- 1 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (288 opinii)
- 2 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (875 opinii)
- 3 Kwietniowe nowości u deweloperów (95 opinii)
- 4 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (461 opinii)
- 5 Czy zamiast ogródków będą mieszkania? (268 opinii)
- 6 Nowi lokatorzy zburzyli spokój w kamienicy (259 opinii)
Dwóch chętnych na zagospodarowanie gdyńskiego Międzytorza
Jest szansa, że na przełomie 2014/2015 roku poznamy inwestora, który będzie współpracował ze spółką PKP SA przy zabudowie terenu tzw. Międzytorza . Oferty złożyły dwie firmy, jednak do tego, by na działce powstała nowa zabudowa, potrzebny jest plan zagospodarowania terenu.
Na razie PKP S.A. ujawniło dwie firmy, które zostały dopuszczone do ostatecznego etapu przetargu. To Grupa Inwestycyjna Semeko oraz konsorcjum Anguloa Trading Limited i TriGranit Development Polska. Pierwsze z przedsiębiorstw to lokalny deweloper z siedzibą w Gdyni, który jednak w mieście do tej pory nie zaistniał na szerszą skalę, budując jedynie osiedle Nowe Horyzonty na Grabówku i koncentrując się przede wszystkim na Rumi i Redzie.
Drugi oferent to mariaż firm, które mają już doświadczenie przy inwestycjach dworcowych. Trigranit Development zrealizowało zabudowę dworca w Poznaniu w połączeniu z galerią handlową. Działając od blisko 20 lat na rynku Europy Środkowo-Wschodniej ma na swoim koncie też inne inwestycje m.in. w Budapeszcie, Bratysławie, Pradze, czy Katowicach z flagowym obiektem - galerią Silesia City Center.
Z kolei Anguloa Trading wciąż pozostając jednym z trzech firm starających się o pierwszeństwo w zabudowie dworca Wrocław Świebodzki.
Na razie przedstawiciele PKP szczegółów negocjacji nie zdradzają, zasłaniając się tajemnicą handlową. Wstrzymują się także z deklaracją, czy umowę podpisze ostatecznie tylko jedna firma na całe 14 hektarów.
- Ostateczne zagospodarowanie zależy w znacznej mierze od koncepcji inwestora. Przyszła zabudowa powinna być wkomponowana w przestrzeń miejską i odpowiadać potrzebom rynku, lokalnej społeczności. Wybór partnera, z którym chcemy podpisać umowę inwestycyjną, powinien nastąpić na przełomie roku - informuje Paulina Jankowska z PKP S.A.
Na rozpoczęcie inwestycji możemy poczekać dłużej. Inwestor będzie zmuszony bowiem odbyć kolejne negocjacje - tym razem z miastem. Gdynia podobnie jak w przypadku terenów po Naucie, chce w pierwszej kolejności zabezpieczyć miejsce pod budowę Nowej Węglowej i przedłużenie Waszyngtona. Szacowany koszt to 100 mln zł. Miasto liczy, że w 3/4 inwestycje będą sfinansowane z pieniędzy unijnych.
Na razie wszyscy bazują na ogólnym studium przewidującym w tym miejscu m.in.: tereny usług (dopuszcza budowę obiektów o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m kw.) komercyjnych i publicznych, a także zabudowę mieszkaniową wielorodzinną. Bez konkretnego planu zagospodarowania się nie obędzie.
- Czekamy na pojawienie się inwestora i wtedy przejdziemy do konkretów. Nie możemy sobie pozwolić na ryzyku uchwalenia dokumentu i późniejszego zmieniania lub zaskarżania jego treści przez inwestora albo - co najgorsze - wycofania się firmy kupującej teren wyłącznie w celach spekulacyjnych - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
Wiadomo, że w pierwszej kolejności zostaną zabezpieczone tereny pod infrastrukturę drogową. Urzędnicy przyznają, że gotowi na ustępstwa, rozmowy w zakresie lokalizacji dróg, ale nieduże.
- Nie może dojść do sytuacji, gdy będziemy musieli budować infrastrukturę w miejscu zajętym przez dewelopera, wykupując ziemię i ponosząc dodatkowe nakłady budowlane. Kluczem jest odpowiedni balans pomiędzy interesami miasta i właścicieli. Infrastruktura drogowa jest w interesie obydwu podmiotów - dodaje.
Jeśli inwestor, który będzie współpracował z PKP, rzeczywiście zostanie wybrany, bez dewelopera, o ile nie zapadną konkretne wcześniej, pozostanie tylko teren po Stoczni Nauta . Dla niego dopiero w ostatnim czasie został jednak uchwalony plan zagospodarowania, choć protesty jednej z działających tam firm nie ustają. Niewykluczone, że dokument zostanie zaskarżony, więc droga do znalezienia inwestora może się wydłużyć.
W dobrych humorach są za to przedstawiciele Polskiego Holdingu Nieruchomości. Działka po Dalmorze swojego inwestora znalazła kilka tygodni temu. Firma mLocum ma w pierwszym etapie razem z PHN rozpocząć zabudowę działki o wielkości 20 ha. Najdalej posunięta jest firma Vastint(dawne Swedecenter), która już od ponad roku prowadzi inwestycje przy centrum Waterfront (dawne Gemini) . Także i ten obiekt również docelowo ma zostać przeobrażone w nowy obiekt, o czym świadczy ostatni zakup terenu pod nową inwestycję.
Miejsca
Opinie (144) 1 zablokowana
-
2014-10-14 22:41
Mamy pytanie, czy będzie przewidziana w międzytorzu zieleń, przestrzeń zielona dla ludzi? Jest potrzeba takiego miejsca w mieście.
- 3 2
-
2014-10-15 10:30
dworzec w Poznaniu
Jak trigranit spieprzyl robote w Poznaniu mpżecie sobie poczytać w necie.Gargamel roku to najniższy wymiar kary.jak chcecie jeszcze pardziej spaprac centrum.....Ja bym im nawet nie zlecil budowy śmietnika w brazylijskiej faweli,albo blokowisku w Polsce,do wyboru
- 3 1
-
2014-10-16 23:53
tylko nie Trigranit!
takiego bubla jak galeria w Poznaniu (nazywana żartobliwie dworcem) nigdzie nie widziano!
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.