- 1 Raport. Stabilizacja na rynku mieszkaniowym (82 opinie)
- 2 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (296 opinii)
- 3 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (878 opinii)
- 4 Kwietniowe nowości u deweloperów (95 opinii)
- 5 Nowi lokatorzy zburzyli spokój w kamienicy (259 opinii)
- 6 Letni remont mieszkania? Zaplanuj go teraz (8 opinii)
Czerwone Koszary przy Podwalu Przedmiejskim. Historia i przyszłość
Budynek Czerwonych Koszar przed rozpoczęciem remontu i przebudowy obiektu na hotel.
Budynek tzw. Czerwonych Koszar przy Podwalu Przedmiejskim wiele lat stał opuszczony. Zakończyły się jednak uzgodnienia z konserwatorem zabytków i dzięki temu niebawem przejdzie on generalny remont, w efekcie czego stanie się hotelem. Tuż obok niego staną dwa nowe budynki o tej samej funkcji.
Czytaj więcej na temat nowego osiedla obok Czerwonych Koszar
Wojskowa przeszłość
Budynek tzw. Czerwonych Koszar wzniesiono w latach 1887-1889 dla 1. batalionu 128. regimentu piechoty wojska pruskiego. W podobnym czasie w sąsiedztwie powstały także gmachy m.in. Gimnazjum Królewskiego i Szkoły dla Dziewcząt. Poza głównym gmachem koszar w skład całego zespołu wchodził rozległy plac apelowy oraz zabudowania gospodarcze.
Układ ulic w tej części miasta był w tym czasie oczywiście inny niż współcześnie. Teren wojskowy powstał z połączenia kilku istniejących tu wcześniej parceli, a nowo powstała posesja uzyskała numerację Langgarter Hintergasse 10. Przy okazji realizacji zamierzenia zniszczeniu uległ ogród znajdującego się wcześniej w sąsiedztwie Teatru Wilhelma, w tym skrzydło południowo-wschodnie teatru mieszczące zaplecze restauracyjne (na jego miejscu wytyczono rozległy plac apelowy). Teren wojskowy ogrodzono ceglanym murem dekorowanym wzorem nawiązującym do detali na elewacjach.
Bezpośrednio po zakończeniu I wojny światowej w budynku koszar przez pewien czas stacjonowały oddziały alianckich wojsk rozjemczych. Następnie, ponieważ II Wolne Miasto Gdańsk zgodnie z postanowieniami Traktatu Wersalskiego stało się obszarem zdemilitaryzowanym, teren koszar znalazł się pod zarządem miasta. W budynku mieściły się instytucje i przedsiębiorstwa, w sąsiedztwie działał warsztat blacharski.
Budynek przetrwał II wojnę światową, a po jej zakończeniu do obiektu ponownie wprowadziło się wojsko, w późniejszych latach mieściła się tutaj również przychodnia wojskowa. Po 1985 r. znalazła się tu siedziba Wojskowego Liceum Muzycznego, ostatni absolwenci opuścili ją w czerwcu 2005 roku. W latach 1990-1994 znajdowała się tu także siedziba (przeniesionego z koszar we Wrzeszczu) 20. Dywizjonu Artylerii Mieszanej.
Ślady historii
Ponieważ właściciel przymierza się do remontu budynku i urządzenia w nim hotelu, udokumentowaliśmy jego stan przed rozpoczęciem prac. Obiekt, jak na wieloletni pustostan, zachowany jest w dobrym stanie konstrukcyjnym. Dzięki temu, że byli właściciele zadbali o szczelność dachu, mury i stropy pozostały nienaruszone.
Naszym przewodnikiem po obiekcie był Jerzy Wolski, architekt z pracowni Wolski Architekci, która przygotowała projekt adaptacji budynku oraz - w porozumieniu z wojewódzkim konserwatorem zabytków - przeprojektowała urbanistykę i architekturę powstającego w sąsiedztwie osiedla Scala.
- Główne ściany konstrukcyjne budynku koszar opierają się na palach drewnianych, które dla zachowania swojej nośności muszą być stale zanurzone w wodzie. Jak powszechnie wiadomo, poziom wód gruntowych w Gdańsku się zmienia, dlatego fundamenty tego budynku muszą zostać wzmocnione - mówi Jerzy Wolski.
Wnętrza budynku nie zapierają tchu w piersiach - jest to budynek koszarowy, nie miał pełnić funkcji reprezentacyjnych. Jednym z ciekawszych elementów jest główna klatka schodowa, której schody wykute są z jednolitych, granitowych bloków.
Na pierwszym piętrze znajduje się była sala herbowa - w ceglanej ścianie widać wykuty kształt powojennej Polski i trzech herbów, które niegdyś się tu znajdowały. W jednym z bocznych skrzydeł znajduje się stary, stalowy filar: badania konserwatorskie dowodzą, że jest to element pochodzący z dworca. Zgodnie ze wskazaniem konserwatora musi on zostać zachowany.
Na poddaszu zachowała się z kolei konstrukcja masztu flagowego. Niegdyś jego główna część górowała ponad budynkiem - ten element nie zachował się do dzisiejszych czasów. Jednak drewniana konstrukcja na poddaszu robi wrażenie, w przyszłym hotelu być może powstanie tu wspólna przestrzeń do wykorzystania dla wszystkich gości hotelowych, np. biblioteczka.
- Oryginalny układ budynku pokrywa się z wymaganiami, jakie spełniać musi hotel. Od strony dawnego dziedzińca znajdują się szerokie, zwieńczone ceglanym sklepieniem korytarze. Podział pozostałej przestrzeni na pokoje hotelowe również naturalnie wynikał będzie z historycznego układu budynku, chociaż docelowo jednostki hotelowe będą nieco większe, niż projektuje się w nowo powstających budynkach tego typu - tłumaczy Jerzy Wolski.
Stary budynek w nowym otoczeniu
Przed przystąpieniem do projektowania przeprowadzone zostały badania konserwatorskie - opisano historię tego miejsca, zbadano autentyczność poszczególnych elementów budynku z podziałem na części oryginalne oraz przebudowywane. Czerwone Koszary znajdują się w obszarze ochrony konserwatorskiej, budynek jest też chroniony zapisami w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, zatem chociaż nie jest zabytkiem rejestrowym, wszelkie zmiany (także dotyczące nowej zabudowy w otoczeniu) musiały być uzgodnione z konserwatorem.
Ostatecznie projekt, poza zmianą funkcji budynku koszar na hotel z usługami, przewiduje też powstanie dwóch nowych budynków o współczesnej architekturze.
Sam budynek pokoszarowy ma powierzchnię użytkową 5545 m kw., powstaną w nim 144 pokoje. Z tyłu - pomiędzy koszarami a osiedlem (widać to na wizualizacji) - stanie nowy, nieco niższy od koszar (pięć kondygnacji) budynek na planie prostokąta. Będzie miał 3225 m kw. pow. użytkowej, powstaną w nim 124 pokoje. Bryła budynku będzie prosta, ale elewację zaprojektowano z poziomymi i pionowymi podziałami, które mają nawiązywać do starego budynku. Będzie to kompozycja elementów wyglądających jak żeliwne, ceglanych i szklanych.
Pomiędzy starym a nowym budynkiem, w podwórku, stanie szklane foyer, które połączy te dwie części hotelu.
- Z punktu widzenia użytkowników nowy budynek nie będzie zbyt blisko starego, ponieważ w tej części, gdzie elewacje będą naprzeciwko siebie, zaplanowano korytarze - tłumaczy Jerzy Wolski. - Sąsiedztwo starego budynku z nową częścią było długo uzgadniane z konserwatorem. W efekcie udało się stworzyć budynek o charakterze bardzo współczesnym, ale nastojem nawiązujący do starej zabudowy. Te dwa światy będą ze sobą ciekawie korespondowały - podkreśla.
W ramach kompleksu hotelowego, na łuku Podwala Przedmiejskiego, powstanie także trzeci budynek o współczesnej architekturze, będzie miał 1697 m kw. pow. użytkowej, powstaną w nim 64 pokoje. Nowe budynki staną na wspólnej hali garażowej.
Trwają prace nad koncepcją aranżacji hotelowych wnętrz. Jednym z pomysłów jest wyważone stylistyczne nawiązanie do tematyki wojskowej.
Inwestycje
Scala
5 ogłoszeń
Miejsca
Opinie (248) ponad 10 zablokowanych
-
2020-08-09 09:37
(1)
Jak dla mnie bomba. Mama jedynie nadzieję, że istotnie drzewa się pojawią, a nie pozostaną na wizualizacji.
- 22 2
-
2021-02-20 18:12
Pozostaną na wizualizacji
- 0 0
-
2020-08-09 09:35
Kolejny hotel.... (3)
- 22 19
-
2020-08-09 10:36
Przyszli mieszkańcy. (1)
Inżynierzy i lekarze o wiadomym kolorze skóry,nie będ
byle gdzie mieszkać.- 3 4
-
2021-02-20 18:11
Inżynierowie i lekarze
raczej na to nie będą mogli sobie pozwolić.
- 0 0
-
2020-08-09 10:19
Co mieli zrobić? Inwestor tylko prywatny...
Mieli zrobić kolejny FoodHall?
- 6 0
-
2020-08-09 09:33
To może będzie wizytówka Gdańska (3)
- 22 7
-
2020-08-09 09:36
(2)
A riverview tyś wydzioł??? Idź i zobacz. Przy ul. Angielska Grobla
- 6 0
-
2020-08-10 10:29
Co tu porównywać? (1)
Co mają nowe budynki do autentycznej rewitalizacji historycznego pięknego gmachu. Jak w środku będzie nowoczesny hotel wśród ceglanych korytarzy to będzie naprawdę światowy poziom hotelu.
- 1 1
-
2021-02-20 17:51
Pokazać im cegłę na obrazku...
i już sikają ze szczęścia.
- 0 0
-
2020-08-10 04:46
Cymbały, które przez wszystkie przypadki odmieniają Wolne MIasto Gdańsk, (1)
niech w końcu porzucą te swoje nieporadne pseudogadki pseudopropagandowe. Wolne Miasto to był pewien konstrukt polityczny z początku XX. wieku. Dzisiaj takiego zwierzęcia nie ma. Pozostaje natomiast otwarta kwestia ile swobody ma mieć samorząd terytorialny. Dzisiaj ma sporo, ale za to największe dziury nawet w najmniejszych gminach są załatane, o zbudowanych nowych drogach czy wodociagach nie wspominając. Dlatego jeżeli ktoś chce, żeby znowu o remontach chodników decydował minister infrastruktury, co pamiętamy sprzed zaledwie 30 lat, to niech się trzy razy zastanowi. A jak wam się prezydent miasta nie podoba, to sobie wybierzcie innego, jednak przestańcie majstrować przy całkiem niezłym ustroju państwa.
- 4 1
-
2020-08-15 07:43
Uczyc sie
Wolne Miasto wymyslił Napoleon. Gdańsk od 08.45 do 08.95. Po konferencji poczdamskiej był polską strefą okupacyjną. Od 95 powinien byc ponownie Wolnym Miastem
- 1 0
-
2020-08-09 11:21
anna (3)
Koszary dobrze pamiętam jak młodzi żołmierze przez okno sie zalecali. Byłam młoda lata 50 na przeciwko ul.Szuwary a przyniej warsztaty szkoły zawodowej.W tamtych latach szło się nieraz po szkole podstawowej do pracy ( chodziło sie 7 lat) Szkołę tj. warsztaty przeniesiono do Wszeszcza.Do pracy jezdziłó się tramwajem przez ul. Długą do Łąkowej przystanek przy koszarach. Teraz to całkiem inaszej i ładniej wygląda.Wszystkie nowości oglądam.
- 16 2
-
2020-08-09 12:36
Bo kiedys byli mężczyźni (2)
Ktorzy patrzyli i podrywali kobiety dzisiaj chlopcy patrzą w ekran smartfonów !
- 7 0
-
2020-08-13 11:31
Bo kiedyś nie było smartfonów...
- 1 0
-
2020-08-09 16:08
Teraz to podpada pod molestowanie lub lgbt
- 2 0
-
2020-08-12 18:10
20 dywizjon z Wrzeszcza został przeniesiony w 1989roku a nie 1990.
- 0 0
-
2020-08-09 09:14
(7)
Ależ hoteli będzie w centrum. Pamiętam lata 90. Autokary parkowały na Rajskiej a nawet na parkingu na Szerokiej gdzie stoi kwartał kamienic. Knajp i turystów była garstka do tego co dzisiaj mamy. Było naprawdę szaroburo. Hotel Heweliusz miał złote czasy. Nie było dobowek. Wyspy spichrzow a na Szafarni była chyba tylko kawiarnia na rogu. Turystyczne poszliśmy do przodu o lata świetlne. Inwestować ile się da.
- 102 25
-
2020-08-09 13:02
Lata świetlne (2)
Lata świetlne są miarą długości a nie czasu
- 1 1
-
2020-08-12 01:00
No tak
Napisał że poszliśmy do przodu o lata świetlne, czyli daleko, dużą odległość
- 0 0
-
2020-08-11 17:25
Ale zrozumiałeś , i o to chodzi.
- 3 0
-
2020-08-09 12:44
(3)
Na Szafarni na rogu był spożywczy a obok pub, wszystko pana Janka ze Stogów...
- 6 2
-
2020-08-09 13:47
Jedyny inwestor z kasą ;) (2)
- 6 2
-
2020-08-09 14:05
Zgadza sie Jasiu jest ok.Na Stogach konczy juz kondohotel budowac:) (1)
- 2 2
-
2020-08-09 23:32
Jasiu nie jest ok. Przypominam że to milicjant i złodziej w jednej osobie
- 1 0
-
2020-08-10 11:28
Co To Jest !! (1)
Znowu ktoś na wciska swoje poglądy na temat wyglądu miasta , a potem budują taką "przepiękną" perełkę jak wyspa spichrzów czy budynek przy długich ogrodach róg szopy przy ulicy chmielnej koło Nowotelu i wiele innych .
W efekcie końcowym miasto wygląda jak zlepek brzydoty nie pasującej do charakteru miasta .
Wcześniej magistrat zapewniał że ta część miasta pozostanie w formie starówki ze względu na jej charakter i bliskość .- 3 3
-
2020-08-11 20:39
Ja
Zgadzam się z przedmówcą, ale mała poprawka Gdańsk nie ma Starówki tylko Stare Miasto
- 0 1
-
2020-08-09 09:33
Przetrwal tyle lat (14)
Wojny, PRL, ale POtem przyszla Ona
- 79 42
-
2020-08-09 10:49
(7)
a wszystko to podobno w interesie mieszkańców
- 15 12
-
2020-08-09 15:26
(5)
owszem, w interesie mieszkańców - jeśli będzie tam hotel to będą i miejsca pracy, i podatki do kasy miasta, i uratowany piękny budynek, który od wielu lat stoi nieużytkowany
ojej, ojej, ale przeciwnikom Pani Prezydent to bardzo przeszkadza- 9 6
-
2020-08-09 15:54
Kasa będzie jak będą goście. (2)
Hoteli w Gdańsku już jest wystarczająco dużo. Do tego prywatne mieszkania na krótkoterminow wynajem. Przegrzewają, ale to ich małpy i ich cyrk.
- 9 4
-
2020-08-11 17:10
To tylko ty byś wybudował fabrykę nie robiąc rozeznania i biznesplanu . Ja bym się nie martwił o finanse inwestora , nie włożyłby grubych milionów gdyby nie zakładał że na tym zarobi.
- 0 3
-
2020-08-10 08:13
Skoro kolejne hotele powstają - to znaczy, że nadal jest ich za mało. Prywatni inwestorzy to nie państwowe spółki, oni chcą zarabiać.
- 4 2
-
2020-08-09 23:37
Przeszkadza mi bardzo i moze skończy się jak kisiel się skończył (1)
- 1 6
-
2020-08-10 11:58
Z logiką, widać, u Pańci na bakier ;P
- 2 0
-
2020-08-10 18:51
POdobno
- 0 3
-
2020-08-11 17:00
Masz rację .Przetrwało wojny i PRL , i teraz musiała przyjść Ona że by po 20 latach straszenia pustką i brudnymi odrapanymi oknami zrobić z tego pięknego budynku coś przydatnego . Brawo Ona! Jej poprzednik zrobił wiele lat wcześniej z tym pierwszym budynkiem hotel z duszą .Brawo Oni!
- 1 1
-
2020-08-09 11:44
dr (1)
chyba On czyli PIS
- 11 10
-
2020-08-09 12:51
PiS to Ono
Dziadostwo
- 11 7
-
2020-08-09 11:38
Obłąkane pissowskie owieczki. Najpierw zamach teraz rezydent Adrian i ona.
- 18 14
-
2020-08-09 10:27
Najpierw On
na pare ladnych lat ...
- 10 15
-
2020-08-09 09:46
Mega szkodnik ta Ona .
- 22 16
-
2020-08-09 09:08
Ahaaa (12)
To dlatego ktoś wpierw postarał się o skrzyżowanie w tamtym miejscu a teraz powstanie tam hotel ;) hahaha
A inwestorem będzie firma z kapitałem niemieckim :/- 114 114
-
2020-08-11 17:07
Wolę Niemca niż Chińczyka
- 2 0
-
2020-08-11 17:06
Przelicytuj Niemca
- 1 0
-
2020-08-09 15:17
nawet jeżeli miałbyś rację - czyż nie ważniejsze jest to, że w końcu ten budynek zostanie przywrócony do życia?
ale nie - trzeba dokopać rządzącym, bo są z PO, żałość- 11 5
-
2020-08-09 11:43
? (1)
No to co?
- 10 0
-
2020-08-09 15:05
Ratunkuuuu... Niemcy mnie bijom !
Jan Marja
- 13 1
-
2020-08-09 11:35
(1)
tak kacperku, tak. jesteś obłąkany jak antoni
- 37 16
-
2020-08-09 14:03
Ha ha ha bez kitu to tak jak ten oblakany Kacper
- 10 4
-
2020-08-09 14:01
Z d*pa a niw z kapitalem niemieckim jak juz to Izraelskim.
Ale to i tak twoja historia ma sens jedynie w twej pustej glowie i od tego razu widac ze jestes w mniejszosci tzn jeden z tych naprawde nielicznych durni co w 3miescieglosowali za PiSem. Zawsze bredzicie cos o Niemcach oszolomy
- 17 6
-
2020-08-09 13:59
Generalnie w mieście skrzyżowania służą ludziom. Ale nie wszyscy jeszcze ro rozumieją jak widać
- 16 4
-
2020-08-09 13:34
Po pierwsze skrzyżowanie planowano tam od 4 lat a przetarg był wcześniej niż moderna kupiła ten teren
Po drugie skąd wziąłeś kapitał niemiecki to nawet Ty nie wiesz
Po trzecie jeśli uważasz że to skrzyżowanie to dla dewelopera to gratuluję - przypomnę tylko że hotel leży w tej części podwala gdzie pieszo dojdziesz do długiej bez przejścia ulica i miał wcześniej zjazdy i wjazdy w obie strony. Skrzyżowanie najbardziej pomoże mieszkańcom dolnego miasta i tamtej strony, ale w Twojej argumentacji nie ma to znaczenia - płacą Ci za komentarz a nie za prawde
Co Ty zrobisz jak kiedyś zniknie TVPiS - jak się odnajdziesz w świecie bez propagandy...- 33 6
-
2020-08-09 12:34
Lepiej niż od kolegi narciarza kupować maski bez atestu, albo organizować wybory których nie było za 70mln
- 26 7
-
2020-08-09 10:45
a wszystko to tak przypadkiem z myślą tylko i wyłącznie o mieszkańcach miasta a nie o deweloperze i przyszłych właścicielach.
- 28 22
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.