• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwóch chętnych na zagospodarowanie gdyńskiego Międzytorza

Patryk Szczerba
14 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Teren tzw. Międzytorza niebawem może zmienić swój charakter, bowiem poszukiwania inwestora przez PKP idą w szybkim tempie. Teren tzw. Międzytorza niebawem może zmienić swój charakter, bowiem poszukiwania inwestora przez PKP idą w szybkim tempie.

Jest szansa, że na przełomie 2014/2015 roku poznamy inwestora, który będzie współpracował ze spółką PKP SA przy zabudowie terenu tzw. Międzytorza zobacz na mapie Gdyni. Oferty złożyły dwie firmy, jednak do tego, by na działce powstała nowa zabudowa, potrzebny jest plan zagospodarowania terenu.



Tak obecnie wygląda proces zagospodarowanie śródmieścia Gdyni. Tak obecnie wygląda proces zagospodarowanie śródmieścia Gdyni.

Które tereny powinny być w pierwszej kolejności zabudowane?

Procedura wyłaniania inwestora rozpoczęła się w lutym bieżącego roku. Międzytorze, położone w dobrej lokalizacji, na styku ulic Wendy, Polskiej i Janka Wiśniewskiego, przy zabudowaniach mieszkalnych, w niedalekiej odległości od dworca, ma stać się w przyszłości kolejną "strefą prestiżu" i ostatnim elementem nowego śródmieścia Gdyni obok zabudowań na terenach Dalmoru i Stoczni Nauta. Na Międzytorzu ma się znaleźć miejsce na biura, mieszkania, a także galerię handlową.

Na razie PKP S.A. ujawniło dwie firmy, które zostały dopuszczone do ostatecznego etapu przetargu. To Grupa Inwestycyjna Semeko oraz konsorcjum Anguloa Trading Limited i TriGranit Development Polska. Pierwsze z przedsiębiorstw to lokalny deweloper z siedzibą w Gdyni, który jednak w mieście do tej pory nie zaistniał na szerszą skalę, budując jedynie osiedle Nowe Horyzonty na Grabówku i koncentrując się przede wszystkim na Rumi i Redzie.

Drugi oferent to mariaż firm, które mają już doświadczenie przy inwestycjach dworcowych. Trigranit Development zrealizowało zabudowę dworca w Poznaniu w połączeniu z galerią handlową. Działając od blisko 20 lat na rynku Europy Środkowo-Wschodniej ma na swoim koncie też inne inwestycje m.in. w Budapeszcie, Bratysławie, Pradze, czy Katowicach z flagowym obiektem - galerią Silesia City Center.

Z kolei Anguloa Trading wciąż pozostając jednym z trzech firm starających się o pierwszeństwo w zabudowie dworca Wrocław Świebodzki.

Na razie przedstawiciele PKP szczegółów negocjacji nie zdradzają, zasłaniając się tajemnicą handlową. Wstrzymują się także z deklaracją, czy umowę podpisze ostatecznie tylko jedna firma na całe 14 hektarów.

- Ostateczne zagospodarowanie zależy w znacznej mierze od koncepcji inwestora. Przyszła zabudowa powinna być wkomponowana w przestrzeń miejską i odpowiadać potrzebom rynku, lokalnej społeczności. Wybór partnera, z którym chcemy podpisać umowę inwestycyjną, powinien nastąpić na przełomie roku - informuje Paulina Jankowska z PKP S.A.

Na rozpoczęcie inwestycji możemy poczekać dłużej. Inwestor będzie zmuszony bowiem odbyć kolejne negocjacje - tym razem z miastem. Gdynia podobnie jak w przypadku terenów po Naucie, chce w pierwszej kolejności zabezpieczyć miejsce pod budowę Nowej Węglowej i przedłużenie Waszyngtona. Szacowany koszt to 100 mln zł. Miasto liczy, że w 3/4 inwestycje będą sfinansowane z pieniędzy unijnych.

Na razie wszyscy bazują na ogólnym studium przewidującym w tym miejscu m.in.: tereny usług (dopuszcza budowę obiektów o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m kw.) komercyjnych i publicznych, a także zabudowę mieszkaniową wielorodzinną. Bez konkretnego planu zagospodarowania się nie obędzie.

- Czekamy na pojawienie się inwestora i wtedy przejdziemy do konkretów. Nie możemy sobie pozwolić na ryzyku uchwalenia dokumentu i późniejszego zmieniania lub zaskarżania jego treści przez inwestora albo - co najgorsze - wycofania się firmy kupującej teren wyłącznie w celach spekulacyjnych - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Wiadomo, że w pierwszej kolejności zostaną zabezpieczone tereny pod infrastrukturę drogową. Urzędnicy przyznają, że gotowi na ustępstwa, rozmowy w zakresie lokalizacji dróg, ale nieduże.

- Nie może dojść do sytuacji, gdy będziemy musieli budować infrastrukturę w miejscu zajętym przez dewelopera, wykupując ziemię i ponosząc dodatkowe nakłady budowlane. Kluczem jest odpowiedni balans pomiędzy interesami miasta i właścicieli. Infrastruktura drogowa jest w interesie obydwu podmiotów - dodaje.

Jeśli inwestor, który będzie współpracował z PKP, rzeczywiście zostanie wybrany, bez dewelopera, o ile nie zapadną konkretne wcześniej, pozostanie tylko teren po Stoczni Nauta zobacz na mapie Gdyni. Dla niego dopiero w ostatnim czasie został jednak uchwalony plan zagospodarowania, choć protesty jednej z działających tam firm nie ustają. Niewykluczone, że dokument zostanie zaskarżony, więc droga do znalezienia inwestora może się wydłużyć.

W dobrych humorach są za to przedstawiciele Polskiego Holdingu Nieruchomości. Działka po Dalmorze zobacz na mapie Gdyni swojego inwestora znalazła kilka tygodni temu. Firma mLocum ma w pierwszym etapie razem z PHN rozpocząć zabudowę działki o wielkości 20 ha. Najdalej posunięta jest firma Vastint(dawne Swedecenter), która już od ponad roku prowadzi inwestycje przy centrum Waterfront (dawne Gemini) zobacz na mapie Gdyni. Także i ten obiekt również docelowo ma zostać przeobrażone w nowy obiekt, o czym świadczy ostatni zakup terenu pod nową inwestycję.

Miejsca

  • PKP Gdańsk, Dyrekcyjna 2-4

Opinie (144) 1 zablokowana

  • NIE dla kolejnych galerii handlowych!!!! (2)

    Najlepiej ludziom budować mieszkania coraz dalej a w centrum nawalić masę galerii handlowych. Miasto ma być dla ludzi aby tam mogli mieszkać a wielkie galerie winny wylądować na obrzeżach. Zresztą nasycenie 3miasta takimi obiektami jest już i tak zbyt duże.

    • 9 4

    • (1)

      Pewno sprzedajesz cebulę i buraki na rynku i boisz się konkurencji

      • 1 4

      • mocna odpowiedź. bolesna. ale czy wiesz, młody postępowcu,

        że Przenajświętszy Zachód kupuje obecnie cebulę i buraki na rynku, bo jakoś nie ufa benzoesanom z supermarketów?

        • 3 1

  • Najbardziej z tych planów cieszą się w Gdańsku. (4)

    Gdynia nie będzie już konkurentem ani na morzu, ani na ladzie.

    Za kilka pokoleń, jakiś bystry historyk zdemaskuje Szczurka, jako niszczyciela Polski Morskiej, tylkoco z tego? Ani jego, ani jego podwładnych nie będzie między żywymi. Ich potomkowie będą dawno mieszkać w Kaliforni, nie zastanawiając się nawet, skąd wzięło się to dziwne "ski" na końcu ich nazwiska.

    • 12 5

    • gupi jesteś jak stary but (2)

      pewnie z PRL

      • 1 5

      • sądząc z poziomu wypowiedzi popierasz działania Prezydenta Szczurka (1)

        w zakresie niszczenia portu Gdynia, a tym samym Gdyni.

        • 5 2

        • A czego innego można się spodziewać po poplecznikach Wojciecha

          Albo pisza bzdury, albo atakują w sposób chamski i niewybredny. To sa ich argumenty

          • 5 1

    • tiaa bo prezydent miasta odpowiada za gospodarkę morską...

      ... chyba p-bało się z ministrem, tudzież szerzej rządem RP. Warszawa daje ciala od lat, taka prawda.

      • 0 0

  • (3)

    a może by tak wkońcu wybudowano miejsca pracy bo biurami to miasto już dosyć się obstawiło a mieszkańców przybywa a z czego się utrzymają ?

    • 9 4

    • (2)

      a biura to nie są miejsca pracy... właśnie w tym kierunku powinno się kierować miasto, praca to obecnie nie tylko przemysł, usługi, finanse, BPO, IT to są branże, które obecnie kreują najwięcej miejsc pracy.

      • 1 5

      • i co będą księgować panie ksiegowe w tych biurach? (1)

        co będą sprzedawać panowie marketingowcy w tych biurach?
        co będą promować panie PRówki w tych biurach?
        co będą transportować panowie transportowcy?
        co będą ubezpieczać panie ubezpieczycielki?

        Czy Chińczycy to idioci i czy nie zbuduja sobie swoich własnych biur, dla swoich własnych dzieci u siebie?

        Outsorcing? Czy Indie nie są tańsze?
        Dlaczego z Polski wyjechało 2,5 mln obywateli?

        • 6 1

        • jak to co?
          odpowiedz na wszystkie pytania to UM

          • 4 1

  • Miedzytorze

    Ble,ble przed wyborami !!!

    • 2 0

  • a kto chętny na Ziemiomorze?

    hmm?

    • 2 0

  • Oby to lokalna firma mogła realizować - zawsze to nowe miejsca pracy.

    • 5 0

  • coś się do tego SzcZurka tak przyssał (7)

    a co on ma do ładunków masowych?
    Miasto nie jest kontra port. Co to za teza głupia?

    • 4 6

    • Daj spokój

      to partyjniactwo; PiSdolandii, SLDolandii, Korwinlandii, ... i zidiociałej gimbuslandii. Niech sobie POpuszczą, bo widać nie wiedzą o czym ta sprawa biega ?

      • 2 6

    • Sęk w tym, że obecnie "miasto jest kontra port", że użyję Twojej składni. (5)

      Układ deweloperki i władzy kanibalizuje przestrzeń portu systematycznie od lat 90-tych, od wyłączenia z granic portu Dalmoru, do którego port miałby prawo pierwokupu i z którego prawa bez wątpienia by skorzystał. Gdyby nie zakulisowe działania ówczesnych urzędników, w tym Szczurka, dziś byłby tam jakiś terminal portowy i setki miejsc pracy.

      Procesy gnilne w Gdyni postepują. Teraz na tapecie są Nauta i Międzytorze (oczyywiscie potrzeb portu przy ich przeksztalceniach nikt nie bierze pod uwage, bo kto prywatnie by na tym skorzystal).

      Gdynia umrze z winy Szczurka. Bo Gdynia albo bedzie portowa, albo jej nie bedzie.

      • 5 3

      • granic portu Dalmoru (4)

        za niego masz (niepolski) Dalekomorski Port Rybacki w Gdańsku

        • 2 1

        • Gdyby Szczurek nie zajął Dalmoru na potrzeby deweloperów, (3)

          być moze w Gdyni byłoby coś pożytecznego, a tak będzie osiedle martwobogackie.

          • 6 3

          • Gdyby Szczurek nie zajął Dalmoru (2)

            a kto wystąpił odnoście "GIEŁDY RYBNEJ" - ? Chciałbyś pewnie, aby bomba ekologiczna w tym miejscu wybuchła i skaziła z pół centrum?

            Widać jak nieodpowiedzialni ludzie tu piszą?

            • 2 6

            • Gdyby Szczurek nie zajął Dalmoru dziś bylby tam prosperujacy terminal portowy

              dający zatrudnienie setkom ludzi, dający zarobi dziesiątkom firm i płacący ucziwie podatki w Polsce.

              • 4 1

            • klakierzy partii co nie jest partią
              haha
              mitomani
              spadłem z krzesła
              "bomba wybuchła"

              ciekawe kiedy zaczniecie straszyć nalotem tupolewów byle tylko wygrać wybory
              i uzasadnić szkodliwe działania

              • 4 2

  • z wypowiedzi na forum wynika jak biedni są gdyńscy menele i abnegaci (3)

    to już kolejna placówka, którą im się zabiera. Więc wystarczy poczytać ich komentarze i złorzeczenie na wszystkich dookoła a najmięcej na gdyńska władze, choć teren jest PKP.

    Tylko taki menel oprócz p..wa i własnego czubka nosa nic nie widzi i nic nie chce wiedzieć.
    Ot menelstwo zagnieździło sie w Gdyni, liczą, ze poprzez partie ogólnopolskie za flaszkę zagłosują i zdobędą w jakimś sensie wpływy?

    • 3 6

    • Marych, ale ty jestes bezstronny i troskliwy. (2)

      Tylko jedna zagwozdka:

      wiele osobowości wykształciło się w Tobie w wyniku konieczności pracy pod róznymi nikami z ramienia UMGdynia,

      czy zatrdniono Cię dlatego, zę juz miałeś wiele osobowości wcześniej i w ten sposób postanowionio zaoszczędzić na etatach PRowskich?

      • 5 3

      • czy Gdynia musi się upodobniać do Gdańska ? (1)

        Myślisz, że skoro tam zatrudniają swojaków, a na dodatek specjalistyczne firmy PR( o czym mówił nawet rzecznik, "oni tak ^dobrze piszą^od siebie" ), to tak samo robi się to w kryształowej z przejrzystości naszej Gdyni?

        • 2 3

        • Istotnie, w Gdyni odbywa się to inaczej. W Gdyni zatrudnia się fanatyków religijnych.

          O "kulcie jednostki" w Gdyni mówił juz ok. 2010 roku sam Szczurek na łamach pisma UM w jakimś wywiadzie ;)

          No cóż wyznawcy boskości i nieomylności Słońca Bałtyku, są znacznie skuteczniejsi i tańsi we wmawianiu ludziom, że ich władca jest bogiem.

          Przykre tylko, ze Szczurek i jego ludzie nie wahają się wykorzystywać osoby chore psychicznie, jak Marych o wielorakiej osobowości.

          • 4 3

  • durnota (1)

    zbudują domy i biurowce, następnie będą skargi iż przeszkadzają wszystkim przetaczane wagony, a na koniec zamkną część portu i zlikwidują międzytorze.

    • 5 2

    • no i taki jest plan. wyżerać port kawałek po kawałku. a że Gdnia zdechnie,

      to kogo to obchodzi. kasa, misiu, kasa.

      • 3 2

  • Zabudować biurowcami i innymi nie potrzebnymi budynkami całą gdynie! (1)

    Kiedyś w tych miejscach pracowało wiele tysięcy ludzi ,a teraz kupują sobie w tamtych miejscach mieszkania milionerzy żeby przyjechać na parę dni w roku nad morze lub osoby o wystarczająco zasobnych portfelach żeby mieszkać nad samym morzem. Te tereny kiedyś były wizytówką miasta północy zrodzonego z morza które dawało wielu chleb teraz mamy tam biurowce i bloki które nie pasują wg do reszty centrum miasta. A Gdynia była kiedyś taka ładna,wydajna i przede wszystkim zielona.

    • 8 2

    • a teraz można w ciągu 1 pokolenia cały ten dorobek spienieżyć

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień Otwarty Proneko

konsultacje, dni otwarte

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane