobotny, to wtedy fakt. Wtedy można w domu cały czas.- 8 0
-
2014-09-24 22:07
Glupie pytanie, jakt to co? - ECS BIS
- 2 2
-
2014-09-24 21:50
trzeba -
zamknąć stocznie makreli i odbudować STOCZNIĘ GDAŃSKĄ , jedyna opcja !!!
- 3 3
-
2014-09-24 21:46
a ja w dalszym -
ciągu czuję, będę czuł pot tej ziemi GDAŃSKICH STOCZNIOWCÓW, tego nic nie przykryje, żaden nowoczesny SYF!!!
- 4 1
-
2014-09-24 17:03
Centrum Handlowe ?! (1)
Na co komu milionowe centrum handlowe ?! Lepiej by budynki mieszkalne tam postawić lub fabrykę, aby ludzie mieli pracę.
- 5 3
-
2014-09-24 20:14
socjalistyczna utopia
Jasne, a fabryka tak sama z siebie da pracę, zapewni zbyt i dystrybucję itd. Poza tym fabryka w centrum miasta?
- 4 0
-
2014-09-24 06:12
wysokie drzewa posadzic (4)
może zasłonią ten brzydki budynek
- 159 28
-
2014-09-24 11:13
najlepiej topole (3)
szybko rosną i przypominają o tym, że polskie miasta powinny być nudne jak za komuny
- 4 3
-
2014-09-24 14:31
nuda za komuny ?! (2)
to ty dziecko w którym roku się urodziłeś że takie rzeczy piszesz ? otóż wyobraż sobie że życie tętniło ! kawiarnie, kina były zapełnione po brzegi nawet w nocnych tramwajach był tłok ludzie wracali z imprez bawili się śpiewali spotykali !
- 7 1
-
2014-09-24 15:25
(1)
Polska była za komuny krajem mlekiem o miodem płynącym. Żyło się lepiej, żyło się weselej.
Aż przyszedł Tusk.- 3 1
-
2014-09-24 20:13
Skoro było tak wspaniale
Złoty pomnik Jaruzelskiemu stawiać! Bierutowi też!
- 2 0
-
2014-09-24 18:11
CH Stocznia.
Pogięło kogoś z tymi centrami handlowymi w Gdańsku?
- 7 5
-
2014-09-24 12:22
W końcu powstaje nowoczesne centrum biznesowe Gdańska . (3)
A nie wciskanie na siłę nowoczesnych budynków na stare miasto.
Już dawno w Gdańsku powinny być dwa miejsca centralne.
Jedno Stare Miasto z Długim Targiem i Neptunem a drugie przy ECS plac z fikuśnym wodotryskiem pomiędzy nowoczesnymi wysokościami .
Dawno miasto zasłużyło na nowoczesne centrum biznesu.
Cztery kadencje Adamowicza stracone jedynie wciskaniem na siłę na stare miasto pseudo nowoczesnych budynków.- 4 4
-
2014-09-24 18:08
Przecież Stare Miasto jest właśnie tam, gdzie stoi ECS. Neptun o którym piszesz stoi w Głównym Mieście. Eh, słoiki, słoiki. Może jeszcze napisz o starówce w Gdańsku, będzie jeszcze zabawniej.
- 1 0
-
2014-09-24 12:43
Centrum biznesowe już powstało (1)
Na ugorach oliwskich wokół uniwerku i Hali Olivii. Uważam, że to bardzo dobre miejsce - call centers nie są jakoś rewelacyjnie reprezentacyjne.
- 2 1
-
2014-09-24 12:55
W Oliwie dobrze że powstało ale
Koło ECS też powinno powstać i to z drapaczami chmur .
- 2 2
-
2014-09-24 09:13
Proponuje meczet., Albo od razu trzy. I Oddział wypłat socjalu UM. (2)
będzie przyszłościowo. Tyle mamy już kebabów wokoło.....
- 9 10
-
2014-09-24 10:51
TALMUD (1)
Ja proponuje synagogę, a obok odrazu kilka providentów i innych lichwiarskich przedsiębiorstw.
- 3 4
-
2014-09-24 17:47
Starsi bracia w wierze minusują :(
- 1 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.