- 1 Open House Gdynia: 90 lokalizacji (12 opinii)
- 2 Kiedy otwarcie Kauflandu w Gdyni? (237 opinii)
- 3 Barometr Cen. Stabilizacja cen najmu (129 opinii)
- 4 Kto kupuje 100-metrowe mieszkania? (246 opinii)
- 5 Fotowoltaiczny dziwoląg w Sopocie (194 opinie)
Nietypowe Budowle Trójmiasta. Co kryje wzgórze na Siedlcach?
Wokół wzgórza górującego nad ulicą Kartuską toczy się normalne życie, a tunel w jego wnętrzu pozostaje tajemnicą.
Obiekt prezentowany w dzisiejszym odcinku cyklu Nietypowe Budowle Trójmiasta jest więcej niż nietypowy, bowiem go nie widać. Jest ukryty w ziemi i owiany wielką tajemnicą. Od lat jest też tematem kolejnych miejskich legend. Mowa o schronie na Siedlcach, do którego wejście znajduje się przy ulicy Kartuskiej. Ostatnio prezentowaną nietypową budowlą były elewatory w Nowym Porcie. W kolejnym odcinku zaprezentujemy Kapitanat Portu w Gdańsku.
- Cały fenomen tego obiektu polega na tym, że jego funkcja jest w zasadzie nieznana. Krąży na jego temat parę legend, jednak w żaden sposób nie udało mi się zweryfikować, która z nich jest prawdziwa. Przykładowo, według jednej z nich, jest to zejście do tunelu prowadzącego aż do Wrzeszcza! Podobno tunel ten może kończyć się w podziemiach willi przy ulicy Dębinki - napisał w swoim e-mailu pan Szymon.
To tylko jedna z historii, które krążą na temat tunelu ukrytego wewnątrz morenowej góry, na szczycie której znajdują się zabudowania dzielnic Siedlce i Suchanino. Jedyne znane, zamknięte, wejście do tego tunelu znajduje się w podwórku pawilonów handlowych przy ul. Kartuskiej 135.
W czasie poszukiwania informacji pytaliśmy mieszkańców Siedlec, co wiedzą o ukrytej we wzgórzu budowli. Powszechna wiedza nie jest zbyt szeroka.
- O tym schronie krążą niestworzone historie. Jedna lepsza od drugiej. Ale do tej pory nie ma żadnej potwierdzonej informacji, co tam było albo jest. Może złoty pociąg albo Czarna Wołga - żartuje mieszkanka ulicy Skarpowej.
Schron przeciwlotniczy i magazyn amunicji
Posiadaną wiedzą na temat obiektu podzielił się Patryk Toczyński, autor oraz prowadzący bloga Niezwykłe Suchanino oraz przewodnik dzielnicowy.
- Udało mi się ustalić, że obiekt zaczął powstawać w 1943 roku. Po pierwsze nie ma go jeszcze w spisie schronów w Gdańsku z 1942 r., co w swoich badaniach przytacza historyk Jan Daniluk. Poza tym na jednym ze sklepień jest data III 1943, co byłoby tylko potwierdzeniem, że obiekt budowano od 1943 roku - opowiada Patryk Toczyński.
Zobacz także: schron przy ul. Zawodzie na Olszynce
Powołując się na opis z książki Marka Wąsa "Gdańsk wojenny i powojenny", opowiada on także o ulokowanych na zboczu wzgórza przez Niemców w 1945 roku flak bateriach (działach przeciwlotniczych) oraz żołnierzach z Pancerfaustami, którzy stawiali opór wojskom rosyjskim nacierającym od strony Kartuz.
- Przyjmuje się, że był to schron przeciwlotniczy, ale obiekt jest tak klasyfikowany tylko umownie, bo pewności nie ma. Z dużym prawdopodobieństwem był to również magazyn amunicji przeciwlotniczej, bo skoro na zboczu stały działa przeciwlotnicze, to amunicję do nich gdzieś trzeba było przecież trzymać - mówi Patryk Toczyński.
Miłośnik historii zna także osobę, która w latach 80. XX wieku zaglądała do obiektu i wdziała tam wagonik i tory. Mógł on służyć do wywozu ziemi w czasie budowy - pogłębiania tunelu. Z kolei to, że nadal tam stał, mogło świadczyć o niedokończeniu obiektu.
Na zdjęciu z 1979 roku widać, że zbocze wzgórza nadal jest niestabilne. Nawet dzisiaj widać obniżenie gruntu w miejscu, gdzie schron wcina się we wzgórze. Dowodzi to obecności schronu pod zboczem wzgórza. Czy tunel prowadzi gdzieś dalej, nie wiadomo.
Domysłów jest więcej niż faktów
Dalej w opowieściach o obiekcie można opierać się już tylko o krążące między ludźmi historie. Najczęściej powtarzana mówi, że tunel sięgał aż do dzielnicy Aniołki i łączył się ze schronami, które do dzisiaj otaczają GUMed.
- Przy ulicy Dębinki znajduje się stojąca do dzisiaj willa gauleitera Alberta Forstera. Kompleks willi, pod którą również znajduje się schron przeciwlotniczy, wybudowano w latach 1939-1942. Ponadto wokół GUMedu znajduje się cały system schronów, które wchodzą pod górę, tzw. Wzgórze Rodzynkowe. Kiedyś obiekty te musiały być ze sobą połączone. Można zatem przypuszczać, że schrony pod willą i pod wzgórzem powstały w podobnym czasie i pełniły zintegrowany system ochrony - opowiada Toczyński. - W tym rejonie znajdował się także podobóz obozu ze Sztutowa. Schrony miał zatem kto budować. Nie jest więc wykluczone, że tunel przy Kartuskiej i schrony na Aniołkach są ze sobą połączone, ale nie ma na to żadnych dowodów. Potrzebne byłyby badania albo odnalezienie oryginalnych, niemieckich planów tych obiektów.
Zobacz obiekt o podobnej konstrukcji w Gdyni
Nie brakuje także głosów, jakoby wylot tunelu znajdował się przy garażach, przy ulicy Goszczyńskiego.
- Od trzech niezależnych od siebie świadków słyszałem też, że wylot z tunelu - szyby prowadzące w dół - znajdował się w okolicach ulicy Noskowskiego na Suchaninie i zostały zasypane dopiero w 2006 roku, kiedy budowano tam bloki - opowiada Patryk Toczyński.
Liczymy, że nasza publikacja odbije się echem i z redakcją skontaktują się osoby, które na temat rozkładu tuneli wiedzą coś więcej.
Zastanawiasz się, czym jest i jaką funkcję pełni dziwna budowla, którą mijasz w drodze do pracy lub która znajduje się w pobliżu twojego miejsca zamieszkania? Napisz do nas! Poinformuj o lokalizacji, napisz, jakie masz pytania. Postaramy się ją sfilmować i wyjaśnić, co to takiego.
inwestycje@trojmiasto.pl
Opinie (266) ponad 10 zablokowanych
-
2020-05-23 15:34
Trochę za późno. (9)
Ten schron to myśmy dokładnie spenetrowali jeszcze pod koniec lat 50-tych jednak żadnych rewelacji tam nie było, bo został wcześniej dokładnie sprawdzony przez wojsko. Tak więc sensacji raczej nie należy się spodziewać.
- 72 6
-
2020-05-23 17:27
Takich głosów to jest całe mnóstwo ale bez faktów dowodów i potwierdzenia (6)
Takie wypowiedzi tylko niszczą opinię tym którzy mają wiedzę ale powstrzymują się od gadania głupot żeby zaistnieć. Tak to schron i dokładnie spenetrowaliście. Przy użyciu grabek wiaderka i łopatki. Najpierw siedzi się w książkach wspomnieniach i dokumentach. Potem drąży zdobyte informacje i sprawdza ich wiarygodność. To co napisałeś świadczy o tym jak bardzo mijasz się z prawdą.
- 18 10
-
2020-05-24 14:58
(3)
Drogi Sznurku - takie wypowiedzi niszczą co najwyżej "legendy" o ciągnących się kilometrami tunelach .
- 3 1
-
2020-05-25 15:58
Co tam fakty co tam wspomnienia świadków co tam brak dokumentacji.
My wiemy lepiej booo ,,, wiemy lepiej no i dlatego wiemy lepiej.
- 2 1
-
2020-05-25 14:54
tylko, że nie są to legendy, a fakty
- 2 1
-
2020-05-25 08:42
Pan Sznurek ma rację, znam żyjących co najmniej kilku świadków,
którzy mogą to potwierdzić, pamiętają z dzieciństwa te tunele ciągnące się km, włazili do nich osobiście
- 2 2
-
2020-05-23 18:09
Sznurek duzo wie... (1)
.... cala reszta to trole
- 11 4
-
2020-05-25 08:40
racja, popieram w całej rozciągłości :)
- 1 1
-
2020-05-24 02:50
(1)
Dokładnie.Po bunkrze tym biegałem z kolegami za dzieciaka.Wychowalem się na tej dzielnicy jak i moja mama.Za nim Skorsat przejął to od miasta na magazyn mozna było tam wejść. Torów z wagonikami nie pamiętam ;) ale wiem że bunkier jest długi bo pokonaniu ok. 300 metrów po ciemku każdy miał pelne pory;)
- 12 1
-
2020-05-25 02:18
czyli schron
- 0 2
-
2020-05-23 15:39
Nie macie czego szukać w poniemieckich bunkrach i schronach. (11)
Wszystko co się dało zagrabiła dla siebie Armia Czerwona po zakończeniu II wojny światowej.
- 94 14
-
2020-05-25 13:35
Schron
Powtarzam, gdyż mój wpis wycięto:
Armia Czerwona ponosząc ciężkie straty, zdobyla niemieckie miasto/Festung Danzig, dawny polski Gdansk. I miała pelne prawo zrobić z nim co tylko uwazala za stosowne w rewanżu za to, co wcześniej hitlerowcy/Niemcy zrobili na zajętych terenach kilku republik radzieckich i np. w Leningradzie (ok. 1 mln ofiar cywilnych).- 0 2
-
2020-05-23 18:12
Deweloper obawia sie ,ze mu wstrzymaja budowe ? (4)
To mega atrakcja turystyczna i tylko ignorant mogl cos takiego zasypac zamurowac dla zwiedzajacych gdyz moga byc tam niewybuchy.Saperow sie wzywa,roboty puszcza .
- 11 4
-
2020-05-23 19:24
Koszty koszty koszty Lepiej zasypać zapomnieć i udawać że nie ma i nigdy nie było (2)
- 12 2
-
2020-05-25 11:56
Sznurek a co to za rura jest na szczycie?
Sznurek a wiesz co to za rura wystaje z ziemi na szczycie ponad tunelem w miejscu gdzie obok stałą bateria flak?Czy akurat w tym miejscu jest szyb wentylacyjny,amunicyjna winda?Kilka ładnych lat temu jej nie kojarzę.Gdy byłem w tunelu przed wybudowaniem ściany,co uwieczniłem na zdjęciach ścianę w tunelu zbudowano z wietrznikiem w górnej części ściany pamiętam dalej kilkadziesiąt metrów poziomego chodnika obmurowanego częśęsciowo cegłązcerwona i dalej zasypisko piachu było.Niestety bedąc sam,nie mogłem urwac się dzierżawcy obiektu aby wejśc jak najdalej i zrobić zdjęcia.Dopiero gdy zwerbowałem kolegów do odwrócenia uwagi okazało sie,że trwają prace remontowei zamurowywany jest dalszy odcinek tunelu.Spóznilismy sie niestety kilka dni i moglismy tylko po odwróceniu uwagi dzierżawcy popodziwiać i sfocić szybko swieżo zamurowaną ścianę,otynkowaną i pomalowaną z wietzrnikiem u góry do dalszej cześci tunelu.
- 3 1
-
2020-05-25 08:48
otoż to... niestety...
- 1 1
-
2020-05-23 19:10
Idź to powiedz w Górach Sowich.
- 3 0
-
2020-05-25 08:47
pewnie tak, w czasie II wojny i po wojnie wojsko i sporo osób penetrowało te tunele i schrony
niemniej mogłyby stanowić fajną atrakcję historyczną, gdyby ktoś zajął się tym tematem
- 0 1
-
2020-05-23 18:11
Schron (3)
Armia Czerwona zdobyla to niemieckie miasto z krwawymi stratami i miała prawo z nim zrobić co chciała w ramach rewanżu za to co hitlerowcy/Niemcy zrobili z jej ojczyzna.
- 6 47
-
2020-05-25 06:40
Gdańsk Zdobyli polacy
Ojciec kiedys u dentysty (lata80-te) rozmawiał z dziadkiem który zdobywał Gdańsk. Powiedział, że zdobyli stare miasto bez jednego wystrzału. Gdy świętowali usłyszeli strzały i wojsko które do nich pruło. Nie zastanawiali sie , skoro Niemcy wracali to na nich poszli i nieźle im dołożyli, dosłownie ich zdziesiątkowali. Potem okazało sie że to byli Rosjanie. Za karę bez czołgów kazali im potem zdobywać Kolobrzeg, a miasto Rosjanie potem zbombardowali i spalili - to jest relacja weterana.
- 8 1
-
2020-05-24 09:52
Co ty ... (1)
Poczytaj o mordach i gwaltach na Polakach. Poczytaj o spaleniu zywcem Niemcow w jedym z kościołów. Nadal uważasz że sowieckim smieciom to sie należało?
- 8 1
-
2020-05-24 12:18
nie mam zamiaru wybielania kacapów, bo to najgorsze co nas w historii spotkało.
ale byli oficerowie, którzy na miejscu ładowali kulę w łeb za zgwałcenie Polki.
- 4 1
-
2020-05-25 08:41
tunel (1)
w latach 60- tych w tym tunelu znajdował się garaż. Stał tam piękny czarny mercedes Pana hrabiego,( może i oryginalny hrabia) który zamieszkiwał przy ul. Kartuskiej. Mercedes zgasł niespodziewanie na torach tramwajowych i tramwaj go przepołowił. Szkoda był piękny. A co do tego tunelu, schronu, czy też bunkra strach było wchodzić, był raczej nie dostępny dla nas szczeniaków.
- 3 0
-
2020-05-25 09:03
w latach 50/60 dzieciaki tam wchodziły, ja nie, ale gdzie było wejście pamiętam
- 0 0
-
2020-05-24 23:07
Bunkier na Siedlcach (1)
Bunkrów na Siedlcach jest wiele.. Wejście do jednego z nich było niedalego Kościoła Chrystusa Króla - w zboczu pagórka, na którym jest przystanek autobusowy Pohulanka. Tunelem można było dojść do Dolnego Miasta
- 9 0
-
2020-05-25 09:02
Ooo! Zgadza się. Piszesz to o czym i ja wspominałam :)
- 4 0
-
2020-05-23 23:48
Posobno sa tez podziemne tunele (4)
Pod szpitalem wojewódzkim , które idą do sądu I aż pod dworzec pkp
- 6 3
-
2020-05-25 08:54
Tak są, przeczytaj inne komentarze, ludzie to pamiętają.
- 0 2
-
2020-05-24 13:49
Posobno? (2)
a oso chozi?
- 0 2
-
2020-05-24 14:43
(1)
O jajco.
- 1 1
-
2020-05-24 18:25
nałócz siem pisać
- 1 0
-
2020-05-23 22:58
Za dzieciaka tam wchodziliśmy - prowadził na pewno w w okolicę szpitala kolejowego. (1)
- 8 2
-
2020-05-25 08:53
tak tam też, ale był połączony z innymi, można było przejść w różne miejsca Gdańska
- 2 1
-
2020-05-23 17:22
(6)
W takich miejscach esesmani tworzyli tzw. Hybrydy, jak w kompleksie riese.
Poczytajcie- 11 3
-
2020-05-23 18:06
(2)
Tak było. Dziadek opowiadał, że na własne uszy słyszał od faceta który na własne oczy widział gościa który dowiedział się od swojego kolegi, że widział w tamtym miejscu hybrydę konia z wiewiórką.
- 10 1
-
2020-05-25 08:50
jak robiono hydbrydę-ciebie to ktoś coś zrypał i masz teraz problem z mózgowiem
- 0 2
-
2020-05-23 21:58
Wszędzie ta polityka
Przestań pisać o Tusku i Giertychu!
- 7 2
-
2020-05-23 18:01
I Ciebie (2)
też tam stworzyli!
- 2 2
-
2020-05-23 18:16
(1)
Fajnie tak hejtowac?
- 7 2
-
2020-05-23 18:42
Niefajnie
ale zasłużył sobie.
- 3 5
-
2020-05-25 07:32
w okolicy podobnych obiektów jest więcej np.
mniej więcej naprzeciwko wejścia do Kościoła Chrystusa Króla ul. Ks. Rogaczewskiego - prowadzi gdzieś w kierunku ul. Biskupia Górka (pod Aleją Armii Krajowej; nie wiem czy wejście do tunelu/schronu nie zostało zasypane przy budowie parkingu, który znajduje się przed wejściem do kościoła (nie nowego dużego parkingu, tylko tego na wprost wejścia do kościoła)
- 6 0
-
2020-05-23 17:34
(8)
Tuz obok mojej szkoly 8 lo.Fajne wspomnienia.
- 7 1
-
2020-05-23 18:22
(7)
Tuż obok mojej szkoly: Szkoły Podstawowej Nr 12. Fajne wspomnienia.
- 4 1
-
2020-05-24 18:33
tuz obok mojego przedszkola
nr zapomnialem
- 0 1
-
2020-05-23 18:30
14tka (5)
12tka jest na Ujescisku
- 3 2
-
2020-05-24 09:20
Ech, ta dzisiejsza młodzież (1)
Najpierw była szkoła podstawowa nr 12, potem uczniów z niej przenieśli do sąsiadującej sp nr 14 (coś około roku 1970), a w budynku powstało LO nr VIII. Numer szkoły podstawowej nr 12 być może gdzieś teraz funkcjonuje, ale historia jest taka, jak napisałem. Ciekawostką: do sp 12 chodziła strona parzysta ul. Kartuskiej (między innymi). Do sp 14 chodziła strona nieparzysta. A sp 14 była po parzystej stronie!!! Było to zaczątkiem wielu konfliktów wśród młodzieży.
- 7 1
-
2020-05-24 12:21
Mlodziez, hihi...
Dawni uczniowie z rocznikow okolo 1970 to dzisiaj osoby okolo 50-tki ;)
No tak, ale z perspektywy 70-latkow to mlodziez.- 2 2
-
2020-05-23 23:42
14 (1)
Dobrze ze go poprawiles, bo myslalem ze trolluje.
A ja zaliczylem obie. I 14 i 8- 1 2
-
2020-05-24 09:34
Nie troluje, pamięta
Teren i budynek byłej szkoły podstawowej nr 12 (obecnie liceum nr VIII, był miejscem akcji jednego z odcinków serialu "Stawka wieksza niż życie". W odcinku tym, jako męska młodzież "hitlerjungen" (w formie fonetycznej) zagrali najbardziej wyrośnięci uczniowie ówczesnych klas VIII i częściowo VII (to ja), tej szkoły. Jak pamiętam, było nagrywane około 5-6 różnych scen, z których nie wszystkie w obecnej wersji serialu są wykorzystane. Film był czarno-biały i aktorzy byli charakteryzowani pod tę technikę. Najbardziej nas zaskoczył i rozśmieszył pan Stanisław Mikulski, któremu na policzkach wymalowali mocne różowe koła.
- 5 2
-
2020-05-24 07:03
14 i 12
Kiedyś 12 i 14 były obok siebie na Kartuskiej
- 3 1
-
2020-05-23 16:14
z tzw grzybka na suchaninie dało się zejsc do kanału (3)
kanal prowadził na Siedlce. Kanal ten szedł tez dalej w 2 stronę -ale nigdy się nie zapuscilismy bo baliśmy się "schowanego" Niemca. Wg starszych mieszkancow tunel ten prowadzi na podwórko i zespol schronów przy ulicy politechnicznej/grunwaldzkiej. 1 z wyjść było również przy punkcie za lechią w okolicy starego budynku lub w budynku UG chemia
- 28 2
-
2020-05-24 18:29
ten grzybek to pozostawiona baza kosmitow
kiedys czesto tam ladowali.
- 1 0
-
2020-05-24 14:05
Ten grzybek to żadna tajemnica.
Polecam wybrać się na Gdański Szlak Wodociągowy i tajemnica się wyjaśnia. Na górze Szubienicznej jest podziemny zbiornik i GiWK bardzo ładnie go odrestaurował i opisał. Polecam
- 4 1
-
2020-05-23 16:45
to kanał, czy tunel?
- 2 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.