- 1 Ile kosztuje sprzątanie klatek schodowych? (6 opinii)
- 2 Open House Gdynia: 90 lokalizacji (14 opinii)
- 3 Kiedy otwarcie Kauflandu w Gdyni? (237 opinii)
- 4 Barometr Cen. Stabilizacja cen najmu (129 opinii)
- 5 Dwa osiedla obok siebie bez wspólnej drogi (238 opinii)
- 6 Jak i kiedy czyścić sprzęty AGD? (14 opinii)
Dawna zajezdnia w Oliwie. Na zmiany trzeba poczekać
Stan budynków danej zajezdni pogarsza się od końcówki lat 90.
Wydaje się to niesłychane, by w dzisiejszych czasach, w tak eksponowanym miejscu jak zbieg ul. Pomorskiej i al. Grunwaldzkiej, przez tyle lat stały ruiny - takie jak budynki dawnej zajezdni tramwajowej. Co więcej: nie należy się spodziewać, by w tym miejscu cokolwiek się zmieniło w ciągu najbliższych lat. Przygotowanie inwestycji opóźniają konsultacje i procedury planistyczne. Projekt jednak powstaje.
Od spółki do spółki
Do 1998 r. właścicielem budynków dawnej zajezdni było miasto (w 1996 r. zostały one wpisane do rejestru jako zabytki architektury przemysłowej). Wtedy obiekty zostały sprzedane fundacji "Pro Publico Bono", która zobowiązała się do wyremontowania budynków. To zadanie jednak ją przerosło i w 2007 r. obiekt został sprzedany firmie Easy.pl należącej częściowo do przedsiębiorcy Krzysztofa Mielewczyka. Na działce planował on zbudować hotel, ale uniemożliwiał to plan miejscowy. Ówczesny konserwator zabytków próbował nawet karami wymusić ratowanie zabytku.
Wydarzenia wokół zajezdni od 2010 r.
Od 2016 r. działka o powierzchni 4707 m kw. miała kolejnego właściciela - należącą do grupy Truss Real Estate firmę Idea Invest. Odpowiadała ona także za powstanie dwóch budynków biurowych przy ul. Piastowskiej 11 i (bardziej widocznego) przy Piastowskiej 7 . Inwestor deklarował po zakupie nieruchomości, że zależy mu na odpowiedzialnym zagospodarowaniu tego terenu.
Idea Invest nadal jest właścicielem nieruchomości, ale spółka ta nie należy już do grupy Truss, ale do Doraco, które niemal po sąsiedzku, przy ul. Opackiej ma swoją siedzibę w odnowionym zabytkowym dworku i otoczonym zrewitalizowanym ogrodem kompleksie biurowym. Całość została włączona w strukturę Parku Oliwskiego i otwarta dla zwiedzających.
Najpierw musi powstać studium dla Grunwaldzkiej
- Spółka Idea Invest, która jest właścicielem nieruchomości, od kilku lat prowadzi starania w celu uzgodnienia projektu z odpowiednimi służbami, między innymi z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Ich uzyskanie umożliwiłoby rozpoczęcie procesu projektowego - tłumaczy Kamil Łaszcz, marketing manager w Doraco. - Jesteśmy na etapie opracowania koncepcji zagospodarowania terenu będącej połączeniem funkcji użytkowej i mieszkalnej, tak by miejsce to mogło się stać swoistą "bramą do Gdańska". Realizacja tej idei jest dla nas bardzo ważna, niestety nie wszystko zależy od nas.
Rzeczywiście od 2018 r. w toku sporządzania jest nowy plan miejscowy dla tego terenu, który umożliwiałby realizację zabudowy mieszkaniowej, komercyjnej i oferty usługowej dla społeczności lokalnej.
Plan obowiązujący (z 2011 r.) przewiduje powstanie w tym miejscu funkcji usługowej, czyli np. hotelu czy obiektu zamieszkania zbiorowego z mini lokalami na wynajem (wyjątkiem są m.in szpitale czy przedszkola, których nie można tam usytuować). Zabudowa nie może przekraczać 12 m wysokości, a architektura budynków ma być zgodna z historyczną.
Restauracje w Oliwie
Sęk w tym, że procedura uchwalenia nowego planu miejscowego nie może być w tej chwili dokończona.
- W kwietniu 2022 r. miasto Gdańsk rozpoczęło procedury sporządzenia studium pasma alei Grunwaldzkiej, w skrócie PAG. Wszystkie działania planistyczne, w tym sporządzanie nowych planów miejscowych dla terenów położonych w obszarze powstającego studium, zostają wstrzymane do czasu zakończenia prac nad dokumentem. Bierzemy czynny udział w tej procedurze, która według informacji urzędowych ma zakończyć się na koniec 2023 r. - informuje Kamil Łaszcz.
Konsultacje z konserwatorem są w toku
Procedura opracowania studium ma się zakończyć pod koniec 2023 r., potem kolejne miesiące upłyną na uchwaleniu nowego planu, który zapewni mu możliwość realizacji zabudowy usługowo-mieszkaniowej. Oznacza to, że na działce u zbiegu Pomorskiej i Grunwaldzkiej nic nie będzie się działo przez kolejne co najmniej dwa lata.
- Już teraz staramy się konsultować nasze wizje przyszłej inwestycji z konserwatorem zabytków, aby w momencie "uwolnienia" procedowanej obecnie przez miasto Gdańsk zmiany studium "PAG" można było rozpocząć prace projektowe na podstawie zaktualizowanego planu miejscowego - informuje Kamil Łaszcz.
Miejsca
Opinie (190) ponad 20 zablokowanych
-
2023-02-16 13:20
Przepis developera
Kupić zabytek za pół ceny, później kilkakrotnie go podpalić. Przejąć ziemię, wybudować hotel.
- 9 1
-
2023-02-16 13:34
Znowu w życiu mi nie wyszło
- 6 0
-
2023-02-16 13:57
Można tam postawić zamiejscowy oddział PLO
Byłaby praca dla wielu znajomych Królowej Puchu
- 6 2
-
2023-02-16 14:01
Ahhh pazerni patodeweloperzy niemoga zniesc mysli ze taki kasek ktory jest 15 min od centrum stoi pusty...
- 4 1
-
2023-02-16 14:02
Lepiej tee syfiaste rod-y zamienncie na osiedla.dosc tolerancji dla faweli!
Prezydentka
- 1 5
-
2023-02-16 14:02
Ruiny powinny zostać zasłonięte instalacją koncepcyjną wizualizacji tego terenu, żeby nie szpecić widoku.
Kosztami takiej instalacji powinno się obciążyć konserwatora zabytków, skoro do tej pory nie potrafił zadbać o tak "ważny zabytek" i doprowadził go do takiego stanu.
- 4 3
-
2023-02-16 14:04
Grunwaldzka powinna być objęta strefą bezemisyjnego transportu
Główną osią to pojazdy szynowe oraz pas dla jednośladów i jeden pas dla transportu serwisowego. To zrobi z tego miasta metropolię. Obecnie to skrzyżowanie autostrady z podmiejskim miasteczkiem
- 3 4
-
2023-02-16 14:14
historyczna zajezdnia
Wreszcie temat zajezdni wrócił.chcieć to móc !!! Bliska jest mi propozycja,by powstało Muzeum Transportu Tramwajowego poszerzając tematycznie o Komunikację Gdańską to się komponuje.Mieszkalnictwo,Gastronomia nie kosztem takiego zabytku.Proponuję,by elementy nienaruszone wkomponować w nowe obiekty.Podniesie to rangę i potwierdzi,że można stare z nowym....Tak czynią w Australii.Kanadzie.Tam tak mało zabytków,że jak coś przekroczy 50 lat staje się zabytkiem....
- 7 1
-
2023-02-16 14:31
Zabudowa biurowa, o zabytkowym charakterze podobnie jak przy parku w Oliwie, dojazd bardzo dobry, tramwaj PKM, samochód.
- 1 4
-
2023-02-16 14:38
Będzie jeszcze jeden czy dwa pożary a później wkroczy deweloper i powstaną apartamenty.
- 6 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.