• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Wzgórze jeszcze się zmieni

22 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wzgórze: kałuże w tunelu po każdej ulewie
Przebudowa Węzła Wzgórze w Gdyni wywołała spore emocje u naszych czytelników. Nic dziwnego: rozwiązania projektantów mają wpływ zarówno na funkcjonowanie, jak i estetykę śródmieścia Gdyni. Przebudowa Węzła Wzgórze w Gdyni wywołała spore emocje u naszych czytelników. Nic dziwnego: rozwiązania projektantów mają wpływ zarówno na funkcjonowanie, jak i estetykę śródmieścia Gdyni.

Cieszę się, że dyskusja o przestrzeni publicznej budzi takie emocje, ale wolałbym, by była ona skierowana na wspólne tworzenie - pisze w polemice do artykułu Krzysztofa Koprowskiego główny projektant przebudowy Węzła Wzgórzezobacz na mapie Gdyni w Gdyni, Jan Kosiedowski.



Węzeł Wzgórze przed przebudową... Węzeł Wzgórze przed przebudową...
...i po przebudowie zakończonej na początku 2011 r. ...i po przebudowie zakończonej na początku 2011 r.
Ruch pieszych na oddanym już do użytku węźle. Ruch pieszych na oddanym już do użytku węźle.
Przypomnijmy: nasz redakcyjny kolega zarzucał węzłowi, że jest nie tylko nieprzyjazny jego pieszym użytkownikom, ale także nieestetyczny. - Pieszych zmuszono do chodzenia po tunelach i schodach, natomiast kierowcom ułatwiono wjazd do centrum, co stoi w sprzeczności z współczesną myślą urbanistyczną, zgodnie z którą ruch indywidualny w centrum wygasza się na rzecz transportu zbiorowego - pisał w połowie lutego.

Dziś publikujemy odpowiedź Jana Kosiedowskiego, głównego projektanta węzła i prezesa firmy projektowej Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego.

***

W latach 90. powstało szereg koncepcji układu komunikacyjnego miasta, w tym Drogi Różowej - trasy, która miała obsłużyć tereny po zachodniej stronie torów i odciążyć już wtedy obciążoną ruchem al. Zwycięstwa , dla której nie było alternatywy na kluczowym dla miasta kierunku północ - południe. Jednym z kluczowych elementów układu komunikacyjnego (najważniejszy po stronie południowej centrum miasta) jest węzeł integracyjny Wzgórze Św. Maksymiliana.

Do jego podstawowych zadań należą: integracja komunikacji publicznej (SKM, autobusy, trolejbusy) i ruchu pieszego, stworzenie prostego, czytelnego układu przesiadania się z SKM na linie komunikacji miejskiej (autobusy, trolejbusy), bezpieczne dojście do budynku Urzędu Miasta i innych celów w obszarze centrum (sklepy, mieszkania, restauracje itp.).

Poza tym węzeł zapewnia obsługę ruchu samochodowego na głównych ciągach komunikacyjnych miasta tj. ul. Śląska - Droga Gdyńska (Droga Różowa), Al. Zwycięstwa - ul. Władysława IV oraz sprawne połączenia wyżej wymienionych tras (pod torami kolejowymi).

Węzeł jest tak zaprojektowany, by w przyszłości można go było rozbudowywać. Dotyczy to także wbudowanych w niego dróg rowerowych.
Część krytyków zarzuca projektowi, że zrealizowane rozwiązanie nie jest "bezkolizyjne" oraz ogranicza ono ruch samochodów do ul. Świętojańskiej i ul. Kopernika.

Osobiście uważam przyjęcie tego rozwiązania uważam za duży sukces kierowanego przeze mnie zespołu projektowego BPBK. Jest ono bardzo sprawne komunikacyjnie przy stosunkowo niskich kosztach budowy. Ograniczenie ruchu w kierunku centrum to świadoma decyzja, wynikająca z dążenia do ograniczenia uciążliwości ruchu samochodów w tym obszarze.

Ważnym elementem układu komunikacyjnego jest rozdzielenie ruchu pieszego i samochodowego. Duże natężenia ruchu kołowego i pieszego wymagały takiego rozwiązania ze względów funkcjonalnych i bezpieczeństwa ruchu.

Tunel dla pieszych jest główną osią komunikacyjną ruchu pieszego i łączy pętlę przy ul. Kieleckiej, przystanek SKM (docelowo również Kolei Metropolitalnej) z przystankami autobusowo - trolejbusowymi na ul. Władysława IV i Świętojańskiej.

Autor krytycznej analizy węzła zarzuca projektantom wykorzystanie materiałów o niskiej estetyce. W tym miejscu muszę przypomnieć o kilku ważnych sprawach.

Węzeł jest kolejnym, ale nie ostatnim, etapem rozbudowy tego obszaru. Koszty jego budowy ograniczono z uwagi na ograniczone środki finansowe miasta i zasady uzyskiwania dotacji z Funduszy UE. Świadomie przyjęto materiały identyczne jak na Drodze Gdyńskiej i ul. Władysława IV, czyli bitumiczne nawierzchnie jezdni, chodniki i ścieżki rowerowe z płytek betonowych i ograniczono wystrój tunelu do minimum. Nawiązując do wypomnianych w artykule lamp, to zaznaczam, że są one "wandaloodporne" , podobne są stosowane np. w londyńskim metrze.

Ważnym elementem kształtowania przestrzeni publicznej jest Skwer Plymouth zobacz na mapie Gdyni. W ramach budowy tzw. Urzędu "BIS", poziom Skweru zostanie obniżony do poziomu posadzki tunelu, więc mur, o którym mowa w artykule, zniknie. Alejki, zieleń i zbiornik wody oraz stylowe oświetlenie nadadzą temu miejscu rangę "salonu miasta". Tutaj samochody zostaną "sprowadzone pod ziemię", do parkingu wielopoziomowego.

Kolejnym etapem będzie wykorzystanie przestrzeni "uwolnionej od asfaltu", pomiędzy nową ul. Władysława IV i torami PKP.

Do czasu sprecyzowania programu zagospodarowania tych przestrzeni i uzgodnienia docelowego wystroju i standardów plastycznych i architektonicznych, wnętrze tunelu może być zagospodarowane na cele " zewnętrznej galerii miasta". Daje to szansę przekształcenia tunelu w zmienną wystawę sztuki nowoczesnej lub historii miasta, eksponowanej w przestrzeniach miejskiej cyrkulacji.

Bardzo się cieszę, że że mieszkańcy reagują na zmiany zachodzące w przestrzeni publicznej. Marzę jednak, żeby dyskusja na ten temat, była skierowana na wspólne tworzenie, bez zbędnej agresji i obrażania innych.

Jan T. Kosiedowski - jest planistą z wieloletnim doświadczeniem, inżynierem projektu i prezesem Biura Projektów Budownictwa Komunalnego w Gdańsku

Miejsca

  • BPBK Gdańsk, Jana Uphagena 27

Opinie (141) 5 zablokowanych

  • inz lat 60

    szara szkola komu nizmu i taki zaprojektowal wezel

    • 11 5

  • Wzgórze, wzgórze, centrum, srodmiescie a INNE Dzielnice !!!!

    Kiedy w koncu szanowna Rada Miasta zajmie sie innymi osiedlami, takimi jak Chylonia, skrzyzowanie Kartuska/Morska, przejazd kolejowy polnocna, ulice blotno cementowe na Meksyku kotre zafundowalo nam miasto.

    • 14 3

  • oczucia estetyczne

    cóż, z poczatku nowo otwarty tunel nie wywołał mojego entuzjazmu, ale przemirzyłam go już conajmniej kilkanaście razy i poczułam się w nim swojsko,
    bardzo podobają mi się wszelkie kładki napowietrzne, tam, gdzie przechodzi się nad ulicami, Wzgórze to moja ulubiona dzielnica Gdyni, choć mieszkam i sypiam w mniejszym mieście tak na codzień

    • 6 5

  • czy to wielka rzecz zbudować 500-600m.tynel dla pojazdów ?... (1)

    Główny ciąg komunikacyjny do i przez Gdynie to;- przejazd z Al. Zwycięstwa na Władysława IV i z Al.Zwycięstwa na Śląską !!! i tu trzeba było skoncentrować wysiłek i zbudować tunel dla pojazdów zaczynający się gdzieś w połowie odcinka miedzy Harcerską a Kopernika z wlotem i wylotem na Śląskiej gdzieś koło Witomińskiej ,drugi wlot i wylot na Władysława IV gdzieś przy szkole sportowej .Jeżeli ten problem byłby rozwiązany to reszta nie stanowiła by już większego problemu !

    • 6 6

    • Tak, najlepiej cała Gdynię deptakiem uczynić.

      Tunel dla samochodów dłuższy niż kilkadziesiąt metrów jest bardzo kosztowny w utrzymaniu. Że już nie wspomnę o budowie. Ze względu na systemy wentylacji i zapobiegające pożarom etc. Wielce prawdopodobnym. Do tego dochodzą wszechobecni terroryści. Jedna minuta tunelu dla pieszych to aż tak trauma?

      • 2 5

  • dalsza częsć przebudowy

    Proszę nie kontynuować dalszego etapu budowy jeżeli projekt jest podobny do wcześniejszego to szkoda go realizować . oj Panie pianisto łza się w oku kręci z wyrzuconych w błoto pieniędzy za ten projekt .

    • 12 3

  • Dobrze, że Pan Jan T. Kosiedowski wyjaśnił wszelkie wątpliwości związane z W"W" (7)

    - a osobiście mam satysfakcje i cieszę się bardzo, że całkowicie pokryły się one z moimi m.in. tu w polemice do poprzednich artykułów przedstawionych przez moją skromną osobę)))

    Więc tylko przypomnę i powtórzę, gdyby Zarząd Miasta zaprojektował węzłowy hicior transportowy, to nie tylko nie dostałby żadnych pieniędzy, a Wy pierwsi postawilibyście zarzuty niegospodarności, albo i działania na szkodę publiczną.

    Niedawno dyskutowaliśmy na temat Przystaniu SKM"Wzgórze" jeszcze w fazie projektu a jakość materiałów i rozwiązań jego jest dużo gorsza niż tego przejścia i nie widzę takiego oburzenia malkontentów. Jedynie co to zmiany dotyczyły Sopotu, bo tam mieszka Wasz ulubiony Tusk, a dla niektórych także mieszkał śp.Kaczyński. Drugi dworzec SKM, który ma się zmienić na porządny to SKM"Wrzeszcz",bo pilotuje go syn Tuska:)
    Jakoś przejść podziemnie nikomu nie przeszkadzają, aż boje się pomyśleć co by było gdyby tak w Gdyni wybudowano METRO?
    Publiczna konsultacja społeczna się odbyła nie tylko w Radzie Dzielnicy, ale i na forach internetowych, a takie się odbywają np. w spr. OPAT i co?, dziś jest taki lament, ale dla tego, że jej nie budują?

    Ja sobie wytłumaczyłem, że mogłoby być lepiej, ale nie jest źle jest dobre, funkcjonalnie i do tego eleganckie podłoże dobry monitoring, schody nie są strome, są zjazdy a nawet winda. A kolor taki był w projekcje, do tego jak będą tam organizowane wystawy to już full wypas.
    Więc o co chodzi?
    Miasto ma większy problem z rozwiązaniem komunikacyjnym przy Dworcu Gdynia Główna, ciekawy jestem jakie będą wtedy Wasze propozycja i czy są? Jak dotąd merytorycznie przedstawili je jedynie rowerzyści nad czym pochyliły się Władze Gdyni. Brawo!!!

    Za mało policji która łapie, a sąd serwuje za małe wyroki i za mało karze, bo zaśmiecanie, bazgroły na ścianach i szybach, wulgaryzmy słowne w przejściach i odzywkach, itd.
    NAwet ten piękny niegdyś tunel w kierunku Kieleckiej stał się dziś w tym miejscu slumsem, zapomnianym przez SKM, władze miasta, służby porządkowe i samych mieszkańców. Tolerancja dla młodocianych sprawców i brak woli do regularnego naprawiania zniszczeń, doprowadziły ten uroczy niegdyś i tak potrzebny do pokonania przejścia pod torami doprowadzono do stanu właściwego metropoliom trzeciego świata. Więc się nie dziwię, że oddany nowy utrzymany jest w podobnej konwencji. Gdy nasza kultura społeczna wzrośnie będzie go można doposażyć. A tak dlaczego ja mam płacić za bazgroły na drogich szlachetnych ścianach, skandaliczny brak koszy na śmieci i brudne podjazdy i trawniki to początek długiej listy problemów z którymi się borykamy. Pobłażanie ogólnemu niechlujstwu, drobnej przestępczości itd doprowadziło, iż dziś staliśmy się ofiarami kradzieży, wandalizmu i bandytyzmu.

    Według tzw. “teorii wybitej szyby” pobłażanie drobnym patologiom bardzo szybko prowadzi do degradacji całego środowiska i społeczności, oraz a właściwie przede wszystkim do wzrostu przestępczości. Dlatego na początku naszej walki o odzyskanie gdyńskich TUNELI należy się skupić na problemach wszechobecnych bazgrołów na ścianach i pozostawianych śmieci przejściach i na trawnikach. Jeśli jakieś miasto wynosi muralesy do rangi wielkiej sztuki to jego sprawa. W Gdyni powinno być zero tolerancji na tego rodzaju ekscesy. Świeżość i czystość powinna być standardem cywilizacyjnym miasta z morza i marzeń, miasta słonecznego i uśmiechniętego. Te drobne z pozoru działania powinny zmieniać charakter i stan bezpieczeństwa całej dzielnicy, a w najbliższą niedziele mamy GŁOS, aby obrócić to wszystko w czyn. Dbałość o tunele, przystanki, elewację budynków muszą się stać obowiązkiem nie tylko każdego właściciela budynku. budowli, ale i troską nas wszystkich a głównie władzy dzielnicowej i lokalnej. Brak naszej reakcji na wandalizm, obojętność i tumiwisizm czyni z nas, obok młodocianych wandali, współodpowiedzialnymi za ten stan przestrzeni publicznej. Więc nie rozpisujmy się jak to źle nam zaplanowali i mało estetycznie przejście podziemne, bo my mieszkańcy powinniśmy właściwie wyważyć gdzie tkwi prawda a gdzie szum medialny?

    Reasumując dobrze się stało, że Władze miasta nie wywaliły niepotrzebnie pieniędzy na estetyzacje tego miejsca, ona może nastąpić w każdej chwili jeśli sami tego będziemy naprawdę chcieli i o nią zawalczymy, ale w sposób odpowiedzialny. To znaczy się gdy kultura naszych dalszych i bliższych sąsiadów będzie już na odpowiednim poziome i bazgroły, śmieci itd będą od razu przykładowo piętnowane i przykładowo karane.

    Do tego projekt ten jest wpisany w większy kontekst jak przedstawił Pan Kosiedowski, a że Gdynia potrafi gospodarnie się prowadzić to chyba nie muszę tu nikogo przekonywać. Bo chyba najwyższe oceny i nagrody za Bulwar i Świętojańską,... w Polsce same mówią za siebie. Druga sprawa to wszyscy zapominamy jak również Redaktorzy, że żyjemy w okresie kryzysu, Stocznie i inne nasze morskie przedsiębiorstwa rząd zlikwidował, są dalsze ograniczenia w MW. Gdynia nie pozyska dofinansowania dla przestrzeni publicznej takiego jak Sopot czy Gdańsk, już nie wspomnę o ich około miejskich dofinansowań. - Sam Prezyd. Adamowicz chwali się zażyłymi układami przyjacielskimi w ministerstwach. A wystarczyłoby trochę zwykłej analizy i normalnego obiektywizmu.

    Osobiście chodząc tym tunelem samym nie raZ rozmyślam i mógłbym jeszcze bardziej krytycznie sparafrazować, ale pocieszyłem się tym, że jest to tylko jakiś element w całej układance, której na imię zagospodarowanie przestrzeni publicznej. Od przystanku SKM "Wzgórze" do Nowego Ratusza a z drugiej strony >do największego na Pomorzu C.H."W", Forum Sportowego oraz innych, b.ważne przejście a że mogłoby być lepiej?.
    "Droga Gdyńska" była kiedyś w końcu też zaczątkiem "Nowego Redłowa" budowania go z całkowicie zaniedbanego na dzisiejsze zagospodarowanie w przestrzeń opartą o wiedzę, ciekawe mieszkalnictwo i sport.

    • 14 17

    • bla, bla, bla ... (1)

      Gdyński PR i tyle a węzeł do d...

      • 9 6

      • nic nie zajarzyłeś co nie ?

        • 3 4

    • brawo!

      100%racji! Gdynia tak czy siak sobie poradzi.
      premier tusk i jego synek kibicują lechi ? ok, wybudują sobie dworzec we wrzeszczu, w sopocie.. wybudują sobie muzeum II wojny światowej
      na OPAT nie ma pieniędzy ? a skąd mają się wziąć skoro wydaje się je na projektowanie nowej południowej obwodnicy trójmiasta, lecącej gdzieś hen prze żukowo i tak pięknie omijącej gdynię. ludzie pobudują sobie domki jeszcze dalej, a potem będzie lament, że miasta się wyludniają... no i jeszcze trzeba im dociągnąć wodę i prąd. podwyższą rachunki, a co tam.damy radę - zapłacimy. przecież w trójmieście nikt nie narzeka na ceny ;), takiego zwyczaju u nas nie ma.
      a w sezonie postoimy sobie w czterogodzinnych korkach, żeby przejechać z gdyni do redy

      • 5 7

    • Kolega Bezstronny chyba się mocno nudzi

      z tymi elaboratami pisanymi wierszem.

      • 6 5

    • jak zwykle bzdury (2)

      szkoda nawet to czytać.

      • 5 5

      • intelektualista z urzędu na długich ogrodach ? (1)

        czy gdzie wy to tam macie

        • 4 1

        • wpisy z długich ogrodów, które b.często są praktykowane jeśli artykuł dotyczy Gdyni są cyniczne i próbują pognębić i zastraszyć

          społeczeństwo naszego pieknego miasta. To cyniczne wykorzystywanie strachu mieszkańców praktykują też w ramach POlitycznych warsztatów młodzi politykierzy wiadomej opcji, którzy niczym sprzedawcy złych wiadomości na siłę chcą odwrócić uwagę od własnych niepowodzeń, mimo przechwycenia całej kasy na rozwój województwa i wydawania jej w sposób nieracjonalny.

          Gdynia pokazała, że w sposób gospodarny i najbardziej właściwy wydaje i tak b.okrojone lub nawet znikome dla siebie dotacje.

          • 1 0

  • wielka prośba do mieszkańców Gdańska

    nie zabierajcie się już więcej za projektowanie niczego dla Gdyni!
    wasze miasto to jedna wielka porażka urbanistyczna przeznaczona tylko i wyłącznie dla samochodów. niech ten chaos zostanie tam gdzie jest

    • 7 4

  • Czytanie ze zrozumieniem (1)

    się kłania. Przecież to nie jest jeszcze ostateczna wersja węzła - będą dalsze przebudowy i zagospodarowania terenu. Kiedy odparta została krytyka co do jakości materiałów i wyjścia z tunelu do skwerku Plymuth, zostało czepiać się organizacji ruchu. Jak miałby wyglądać "bezkolizyjny" wyjazd z Al. Zwycięstwa (a nie Zjednoczenia) na zachód, jeżeli w Polsce panuje ruch prawostronny? Co do tunelu dla pieszych, to oczywiście lepiej byłoby, gdyby to samochody zeszły "do podziemi", ale niemożliwy byłby wtedy np. lewoskręt na ul. Swiętojańską. Zanim przystąpimy do krytyki, warto dobrze się zastanowić nad argumentami.

    • 7 4

    • nie zbudujecie 10 piętrowego urzędu miasta w tym parku samorządne łajzy gdynianie wam na to nie pozwolą dalsze przebudowy tego knota niby co tam ma jeszcze powstać?

      • 7 0

  • strata kasy-jeżdzi sie dłużej niż przedtem i to z każdego kierunku

    strata kasy-jeżdzi sie dłużej niż przedtem i to z każdego kierunku.
    Cała ta inw. to nonsen.

    • 11 5

  • jest za duzo swiatel! co 50m swiatla, to tylko wzmaga korki

    ,,,,

    • 9 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień otwarty deweloper Yareal

dni otwarte

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane