- 1 Ile kosztuje sprzątanie klatek schodowych? (46 opinii)
- 2 Aranżacje wnętrz. Pokój dla nastolatek (5 opinii)
- 3 Kiedy otwarcie Kauflandu w Gdyni? (237 opinii)
- 4 Dwa osiedla obok siebie bez wspólnej drogi (238 opinii)
- 5 Open House Gdynia: 90 lokalizacji (14 opinii)
- 6 Fotowoltaiczny dziwoląg w Sopocie (194 opinie)
Mieszkania i handel zamiast przystanku SKM w Nowym Porcie
To już koniec marzeń o powrocie SKM do Nowego Portu. Zarówno miasto, jak i kolejarze chcą przeznaczyć tereny kolejowe w obrębie dawnego przystanku Nowy Port pod zabudowę usługową lub mieszkaniowo-usługową. Radni jednogłośnie zgodzili się na rozpoczęcie prac nad nowym planem zagospodarowania.
Pięć lat później wraz z modernizacją przejazdu przez tory na wysokości skrzyżowania Oliwska - Przemysłowa zdemontowano tor, którym mogły dotrzeć tutaj pociągi.
Obecnie dawny peron jest niemal w całości zarośnięty. Próżno szukać tutaj tablic informacyjnych, torów czy pozostałej infrastruktury kolejowej. Te zostały już usunięte ponad dekadę temu. Pamiątką po przystanku pozostaje jeszcze fragment wiaty przy wejściu na peron.
SKM dla mieszkańców nowych osiedli w Letnicy
W ostatnich latach wrócił pomysł reaktywacji połączenia SKM na tej linii - przede wszystkim ze względu na wyrastające jak grzyby po deszczu osiedla w Letnicy. Kolejarze pierwotnie chcieli dokonać rozbiórki wszystkich przystanków na dawnej trasie SKM, jednak plany te pokrzyżował konserwator zabytków, który uratował przed rozbiórką przystanki Gdańsk Stocznia (peron do Nowego Portu), Gdańsk Kolonia i Gdańsk Brzeźno. PKP zgodziło się też na pozostawienie peronu przy Węźle Kliniczna (Gdańsk Nowe Szkoty).
SKM nie dojedzie do przystanku Nowy Port
Teraz okazuje się, że nawet jeżeli dojdzie kiedykolwiek do reaktywacji połączenia, to pociągi nie dotrą już do centrum Nowego Portu, a co najwyżej do przystanku Gdańsk Brzeźno. Prezydent Gdańska i Biuro Rozwoju Gdańska zgodzili się przychylić do prośby kolejarzy, by teren przystanku Nowy Port całkowicie wyłączyć z funkcji kolejowej.
- W 2017 r. PKP złożyło wniosek o zmianę planu miejscowego celem wprowadzenia na wskazanym terenie ścieżek pieszo-rowerowych oraz zabudowy usługowej. Ponieważ możliwości inwestycyjne dzielnicy Nowy Port są ograniczone - jest to dzielnica, której struktury pozwalają jedynie na niewielkie uzupełnienia zabudowy - w perspektywie najbliższych lat liczba mieszkańców nie wzrośnie do poziomu uzasadniającego prowadzenie na tym odcinku przewozów SKM na poziomie rentownym. Uznano zatem, że dzielnica Nowy Port obsługiwana będzie w zakresie transportu zbiorowego tramwajem oraz autobusem, których ofertę przewozową można w miarę potrzeb wzbogacić - wyjaśnia Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Warto podkreślić, że PKP wystąpiło również z podobnym wnioskiem dla przystanku Gdańsk Brzeźno, na co jednak - przynajmniej na razie - nie ma zgody m.in. ze względu na wspomnianą ochronę konserwatorską.
Urzędnicy: Nowemu Portowi wystarczą tramwaje i autobusy
Zdaniem BRG istnieje ekonomiczno-transportowe uzasadnienia reaktywacji połączenia SKM, lecz jedynie do wysokości Letnicy (przystanek Gdańsk Zaspa Towarowa) lub ewentualnie przystanku Gdańsk Brzeźno. W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego przystanek Nowy Port nie został już nawet uwzględniony.
- W ostatnich latach funkcjonowania SKM w kierunku Nowego Portu przystanki końcowe (Brzeźno oraz Nowy Port) charakteryzowały się znikomym potokiem pasażerskim w stosunku do możliwości przewozowych SKM. Atrakcyjniejszą alternatywą dla mieszkańców Nowego Portu była trasa tramwajowa m.in. ze względu na większą częstotliwość kursowania tramwajów oraz jej trasowanie w sąsiedztwie terenów mieszkaniowych i usługowych. To było właśnie jednym z powodów zawieszenia przewozów SKM do Nowego Portu - dodaje Damszel-Turek.
Radni jednogłośnie poparli sporządzenie nowego planu
Na ostatnią sesję Rady Miasta Gdańska skierowano uchwałę o przystąpieniu do sporządzania nowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego "Nowy Port rejon ulicy Oliwskiej i dawnego dworca kolejowego Nowy Port w mieście Gdańsku".
- Północną część obszaru objętego granicami planu stanowią wyłączone z eksploatacji tereny po dawnym torowisku, przeznaczone w planie obowiązującym pod funkcje stacji kolejowej oraz szlaku kolejowego. Z uwagi na niezasadność reaktywacji linii SKM w jej końcowym przebiegu (do Nowego Portu) właściwa jest zmiana przeznaczenia tego terenu i zwiększenie jego możliwości inwestycyjnych. Część południowa objęta została granicami Gminnego Programu Rewitalizacji Miasta Gdańska dla obszaru Nowy Port z Twierdzą Wisłoujście. W związku z powyższym częściowo zmianie mogą ulec ustalenia dotyczące funkcji przewidzianej dla tego terenu (administracja, usługi, parking). Przeanalizowane zostaną możliwości realizacji zabudowy mieszkaniowej bądź mieszkaniowo-usługowej, jako wzmocnienie procesu rewitalizacji społeczno-przestrzennej poprzez uzupełnienie tkanki miejskiej nową zabudową wpisującą się w charakter otoczenia i dopełniającą zabytkową tkankę Nowego Portu - czytamy w uzasadnieniu przystąpienia do sporządzania nowego MPZP.
Przystąpienie do sporządzania nowego planu pozytywnie zaopiniowała Komisja Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta Gdańska. Stanowiska w tej sprawie nie zajęła natomiast lokalna rada dzielnicy.
Uchwała na sesji została przyjęta jednogłośnie 27 głosami radnych. Przed głosowaniem żaden radny nie zgłosił chęci zabrania głosu.
W trakcie przygotowania artykułu próbowaliśmy dowiedzieć się, jakie plany wobec działki w Nowym Porcie mają kolejarze. Mimo zapewnień o rychłej odpowiedzi, nie uzyskaliśmy jej przez ponad tydzień.
Miejsca
Opinie (504) ponad 20 zablokowanych
-
2019-07-08 10:38
(2)
Na co komu mieszkanie na osiedlu, do ktorego mozna dojechac tylko autem ?
- 7 8
-
2019-07-08 12:04
A byłaś kiedyś w Nowym Porcie ? Nie wiesz że tam tramwaj i autobus dojeżdża ?
Aha, pewnie mieszkasz w Gdańsku od tygodnia...
- 6 0
-
2019-07-08 10:55
szadółki
- 3 1
-
2019-07-08 10:35
na korki częśći północnej (1)
przywrócić SKM Nowy Port -Gdańsk, tramwaj wodny Stogi-Przeróbka-Gdańsk- Rej III,-Rej II-Nowy Port -Twierdza Wisłoujście -Westerpllate- N Port Kapitanat-Brzezno Molo [Szwecji pływa prom Karlskrona - Odense wyspy - zabiera 30 sam. pieszych ,kursuje co 30 min. wszystko działa, darmowy
- 5 4
-
2019-07-08 11:56
I latawce do Maćkowy i Borkowa...
- 3 0
-
2019-07-08 11:54
A może zrobić tam piękną zieloną promenadę - nowy park miejski?
Nie ma zachwytu? Tego nie da się sprzedać? Deweloperzy będą zawiedzeni? Przecież to służyłoby tylko mieszkańcom, więc po co? No to betonujcie.
- 10 2
-
2019-07-08 11:39
gosc (1)
jacy ci niemcy są wredni jednak.Na pociagi do Kartuz i zukowa forsy maja jak lodu a w miescie na pociag do Nowego Portu jakos jej nie ma.Piszcie petycje do europejskiego centrum s oni decydują o Gdansku od lat.
- 6 5
-
2019-07-08 11:54
Kasiu..
Twój to stan umysłu a nie pociąg do Nowego Portu.
- 2 1
-
2019-07-08 10:44
(1)
Po Nowym Porcie będzie kolej na Westerplatte , i tak każdy centymetr miasta zalać betonem. Nie będzie problemu z koszeniem trawy i drzewami. Tylko gdzie to prowadzi niech każdy sobie odpowie.
- 15 5
-
2019-07-08 11:18
na Westerplatte nie będzie
vide Siarkopol
- 3 1
-
2019-07-08 10:55
z księżyca wszyscy spadliście, że dla was jest odryciem,
że w Gdańsku jest korupcja, a radni grabią pod siebie, a nie
udają reprezentantów jeleni, którzy na nich oddali szczek?- 12 7
-
2019-07-08 10:20
zaorać łatwo, odbudować znacznie trudniej
Samorządowcy są wyjątkowo odporni na tego typu refleksję.
Widać to po działaniach marszałka, któremu 20 lat zajęło zrozumienie potrzeby komunikacji zbiorowej. Choć nadal mam wątpliwości czy jest to zrozumienie czy strach przed elektoratem.
Chyba tylko dlatego zajęto się liniami kolejowymi na peryferiach województwa i nieco zwolniono likwidacyjne zapędy...
Jestem ciekaw, czy i jak zostanie zrealizowana przedwyborcza obietnica linii kolejowej do Bytowa? Jednego z miast w pomorskiem, zagrożonych utratą atrybutów "miejskości".- 5 4
-
2019-07-08 10:15
Jakoś nie widzę żeby mieszkańcy nowych osiedli hańbili się korzystaniem z publicznego transportu
Brzeźnianka
- 8 3
-
2019-07-08 10:14
Zarówno miasto, jak i kolejarze chcą przeznaczyć tereny kolejowe w obrębie dawnego przystanku Nowy Port zobacz na mapie Gdańska
d**ilizm do potęgi n! Potem banda jełopów (bo inaczej nie można tego ujać) skomli, że są korki, że nie można dojechać w godzinach szczytu itp. A sami likwidują ciągi komunikacyjne, które mogą mieć znaczenie w dalszej przyszłości. Ale to Gdańsk - tutaj brak logiki w czym kolwiek, a o planowaniu przestrzennym ta zgraja niedojd intelektualnych nawet nie słyszała.
- 13 5
-
2019-07-08 10:06
Najlepiej zalać wszystko betonem
- 4 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.