• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Wzgórze jeszcze się zmieni

22 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wzgórze: kałuże w tunelu po każdej ulewie
Przebudowa Węzła Wzgórze w Gdyni wywołała spore emocje u naszych czytelników. Nic dziwnego: rozwiązania projektantów mają wpływ zarówno na funkcjonowanie, jak i estetykę śródmieścia Gdyni. Przebudowa Węzła Wzgórze w Gdyni wywołała spore emocje u naszych czytelników. Nic dziwnego: rozwiązania projektantów mają wpływ zarówno na funkcjonowanie, jak i estetykę śródmieścia Gdyni.

Cieszę się, że dyskusja o przestrzeni publicznej budzi takie emocje, ale wolałbym, by była ona skierowana na wspólne tworzenie - pisze w polemice do artykułu Krzysztofa Koprowskiego główny projektant przebudowy Węzła Wzgórzezobacz na mapie Gdyni w Gdyni, Jan Kosiedowski.



Węzeł Wzgórze przed przebudową... Węzeł Wzgórze przed przebudową...
...i po przebudowie zakończonej na początku 2011 r. ...i po przebudowie zakończonej na początku 2011 r.
Ruch pieszych na oddanym już do użytku węźle. Ruch pieszych na oddanym już do użytku węźle.
Przypomnijmy: nasz redakcyjny kolega zarzucał węzłowi, że jest nie tylko nieprzyjazny jego pieszym użytkownikom, ale także nieestetyczny. - Pieszych zmuszono do chodzenia po tunelach i schodach, natomiast kierowcom ułatwiono wjazd do centrum, co stoi w sprzeczności z współczesną myślą urbanistyczną, zgodnie z którą ruch indywidualny w centrum wygasza się na rzecz transportu zbiorowego - pisał w połowie lutego.

Dziś publikujemy odpowiedź Jana Kosiedowskiego, głównego projektanta węzła i prezesa firmy projektowej Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego.

***

W latach 90. powstało szereg koncepcji układu komunikacyjnego miasta, w tym Drogi Różowej - trasy, która miała obsłużyć tereny po zachodniej stronie torów i odciążyć już wtedy obciążoną ruchem al. Zwycięstwa , dla której nie było alternatywy na kluczowym dla miasta kierunku północ - południe. Jednym z kluczowych elementów układu komunikacyjnego (najważniejszy po stronie południowej centrum miasta) jest węzeł integracyjny Wzgórze Św. Maksymiliana.

Do jego podstawowych zadań należą: integracja komunikacji publicznej (SKM, autobusy, trolejbusy) i ruchu pieszego, stworzenie prostego, czytelnego układu przesiadania się z SKM na linie komunikacji miejskiej (autobusy, trolejbusy), bezpieczne dojście do budynku Urzędu Miasta i innych celów w obszarze centrum (sklepy, mieszkania, restauracje itp.).

Poza tym węzeł zapewnia obsługę ruchu samochodowego na głównych ciągach komunikacyjnych miasta tj. ul. Śląska - Droga Gdyńska (Droga Różowa), Al. Zwycięstwa - ul. Władysława IV oraz sprawne połączenia wyżej wymienionych tras (pod torami kolejowymi).

Węzeł jest tak zaprojektowany, by w przyszłości można go było rozbudowywać. Dotyczy to także wbudowanych w niego dróg rowerowych.
Część krytyków zarzuca projektowi, że zrealizowane rozwiązanie nie jest "bezkolizyjne" oraz ogranicza ono ruch samochodów do ul. Świętojańskiej i ul. Kopernika.

Osobiście uważam przyjęcie tego rozwiązania uważam za duży sukces kierowanego przeze mnie zespołu projektowego BPBK. Jest ono bardzo sprawne komunikacyjnie przy stosunkowo niskich kosztach budowy. Ograniczenie ruchu w kierunku centrum to świadoma decyzja, wynikająca z dążenia do ograniczenia uciążliwości ruchu samochodów w tym obszarze.

Ważnym elementem układu komunikacyjnego jest rozdzielenie ruchu pieszego i samochodowego. Duże natężenia ruchu kołowego i pieszego wymagały takiego rozwiązania ze względów funkcjonalnych i bezpieczeństwa ruchu.

Tunel dla pieszych jest główną osią komunikacyjną ruchu pieszego i łączy pętlę przy ul. Kieleckiej, przystanek SKM (docelowo również Kolei Metropolitalnej) z przystankami autobusowo - trolejbusowymi na ul. Władysława IV i Świętojańskiej.

Autor krytycznej analizy węzła zarzuca projektantom wykorzystanie materiałów o niskiej estetyce. W tym miejscu muszę przypomnieć o kilku ważnych sprawach.

Węzeł jest kolejnym, ale nie ostatnim, etapem rozbudowy tego obszaru. Koszty jego budowy ograniczono z uwagi na ograniczone środki finansowe miasta i zasady uzyskiwania dotacji z Funduszy UE. Świadomie przyjęto materiały identyczne jak na Drodze Gdyńskiej i ul. Władysława IV, czyli bitumiczne nawierzchnie jezdni, chodniki i ścieżki rowerowe z płytek betonowych i ograniczono wystrój tunelu do minimum. Nawiązując do wypomnianych w artykule lamp, to zaznaczam, że są one "wandaloodporne" , podobne są stosowane np. w londyńskim metrze.

Ważnym elementem kształtowania przestrzeni publicznej jest Skwer Plymouth zobacz na mapie Gdyni. W ramach budowy tzw. Urzędu "BIS", poziom Skweru zostanie obniżony do poziomu posadzki tunelu, więc mur, o którym mowa w artykule, zniknie. Alejki, zieleń i zbiornik wody oraz stylowe oświetlenie nadadzą temu miejscu rangę "salonu miasta". Tutaj samochody zostaną "sprowadzone pod ziemię", do parkingu wielopoziomowego.

Kolejnym etapem będzie wykorzystanie przestrzeni "uwolnionej od asfaltu", pomiędzy nową ul. Władysława IV i torami PKP.

Do czasu sprecyzowania programu zagospodarowania tych przestrzeni i uzgodnienia docelowego wystroju i standardów plastycznych i architektonicznych, wnętrze tunelu może być zagospodarowane na cele " zewnętrznej galerii miasta". Daje to szansę przekształcenia tunelu w zmienną wystawę sztuki nowoczesnej lub historii miasta, eksponowanej w przestrzeniach miejskiej cyrkulacji.

Bardzo się cieszę, że że mieszkańcy reagują na zmiany zachodzące w przestrzeni publicznej. Marzę jednak, żeby dyskusja na ten temat, była skierowana na wspólne tworzenie, bez zbędnej agresji i obrażania innych.

Jan T. Kosiedowski - jest planistą z wieloletnim doświadczeniem, inżynierem projektu i prezesem Biura Projektów Budownictwa Komunalnego w Gdańsku

Miejsca

  • BPBK Gdańsk, Jana Uphagena 27

Opinie (141) 5 zablokowanych

  • Od

    samego początku wiedziałem że to będzie skopana robota , a jeszcze jak to planował planista z Gdańska i do tego prezes biura projektowego to wiadomo 100% klapa za 60 bańiek !!!!!

    • 14 2

  • tak a światła to jakiś bezmózgi yeti ustawiał

    jeżdzę w Zkm i szlag mnie trafia jak nieraz tracę 5 minut żeby przejechać od Węzła do prezydium:P albo jak chcę jechać we władka w prawo to ledwie ruszysz i jest czerwone bo na przejściu się zapala zielone a w lewo jest dalej zielone dla pojazdów jeszcze długi czas a ty stoisz znowu jakieś 1,5- 2 minuty.Na stoczni zawsze była droga z pierwszeństwem w stronę pętli ale jakiś Pan wysoko ustawiony zmienił to bardzo szybko i tylko zamieszanie teraz jest ale jemu to pasuje!!!Nie moge nie wspomnieć o ul. Warszawskiej gdzie kierowcy Zkm od pierwszych śniegów ( już jest wiosna) nie mogą się doprosić zeby auta stały wzdłuż krawężników jak dawniej bo bardzo utrudniają ruch w tym miejscu!!!Nie ma to jak dobre ukłądy jak na stoczni-Na układy nie ma rady!!!

    • 16 3

  • do Pana Jana T. KOSIEDOWSKIEGO (3)

    SZANOWNY PANIE TO NIE SĄ KĄŚLIWE UWAGI , CZY NIE UMIE PAN PRZYJĄĆ KRYTYKI ? GDYNIA TO LUDZIE Z GUSTEM I WIEDZĄ CO JEST DLA NAS FUNKCJONALNE. NA CAŁYM NIEMAL CYWILIZOWANYM ŚWIECIE TUNELE SĄ DLA SAMOCHODÓW NIE DLA LUDZI MY CHCEMY ŚWIATŁA I POWIETRZA.PANA ARGUMENTY WCALE MNIE NIE PRZEKONUJĄ , A POZATYM CO TO JUŻ PANA OBCHODZI SKORO PROJEKT SPRZEDANY. JESTEM PROSTYM CZŁOWIEKIEM I PISZĘ CO MYSLĘ I CZUJĘ JAKO WIELKA PATRIOTKA I MIESZKANKA MOJEJ GDYNI. POZDRAWIAM

    • 25 8

    • Tunel dla samochodów, dłuższy niż kilkadziesiąt metrów jest bardzo bardzo bardzo bardzo bardzo bardzo

      kłopotliwy i kosztowny w utrzymaniu. W razie pożaru, nie ma sensu się ratować, tylko modlić. Systemy wentylacji i zraszania. W tunelach dla pieszych nie może się stać nic straszniejszego od graffiti. Od spędzenia dwóch minut w tunelu nie powinnaś oszaleć. Przestrzeń ze Słońcem i powietrzem masz wszędzie. A tu? Dwa kroczki schodami, dwa kroczki tunelem, dwa kroczkami schodami i... na powierzchni.

      • 4 8

    • do Pani Barbary X

      Czy Pani myśli, że wybudowanie tuneli dla samochodów o długości kilkuset metrów to wykopanie łopatką dziury w piaskownicy? Czy Pani orientuje się przybliżonych chociaż kosztach takiego rozwiązania? Rozwiązania, którego jedyną zaletą było by wyłącznie to, że piesi nie musieli by przechodzić kilkudziesięciu metrów tunelem? Straszne dla pieszego, który i tak przejeżdża zatłoczonym autobusem czy SKM-ką pół godziny jest spędzenie dodatkowej 1 minuty w tunelu prawda? Może się to odbić na jego psychice... Więc wydajmy grube miliony na to aby pieszy mógł sobie przejść 50 metrów po powierzchni.

      Jak Pani chce światła i powietrza to zapraszam na plażę albo do lasu a nie na spacery na Węźle Wzgórze.

      • 1 5

    • chyba nie wiesz o czym piszesz? tunel lepszy dla samochodów?! hahaha

      1. Koszty budowy 2. Koszty utrzymania 3. Skomplikowana konstrukcja 4. Sprzyja wypadkom 4. Zalewany jest podczas opadów. Tunele są najgorszym możliwym rozwiązaniem dla pojazdów. Lepiej ruch przenieść na estakadę. Przejścia pod ziemią dla pieszych są dużo lepszym rozwiązaniem. wydaje mi się, że napisałeś swoją wypowiedź po chciałeś napisać coś "przeciw" ale nie za bardzo ci wyszło - przemyśl następnym razem argumenty, nie ośmiesz się.

      • 0 6

  • jest dłużej

    codziennie jade do pracy trajtkiem z al.zwyciestwa do warszawskiej : 1. przed remontem wezla - 8min.2. po remoncie - 11min. !!!! czyli jak jest ?!!! -fallusnia jest - trajtek z przystanku wzgórze musi przejechac 4 pasy ale dopiero jak ma czerwone swiatło bo jak jest zielone to musi stac ...dziadostwo

    • 16 5

  • Strasznie ludzie marudzą. Poruszanie się po tym miejscu nigdy nie było tak wygodne. Co to znaczy, że ruch "nie jest

    bezkolizyjny"? Wyeliminowano potrzebę przejść dla pieszych. Jest przejazd kolejowy, którego nie zauważyłem?

    Kto tamtędy przejeżdża lub przechodzi i nie ma zamiaru zmieniać tam środka transportu, dla tego pozostałe formy komunikacji mogłyby nie istnieć. Żadnej kolizji.

    • 9 17

  • szanowny panie inżynierze-projektancie-prezesie (1)

    nie wiem, czy jak ktoś powie, że to rozwiązania z lat 1970-tych to jest obraźliwe. krytyczne - tak, ale co do obraźliwości znacznie trudniej się zgodzić. Tłumaczy pan , ze węzeł musi spelnić funkcje taką i taką, że ma to rodzielać, a tam łączyć, że było wiele koncepcji itd. to pewnie wszystko prawda, ale niezupelnie. to miejsce i ten węzeł znaczy dla miasta znacznie wiecej niż iles pasów ruchu. to jest element miastotwórczy i musi dodawać Gdyni znaczenia, prestiżu, wygody, czytelności i bezpieczeństwa, nowoczesności i estetyki. pana rozwiązanie spełnia te potrzeby tylko częściowo. schody porwadzace użytkonika do tyłu do tunelu, wielki słup stalowy z reklamami stojący na środku chodnika, fatalnie dobrane matriały na chodniki i inne elementy, zwyczajnie brzydkie przejście podziemne, bardzo ciasny skręt w Swietojańską zasłonięty wiatą, nieczytelny uklad pasow ruchu wymuszający blędy na kierowcach i zagubienie na tym węźle, odcięcie dużego pasa terenu od miasta wielopasmowymi jezdniami to sa wszystko mankamenty tego rozwiazania. niedbałosc o pieszego, najtańsze materiały, dziwaczne schody, niewygoda dla kierowców to są właśnie cechy myślenia i budowania w stylu lat 70tych.szkoda, ze nie ma pana reakcji na te krytyczne uwagi. uznanie nalezy się nie tylko projektantowi ale przede wszystkim użytkownikom tego węzła i gdynianom. a jeśli to rozwiązanie jest niedość dobre to krytyka jest zasadna.

    • 17 5

    • Nie obrażaj kierowców. Przejechanie przez to nie wymaga większej bystrości niż ma typowy 5 latek.

      Wystarczy mieć oczy. Tunel jest dla ludzi bardzo dobry z definicji. Bo jak niby mieliby zginąć pod kołami?

      • 2 9

  • nie gadajcie, przejeżdza się o wiele lepiej niż poprzednio. Inwestycja na plus (2)

    a ten koleś co pisał o wygaszaniu ruch do centrum to widać jest z gdańska co lubi stac w korkach - tam na prawdę wygaszają ruch do centrum.

    • 12 12

    • zgadzam się (1)

      jest dużo lepiej. Ruch jest w miarę płynny, a w godzinie szczytu nie stoi się w korkach nie wiadomo dlaczego. Poza godzinami szczytu leci się jak błyskawica. Z reala na wzgórze w 2 min dojadę.

      • 3 5

      • a kiedy tam były korki?Tylko na Kielecką był czasem problem wjechać teraz problem jest i pod urzędem miasta i pod wyjazdem z tuneli i rowerzystom zrobili super ścieżkę z drzewami i słupami pośrodku jest cudownie

        • 7 0

  • Czy tylko pieniądze były problemem dla którego ten węzeł szpeci nasze Miasto? (4)

    Doceniam Pana doświadczenie i wiedzę, ale ocenie nie podlegają tu kompetencje, ale to co mogę zobaczyć i co użytkuję (mam na myśli przebudowany węzeł Wzgórze).
    Podtrzymuję swoją wcześniejszą opinię, że jest to zrobione "po taniości" co zresztą Pan sam potwierdza. Nie jestem tym zaskoczony, bo pewnie znowy był dylemat czy wogóle to robić czy zrobić porządnie ale nie wiadomo kiedy. Nadzieję daje tu jeszcze możliwość przebudowy w przyszłości, ale czy sumaryczne koszty nie będą i tak wyzsze niż jakby to robić od razu?
    Największy problem dla mnie to brak czytelności układu komunikacyjneo, który miał być pododbno w zamyśle jednym z najważniejszych kryteriów. Nie jestem pewien czy skręt z wielopasmowej drogi szybkiego ruchu pod ostrym kątem i zwężającej się do jednego pasa, jest najlepszym przykładem na komunikację z centrum miasta? Postawienie kamienia jako bariery przed smochodami które nie wyhamują zasługuje na najwyższe uznanie... Moim zdaniem czytelność i intuicyjność tu na pewno nie występuje. Oznakowanie pozostawia również wiele do życzenia nawet dla mnie mieszkańca miasta konieczność przecięcia kilku pasów ruchu aby dostać się do właściwego "kanału" prowadzącego do centrum nie jest najbardziej komfortowym mówiąc delikatnie rozwiązaniem.
    Moje odczucia pogłębiają wątpliwości dotyczące niepotrzebnych oznakowań świetlnych na ul. Władysława IV w stronę centrum Gdyni (po co świata w połowie ulicy skoro nie ma wcześnij skrzyżowania?). To właśnie potwierdzenie chaosu i braku przemyślanych rozwiązań mam wrażenie. W sposób sztuczny (czyli np. światłami) próbuje się ratować złe rozwiązania komunikacyjne.
    Niezależnie od tego na ile przyjmie Pan konstruktywnie te uwagi, odbiór całej inwestycji jest negatywny - potraktowaną ją jako rozwiązanie problemu (ze znakiem zapytania bo nie jestem nadal pewny czy to się udało), ale zupełnie pominięto możliwośc osiągnięcia efektu urbanistycznego w taki sposób, aby najważniejszy węzeł w centrum miasta był równeż jego wizytówką. Niestety daleko mu do tego...

    • 14 5

    • szpeci? dobre sobie. Znajomym w pociągu szczeny opadły z wrażenia gdy wjeżdzali do Gdyni (1)

      to tyle.

      • 5 4

      • a skąd byli?

        z pierdziszewa?

        • 4 3

    • O ile rozumiem logikę twórców tego układu,

      światła, o których piszesz, są po to, żeby kierowcy jadący od centrum Gdyni ul. Władysława IV mogli skręcić w Świętojańską w kier. Skweru Plymouth i UM Gdyni albo zawrócić we Władysława, kiedy ruch od strony Gdańska/ Sopotu jest przytrzymywany przez te światła. Co nie zmienia faktu, że na pierwszy rzut oka jest to nieczytelne.

      • 3 0

    • elaborat na dwie strony, sie emeryt znalazł

      szkoda pisać

      • 0 3

  • (3)

    "Cieszę się, że dyskusja o przestrzeni publicznej budzi takie emocje, ale wolałbym, by była ona skierowana na wspólne tworzenie"

    Gdybym mial moc decyzyjna "wspolne tworzenie" skonczyloby sie na zwolnieniu takiego nieudacznika p. Koprowskiego. I tyle byloby w sprawie "wspolnego tworzenia".

    • 8 8

    • a ty cwaniaku oczywiście byś taki węzeł zaprojektował, że wszystkim by kapcie pospadały (1)

      weź idź już dzieciaku...

      • 2 4

      • Jakbym mial moc decyzyjna, to gwaranuje ze p. Kosiedowskiemu by kapcie pospadaly na moj widok. Gwarantuje. A co najwazniejsze: nie zatrudnilbym nieudacznika bez wyobrazni z wiedza z czasow Gierka do tak waznego zadania. To tez gwaranuje.

        W tej chwili UM powinien dochodzic praw sadowo za niewywiazanie sie z obietnic dotyczacych projektow. To by nauczylo takie miernoty jak Kosiedowski, zeby sie nie pchac gdy za wysokie progi.

        • 6 1

    • ...

      Nazwiska: p. Kosiedowski, a nie p. Koprowskiego.

      • 1 1

  • Dlaczego nie zabiera nikt głosu z Komendy Miejskiej Policji {wydz. ruchu drogowego} ? wszędzie w europie to też ważne ciało opiniotwórcze ! , czy projektant i wykonawca zasięgali opini i pytali o zdanie ww. instytucji ?.

    • 11 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień otwarty deweloper Yareal

dni otwarte

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane