• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miejska zabudowa zamiast zajezdni autobusowej przy Hallera

Krzysztof Koprowski
22 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Plan dla zajezdni Hallera czeka na uchwalenie
  • Wizualizacja możliwego układu urbanistycznego przy maksymalnym wypełnieniu zapisów planu. W prawym dolnym rogu znajduje się skrzyżowanie al. Hallera z ul. Chrobrego.
  • Wizualizacja możliwego wyglądu placu na przecięciu dwóch osi pieszo-rowerowych.
  • Wizualizacja możliwego wyglądu osi pieszo-rowerowej północ-południe.
  • Główne założenia projektowe planu.
  • Wizualizacja możliwego układu urbanistycznego przy maksymalnym wypełnieniu zapisów planu.

Nowa atrakcyjna część miasta ma szansę powstać na terenie zajmowanym obecnie przez zajezdnię autobusową przy al. Hallera zobacz na mapie Gdańska oraz na południe od niej. Dopuszczono tutaj zabudowę mieszkaniowo-usługową z maksymalną wysokością 40 m oraz utworzenie dwóch osi pieszo-rowerowych.



Czy rejon zajezdni autobusowej przy al. Hallera to dobre miejsce na mieszkanie?

Projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego nie odbiega znacznie od tego, który był prezentowany już ponad pół roku temu podczas Komisji Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta Gdańska.

- Obszar planu ma powierzchnię ok. 17 hektarów. Podstawowym celem przystąpienia do sporządzenia tego planu jest umożliwienie przekształcenia funkcjonalno - przestrzennego terenu przemysłowego w atrakcyjnej lokalizacji Gdańska - mówił podczas dyskusji publicznej Artur Budziak, projektant prowadzący plan z Biura Rozwoju Gdańska.
Czytaj też: Nowa zajezdnia na Południu. Ta z al. Hallera będzie na sprzedaż

Nadal utrzymana zostaje koncepcja zakładająca utworzenie pieszo-rowerowej przestrzeni publicznej, która poprowadzona zostanie środkiem od skrzyżowania al. Hallera z ul. Chrobrego zobacz na mapie Gdańska do ul. Grudziądzkiej zobacz na mapie Gdańska.

Dodatkowo w poprzek terenu przewiduje się wykonanie połączenia pieszo-rowerowego od wejścia do Parku Millenium Gdańska zobacz na mapie Gdańska do al. Hallera na wysokości zabudowań Gedanii zobacz na mapie Gdańska.

Od strony skrzyżowania al. Hallera z ul. Chrobrego będzie mogła powstać 40-metrowa zabudowa. Na zdjęciu widoczna jest stacja prostownikowa, w miejsce której zaplanowano ogólnodostępny plac przed nowymi budynkami. Od strony skrzyżowania al. Hallera z ul. Chrobrego będzie mogła powstać 40-metrowa zabudowa. Na zdjęciu widoczna jest stacja prostownikowa, w miejsce której zaplanowano ogólnodostępny plac przed nowymi budynkami.
Wysokość do 40 metrów

Maksymalna wysokość została ustanowiona na większości terenu na poziomie 20-26 metrów. Jako zwieńczenie głównej osi pieszo-rowerowej północ - południe przewidziano dwa miejsca pod zabudowę o wysokości do 40-metrów (tj. ok 11 pięter). Będzie ona mogła powstać przy skrzyżowaniu al. Hallera z ul. Chrobrego (przed nią przewidziano plac w miejscu, gdzie dzisiaj stoi stacja prostownikowa zobacz na mapie Gdańska dla sieci tramwajowej) oraz przy ul. Grudziądzkiej zobacz na mapie Gdańska.

Najbliżej ul. Pstrowskiego zobacz na mapie Gdańska, wzdłuż której istnieje zabudowa jednorodzinna, wysokość maksymalna zostaje obniżona do 13 metrów. Dodatkowo postuluje się wprowadzenie szpaleru drzew przy granicy z istniejącymi domami jednorodzinnymi.

Ulica Pstrowskiego. Nowa zabudowa o wysokości 13 metrów będzie mogła powstać za domami po prawej. Oddzielona od nich zostanie szpalerem drzew. Ulica Pstrowskiego. Nowa zabudowa o wysokości 13 metrów będzie mogła powstać za domami po prawej. Oddzielona od nich zostanie szpalerem drzew.
Miejska zabudowa

W projekcie planu bardzo duży nacisk położono na wykreowanie miejskiej, zwartej zabudowy. Dlatego też od strony al. Hallera, ul. Chrobrego (na odcinku Hallera - Powstańców Wielkopolskich) i wspomnianych ciągów pieszo-rowerowych narzucono sytuowanie budynków w pierzejach z lokalami handlowo-usługowymi w parterach i szlachetnymi materiałami elewacyjnymi.

Co ważne, w planie zakazano również tworzenia tzw. dróg serwisowych z parkingami naziemnymi od strony ulic i głównych przestrzeni pieszo-rowerowych. Parkingi mogą powstawać na zapleczu nieruchomości lub pod ziemią.

Łącznie w ramach projektu planu przewidziano realizację ok. pół hektara terenów zieleni urządzonej oraz ponad 1,5 ha ogólnodostępnych przestrzeni publicznych.

Ulica Grudziądzka. Plan podtrzymuje jej przebieg i funkcję połączenia drogowego. Ulica Grudziądzka. Plan podtrzymuje jej przebieg i funkcję połączenia drogowego.
Problematyczny przebieg połączenia pieszo-rowerowego

Bardzo szczegółowy i przemyślany dokument może jednak niektórym pokrzyżować plany inwestycyjne. Właściciel nieruchomości przy al. Hallera 140 zobacz na mapie Gdańska przekonuje, że znacznie utrudni on ewentualną przebudowę lub rozbudowę jego budynków.

- Projektowany ciąg pieszo-rowerowy przechodzi częściowo przez jeden z naszych budynków, a jego linia rozgraniczająca znajduje się w odległości mniejszej niż cztery metry od drugiego budynku. Po uchwaleniu planu w takim kształcie, oba budynki, w których po dokonanych niedawno dużym kosztem modernizacjach mieści się ponad 40 firm, utracą możliwość normalnego funkcjonowania w dłuższym okresie czasu - argumentuje Robert Reich, zarządca nieruchomości i właściciel firmy GNRR.
Zdaniem właściciela firmy GNRR, lepszym rozwiązaniem byłoby przesunięcie w planie o kilka metrów w kierunku północnym połączenia pieszo-rowerowego Park Millenium - Gedania.

- Przebieg tego połączenia wynika z układu funkcjonalno-przestrzennego. Doskonale zdajemy sobie sprawę, że wchodzimy w nieruchomość prywatną, ale dzięki temu zyskujemy plac o regularnym kształcie. Ponadto pod ziemią ułożone są ważne sieci magistralne [m.in. grawitacyjne kanały sanitarne - dop. red.] - wyjaśnia Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
  • Budynek przy al. Hallera 140.
  • W tym miejscu zaplanowano połączenie pieszo-rowerowe Park Millenium - Gedania. Po lewej fragment budynku Hallera 140.
  • Zajezdnia autobusowa ZKM Gdańsk.
  • Budowa osiedla dewelopera Robyg.
Realizacja w (nie)odległej przyszłości

Pełna realizacja zapisów planu może okazać się bardzo trudna i rozciągnięta w czasie - plan reguluje tylko nową zabudowę, zaś dotychczasowa może istnieć aż do czasu rozbiórki.

O ile teren zajezdni po sprzedaży może szybko przeistoczyć się w plac budowy, o tyle bardziej skomplikowana sytuacja panuje na południe od ul. Grudziądzkiej. Tu grunty należą do różnych właścicieli, którzy niekoniecznie będą zainteresowani realizacją nowej zabudowy. W tej części powstaje też (w oparciu o warunki zabudowy) nowe osiedle dewelopera Robyg.

Czytaj też: Jak planowane są polskie miasta?

Uwagi do 13 grudnia

Z projektem planu zagospodarowania zapoznać się można na stronie internetowej lub bezpośrednio w siedzibie Biura Rozwoju Gdańska. Uwagi w formie pisemnej lub e-mailowej (obligatoryjnie z podpisem elektronicznym) można składać w terminie do 13 grudnia br.

Miejsca

Opinie (222)

  • Koszmarek (9)

    Spójrzcie na wizualizację - ile przestrzeni jest pomiędzy blokami na Zapie, widocznymi w tle, a ile wolnego miejsca planowane jest pomiędzy nowymi budynkami na terenie zajezdni. A wizualizacja jest znowu totalnie nierzetelna: nie przedstawia rzeczywistej ilości samochodów, które będą parkowały naokoło osiedla. Nie uwzględnia nowej zabudowy przy Chrobrego, która już jest i powinna widnieć po prawej strony pierwszej wizualizacji. Nie pokazano też istniejących ogródków działkowych, ich likwidacja nie jest przedmiotem tego planu więc należy rysować wszystko tak, jak jest obecnie. Architekci i urbaniści niestety robią ludziom wodę z mózgu przedstawiając jak to będzie wspaniale a rzeczywistość później wychodzi szara i ponura.

    • 159 15

    • brakuje jeszcze korków (5)

      jak powstanie duże osiedle, to korki w tej okolicy będą jeszcze większe.

      • 11 3

      • a gdzie maja ludzie zamieszkac? (2)

        Za obwodnica? I tam korkow nie bedzie?

        Nalezy wtedy poscic tramwaj co 2minuty i wprowadzic buspasy. Jak jakis szlachcic uwaza tramwaj za niegodny jego tlustego tylka to niech stoi w korku, a normalni ludzie niech maja sprawny dojazd.

        Tak, tak, zaraz sie naslucham o wozeniu lodowki, dzieci do szpitala itp. A teraz na serio - jak czesto wieziesz lodowke?

        • 8 2

        • Nie chodzi o miejsce a o gęstość zabudowy.

          • 1 0

        • Moja stara zawsze ją ze sobą zabiera - mówi że jest głodna i nie wie na co bedzie miała ochotę

          • 8 0

      • będziesz miał okazje skorzystać z tramwaju jak korki ci przeszkadzają :D (1)

        • 10 2

        • mi nie przeszkadzają, bo mieszkam gdzie indziej.

          • 3 0

    • Po pierwsze to nie przeczytałeś/aś artykułu (a przynajmniej nie ze zrozumimeniem) (1)

      A po drugie to nie ma już miejsca na zabudowę taką jak na Zaspie. Dowodem na to jest fakt że osiedla na Zaspie już się dogęszcza innymi budynkami, na Przymorzu tak samo. Osiedle jest lepiej zaprojektowane niż np Nowa Oliva które jest ogordzone, bez lokali usługowych i parkingami pod oknami. Tutaj mamy zabudowę typwo miejską. Budynki stoją trochę tak stawiano kamienice, z publicznymi ciągami pieszymi i usługami od frontu oraz bardziej prywatnymi ogródkami/podwórzami wew. kwartałów.

      • 0 6

      • Czy naprawdę wielka różnica...

        ...pomiędzy blokowiskami budowanymi w peerelu od czasów Gomółki i Gierka
        - a obecnymi budowanymi przez różnej maści deweloperów.
        I tak w końcu to mniej lub bardziej humanitarne... fawele.
        Człowiek jest tam taki malutki. Ważne jest maksymalne wykorzystanie terenu, stłoczenie mieszkańców bez inwestowania w infrastrukturę.

        A Putin właśnie przygotował nową broń, na ironię nazwał ją "Sarmata". Jej
        zadanie to unicestwienie jednym ładunkiem całych gęsto stłoczonych miast !

        • 2 0

    • Chyba jednak tobie ktoś zrobił wodę z mózgu. Nie słyszałem żeby zasiedlali w tych szarych i ponurych mieszkaniach ludzi z łapanki.

      • 4 26

  • Nabudować można ale jak dojechać!

    Wyobrażacie ludzie te korki. Nikt nie mysli o dojazdach. Nową Kościuszki diabli wzieli. Zielona droga ,Aleja JPII tragedia. Już teraz w szczycie sie stoi ( (5 sygnalizacji na JPII}

    • 7 1

  • budniowe lody

    szok

    • 2 1

  • Wolę mieszkać na Kowalach! (12)

    Nie dość że taniej to jeszcze nie słychać tramwajów.

    • 23 99

    • W Kowalach.

      Po pierwsze "w Kowalach",a po drugie niedługo będą jeździły tramwaje do Kowal i chwała im za to bo to świetne rozwiązanie.

      • 1 0

    • no tak, jak się na wsi wychowywałaś, to nie było cywilizacji za płotem (9)

      a teraz tramwaj to coś egzotycznego

      • 28 7

      • Elbląg to nie wieś idioto (8)

        • 7 20

        • Gdańsk to też wieś to tak jakbyś trzy elblągi złączyl ze sobą, nie ma powodów do dumy

          • 2 2

        • (1)

          W Elblągu są tramwaje

          • 5 0

          • Ost-Preussen geboren

            In Allenstein auch zuruck!

            • 2 0

        • Za to Kowale to wieś, (3)

          gmina Kolbudy. Niektórzy myślą, że mieszkają w Gdańsku a tak na prawdę we wsi pod Gdańskiem.

          • 19 0

          • (1)

            zamienili smród obornika na smród szadólkowego wysypiska

            • 16 1

            • smród

              Wczoraj odwiedził Ikeę i to całkiem porządnie. Chyba jesteśmy skazani na ten stan rzeczy za własną głupotę (statystycznie) :)

              • 1 0

          • skąd ciężko dojechać rano do pracy ;)

            • 5 0

        • Trochę jednak jest xD

          • 15 4

    • haha

      nie stać cię i już , a jak zapachy z wysypiska dolatują to też fajnie ?

      • 6 0

  • no i git. bedzie duzo pracy:-) (3)

    • 28 28

    • Nie dla ciebie (1)

      Bedą tutaj pracować niewolnicy za 5zl na h

      • 4 6

      • o moja prace sie nie martw. ja wchodze na gotowe moeszkania i robie sam dla siebie

        Nie kazdy jest takim lebiega jak Ty,ze pracuje na kasie w lidlu

        • 1 0

    • niech nie zapomną o krawężnikach jak żyletki

      • 0 0

  • Napiszcie że to jest osiedle naprzeciwko skażonej strefy gdzie znajdowała się oczyszczalnia miejska a dzisiaj jest przepompownia . Śmierdzi jak nie wiem. Ludzie kupią mieszkania i będą klęli że śmierdzi. To kiedyś chciała chyba kupić Kwaśniewska nie wiem czy nie dla tego samego dewelopera. Taka ironia losu. Ciekawe kto dostanie taniej kolejne mieszkania.... he he he

    • 8 0

  • to są jaja! (19)

    Projekt ma szanse....pozwoleń nie ma,plan niby kształtują,a Robyg już ma sprzedane kope mieszkań!!!!Swoi wzięli się już za to?

    • 104 17

    • takie rzeczy tylko w Gdansku (1)

      Zaczeli sprzedawać, zanim uchwalono plan. Takie rzeczy tylko w Gdańsku. W jelitkowie też chyba sprzedawali mieszkania zanim wydano pozwolenie na budowę, w dodatku sprzedawali w niewiarygodnie niskich promocjach... co to pisiorstwo tak sie czepia, przecież tu jest nowocześnie, europejsko, wolność...

      • 1 0

      • Jest coś takiego jak Warunki Zabudowy, w Gdansku 60% pokrycia planami to jeden z najlepszych wyników w kraju, ale kiedy nie ma planu wydaje się decyzje administracyjne. Warto wiedzieć przed krytyka:(

        • 1 0

    • (5)

      Dokształć się chłopie najpierw a nie bzdury wypisujesz.

      Mieszkania sprzedane Robyg ma, ale na działce obok (teren po działkach).

      • 4 5

      • następny zapóźniony w wiedzy (2)

        Robyg już dawno sprzedaje Zajezdnię Wrzeszcz

        a po drugiej stronie to nie jest żaden teren po działkach, działki w Polsce nie są do ruszenia nawet przez deweloperów, Mila Baltica została wybudowana na gruncie kupionym od prywatnego właściciela

        • 4 4

        • na Lema ruszyli działki-robyg buduje na przeciwko carrefoura

          • 0 0

        • niestety ma rację

          Mila Baltica - po drugiej stronie Chrobrego jak piszesz
          zajezdnia Wrzeszcz którą teraz sprzedają nie budują jak nazwa mogłaby wskazywać na terenie zajezdni autobusowej tylko obok ( bezpośrednie sąsiedztwo).

          • 2 2

      • nie dos rywaj mi knocie,bo opendzlowali juz na terenie po zajezdni! (1)

        jak nie wiesz głąbie to nie pouczaj innych debilu!

        • 0 4

        • Po drugiej strony grudziądzkiej

          mają sprzedane mieszkania.
          Przeczytaj przedostani akapit artykułu i sprawdź lokalizację budynków które deweloper sprzedał.

          • 2 1

    • (8)

      Sprzedają mieszkania budowane w sąsiedztwie. Po drugiej stronie ul. Chrobrego.

      • 16 5

      • Nie opowiadaj bzdur i sprawdź ich ofertę na stronie internetowej (7)

        Inwestycja Zajezdnia Wrzeszcz już jest budowana, a po drugiej stronie Chrobrego to inwestycja Mila Baltica

        • 14 1

        • (3)

          Sprawdziłem, i nie wiem gdzie znalazłeś informację, że sprzedają inne mieszkania niż te, o których ja pisałem ?

          • 3 2

          • Na ich stronie internetowej, daj kasę to ci kupię tam mieszkanie jak nie umiesz (1)

            W przyszłym roku już tam ludzie będą mieszkać

            Inwestycja Zajezdnia Wrzeszcz
            Cena od 224 244 zł do 379 620 zł
            Termin realizacji: kwartał IV 2017

            • 9 0

            • Złąpałeś się na ich chwyt marketingowy

              Osiedle o nazwie Zajezdnia Wrzeszcz powstanie w sąsiedztwie zajezdni w kierunku ulicy Pstrowskiego a nie na terenie zajezdni, która jest tylko lepem na klientów.
              Jak widać skutecznym ;P

              • 6 0

          • od ludzi od nich,prywatne info,pewnie po cichu!

            • 4 0

        • (1)

          Przepraszam, jeszcze raz sprawdziłem. Masz rację. Mój błąd.

          • 10 0

          • jeszcze cba nie sklnczyla

            Formy przejęcia dworku i jakiegoś dziwnego czegos na obecnym osiedlu robi a juz kolejne sprzedają. Dziwne przekształcenia tam sie zadzialy!

            • 0 0

        • nie,sprzedają tu,gdzoe nawet pozwoleń nie ma!!

          pewnie nie Wam,pewnie zaufanym

          • 10 0

    • Kolejny co nie wie, a udaje mądrego. (1)

      Tak Robyg tam buduje, bo może. Nie musi być plan miejscowego zagospodarowania, aby coś wybudować. Masz nawet w artykule napisane, że budują w oparciu o warunki zabudowy. Ale oczywiście najłatwiej rzucać oszczerstwa i podejrzenia na legalnie działających przedsiębiorców.

      • 6 2

      • wcale nie legalnie! zobacz kto ta dzialke dal ....

        I kiedy byl przetarg... Miasto gdansk. Przetargu brak!

        • 0 2

  • (3)

    Śmieli się, że Zaspa czy Przymorze to blokowiska, a tu widzę to samo chcą wybudować.

    • 16 1

    • Nie

      tutaj będzie gorzej bo gęściej nadłubane.

      • 2 0

    • bo to nie będą blokowiska (1)

      zasadnicza różnica to usługi w parterach

      • 1 4

      • W falowcach tez sa uslugi na parterach.

        • 10 0

  • Parkingów nie będzie?

    Widać tylko same bloki i trawniczki - ach jak miło. To chyba osiedle dla rowerzystów w sam raz ;))

    • 8 0

  • Standard Robyg mało ładny

    Widziałem wewnątrz Albatrosy. Słabo i tanio. Szara kolorystyka też przynajmniej do mnie nie przemawia

    • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień otwarty deweloper Yareal

dni otwarte

Forum Rynku Nieruchomości - Korekta Kursu

3590 zł
forum
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane