- 1 Raport. Stabilizacja na rynku mieszkaniowym (235 opinii)
- 2 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (297 opinii)
- 3 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (886 opinii)
- 4 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (461 opinii)
- 5 Kwietniowe nowości u deweloperów (95 opinii)
- 6 Letni remont mieszkania? Zaplanuj go teraz (8 opinii)
Ile wysokich budynków powstanie na Międzytorzu?
Minął rok odkąd PKP wybrało grupę Semeko na inwestora terenów gdyńskiego Międzytorza. Prace nad planem zagospodarowania wciąż trwają, bowiem inwestor i miasto mają inną wizję dotyczącą liczby wysokich budynków. Tymczasem uaktywniają się właściciele gruntów przyległych do Międzytorza.
Atrakcyjnie położony teren między ulicami Janka Wiśniewskiego, Wendy, Jana z Kolna i Polską ma w ciągu dekady stać się zupełnie nową częścią śródmieścia Gdyni z zabudową mieszkaniową, biurową, handlową i hotelową. Powierzchnia komercyjna i mieszkalna może sięgnąć 345 tys. m kw., a szacunkowa wartość projektu wynosi 722 mln euro.
Żeby realizacja mogła się rozpocząć, potrzebne jest uchwalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Prace nad opracowaniem MPZP dla Jana z Kolna i Nowej Węglowej, który obejmuje również część Międzytorza (wzdłuż ul. Jana z Kolna, Janka Wiśniewskiego i Wendy ) trwają od października 2012 r. Jednak naprawdę nabrały tempa dopiero w momencie wyboru przez PKP inwestora Semeko. Na jakim obecnie są etapie?
- Na ukończeniu jest już koncepcja połączenia siatką drogową Międzytorza z dworcem w Gdyni oraz sam projekt Nowej Węglowej, gdzie mamy zamiar przenieść tranzyt. Prace nie były łatwe, ale ostatnie uzgodnienia w tym względzie przed nami - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni. - Pracujemy nad urealnieniem koncepcji z inwestorem, by odpowiadała obydwu stronom. Chodzi m.in.: o liczbę planowanych wysokościowców. Nie zmieniamy zapisów dotyczących wysokości. Niewykluczone, że plan trafi pod obrady Rady Miasta w tym roku, ale pewności w tym względzie nie ma.
Z naszych informacji wynika, że plan mógł zostać uchwalony już w zeszłym roku, ale miasto i inwestor mają odmienne podejście do tego, jak wiele wysokich budynków powinno tam powstać. Koncepcja miasta zakłada bowiem kontynuację zabudowy dominującej w Śródmieściu, czyli budynków 5-, 6-kondygnacyjnych. Wyznaczonych zostało też kilka punktów z dominantami do 55 m i kilka ponad tę wysokość, właściwie bez ograniczeń. Są to starannie dobrane miejsca, na skrzyżowaniach ulic, gdzie wysokość budynków może wynieść nawet ponad 100 m i być porównywalna lub wyższa niż Sea Towers.
Natomiast Semeko i PKP optują za wizją "bogatszą" w liczbę wysokościowców, na co miasto nie chce przystać. Stąd prace nad "urealnieniem" - jak się wyraził prezydent Stępa.
Po północnej stronie ul. Jana z Kolna, vis a vis Hal Targowych doszło już nawet do pierwszych wyburzeń kilku baraków. Jednak nie mają one związku z projektem deweloperskim Gdynia Międzytorze.
Świadomość, że w najbliższych latach Międzytorze będzie się zmieniać powoduje pewną aktywność wśród właścicieli sąsiednich działek.
Przy ul. Wendy 15 swoją siedzibę ma Morska Agencja Gdynia zajmująca się transportem i logistyką. Biurowiec MAG przechodzi właśnie przebudowę, która jest już na finiszu. Jedna z części magazynowych znajdująca się na na tyłach głównego budynku (i połączona z nim) została przekształcona w sześciokondygnacyjny biurowiec o powierzchni najmu ok. 5 tys. m kw.
Parter przeznaczony jest na usługi i handel, natomiast na piętrach otwierać się będą biura.
- Obecnie mamy wynajęte ok 50 proc. powierzchni - mówi Krzysztof Laskowski, wiceprezes Morskiej Agencji Gdynia. - Najemcy zaczną wprowadzać się na przełomie maja i czerwca.
Jeszcze w tym roku rozpocznie się i zakończy modernizacja frontowej części obiektu, będącej siedzibą MAG. Prace polegać będą głównie na dopasowaniu wyglądu elewacji do nowej części biurowej.
W dalszej perspektywie czasowej ma zostać przebudowany także kolejny magazyn znajdujący się w drugim skrzydle obiektu.
Po sąsiedzku swoją działkę posiada także Invest Komfort . Obecnie na tym terenie funkcjonuje m.in.: parterowy market budowlany, tor gokartowy oraz elektroniczny paintball. Jakie są plany dewelopera?
- Teren jest obecnie przygotowywany do prac rozbiórkowych. Na obecnym etapie trwają prace projektowe, które zgodnie z zapisami planu miejscowego zakładają na tym obszarze funkcje mieszkaniowo-usługowe - informuje Krzysztof Król z biura prasowego obsługującego Invest Komfort.
Przy placu Konstytucji 2 , również przy granicy Międzytorza, teren o powierzchni blisko 10 tys. m kw. posiada Poczta Polska. W zeszłym roku pisaliśmy o tym, że spółka jest zainteresowana uszczknięciem kawałka z inwestycyjnego tortu PKP i Semeko.
Obecnie pocztowcy rozważają sprzedaż terenu wraz ze znajdującym się tam budynkiem biurowym o powierzchni użytkowej wynoszącej ponad 10,4 tys. m kw. Wybudowany w latach 1960-65 obiekt w najwyższej części posiada 10 kondygnacji.
- Nie zapadły jeszcze decyzje odnośnie terminów i warunków sprzedaży. Obecnie prowadzimy analizy przygotowawcze - mówi Agnieszka Kurek z biura prasowego Poczty Polskiej S.A.
Niewykluczone, że nabędzie go właśnie inwestor Międzytorza.
Inwestycje
Miejsca
Opinie (186) 3 zablokowane
-
2016-02-02 09:43
Nowojorski Manhattan w Gdyni
No to w Gdyni będzie jak na Manhattanie w Nowym Jorku. Stoi już Sea Tower i do kompletu z tymi budynkami i morskimi wodami będzie nieco przypominać pierwowzór z USA. Później jeszcze w głębi zatoki trzeba by usypać wysepkę i postawić coś na wzór statuy wolności, np. wielką postać Kaszuba z pełną siecią ryb na tle herbu Gdyni a propos.
- 6 2
-
2016-02-02 10:53
Proponuję zasypać kanały portportowe i wybudować miasto...
tereny portowe jak i tereny pod przemysł powinny być chronione przed zabudową... PORT W GDYNI KURCZY SIĘ I UMIERA!!!
- 2 1
-
2016-02-02 10:57
nie marnować przestrzeni!!!
ciągle ta sama śpiewka Samorządności i Szczurka, którzy boją się wysokich budynków. jak już wchodzicie na teren portu to trzeba tam coś zrobić z jajem, a nie takie niskie baraczki jak na Łużyckiej. 5 pięter w kontekście Międzytorza brzmi jak ponury żart, albo kompletna głupota leśnych dziadków z urzędu
- 3 1
-
2016-02-02 11:28
Tylko że trzeba zaprojektować do tego szerokie dojazdy
drogi dojazdowe są ważne, jeśli ma tam pracować kilka tysięcy osób.
- 2 0
-
2016-02-02 13:34
władze miasta boja sie ze nasza wies wyrosnie na prawdziwe miasto
Za każdym razem gdy jakiś inwestor chce wybudować wysokie budynki władze są przeciwne i najlepiej by było gdyby inwestor wybudował parterowe baraki - do tego nikt by nie miał zastrzeżeń. Obudźcie się włodarze albo budujemy nowoczesną metropolie albo pozostajemy w małej podrzędnej mieścince - Ja wybieram to pierwsze , a inni ?
- 4 1
-
2016-02-02 18:40
Oby coś powstało jak najszybciej.
Bo wieźć teraz przez centrum Gdyni turystów z zachodu wstyd straszny.
- 3 0
-
2016-02-05 16:56
Super
Bardzo mi się podoba.Nowoczesnie i z rozmachem zachowując jednocześnie elementy przedwojennej gdynskiej architektury. Pasuje do tego miasta, w odróżnieniu od tego , co ma być na terenach postoczniowych w Gdańsku.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.