• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Biurowiec i mieszkania zamiast dziury przed NOT-em

Ewa Budnik
11 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy kawałek Gdańska na Starym Mieście
  • Budynek mieszkalny, który ma powstać wzdłuż ul. Rajskiej, widziany ze skrzyżowania Rajskiej i Heweliusza. Na drugim planie widoczna wieża kościoła św. Katarzyny.
  • Widok na plac powstały między NOT-em i budynkami powstałymi wzdłuż ul. Rajskiej (po lewej stronie) i Heweliusza (na wprost).
  • Propozycja zabudowy działki przed NOT-em.
  • Wizualizacja ukazująca rozmieszczenie i gabaryty budynków, które stanąć mogłyby na działce wokół NOT-u.

Sześciokondygnacyjny budynek wzdłuż ul. Rajskiej oraz dziesięciokondygnacyjny przy ul. Heweliusza - tak ma zostać zabudowana dziura wstydu przed NOT-emzobacz na mapie Gdańska . Właściciel tego terenu wystąpił o wydanie tzw. decyzji środowiskowej, niezbędnej w procesie uzyskiwania pozwolenia na budowę.



Co powinno powstać obok NOT-u?

Pod koniec grudnia spółka Rida Gdańsk (spółka celowa Apollo Rida Poland) wystąpiła do Wydziału Środowiska Urzędu Miejskiego w Gdańsku o wydanie decyzji środowiskowej w sprawie zabudowy tej działki. Po konsultacjach prezydent orzekł brak potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

Z karty informacyjnej do wniosku wynika, że inwestycja ma objąć budowę budynku biurowo-usługowego z garażem i garażem podziemnym oraz budynku mieszkaniowo-usługowego z garażem podziemnym.

Wzdłuż ulicy Rajskiej powstać miałaby zabudowa mieszkaniowa z usługami w parterze (razem sześć kondygnacji). Budynek miałby 22 metry wysokości i kształt litery U, z wydłużoną (w pełni wykorzystującą działkę inwestora) częścią od strony ulicy Rajskiej. Część ta od strony Rajskiej zasłoni budynek NOT-u, ale w ciągu zabudowy znajdzie się brama, która prowadzić będzie do wnętrza kwartału, który roboczo nazwano Placem Rajskim. Od strony ulicy Heweliusza zabudowa miałaby być podcieniowana. Pod ziemią znaleźć miałaby się jednokondygnacyjna hala garażowa.

W części działki przy ulicy Heweliusza (bliżej hotelu Mercure) zlokalizowany byłby budynek biurowy o wysokości ok. 37 m (10 kondygnacji). Piętra od pierwszego do dziewiątego dedykowane byłyby powierzchniom biurowym, parter zajmowałoby lobby, lokale usługowe i miejsca parkingowe. Również pod tym budynkiem powstać miałaby jednopoziomowa hala garażowa.

Całkowita powierzchnia inwestycji wynieść miałaby 37 tys. m kw., w tym same garaże to 7 tys. (235 miejsc). Projekt przygotowało warszawskie biuro JEMS Architekci.

Zobacz projekt biurowców na Dolnym Mieście przygotowany przez JEMS

  • Z tej perspektywy zabudowa będzie rosła - od trzypiętrowego NOT-u i pięciopiętrowego budynku mieszkalnego, przez dziewięciopiętrowy biurowiec aż do osiemnastopiętrowego hotelu i dziewiętnastopiętrowej Organiki (kiedyś Prorem).
  • Schemat komunikacyjny wokół zabudowy, na którym widać rozkład budynków na działce. Wjazd pod budynek biurowy znajdować miałby się od strony hotelu, pod budynek mieszkaniowy od ul. Heweliusza.
  • Planowane budynki przedstawione w przekroju.
  • Działka firmy Apollo Rida, na której stanąć może zabudowa.
  • To projekt zagospodarowania tego terenu sprzed 15 lat. Przygotowało go wiedeńskie biuro Andrzeja Kapuścika.


Pod uwagę brano wybudowanie dwóch kondygnacji garaży podziemnych, z czego na poziomie -2 powstać miałyby miejsca parkingowe, a na poziomie -1 duża powierzchnia handlowa i parking. W uzasadnieniu podkreślono, że przyjęcie wariantu z jednym poziomem jest bezpieczniejsze. Po pierwsze nie będzie zagrożona stabilność NOT-u (w czasie budowy konieczne byłoby obniżenie poziomu wód gruntowych). Po drugie obecność w tym miejscu dużego marketu i większego parkingu wygenerowałaby większy ruch pojazdów: korki, hałas, spaliny.

Obecnie inwestycja może być prowadzona tylko w oparciu o decyzję o warunkach zabudowy. Dla tego terenu nie został bowiem uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Miasto przystąpiło do jego uchwalenia w grudniu 2005 roku - prawie 10 lat temu. Od tego czasu trwają szarpane dyskusje przede wszystkim na temat wysokości zabudowy, która powinna być dopuszczona na tym obszarze. Nie wytrzymał tego poprzedni właściciel działki - firma Portico, która teren zdecydowała się w pewnym momencie sprzedać.

Czytaj więcej o historii uchwalania planu dla rejonu ulicy Rajskiej


- Projekt planu jest przed ponownymi uzgodnieniami i wyłożeniem do publicznego wglądu. Nie można na obecnym etapie określić terminu jego uchwalenia - informuje Dawid Zielkowski z Biura Rozwoju Gdańska.

Uzyskanie przez inwestora decyzji środowiskowej dla projektu o takim kształcie i wysokości nie oznacza, że tak właśnie wyglądała będzie realizacja. Decyzja jest jednym z załączników do wniosku o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Teren jest przebadany pod względem archeologicznym i nie ma przeciwwskazań do rozpoczęcia inwestycji.

Apollo Rida Poland jest firmą deweloperską zajmującą się zarządzaniem oraz inwestowaniem w nieruchomości komercyjne w Polsce. W tej chwili buduje Centrum Handlowe Skałka w Tychach z 90 sklepami. Spółka została utworzona przez dwa amerykańskie podmioty specjalizujące się w inwestycjach w nieruchomości: Rida Development Corporation z siedzibą w Houston w Teksasie oraz Apollo Real Estate Advisors z Nowego Jorku.

Zobacz co mieszkańcy Gdańska dwa lata temu sądzili o zasypaniu tzw. "dziury wstydu".

Opinie (159) 3 zablokowane

  • masz fontannę

    )

    • 0 0

  • (9)

    Dlaczego parking podziemny nie może być np. 2-3 poziomowy (piętrowy). Dzięki temu znacznie zwiększyłaby się ilość miejsc parkingowych. Duży podziemny parking to żaden problem do zbudowania, przykład choćby Wiedeń, gdzie pod budynkami w centrum są wielopoziomowe parkingi. Wbrew pozorom koszt ich wybudowania nie jest wcale taki duży wystarczy chcieć no i oczywiście trzeba zatrudnić architektów i projektantów z prawdziwego zdarzenia a nie kopistów. Osobiście wątpię czy w tym miejscu coś zostanie szybko wybudowane.

    • 27 28

    • budowa wielopoziomowych parkingów w centrum miasta (1)

      zwiększa korki na dojazdach do niego.

      • 5 1

      • a teraz korkow nie ma ?

        • 1 1

    • Wiedeń jest posadowiony na wysokich terenach, a my jesteśmy nad samym morzem gdzie wysokość nad poziom morza waha się od 0 na (5)

      • 19 3

      • to jak w Amsterdamie tuż przy kanałach są wielopoziomowe parkingi podziemne?

        • 3 0

      • (3)

        a jakie to ma znaczenie, przejdz sie pzreset metrow dalej ku ujsciu Raduni do Motlawy tam gdzie za kilkaset milionow zlotych buduje sie muzeum II wojny swiatowej - to muzeum jest kilkanascie metrow pod ziemia i nie ma zadnych problemow a musisz wiedziec ze tamten teren w poblizu dawnego grodziska to rejon podmokly.
        a wiec argument o tym ze byloby to ponizej poziomu morza jest bez sensu. tu trzeba zatrudnic architekta z prawdziwego zdarzenia , zbudowanie wielopoziomowego parkingu w tym miejscu to zaden problem no ale do tego trzeba wiedzy uniwersyteckiej a nie internetowej.

        • 9 8

        • hahaha. żaden problem? (2)

          projekt stanął chyba na dwa lata, kiedy najtęższe profesorskie głowy męczyły się nad tym problemem.

          • 10 3

          • to co to za profesory, my z frankiem nie takie rzeczy robilim

            • 3 0

          • wedlug mnie to zaden problem rozwiazania sa w literaturze dostepnej w bibliotece politechniki gdanskiej, nie wiem kto sie tym zajmowal ale jak przypuszczam chpodzilo o cos innego

            • 0 8

    • Jest napisane w artykule czemu nie może być :P

      • 3 0

  • Spisek!

    Co ze Smoleńskiem!!! Zdradzeni o świcie!

    • 3 1

  • (1)

    Ten podłużny 6-cio kondygnacyjny budynek nawet by pasował do istniejącej tam po drugiej stronie zabudowy. Ale po co ten 10 piętrowiec. Tam powinna być fontanna. Poza tym to i tak tego nie zrealizują, więc nie ma się czym podniecać.

    • 12 10

    • Fontanna jest przecież tuż obok. Całkiem ładna z resztą.

      • 2 0

  • Basen! Tam powinien być basen! (1)

    Tam byłoby idealne miejsce na basen których jest tak mało w Gdańsku...

    • 5 24

    • Baseny powinny być raczej w dzielnicach mieszkaniowych. Przysłużyłby się jedynie pływakom. Lepszym pomysłem jest właśnie miejsce dla kawiarenek, galerii sztuki, restauracji, itp.

      • 0 0

  • Tylko czemu przy budowie nowego budynku nie wyburza starego Domu Technika?

    • 1 5

  • To ma być projekt? Jaki architekt się pod tym podpisał?

    Ja wiem że to subiektywne, ale jak sobie wyobrażę te budynki w tym miejscu... Może jeszcze kilka wieżowców? Koś tu oszalał.
    Ale za tego prezydenta deweloperzy robią co chcą!

    • 8 0

  • i tak żydowstwo z Ameryki ponownie nas wykupuje (1)

    a głupi Polak się cieszy

    • 8 3

    • ich kamienice a nasze ulice

      • 3 1

  • Urbanistyki gdanska

    Dziura wstydu? Obiecuje Wam, że jeszcze zatęsknicie za wolnymi obszarami w mieście, gdy zabudowa każdy jego skrawek...

    • 6 6

  • "Dziura wstydu!"

    Budować coś?! A może zaorać?! Choćby pole! Sprzedano działki centralne, by wybudować sobie betonową głupotę! A cosia nima! Przyjdzie PiS i będą kościoły sacrum!

    • 2 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień otwarty deweloper Yareal

dni otwarte

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane