- 1 Radni zdecydują o miejscu do rekreacji (16 opinii)
- 2 Rozbiórka na terenie kupionym za 130 mln zł (259 opinii)
- 3 Klimatyzator do domu. Jak go wybrać? (93 opinie)
- 4 237 mieszkań zadłużonych na ponad 10 mln (123 opinie)
- 5 Młode Miasto. Inwestycyjny "stop" biurowy (121 opinii)
- 6 Nowe Inwestycje Mieszkaniowe. Maj 2024 (117 opinii)
Cieszę się, że dyskusja o przestrzeni publicznej budzi takie emocje, ale wolałbym, by była ona skierowana na wspólne tworzenie - pisze w polemice do artykułu Krzysztofa Koprowskiego główny projektant przebudowy Węzła Wzgórze w Gdyni, Jan Kosiedowski.
Dziś publikujemy odpowiedź Jana Kosiedowskiego, głównego projektanta węzła i prezesa firmy projektowej Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego.
W latach 90. powstało szereg koncepcji układu komunikacyjnego miasta, w tym Drogi Różowej - trasy, która miała obsłużyć tereny po zachodniej stronie torów i odciążyć już wtedy obciążoną ruchem al. Zwycięstwa , dla której nie było alternatywy na kluczowym dla miasta kierunku północ - południe. Jednym z kluczowych elementów układu komunikacyjnego (najważniejszy po stronie południowej centrum miasta) jest węzeł integracyjny Wzgórze Św. Maksymiliana.
Do jego podstawowych zadań należą: integracja komunikacji publicznej (SKM, autobusy, trolejbusy) i ruchu pieszego, stworzenie prostego, czytelnego układu przesiadania się z SKM na linie komunikacji miejskiej (autobusy, trolejbusy), bezpieczne dojście do budynku Urzędu Miasta i innych celów w obszarze centrum (sklepy, mieszkania, restauracje itp.).
Poza tym węzeł zapewnia obsługę ruchu samochodowego na głównych ciągach komunikacyjnych miasta tj. ul. Śląska - Droga Gdyńska (Droga Różowa), Al. Zwycięstwa - ul. Władysława IV oraz sprawne połączenia wyżej wymienionych tras (pod torami kolejowymi).
Węzeł jest tak zaprojektowany, by w przyszłości można go było rozbudowywać. Dotyczy to także wbudowanych w niego dróg rowerowych.
Część krytyków zarzuca projektowi, że zrealizowane rozwiązanie nie jest "bezkolizyjne" oraz ogranicza ono ruch samochodów do ul. Świętojańskiej i ul. Kopernika.
Osobiście uważam przyjęcie tego rozwiązania uważam za duży sukces kierowanego przeze mnie zespołu projektowego BPBK. Jest ono bardzo sprawne komunikacyjnie przy stosunkowo niskich kosztach budowy. Ograniczenie ruchu w kierunku centrum to świadoma decyzja, wynikająca z dążenia do ograniczenia uciążliwości ruchu samochodów w tym obszarze.
Ważnym elementem układu komunikacyjnego jest rozdzielenie ruchu pieszego i samochodowego. Duże natężenia ruchu kołowego i pieszego wymagały takiego rozwiązania ze względów funkcjonalnych i bezpieczeństwa ruchu.
Tunel dla pieszych jest główną osią komunikacyjną ruchu pieszego i łączy pętlę przy ul. Kieleckiej, przystanek SKM (docelowo również Kolei Metropolitalnej) z przystankami autobusowo - trolejbusowymi na ul. Władysława IV i Świętojańskiej.
Autor krytycznej analizy węzła zarzuca projektantom wykorzystanie materiałów o niskiej estetyce. W tym miejscu muszę przypomnieć o kilku ważnych sprawach.
Węzeł jest kolejnym, ale nie ostatnim, etapem rozbudowy tego obszaru. Koszty jego budowy ograniczono z uwagi na ograniczone środki finansowe miasta i zasady uzyskiwania dotacji z Funduszy UE. Świadomie przyjęto materiały identyczne jak na Drodze Gdyńskiej i ul. Władysława IV, czyli bitumiczne nawierzchnie jezdni, chodniki i ścieżki rowerowe z płytek betonowych i ograniczono wystrój tunelu do minimum. Nawiązując do wypomnianych w artykule lamp, to zaznaczam, że są one "wandaloodporne" , podobne są stosowane np. w londyńskim metrze.
Ważnym elementem kształtowania przestrzeni publicznej jest Skwer Plymouth . W ramach budowy tzw. Urzędu "BIS", poziom Skweru zostanie obniżony do poziomu posadzki tunelu, więc mur, o którym mowa w artykule, zniknie. Alejki, zieleń i zbiornik wody oraz stylowe oświetlenie nadadzą temu miejscu rangę "salonu miasta". Tutaj samochody zostaną "sprowadzone pod ziemię", do parkingu wielopoziomowego.
Kolejnym etapem będzie wykorzystanie przestrzeni "uwolnionej od asfaltu", pomiędzy nową ul. Władysława IV i torami PKP.
Do czasu sprecyzowania programu zagospodarowania tych przestrzeni i uzgodnienia docelowego wystroju i standardów plastycznych i architektonicznych, wnętrze tunelu może być zagospodarowane na cele " zewnętrznej galerii miasta". Daje to szansę przekształcenia tunelu w zmienną wystawę sztuki nowoczesnej lub historii miasta, eksponowanej w przestrzeniach miejskiej cyrkulacji.
Bardzo się cieszę, że że mieszkańcy reagują na zmiany zachodzące w przestrzeni publicznej. Marzę jednak, żeby dyskusja na ten temat, była skierowana na wspólne tworzenie, bez zbędnej agresji i obrażania innych.
Miejsca
Opinie (141) 5 zablokowanych
-
2011-03-22 22:29
Tak pieknie ze az sie plakac chce, 0 fantazji i polotu
Rozwiazania prymitywne bez odrobiny przewidywania. Swiateł tyle ze mozna zwariować. Pan sie uczył w PRL i w tym klimacie pozostał. Ale czego spodziewać sie po poddanym Wojciecha Łukaszenki.
- 3 4
-
2011-03-22 23:53
Wybraliście Szczurka ? (1)
To teraz nie marudzić !!!!
- 5 4
-
2011-03-23 01:38
Lepiej wybrać Szczurka co coś robi, chociaż może nie wszystko Mu w 100% wychodzi
Niż jakiegoś PISiurka, to się wszystkiego boi i wszędzie widzi spisek.
- 1 2
-
2011-03-23 05:08
BPBK - PROJEKTANCI PARTACZE, JAK COS PROJEKTUJĄ NIE PRZYCHODZĄ NA WIZJE LOKALNE, ALBO PRZYCHODZĄ I SĄ ŚLEPI BO NIE WIDZĄ RZECZY
OCZYWISTYCH, I PÓŹNIEJ JEST MNÓSTWO ANEKSÓW!!! JEST TYLE FIRM PROJEKTOWYCH, DLACZEGO MIASTO GDYNIA ZLECA PROJEKTOWANIE WSZYSTKIEGO TYM NAJDROŻSZYM PARTACZOM, BEZ WIZJI I POMYSŁÓW, ZWYCZAJNYM LENIOM!!!
DLA MNIE BPBK TO RELIKT POPRZEDNIEJ EPOKI, JUŻ DAWNO TO BY PADŁO GDYBY NIE UKŁADY I ZNAJOMOŚCI W URZĘDACH, BO ŻADEN PRYWATNY INWESTOR ICH NIE BIERZE!!!- 4 7
-
2011-03-23 07:36
Kolesiostwo ...
Czy ten węzeł był wogóle projektowany po trzeżwemu ?
- 1 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.