• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ta droga mogłaby odciążyć ważną arterię

Patryk Szczerba
19 marca 2024, godz. 07:00 
Opinie (160)

Orientacyjny przebieg Nowej Łużyckiej, która pozwoliłaby odciążyć al. Zwycięstwa i Drogą Gdyńską.

Nowa Łużycka - pod taką nazwą kryje się planowana droga między rondem BrzeskiegoMapka i ul. WrocławskąMapka w Orłowie. Siedem lat temu uchwalono plan miejscowy pozwalający na budowę tej trasy. Mogłaby odciążyć okolice i połączyć dwie dzielnice, tyle, że od tego czasu niewiele w kwestii inwestycji się wydarzyło. Wiele natomiast wskazuje, że inwestycja, która mogłaby rozładować korki, zostanie jeszcze długo w sferze planów.




Czy od nowych władz Gdyni oczekujesz nowych pomysłów rozwiązań drogowych?


  1. Projekt planu miejscowego porządkujący sytuację na granicy Orłowa i Małego Kacka w okolicach rzeki Kaczej po raz pierwszy ujrzał światło dzienne w 2016 roku.
  2. Do jego uchwalenie doszło osiem lat temu.
  3. Nie obyło się bez uwag mieszkańców.


Proponowany przebieg Nowej Łużyckiej. Droga jest w planach i nie wiadomo, kiedy powstanie. Proponowany przebieg Nowej Łużyckiej. Droga jest w planach i nie wiadomo, kiedy powstanie.

Kontrowersje wokół planowanej drogi



  • Od początku największe kontrowersje wzbudziło połączenie ronda Brzeskiego z ul. Wrocławską. Planowana droga, nazywana roboczo Nową Łużycką, miałaby rozładować coraz większy ruch w okolicy i pozwolić na szybszy przejazd pomiędzy dzielnicami.
  • W praktyce umożliwiłaby wyjazd na ul. Wielkopolską z pominięciem al. Zwycięstwa lub Drogi Gdyńskiej.




Kością niezgody był fakt, że planowana droga miałaby przebiegać przez teren Rodzinnych Ogródków Działkowych "Kaszubskie". To rozsierdziło działkowców, którzy jako pierwsi próbowali wpływać na władze miasta i podległych im planistów, by przelotówkę zaplanować w inny sposób albo w ogóle z niej zrezygnować.



Po kilku miesiącach dołączyli do nich mieszkańcy Orłowa i Małego Kacka, obawiający się zwiększenia ruchu na ul. Wrocławskiej, do której miałaby wpiąć się planowana "Nowa Łużycka".

Mieszkańcy nie chcą połączenia drogowego Orłowa z Małym Kackiem Mieszkańcy nie chcą połączenia drogowego Orłowa z Małym Kackiem

Plan uchwalony, rezerwa drogi jest



Plan został jednak uchwalony. Planiści przekonali wówczas radnych, że realizacja inwestycji jest konieczna.

- Wraz z realizacją ul. Nowej Łużyckiej zakłada się przebudowę skrzyżowania ul. Wrocławskiej z Wielkopolską z dodatkowymi pasami skrętów oraz korektą zagospodarowania pasa drogowego ul. Wrocławskiej z wyznaczeniem miejsc bezpiecznego parkowania - odpowiadali na uwagi mieszkańców.

Po siedmiu latach pytania o Nową Łużycką



Od tej potu minęło siedem lat. Przez ten czas w tej części Gdyni wiele się zmieniło. Wprowadzono płatne parkowanie, powstał przystanek PKM Stadion, zmodernizowano węzeł Karwiny.

Wzrosła liczba samochodów, a drogi są coraz bardziej zakorkowane.



Czy to wszystko w połączeniu ze zwiększającą się liczbą mieszkańców w okolicy powinno skłonić władze Gdyni do realizacji inwestycji? Pozwoliłaby ona odciążyć al. Zwycięstwa na wysokości ul. Wielkopolskiej, gdzie jest budowany biurowiec oraz przy Stryjskiej, gdzie w planach jest budowa biurowca.

Zdaniem części mieszkańców - tak. O sprawie przypomniał władzom miasta radny Ireneusz Trojanowicz w interpelacji skierowanej do Marka Łucyka, wiceprezydenta Gdyni, pytając przed wyborami m.in. o liczbę złożonych uwag do planu, ale też o postępy w realizacji inwestycji, zapowiadanej przed siedmiu laty.

Nowa Łużycka: terminów brak, inwestycji w programie nie ma



- Obecnie nie planuje się przeprowadzenia kolejnych konsultacji w sprawie budowy przedmiotowej drogi. Nie przewiduje się również zmian wyżej wymienionych planów zagospodarowania przestrzennego - odpowiada Marek Łucyk, dodając, że w temacie drogi złożono ponad 100 uwag.
Nic o terminach realizacji ani planach związanych z budową drogi w odpowiedzi nie ma. Realizacji nie ma także w programie Samorządności ogłoszonym podczas konwencji, gdzie przedstawiono 100 pomysłów na najbliższe lata. Wygląda na to, że pomysł pozostanie w planach jeszcze przez wiele lat.

Przypomnijmy, że podobna sytuacja miała miejsce w przypadku ul. Jana Nowaka Jeziorańskiego, która ma połączyć Dąbrowę z Chwarznem i przebiegać przez teren ogródków działkowych na Wiczlinie.

W 2013 roku ul. Jana Nowaka Jeziorańskiego według władz nie była potrzebna



W 2013 r. okazało się, że na budowę drogi trzeba będzie poczekać i to wiele lat, mimo że już wtedy wielu, bijąc na alarm, przekonywało, że liczba mieszkańców osiedlających się na Chwarznie i Wiczlinie zacznie zwiększać się w kolejnych latach w błyskawicznym tempie.

Władze miasta jednak wtedy zagrożenia nie widziały.

- Droga powstanie, ale wtedy, gdy będzie konieczna. Na razie nie jest niezbędna, ruch samochodowy nie rośnie tak dynamicznie, więc możemy spokojnie poczekać - uspokajał 11 lat temu Marek Stępa, ówczesny wiceprezydent Gdyni.

Po protestach działkowców zapał do realizacji Jana Nowaka Jeziorańskiego osłabł



Teraz, mimo zwiększania się liczby samochodów, inwestycja nadal pozostaje w planach, a po protestach działkowców zapał do jej realizacji w mieście osłabł. Nie ma jej też w programie wyborczym Samorządności na najbliższą kadencję.

Więcej o budowie Jana Nowaka Jeziorańskiego Więcej o budowie Jana Nowaka Jeziorańskiego

Miejsca

Opinie (160) 5 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (2)

    Plany,wizualizacje,koncepcje i makiety.A drogi jak nie było tak nie ma.

    • 15 3

    • I nie będzie, bo po co. Zaraz auta będą dla bogatych, większość złomu zniknie, będzie luz i komunikacja na czas

      • 3 0

    • sobie pod domem zrób przelotówkę w miejsce drogi osiedlowej jak taki mądry jesteś

      droga czerwona potrzebna na wczoraj bo rozwój portu to podstawa istnienia miasta a tu jakieś marnowanie kasy na bzdurne dublowanie drogi gdyńskiej ktoś sobie wymyślił, droga gdyńska ma dwie jezdnie po dwa pasy, więc jak taka mała uliczka jak Wrocławska ma pomóc w rozładowaniu jakichkolwiek korków? raczej może je tylko zwiększyć bo wydłuży się czerwone na Wielkopolskiej na skrzyżowaniu z Wrocławską

      • 2 0

  • Nowa Łuzycka powstanie, gdy budowę w okolicy zaplanuje deweloper (4)

    Wtedy będzie można ściągnąć z niego kasę z tytułu umowy drogowej, bo normalnie na kawałek asfaltu Gdyni nie stać

    • 42 4

    • Tajemnica Nowaka - Jeziorańskiego jest prosta

      Kilka lat temu wybuchły znikąd protesty działkowców, chociaż plan tej drogi jest z MPZP ze 20 lat. Pojawiły się że trzy bannery na prześcieradłach i wpisy w jakichś niszowych serwisach.



      Na to pojawił się nasz El Grizonio i pochylił się z troską nad niedolą działkowców i obiecał że trasa NJ działki ominie.



      Co to oznacza? A to, że teraz może mówić że on już tą trasę chce zbudować, tylko trzeba zrobić studium kierunkowe nowego przebiegu (2 lata), zmiany do MPZP (3 lata), projekt (2 lata) i ogłosić przetarg (rok).



      Tym samym można dużo bezpiecznie opowiadać, wiedząc że nie trzeba będzie przez 10 lat sypać kasy z pustej kiermany.



      Brak realizacji trasy NJ w momencie oddania Trasy Kaszubskiej to kryminał

      • 4 1

    • No i słusznie. (2)

      Czemu mamy ładować publiczne pieniądze w prywatne samochody?

      • 6 3

      • Bo autobusy to fruwają przecież, a rowerzyści leją beczki łez o kostkę bauma (1)

        • 3 3

        • autobusom wystarczają istniejące połączenia :)

          • 1 1

  • (1)

    Deweloper nie ma w tym interesu to nie powstanie.

    • 7 3

    • Kukla i Pisiewicz razem z Furkalem

      Już marzą tam flamastrem po mapie ścieżkę rowerową i stojaki

      • 0 0

  • Juz widzę ten jazgot mieszkańców i wtedy radni opozycji wraz z t.pl staną po ich stronie

    • 1 1

  • Budowa Jana Nowaka będzie od 2027 r. (6)

    Tak zapisano w strategii rowerowej, którą uchwalili radni na sesji Rady Miasta Gdyni w styczniu 2024 - str. 44, pkt. 37 w tabeli. Czyżby Pan Łucyk i Szczurek wprowadzali w błąd mieszkańców czy może radnych przy uchwalaniu strategii?

    • 14 0

    • Wszystko się zgadza (4)

      Od 2027 czyli nie wcześniej. 2036 to też nie wcześniej niż 2027

      Gdynia nie wybuduje NIC, o ile nie ściągnie zewnętrznego finansowania bo ją na to nie stać. Dlatego nagle zapłonęła miłością do buspasów, bo kasę z UE na drogę można pozyskać tylko jak wspiera transport zbiorowy. W nowych dzielnicach nie buduje się NIC, dopóki okolicą nie zainteresuje się deweloper, z którego będzie można ściągnąć kasę na umowę drogową.
      Hossa ma grunty zupełnie gdzie indziej a Trasa NJ leci przez zapadłe pola, więc długo jeszcze "zainteresowanych" nie będzie

      • 10 0

      • Czyli jest jak powinno. (2)

        Miasto jest od budowania zbiorkomu, deweloper od budowania dojazdu do swojej inwestycji.

        • 5 5

        • A zbiorkom obsługujemy poduszkowcami czy kolejką linową?

          • 2 2

        • Bzdury

          • 0 0

      • A czy znany jest dokładny planowany przebieg? Bo ponoć jest jakaś zmiana ws. wersja pierwotna, która orała las na skraju Dąbrowy

        ?

        • 0 0

    • Będzie jak z Obwodnicą Witomina ! Może powstanie ,ale nie w tym stuleciu ! Działki w mieście ważniejsze- " Lenin wiecznie żywy " .

      • 6 0

  • Głosujcie koalicję po ko z aktywistami, to wam wybudują najwyżej ścieżkę rowerową (1)

    • 11 10

    • I to już dużo

      • 1 2

  • Po co piszecie o planach

    czegoś, co w kolejnym akapicie określacie, że nie powstanie?

    • 8 1

  • Ale po co nam nowe drogi? (6)

    W końcu mamy zaledwie jakieś 0,7 samochodu na mieszkańca + gigantyczny ruch tranzytowy. Namalujemy kilka pasów i strzałek na asfalcie, postawimy kilka znaków drogowych i jakoś to będzie. A działkowcy niech sobie spokojnie sadzą swoją rzodkiewkę w samym środku miasta.

    • 14 14

    • Masz stare dane z Cepiku (1)

      Samochodów jest znacznie mniej, bo w Cepiku wciąż są stare graty które już dawno temu zostały zezłomowane. Gdyby je usunąć to wyszłoby, że liczba aut na mieszkańca Polski jest poniżej średniej europejskiej.

      • 4 5

      • przestań bredzić, no i co to za różnica czy mamy 0,7 czy 0,65 albo nawet 0,5? i tak jakieś 3 razy za dużo!

        • 6 3

    • To niech sobie ruch tranzytowy jeździ naokoło (2)

      Nikt normalny nie będzie odciążał trasy średnicowej puszczonej idealnie wzdłuż SKM dodatkową ulicą ładującą wspomniany tranzyt między budynki mieszkalne na Wrocławskiej bo hrabia musiał zamieszkać w Kosakowie i on musi.

      • 7 3

      • Zgadza się. Niech tranzyt jeździ naokoło (1)

        PO co nam port, skoro jest w Hamburgu?

        • 2 5

        • Do portu ma być droga czerwona, potrzebna na wczoraj!!!

          i każda jedna wolna złotówka powinna iść na jej wybudowanie, a nie jakieś nowe łużyckie czy inne głupie obwodnice Witomina.

          • 2 4

    • Może być prościej -- stawiamy szlabany przed centrum i zaden blachosmrodziarz nie wjeżdża.

      I należy koniecznie wprowadzić winiety bo kierowczyki asfalt mają za darmo.

      • 3 0

  • Po co nowe drogi skoro kochana unia wprowadza zakaz rejestrowania aut spalinowych (1)

    Nie wszystkich będzie stać na maleńkie auto elektryczne za 200 000. Zresztą prąd już od połowy roku będzie 80 procent droższy.

    • 10 13

    • unia niestety za bardzo się boi patologii drogowej terroryzującej świat swoim złomem

      z resztą zmiana diesli na elektryki to tylko kosmetyka, każda forma transportu indywidualnego powinna być płatna w miastach, minimum 1zł na kilometr za samo jeżdżenie i 5 zł za godzinę za stanie, żadnych stref płatnego postoju ,taka sama zasada w całym mieście

      • 3 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte

Turniej Piłkarski Gedania Wrosystem Cup 2024

turniej
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane