• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ile wysokich budynków powstanie na Międzytorzu?

Michał Brancewicz, Patryk Szczerba
1 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Wizja Międzytorza przedstawiona przez inwestora Semeko. Nie wiadomo, czy zostanie ona zrealizowana dokładnie w tym kształcie, bowiem wciąż toczą się prace nad opracowaniem planu zagospodarowania tego terenu.
  • Miasto chce, by na Międzytorzu dominowała niewysoka zabudowa nawiązująca do istniejących budynków w Śródmieściu.
  • Natomiast inwestor chciałby móc postawić więcej wysokościowców.
  • Międzytorze ma zostać zagospodarowane w całości w ciągu najbliższych 10 lat.

Minął rok odkąd PKP wybrało grupę Semeko na inwestora terenów gdyńskiego Międzytorza. Prace nad planem zagospodarowania wciąż trwają, bowiem inwestor i miasto mają inną wizję dotyczącą liczby wysokich budynków. Tymczasem uaktywniają się właściciele gruntów przyległych do Międzytorza.



Atrakcyjnie położony teren między ulicami Janka Wiśniewskiego, Wendy, Jana z Kolna i Polską zobacz na mapie Gdyni ma w ciągu dekady stać się zupełnie nową częścią śródmieścia Gdyni z zabudową mieszkaniową, biurową, handlową i hotelową. Powierzchnia komercyjna i mieszkalna może sięgnąć 345 tys. m kw., a szacunkowa wartość projektu wynosi 722 mln euro.

Żeby realizacja mogła się rozpocząć, potrzebne jest uchwalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Prace nad opracowaniem MPZP dla Jana z Kolna i Nowej Węglowej, który obejmuje również część Międzytorza (wzdłuż ul. Jana z Kolna, Janka Wiśniewskiego i Wendy zobacz na mapie Gdyni) trwają od października 2012 r. Jednak naprawdę nabrały tempa dopiero w momencie wyboru przez PKP inwestora Semeko. Na jakim obecnie są etapie?

- Na ukończeniu jest już koncepcja połączenia siatką drogową Międzytorza z dworcem w Gdyni oraz sam projekt Nowej Węglowej, gdzie mamy zamiar przenieść tranzyt. Prace nie były łatwe, ale ostatnie uzgodnienia w tym względzie przed nami - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni. - Pracujemy nad urealnieniem koncepcji z inwestorem, by odpowiadała obydwu stronom. Chodzi m.in.: o liczbę planowanych wysokościowców. Nie zmieniamy zapisów dotyczących wysokości. Niewykluczone, że plan trafi pod obrady Rady Miasta w tym roku, ale pewności w tym względzie nie ma.
Z naszych informacji wynika, że plan mógł zostać uchwalony już w zeszłym roku, ale miasto i inwestor mają odmienne podejście do tego, jak wiele wysokich budynków powinno tam powstać. Koncepcja miasta zakłada bowiem kontynuację zabudowy dominującej w Śródmieściu, czyli budynków 5-, 6-kondygnacyjnych. Wyznaczonych zostało też kilka punktów z dominantami do 55 m i kilka ponad tę wysokość, właściwie bez ograniczeń. Są to starannie dobrane miejsca, na skrzyżowaniach ulic, gdzie wysokość budynków może wynieść nawet ponad 100 m i być porównywalna lub wyższa niż Sea Towers.

Natomiast Semeko i PKP optują za wizją "bogatszą" w liczbę wysokościowców, na co miasto nie chce przystać. Stąd prace nad "urealnieniem" - jak się wyraził prezydent Stępa.

Po północnej stronie ul. Jana z Kolna, vis a vis Hal Targowych zobacz na mapie Gdyni doszło już nawet do pierwszych wyburzeń kilku baraków. Jednak nie mają one związku z projektem deweloperskim Gdynia Międzytorze.

Świadomość, że w najbliższych latach Międzytorze będzie się zmieniać powoduje pewną aktywność wśród właścicieli sąsiednich działek.

  • Na ukończeniu jest przebudowa części magazynowej biurowca MAG (po prawej) na funkcje biurowe. W kolejnym etapie zmieni się także elewacja frontu.
  • W nowej części biurowca MAG znajdzie się ok. 5 tys. m kw. powierzchni najmu
  • Biurowiec MAG posiada sześć kondygnacji. Na parterze znajdą się usługi, a na piętrach biura.
Przy ul. Wendy 15 zobacz na mapie Gdyni swoją siedzibę ma Morska Agencja Gdynia zajmująca się transportem i logistyką. Biurowiec MAG przechodzi właśnie przebudowę, która jest już na finiszu. Jedna z części magazynowych znajdująca się na na tyłach głównego budynku (i połączona z nim) została przekształcona w sześciokondygnacyjny biurowiec o powierzchni najmu ok. 5 tys. m kw.

Parter przeznaczony jest na usługi i handel, natomiast na piętrach otwierać się będą biura.

- Obecnie mamy wynajęte ok 50 proc. powierzchni - mówi Krzysztof Laskowski, wiceprezes Morskiej Agencji Gdynia. - Najemcy zaczną wprowadzać się na przełomie maja i czerwca.
Jeszcze w tym roku rozpocznie się i zakończy modernizacja frontowej części obiektu, będącej siedzibą MAG. Prace polegać będą głównie na dopasowaniu wyglądu elewacji do nowej części biurowej.

W dalszej perspektywie czasowej ma zostać przebudowany także kolejny magazyn znajdujący się w drugim skrzydle obiektu.

Po sąsiedzku swoją działkę posiada także Invest Komfort zobacz na mapie Gdyni. Obecnie na tym terenie funkcjonuje m.in.: parterowy market budowlany, tor gokartowy oraz elektroniczny paintball. Jakie są plany dewelopera?

- Teren jest obecnie przygotowywany do prac rozbiórkowych. Na obecnym etapie trwają prace projektowe, które zgodnie z zapisami planu miejscowego zakładają na tym obszarze funkcje mieszkaniowo-usługowe - informuje Krzysztof Król z biura prasowego obsługującego Invest Komfort.
Poczta Polska szykuje się do sprzedaży nieatrakcyjnego wizualnie, ale znajdującego się w atrakcyjnej lokalizacji biurowca. Poczta Polska szykuje się do sprzedaży nieatrakcyjnego wizualnie, ale znajdującego się w atrakcyjnej lokalizacji biurowca.
Przy placu Konstytucji 2 zobacz na mapie Gdyni, również przy granicy Międzytorza, teren o powierzchni blisko 10 tys. m kw. posiada Poczta Polska. W zeszłym roku pisaliśmy o tym, że spółka jest zainteresowana uszczknięciem kawałka z inwestycyjnego tortu PKP i Semeko.

Obecnie pocztowcy rozważają sprzedaż terenu wraz ze znajdującym się tam budynkiem biurowym o powierzchni użytkowej wynoszącej ponad 10,4 tys. m kw. Wybudowany w latach 1960-65 obiekt w najwyższej części posiada 10 kondygnacji.

- Nie zapadły jeszcze decyzje odnośnie terminów i warunków sprzedaży. Obecnie prowadzimy analizy przygotowawcze - mówi Agnieszka Kurek z biura prasowego Poczty Polskiej S.A.
Niewykluczone, że nabędzie go właśnie inwestor Międzytorza.

Miejsca

Opinie (186) 3 zablokowane

  • A kiedy PRAWDZIWY wysokościowiec w Gdańsku (1)

    Młode miasto przy Wałowej czeka na 100m i więcej, a tam jakieś zwykłe 55-tki znowu klockowe z betonu i cegły...

    • 0 1

    • nie idźcie śladem Gdyni

      Wysokościowiec? Jak najbardziej, ale nie jeden, tylko cały kompleks. Strasznie wygląda jedna wieża 140m przy okolicznej zabudowie rzędu 20-30m.

      • 0 0

  • Moim zdaniem pięknie.

    • 2 2

  • Ładne (1)

    Podobne budynki powinny powstać w Gdańsku "Bastion Wałowa" - a nie takie cztery kloce rodem z PRL. Miasto powinno dogadać się z deweloperem LC Corp i zmienić projekt - może dać rekompensatę za zmianę projektu. Nie można dopuścić do tego aby takie postkomunistyczne budowle oszpeciły nam miasto na wieki.

    • 11 1

    • Sam daj swoja kase na rekompensate projektu.

      Ktos napisal taki, a nie inny pln, a deweloper zaprojektowal na jego podstawie. Jak juz ktos ma komus oddawac kase, to ten co przyjal/uchwalil tai plan.

      • 0 1

  • najpierw zróbcie ulice Janka Wiśniewskiego bo wstyd

    • 7 1

  • na wizualizacjach się skończy. (9)

    Ale czego wymagać od miasta gdzie nie można przejechać rowerem z jednego końca miasta na drugi

    • 103 73

    • Pomysły p. Szczurka (1)

      Ale jest kładka rowerowa przy estakadzie Kwiatkowskiego, może i nie jest potrzebna ale jaka ładna.

      • 5 0

      • dlaczego nie potrzebna? rowerzystom jak najbardziej potrzebna.

        • 1 2

    • Wiesz, że piszesz nieprawdę. Przecież można przejechać rowerem z jednego końca miasta na drugi. (3)

      Twoje zdanie byłoby poprawne logicznie, gdybyś napisał, że nie można przejechać ścieżkami rowerowymi z jednego końca na drugi. Wtedy twoje zdanie jest logiczne i zgodne z prawdą, a tak piszesz nieprawdę w zdaniu powyżej.

      • 28 11

      • jak na razie bardzo trudno bezpiecznie przejechać rowerem z jednego krańca na drugi (2)

        zmiana tej sytuacji wiąże się nie tylko z budową dróg dla rowerów, ale i uspokajaniem ruchu i edukowaniem mieszkańców korzystających z samochodów.

        Warto też edukować policjantów i projektantów, którzy wydają się bardziej dbać o "przepustowość" miasta dla pojazdów niż bezpieczeństwo i komfort poruszania się ludzi po mieście.

        • 11 8

        • (1)

          Jak sie jest uposledzonym to może trudno przejechać bezpiecznie, w kazdym innym przypadku nie ma najmniejszego problemu z bezpiecznym przejechaniem gdziekolwiek

          • 9 4

          • he he . jeździłeś kiedyś więcej po ulicach z samochodami ?

            • 3 1

    • Ale za to ile może twórca takiej wizualizacji

      wyssać pieniążków z miejskiej kasy

      • 3 0

    • Nic nie stawiać bo ja tam na międzytorzu mam darmową toaletę,nie stać mnie płacić 2,5 zeta

      • 7 2

    • a ja mysle

      Że Semeko to zbuduje. To jest naprawdę odważny deweloper, w Redzie buduje wiezowiec...

      • 9 1

  • Bronisław Waśniewski Ciechorski proponuję referendum w sprawie tego projektu (2)

    Proponuję Referendum w sprawie przyjęcia tego projektu .
    Witam, związku z przedstawioną wizją międzytorza w Gdyni przez Prezydenta Miasta Gdyni Wojciecha Szczurka proponuję :
    - przeprowadzenie wielkiej debaty Gdyńskiej z mieszkańcami Gdyni.
    Proponuję program debaty :

    - Podsumowanie 90 lat Gdyni
    - Rozwój Gdyni między 1926-2016
    - Wizja Gdyni w latach 2016-2026 ( opracowanie razem z mieszkańcami całej Gdyni wizji Gdyni w latach 2016-2026 )
    - Przeprowadzenie referendum dotyczące przejęcia zaproponowanej wizji przez Firmę Seneko

    Jest to konieczne by mieszkańcy decydowali w przyszłości miasta.

    Pozdrawiam
    Bronisław Waśniewski Ciechorski

    • 7 13

    • Odczep się marudo. Co wy wiecie na temat zarządzania miastem?! chyba tak samo mało jak Pisiory.

      • 2 0

    • Jezu, znów ten namolny gość. Daj już spokój.

      • 5 0

  • ale ładnie!!!

    oby zrealizowano to jak najszybciej.

    • 5 3

  • im droższe tereny (2)

    tym wyższa zabudowa... i tańszy metraż z uwagi na większą powierzchnią mieszkalną w stosunku do pow. działki.

    • 2 1

    • Przed wybudowaniem wieżowca Proremu w Gdańsku (1)

      w ziemię wbito kilkadziesiąt pali...

      • 0 0

      • no i co?

        To przecież oczywiste, że wieżowiec nie stoi bezpośrednio na ziemi, jak klocek

        • 1 0

  • Bar pod wiatą.

    Byle bar pod wiatą przetrwał.

    • 7 3

  • skandal (1)

    Że pozwalamy na zabudowę czegoś co mogłoby dawać prace mieszkańcom . Budujemy wszędzie gdzie się da jest ogrom mieszkań na sprzedaż ale nikogo to nie obchodzi .

    • 19 8

    • to idź i dostań pracę w tych krzakach

      Czy bydło chciałbyś tam wypasać?

      • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte

Turniej Piłkarski Gedania Wrosystem Cup 2024

turniej
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane