- 1 Ile kosztuje sprzątanie klatek schodowych? (46 opinii)
- 2 Aranżacje wnętrz. Pokój dla nastolatek (5 opinii)
- 3 Kiedy otwarcie Kauflandu w Gdyni? (237 opinii)
- 4 Dwa osiedla obok siebie bez wspólnej drogi (238 opinii)
- 5 Fotowoltaiczny dziwoląg w Sopocie (194 opinie)
- 6 Open House Gdynia: 90 lokalizacji (14 opinii)
Mieszkania i handel zamiast przystanku SKM w Nowym Porcie
To już koniec marzeń o powrocie SKM do Nowego Portu. Zarówno miasto, jak i kolejarze chcą przeznaczyć tereny kolejowe w obrębie dawnego przystanku Nowy Port pod zabudowę usługową lub mieszkaniowo-usługową. Radni jednogłośnie zgodzili się na rozpoczęcie prac nad nowym planem zagospodarowania.
Pięć lat później wraz z modernizacją przejazdu przez tory na wysokości skrzyżowania Oliwska - Przemysłowa zdemontowano tor, którym mogły dotrzeć tutaj pociągi.
Obecnie dawny peron jest niemal w całości zarośnięty. Próżno szukać tutaj tablic informacyjnych, torów czy pozostałej infrastruktury kolejowej. Te zostały już usunięte ponad dekadę temu. Pamiątką po przystanku pozostaje jeszcze fragment wiaty przy wejściu na peron.
SKM dla mieszkańców nowych osiedli w Letnicy
W ostatnich latach wrócił pomysł reaktywacji połączenia SKM na tej linii - przede wszystkim ze względu na wyrastające jak grzyby po deszczu osiedla w Letnicy. Kolejarze pierwotnie chcieli dokonać rozbiórki wszystkich przystanków na dawnej trasie SKM, jednak plany te pokrzyżował konserwator zabytków, który uratował przed rozbiórką przystanki Gdańsk Stocznia (peron do Nowego Portu), Gdańsk Kolonia i Gdańsk Brzeźno. PKP zgodziło się też na pozostawienie peronu przy Węźle Kliniczna (Gdańsk Nowe Szkoty).
SKM nie dojedzie do przystanku Nowy Port
Teraz okazuje się, że nawet jeżeli dojdzie kiedykolwiek do reaktywacji połączenia, to pociągi nie dotrą już do centrum Nowego Portu, a co najwyżej do przystanku Gdańsk Brzeźno. Prezydent Gdańska i Biuro Rozwoju Gdańska zgodzili się przychylić do prośby kolejarzy, by teren przystanku Nowy Port całkowicie wyłączyć z funkcji kolejowej.
- W 2017 r. PKP złożyło wniosek o zmianę planu miejscowego celem wprowadzenia na wskazanym terenie ścieżek pieszo-rowerowych oraz zabudowy usługowej. Ponieważ możliwości inwestycyjne dzielnicy Nowy Port są ograniczone - jest to dzielnica, której struktury pozwalają jedynie na niewielkie uzupełnienia zabudowy - w perspektywie najbliższych lat liczba mieszkańców nie wzrośnie do poziomu uzasadniającego prowadzenie na tym odcinku przewozów SKM na poziomie rentownym. Uznano zatem, że dzielnica Nowy Port obsługiwana będzie w zakresie transportu zbiorowego tramwajem oraz autobusem, których ofertę przewozową można w miarę potrzeb wzbogacić - wyjaśnia Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Warto podkreślić, że PKP wystąpiło również z podobnym wnioskiem dla przystanku Gdańsk Brzeźno, na co jednak - przynajmniej na razie - nie ma zgody m.in. ze względu na wspomnianą ochronę konserwatorską.
Urzędnicy: Nowemu Portowi wystarczą tramwaje i autobusy
Zdaniem BRG istnieje ekonomiczno-transportowe uzasadnienia reaktywacji połączenia SKM, lecz jedynie do wysokości Letnicy (przystanek Gdańsk Zaspa Towarowa) lub ewentualnie przystanku Gdańsk Brzeźno. W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego przystanek Nowy Port nie został już nawet uwzględniony.
- W ostatnich latach funkcjonowania SKM w kierunku Nowego Portu przystanki końcowe (Brzeźno oraz Nowy Port) charakteryzowały się znikomym potokiem pasażerskim w stosunku do możliwości przewozowych SKM. Atrakcyjniejszą alternatywą dla mieszkańców Nowego Portu była trasa tramwajowa m.in. ze względu na większą częstotliwość kursowania tramwajów oraz jej trasowanie w sąsiedztwie terenów mieszkaniowych i usługowych. To było właśnie jednym z powodów zawieszenia przewozów SKM do Nowego Portu - dodaje Damszel-Turek.
Radni jednogłośnie poparli sporządzenie nowego planu
Na ostatnią sesję Rady Miasta Gdańska skierowano uchwałę o przystąpieniu do sporządzania nowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego "Nowy Port rejon ulicy Oliwskiej i dawnego dworca kolejowego Nowy Port w mieście Gdańsku".
- Północną część obszaru objętego granicami planu stanowią wyłączone z eksploatacji tereny po dawnym torowisku, przeznaczone w planie obowiązującym pod funkcje stacji kolejowej oraz szlaku kolejowego. Z uwagi na niezasadność reaktywacji linii SKM w jej końcowym przebiegu (do Nowego Portu) właściwa jest zmiana przeznaczenia tego terenu i zwiększenie jego możliwości inwestycyjnych. Część południowa objęta została granicami Gminnego Programu Rewitalizacji Miasta Gdańska dla obszaru Nowy Port z Twierdzą Wisłoujście. W związku z powyższym częściowo zmianie mogą ulec ustalenia dotyczące funkcji przewidzianej dla tego terenu (administracja, usługi, parking). Przeanalizowane zostaną możliwości realizacji zabudowy mieszkaniowej bądź mieszkaniowo-usługowej, jako wzmocnienie procesu rewitalizacji społeczno-przestrzennej poprzez uzupełnienie tkanki miejskiej nową zabudową wpisującą się w charakter otoczenia i dopełniającą zabytkową tkankę Nowego Portu - czytamy w uzasadnieniu przystąpienia do sporządzania nowego MPZP.
Przystąpienie do sporządzania nowego planu pozytywnie zaopiniowała Komisja Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta Gdańska. Stanowiska w tej sprawie nie zajęła natomiast lokalna rada dzielnicy.
Uchwała na sesji została przyjęta jednogłośnie 27 głosami radnych. Przed głosowaniem żaden radny nie zgłosił chęci zabrania głosu.
W trakcie przygotowania artykułu próbowaliśmy dowiedzieć się, jakie plany wobec działki w Nowym Porcie mają kolejarze. Mimo zapewnień o rychłej odpowiedzi, nie uzyskaliśmy jej przez ponad tydzień.
Miejsca
Opinie (504) ponad 20 zablokowanych
-
2019-07-08 09:12
Kochani Radni.
Zabetonujcie w Gdańsku to co zabetonowane nie jest, będziemy kąpać się we własnych chorych pomysłach - przykład kolejna kładka przez Motlawe.
- 12 6
-
2019-07-08 08:56
skandal jak zawsze
- 7 6
-
2019-07-08 08:47
2 przystanki
Czy czasem w Nowym Porcie nie było dwóch przystanków pierwszy bliżej jednostki wojskowej SG, a drugi o którym mowa w artykule to przystanek niedaleko szkoły IVLO. Jeśłi tak jest to uważam że nie ma co siać paniki.
- 6 3
-
2019-07-08 08:45
A dlaczego nie...
zrobią przy części handlowej przystanku skm.
Taka mała "metropolia" by powstała.- 5 4
-
2019-07-08 08:31
tramwaj wystarczy
Od przystanku przy stadionie dobudować linię tramwajową pzechodzącą przez Nową Letnicę którą przebiegała by częściowo w śladzie linii kolejowej i łączyła by się z linią tramwajową przy byłej stacji Gdańsk Brzeźno.
- 2 8
-
2019-07-07 20:54
Widmo kolejka.....na torach (3)
Dawno,dawno temu jeszcze za komuny kolejka do Nowego Portu jezdzila pusta dlatego zamkneli.....teraz komus odbilo na "mozg" i
chce na nowo zeby pusta kolejka wjechala na tory.....- 13 30
-
2019-07-08 06:20
Zostawiles .mozg na torach czy jestes z biura rozwoju miasta? (1)
Pomysl w okolicy beda nowe kloce stawiane. nowe tysiace ludzi beda zamieszkiwac tamte tereny....Widzisz tam wzmozony ruch samochodowy?Ten co wydal to zarzadzenie likwidacji pociagow zamienil sie z koniem na rozum.
- 6 2
-
2019-07-08 08:15
Nie obrażaj konia.
- 5 1
-
2019-07-07 21:04
jezdzila co 2 godziny, powinna teraz jezdzic co 15 minut aby byla popularna
- 8 8
-
2019-07-08 08:10
Ten przystanek jest najzupełniej zbędny.
Powinien za to powstać wspólny dla NP i Brzeźna przystanek końcowy przy Krasickiego w miejscu istniejącego.
- 10 8
-
2019-07-08 08:07
Brg dziadostwo
Czego Sowieci w Gdansku nie zniszczyli to dokończy BRG. Brawo Pani dyrektor - specjalisci od siedmiu boleści
- 17 5
-
2019-07-08 07:45
tą linię można przywrócić tylko trzeba chcieć
przed 2012 niejaki Adamowicz planował wozić kibiców na Euro tramwajami, na szczęście Uefa wybiła mu ten pomysł z głowy, dzięki temu linia i tak jest wykorzystywana do przewozów pasażerskich ze 20 razy w roku;
co do reaktywacji na terenie pozostałości dawnego przystanku Zaspa-Towarowa, wybudować nowy Gdańsk-Letnica, przystanek Brzeźno powinien znajdować się bliżej wiaduktu Krasickiego, przystanek koło WOC nazwać przystankiem Nowy Port, natomiast przystanek Stadion należałoby dostosować i umożliwić przejście z peronu w kierunku ul. Kościuszki, przystanek Kolonia z racji bliskości Stadionu niepotrzebny- 11 4
-
2019-07-08 07:45
Niech zrobią kolej linową!!! Niech kursuje nad blokami !!! Wszyscy będą zadowoleni !!!
- 12 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.