• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ile wysokich budynków powstanie na Międzytorzu?

Michał Brancewicz, Patryk Szczerba
1 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Wizja Międzytorza przedstawiona przez inwestora Semeko. Nie wiadomo, czy zostanie ona zrealizowana dokładnie w tym kształcie, bowiem wciąż toczą się prace nad opracowaniem planu zagospodarowania tego terenu.
  • Miasto chce, by na Międzytorzu dominowała niewysoka zabudowa nawiązująca do istniejących budynków w Śródmieściu.
  • Natomiast inwestor chciałby móc postawić więcej wysokościowców.
  • Międzytorze ma zostać zagospodarowane w całości w ciągu najbliższych 10 lat.

Minął rok odkąd PKP wybrało grupę Semeko na inwestora terenów gdyńskiego Międzytorza. Prace nad planem zagospodarowania wciąż trwają, bowiem inwestor i miasto mają inną wizję dotyczącą liczby wysokich budynków. Tymczasem uaktywniają się właściciele gruntów przyległych do Międzytorza.



Atrakcyjnie położony teren między ulicami Janka Wiśniewskiego, Wendy, Jana z Kolna i Polską zobacz na mapie Gdyni ma w ciągu dekady stać się zupełnie nową częścią śródmieścia Gdyni z zabudową mieszkaniową, biurową, handlową i hotelową. Powierzchnia komercyjna i mieszkalna może sięgnąć 345 tys. m kw., a szacunkowa wartość projektu wynosi 722 mln euro.

Żeby realizacja mogła się rozpocząć, potrzebne jest uchwalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Prace nad opracowaniem MPZP dla Jana z Kolna i Nowej Węglowej, który obejmuje również część Międzytorza (wzdłuż ul. Jana z Kolna, Janka Wiśniewskiego i Wendy zobacz na mapie Gdyni) trwają od października 2012 r. Jednak naprawdę nabrały tempa dopiero w momencie wyboru przez PKP inwestora Semeko. Na jakim obecnie są etapie?

- Na ukończeniu jest już koncepcja połączenia siatką drogową Międzytorza z dworcem w Gdyni oraz sam projekt Nowej Węglowej, gdzie mamy zamiar przenieść tranzyt. Prace nie były łatwe, ale ostatnie uzgodnienia w tym względzie przed nami - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni. - Pracujemy nad urealnieniem koncepcji z inwestorem, by odpowiadała obydwu stronom. Chodzi m.in.: o liczbę planowanych wysokościowców. Nie zmieniamy zapisów dotyczących wysokości. Niewykluczone, że plan trafi pod obrady Rady Miasta w tym roku, ale pewności w tym względzie nie ma.
Z naszych informacji wynika, że plan mógł zostać uchwalony już w zeszłym roku, ale miasto i inwestor mają odmienne podejście do tego, jak wiele wysokich budynków powinno tam powstać. Koncepcja miasta zakłada bowiem kontynuację zabudowy dominującej w Śródmieściu, czyli budynków 5-, 6-kondygnacyjnych. Wyznaczonych zostało też kilka punktów z dominantami do 55 m i kilka ponad tę wysokość, właściwie bez ograniczeń. Są to starannie dobrane miejsca, na skrzyżowaniach ulic, gdzie wysokość budynków może wynieść nawet ponad 100 m i być porównywalna lub wyższa niż Sea Towers.

Natomiast Semeko i PKP optują za wizją "bogatszą" w liczbę wysokościowców, na co miasto nie chce przystać. Stąd prace nad "urealnieniem" - jak się wyraził prezydent Stępa.

Po północnej stronie ul. Jana z Kolna, vis a vis Hal Targowych zobacz na mapie Gdyni doszło już nawet do pierwszych wyburzeń kilku baraków. Jednak nie mają one związku z projektem deweloperskim Gdynia Międzytorze.

Świadomość, że w najbliższych latach Międzytorze będzie się zmieniać powoduje pewną aktywność wśród właścicieli sąsiednich działek.

  • Na ukończeniu jest przebudowa części magazynowej biurowca MAG (po prawej) na funkcje biurowe. W kolejnym etapie zmieni się także elewacja frontu.
  • W nowej części biurowca MAG znajdzie się ok. 5 tys. m kw. powierzchni najmu
  • Biurowiec MAG posiada sześć kondygnacji. Na parterze znajdą się usługi, a na piętrach biura.
Przy ul. Wendy 15 zobacz na mapie Gdyni swoją siedzibę ma Morska Agencja Gdynia zajmująca się transportem i logistyką. Biurowiec MAG przechodzi właśnie przebudowę, która jest już na finiszu. Jedna z części magazynowych znajdująca się na na tyłach głównego budynku (i połączona z nim) została przekształcona w sześciokondygnacyjny biurowiec o powierzchni najmu ok. 5 tys. m kw.

Parter przeznaczony jest na usługi i handel, natomiast na piętrach otwierać się będą biura.

- Obecnie mamy wynajęte ok 50 proc. powierzchni - mówi Krzysztof Laskowski, wiceprezes Morskiej Agencji Gdynia. - Najemcy zaczną wprowadzać się na przełomie maja i czerwca.
Jeszcze w tym roku rozpocznie się i zakończy modernizacja frontowej części obiektu, będącej siedzibą MAG. Prace polegać będą głównie na dopasowaniu wyglądu elewacji do nowej części biurowej.

W dalszej perspektywie czasowej ma zostać przebudowany także kolejny magazyn znajdujący się w drugim skrzydle obiektu.

Po sąsiedzku swoją działkę posiada także Invest Komfort zobacz na mapie Gdyni. Obecnie na tym terenie funkcjonuje m.in.: parterowy market budowlany, tor gokartowy oraz elektroniczny paintball. Jakie są plany dewelopera?

- Teren jest obecnie przygotowywany do prac rozbiórkowych. Na obecnym etapie trwają prace projektowe, które zgodnie z zapisami planu miejscowego zakładają na tym obszarze funkcje mieszkaniowo-usługowe - informuje Krzysztof Król z biura prasowego obsługującego Invest Komfort.
Poczta Polska szykuje się do sprzedaży nieatrakcyjnego wizualnie, ale znajdującego się w atrakcyjnej lokalizacji biurowca. Poczta Polska szykuje się do sprzedaży nieatrakcyjnego wizualnie, ale znajdującego się w atrakcyjnej lokalizacji biurowca.
Przy placu Konstytucji 2 zobacz na mapie Gdyni, również przy granicy Międzytorza, teren o powierzchni blisko 10 tys. m kw. posiada Poczta Polska. W zeszłym roku pisaliśmy o tym, że spółka jest zainteresowana uszczknięciem kawałka z inwestycyjnego tortu PKP i Semeko.

Obecnie pocztowcy rozważają sprzedaż terenu wraz ze znajdującym się tam budynkiem biurowym o powierzchni użytkowej wynoszącej ponad 10,4 tys. m kw. Wybudowany w latach 1960-65 obiekt w najwyższej części posiada 10 kondygnacji.

- Nie zapadły jeszcze decyzje odnośnie terminów i warunków sprzedaży. Obecnie prowadzimy analizy przygotowawcze - mówi Agnieszka Kurek z biura prasowego Poczty Polskiej S.A.
Niewykluczone, że nabędzie go właśnie inwestor Międzytorza.

Miejsca

Opinie (186) 3 zablokowane

  • Piękna Gdynia

    • 4 5

  • wysokie znaczy brzydkie

    aż szkoda miasta na wysokościowce bez wyrazu

    • 3 9

  • Do gory

    Gdynia to młode i nowoczesne miasto wiec w centrom powinno budować sie wysokościowce

    • 5 5

  • Radni Prawa i Sprawiedliwości (9)

    byli i są przeciwni dokonanej w znacznym stopniu likwidacji gospodarki morskiej naszego miasta, w którym jedynie port pozostaje liczącym się podmiotem na międzynarodowej arenie przemysłu. Doceniając potencjał Gdyni w zakresie możliwości rozwoju usług związanych z turystyką uważamy, że nie można w tworzeniu wizji rozwoju miasta przedkładać ich ponad priorytet, jakim jest utrzymanie i funkcjonowanie gospodarki morskiej. Między innymi dlatego byliśmy przeciwni przyjęciu przez Radę Miasta Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdyni. Pokłosiem dotychczasowej polityki władz miasta jest konflikt pomiędzy Gminą i Portem o granice obszaru nadmorskiego, które mają zostać zabudowane przez deweloperów.
    W odróżnieniu od władz miasta uważamy, że całość dotychczasowej polityki wobec zagospodarowania terenów podalmorowskich, postoczniowych i Międzytorza może okazać się błędna, gdyż jeżeli w wyniku działań Państwa Polskiego i zmian rynkowych nadejdzie ożywienie przemysłu stoczniowego i rybołówstwa, a tym samym będą potrzebne tereny przymorskie, to jak w tej sytuacji Gdynia będzie w stanie odpowiedzieć na potrzeby rynku nie posiadając odpowiedniej infrastruktury ? Wybiegając w przyszłość powinniśmy decyzje o zagospodarowaniu tych terenów pozostawić przyszłym pokoleniom, a tymczasem użytkować je w taki sposób, aby mogły wrócić do swojej poprzedniej funkcji gdy zajdzie taka potrzeba. Po 25 latach transformacji już mamy przykłady ożywienia w innych branżach, które w tym okresie malały na znaczeniu, a teraz rozkwitają na nowo, np. transport kolejowy zarówno zbiorowy jak i towarowy (w naszym przypadku kolej metropolitalna po trasie przedwojennej kolei). Kraje ościenne nie zniszczyły bezrefleksyjnie terenów związanych z gospodarką morską, choć ta przeżywała kryzys. Co więcej np. w sąsiednich Niemczech udało się stworzyć odpowiedni klimat aby rozwijać się mógł przemysł stoczniowy gdy w Polsce stocznie zamykano. Możemy się tylko domyślać, kto cieszy się ze stawiania gigantycznych wieżowców w Gdyni w miejscach, gdzie nie odrodzi się polski przemysł morski.

    Paweł Stolarczyk
    Przewodniczący Klubu Radnych PiS
    w Radzie Miasta Gdyni

    • 15 18

    • W stolicy Norwegii (2)

      także zabudowano tereny postoczniowe

      • 6 4

      • (1)

        w Sztokholmie również. Także częściowo w Hamburgu, Sydney, Rotterdamie itd.

        • 4 4

        • Jest mała różnica. W Sztoholmie, Hambugu, Sydney, Rotterdamie nie ma PIS-u.:)

          • 1 2

    • I bardzo słusznie

      Obecni "administratorzy" Gdyni (bo nie są władzą tylko tymczasowym "demokratycznym zarządem" i powinni wsłuchiwać się w głos suwerena)) będą rozliczeni przez przyszłe pokolenia,
      Gdynia jest bowiem wspólnym dziełem przedwojennego Polskiego Państwa oraz żyjących wtedy pokoleń Polaków. Została wybudowana dla potrzeb polskiej gospodarki morskiej, której podstawą jest gdyński port z całą jego infrastrukturą.
      Ta podstawowa funkcja miasta Gdyni jako zaplecza portu była z powodzeniem kontynuowana przez następne lata.
      Obecne działania samorządu są całkowicie sprzeczne z tym polskim przeznaczeniem miasta Gdyni i jego portu.
      Oddawanie portowego miasta Gdyni (terenów portowych) DEWELOPEROM to wstyd i hańba!! Pytam gdzie są URBANIŚCI Gdyni?
      Stawianie na deweloperkę jako rozwój miasta to szczyt bezmyślności.
      Obecny "zarząd" robi z Gdyni miasto "komercyjne" dla celebrytów i turystów, a z mieszkańców konsumentów,

      • 6 3

    • a co nas obchodzą radni PiS ?
      oni są przeciwni wszystkiemu.
      a do tego starają się o postawienie pomnika ś.p. Lecha Kaczyńskiego - niedoczekanie !!!!

      • 3 8

    • buhahaha jakby mieszkańcy Gdyni byli zainteresowani waszym zdaniem

      to nie bylibyście tylko nędzną opozycją, która dostała się do rady miasta najwyraźniej przez przypadek. Oszczędźcie wstydu. Chociaż i tak już za późno.
      Lepiej będzie jeśli tak jak Horała odwrócicie się na pięcie od wyborców i pojedziecie do Warszawy służyć Jarosławowi nie wychylając się za bardzo.

      • 4 8

    • Nie osmieszajcie się :)

      • 1 4

    • "Możemy się tylko domyślać, kto cieszy się ze stawiania gigantycznych wieżowców w Gdyni w miejscach, gdzie nie odrodzi się

      Przepraszam, ale na Międzytorzu nigdy nie było przemysłu morskiego, więc o co chodzi z tym "nie odrodzi się polski przemysł morski"? Coś się teoria z faktami nie zgadza.

      • 1 3

    • Popieram

      jak Gdynia ma się utrzymać ze szklanych wieżowców, trzeba przywrócić przemysł morski, żeglugę handlową, rybołówstwo itd. Takie zamiary miał rząd przedwojenny gdy budował Gdynię. A teraz nie ma żadnej koncepcji rozwoju gospodarczego.

      • 1 0

  • Wysokie budynki bardzo dobrze będzie widać z morza. Bedą wizytówką Gdyni.

    • 3 2

  • Ile wysokościowców będzie na Międzytorzu?

    tyle ile łapówek

    • 6 3

  • w Gdyni dyskusje trwają nt. planu zagospodarowania

    ale w Gdańsku nie było wizji z ograniczeniem liczby i wysokości zabudowy... Co kraj to obyczaj, a tylko 25 km odległości

    • 1 0

  • czy bliskość wody może zdestablilzować fundamenty (2)

    superwieżowców?

    • 3 3

    • one nie będą blisko wody

      • 0 0

    • Tak, dlatego w większości miast położonych nad morzem/rzekami, takich jak chociażby Nowy Jork, Miami, Los Angeles, San Francisco, Dubaj, Hong Kong, Tokio czy Sydney NIE BUDUJE SIĘ wysokościowców.

      • 1 0

  • im droższe tereny (2)

    tym wyższa zabudowa... i tańszy metraż z uwagi na większą powierzchnią mieszkalną w stosunku do pow. działki.

    • 2 1

    • Przed wybudowaniem wieżowca Proremu w Gdańsku (1)

      w ziemię wbito kilkadziesiąt pali...

      • 0 0

      • no i co?

        To przecież oczywiste, że wieżowiec nie stoi bezpośrednio na ziemi, jak klocek

        • 1 0

  • jednak "liczba", nie "ilość"

    "bowiem inwestor i miasto mają inną wizję dotyczącą ilości wysokich budynków".

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień Otwarty Proneko

konsultacje, dni otwarte

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane