• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdańsk. Spadek przeładunków, ale awans w rankingach

Wioletta Kakowska-Mehring
5 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne zmiany personalne w Porcie Gdańsk
Port Gdańsk po I półroczu nadal utrzymuje się też na czwartym miejscu na Bałtyku, wyprzedzając Port Kłajpeda, który zamyka półrocze z wynikiem 22,1 mln ton (-6,6 proc. rok do roku). Port Gdańsk po I półroczu nadal utrzymuje się też na czwartym miejscu na Bałtyku, wyprzedzając Port Kłajpeda, który zamyka półrocze z wynikiem 22,1 mln ton (-6,6 proc. rok do roku).

Port Gdańsk w I półroczu 2020 roku obsłużył 23,2 mln ton, co stanowi spadek o 15,2 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w 2019 roku. Jednak pomimo wpływu światowego kryzysu i trwającej pandemii gdański port awansował do pierwszej dwudziestki portów europejskich (według ESPO, czyli European Sea Ports Organization) wyprzedzając Port w Genui i Dunkierce, oraz nadal jest czwarty na Bałtyku.



- W ciągu ostatniej dekady potroiliśmy nasze przeładunki. Przypomnijmy, że w 2019 roku w naszym porcie przeładowano rekordowe 52 mln ton. Nawet jeśli efekt epidemii będzie trwał nadal, to korekta w naszym porcie będzie niewielka. Od początku pandemii nie mieliśmy ani jednego dnia przestoju w przepływie towarów. Port Gdańsk jest strategicznym dla gospodarki kraju oknem importowym surowców, takich jak paliwo i węgiel, na które zapotrzebowanie spadło, stąd spadki w przeładunkach. Jesteśmy portem uniwersalnym, potrafimy zdyskontować spadki innymi grupami przeładunków. Nasi mniejsi operatorzy, działający w Porcie Wewnętrznym, reagują na zmieniającą się sytuację zdecydowanie bardziej elastycznie, tym samym nadrabiając straty wyspecjalizowanych największych terminali - mówi Adam Kłos - dyrektor handlowy Portu Gdańsk.

Gospodarka morska w Trójmieście



Porównując sześć miesięcy 2020 roku z rokiem ubiegłym, wzrosły przeładunki zboża (+188,8 proc.), innych masowych (+10 proc.) oraz rudy (+1127 proc.). W pozostałych grupach ładunkowych odnotowano spadek rok do roku - paliwa (-33,4 proc.), węgiel (-23,7 proc.), drobnica (-3,6 proc.) kontenery (-4,1 proc.) ro-ro (-40,1 proc.) oraz drewno (-98,1 proc.). Podział struktury przeładunków w I półroczu 2020 roku przedstawia się następująco: masowe płynne 29,6 proc., masowe suche 23,9 proc., ładunki drobnicowe 46,5 proc.

Pomimo spadku wolumenu w I i II kwartale przed Portem Gdańsk stoi perspektywa odbicia w III lub IV kwartale 2020 roku ze względu na rolę transportu morskiego jako głównego nośnika handlu międzynarodowego. W okresie od stycznia do kwietnia 2020 roku liczba zawinięć statków handlowych do Portu Gdańsk wyniosła 1476, co oznacza nieznaczny spadek w stosunku do analogicznego okresu 2019 roku. Równocześnie w 2020 roku zanotowano niższą średnią pojemność brutto statku (20 057 GT/statek) niż w 2019 roku, głównie z powodu mniejszej liczby zawinięć kontenerowych statków oceanicznych oraz dużych tankowców w I i II kwartale 2020 roku.
 
Dominującą grupą ładunkową w I półroczu 2020 roku jest nadal drobnica, osiągając rezultat 10 984 740 ton. Mimo wznowienia działalności chińskiej gospodarki, brak popytu w Europie i USA doprowadził w I półroczu 2020 do pogorszenia się sytuacji na rynku przewozów kontenerowych. Port Gdańsk w I półroczu 2020 roku, pomimo spadku w przeładunku kontenerów, nadal plasuje się na drugiej pozycji w morskim rankingu kontenerowym na Bałtyku (pierwszy jest Sankt Petersburg).

Port Gdańsk po I półroczu nadal utrzymuje się też na czwartym miejscu na Bałtyku (po trzech portach w Rosji - Ust Ługa, Primorsk i Sankt Petersburg), wyprzedzając Port Kłajpeda, który zamyka półrocze z wynikiem 22,1 mln ton (-6,6 proc. rok do roku). Za to gdański port awansował do pierwszej dwudziestki portów europejskich, wyprzedzając Port w Genui i Dunkierce (pierwsza trójka to porty w Rotterdamie, Antwerpii i Noworosyjsku).

Natomiast udział Portu Gdańsk w obsłudze morskiej wymiany towarowej Polski stale utrzymuje się na wysokim poziomie i w I półroczu 2020 roku wyniósł 46 proc., czyli najwięcej spośród wszystkich polskich portów.

Miejsca

Opinie (46) 1 zablokowana

  • Najgorsze miejsce do pracy - z perspektywy zatrudnionego... (1)

    A ranking jak to ranking, skalę porównawczą ustala się tak, żeby wypaść najlepiej jak się da.

    • 17 1

    • BDSM

      No chyba że ktoś lubi mobbing

      • 1 0

  • elbląg (1)

    Kiedy ruszy port w Elblągu po przekopaniu mierzei to Gdańsk stanie się wioską rybacką

    • 11 4

    • PrzekopSize

      , już się niemogę doczekać tych nowych statków wielkości PrzekopSize

      :):):):):):):):)

      • 0 1

  • Pis i tak wszystko obróci w g

    Nieudacznicy

    • 11 1

  • PGE (8)

    A w PGE ciągły wzrost. Tona do tony i rośnie. Wszyscy nie wierzyli w zdolności nowego Handlowca. Można - Można. Wystarczy spojrzeć na place składowe na Basenie Górniczym, na nowy sprzęt przeładunkowy - nowe dźwigi, fadromy, nowe strategiczne podejście Prezesa - wyznaczył cele i je realizuje przy okazji czerpiąc pełną satysfakcję z działania. Tak trzymać! Brawo.

    • 2 17

    • (3)

      Że niby plecak Stojek taki ostry menago?

      • 6 0

      • Nie, TEY z Poznania taki kozak.

        • 6 1

      • wątpisz chlopie w jego power. zapytaj b.

        • 4 1

      • Ostry w gadce.

        • 0 0

    • A tak naprawę to nie..

      • 1 0

    • Najlepszy jest ten nowy sprzęt do przeładunku, rewelacja... (2)

      • 7 0

      • A co się nie podoba brak instrukcji w języku polskim (1)

        • 2 2

        • Brak wszystkiego do godnej pracy...

          • 5 1

  • Pozdrawiam

    • 5 0

  • PGE

    W porównaniu z przeszłością przynajmniej jest naukowo i europejsko jeżeli chodzi o sposób zarządzania wcześniej to była wiocha. A I personel żeński skorzystał.

    • 4 6

  • (3)

    Adamowi Kłosowi zazdrośnicy mogą tylko buty czyścić. Ten Chłop ma wiedzę, umiejętności i motywację na miarę lidera. jeśli chodzi o wykształcenie to do Akademii Wychowania Fizycznego ktoś zapomniał dodać: Politechniki Gdańskiej i dyplomu MBA na PAN. Zamiast zazdrościć zacznijcie tak pracować i wymagać od siebie jak Adam.

    • 6 15

    • MBA haha

      To można zrobić teraz łatwiej niż mgr.

      • 9 0

    • Chłop chyba sam o sobie to pisze ... (1)

      • 6 1

      • Ilona

        Raczej jego asystentka

        • 6 0

  • Spółki Państwa

    Sami wybitni biznesmeni i przedsiębiorcy kierują zabawkami naszego kraju . Tam nigdy nie ma strachu ,że coś nie wyjdzie albo zabraknie ... osobiście zazdroszczę takiej odpowiedzialności

    • 10 0

  • ESPO - European Sea Ports Organisation

    Szanowni Państwo, dane dotyczące naszej pozycji wśród portów europejskich pochodzą z ESPO czyli European Sea Ports Organization, organizacji międzynarodowej, której jesteśmy członkiem od kilkunastu lat i której raportujemy nasze dane razem z innymi portami europejskimi raz na kwartał. W I kwartale udało nam się znaleźć w pierwszej 20-tce portów europejskich. Pozdrawiamy, Zespół Portu Gdańsk.

    • 1 4

  • Mobbing w ZMPG (1)

    A jak Zarząd Portu skomentuje fakt, że 16 jego pracowników poddało się leczeniu z powodu mobbingu, z czego 6 odeszło z pracy w trakcie szczytu pandemii?

    • 12 1

    • A no bedzie tak:

      "Ja bardzo przepraszam, ale podejrzenia panów są całkowicie bezpodstawne. Ja niczym nie handluję. Ta pani przyszła do mnie w tym kożuchu i w nim wychodzi."

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte

Turniej Piłkarski Gedania Wrosystem Cup 2024

turniej
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane