- 1 Ile kosztuje sprzątanie klatek schodowych? (3 opinie)
- 2 Open House Gdynia: 90 lokalizacji (14 opinii)
- 3 Kiedy otwarcie Kauflandu w Gdyni? (237 opinii)
- 4 Jak i kiedy czyścić sprzęty AGD? (14 opinii)
- 5 Dwa osiedla obok siebie bez wspólnej drogi (238 opinii)
- 6 Barometr Cen. Stabilizacja cen najmu (129 opinii)
Cieszę się, że dyskusja o przestrzeni publicznej budzi takie emocje, ale wolałbym, by była ona skierowana na wspólne tworzenie - pisze w polemice do artykułu Krzysztofa Koprowskiego główny projektant przebudowy Węzła Wzgórze w Gdyni, Jan Kosiedowski.
Dziś publikujemy odpowiedź Jana Kosiedowskiego, głównego projektanta węzła i prezesa firmy projektowej Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego.
W latach 90. powstało szereg koncepcji układu komunikacyjnego miasta, w tym Drogi Różowej - trasy, która miała obsłużyć tereny po zachodniej stronie torów i odciążyć już wtedy obciążoną ruchem al. Zwycięstwa , dla której nie było alternatywy na kluczowym dla miasta kierunku północ - południe. Jednym z kluczowych elementów układu komunikacyjnego (najważniejszy po stronie południowej centrum miasta) jest węzeł integracyjny Wzgórze Św. Maksymiliana.
Do jego podstawowych zadań należą: integracja komunikacji publicznej (SKM, autobusy, trolejbusy) i ruchu pieszego, stworzenie prostego, czytelnego układu przesiadania się z SKM na linie komunikacji miejskiej (autobusy, trolejbusy), bezpieczne dojście do budynku Urzędu Miasta i innych celów w obszarze centrum (sklepy, mieszkania, restauracje itp.).
Poza tym węzeł zapewnia obsługę ruchu samochodowego na głównych ciągach komunikacyjnych miasta tj. ul. Śląska - Droga Gdyńska (Droga Różowa), Al. Zwycięstwa - ul. Władysława IV oraz sprawne połączenia wyżej wymienionych tras (pod torami kolejowymi).
Węzeł jest tak zaprojektowany, by w przyszłości można go było rozbudowywać. Dotyczy to także wbudowanych w niego dróg rowerowych.
Część krytyków zarzuca projektowi, że zrealizowane rozwiązanie nie jest "bezkolizyjne" oraz ogranicza ono ruch samochodów do ul. Świętojańskiej i ul. Kopernika.
Osobiście uważam przyjęcie tego rozwiązania uważam za duży sukces kierowanego przeze mnie zespołu projektowego BPBK. Jest ono bardzo sprawne komunikacyjnie przy stosunkowo niskich kosztach budowy. Ograniczenie ruchu w kierunku centrum to świadoma decyzja, wynikająca z dążenia do ograniczenia uciążliwości ruchu samochodów w tym obszarze.
Ważnym elementem układu komunikacyjnego jest rozdzielenie ruchu pieszego i samochodowego. Duże natężenia ruchu kołowego i pieszego wymagały takiego rozwiązania ze względów funkcjonalnych i bezpieczeństwa ruchu.
Tunel dla pieszych jest główną osią komunikacyjną ruchu pieszego i łączy pętlę przy ul. Kieleckiej, przystanek SKM (docelowo również Kolei Metropolitalnej) z przystankami autobusowo - trolejbusowymi na ul. Władysława IV i Świętojańskiej.
Autor krytycznej analizy węzła zarzuca projektantom wykorzystanie materiałów o niskiej estetyce. W tym miejscu muszę przypomnieć o kilku ważnych sprawach.
Węzeł jest kolejnym, ale nie ostatnim, etapem rozbudowy tego obszaru. Koszty jego budowy ograniczono z uwagi na ograniczone środki finansowe miasta i zasady uzyskiwania dotacji z Funduszy UE. Świadomie przyjęto materiały identyczne jak na Drodze Gdyńskiej i ul. Władysława IV, czyli bitumiczne nawierzchnie jezdni, chodniki i ścieżki rowerowe z płytek betonowych i ograniczono wystrój tunelu do minimum. Nawiązując do wypomnianych w artykule lamp, to zaznaczam, że są one "wandaloodporne" , podobne są stosowane np. w londyńskim metrze.
Ważnym elementem kształtowania przestrzeni publicznej jest Skwer Plymouth . W ramach budowy tzw. Urzędu "BIS", poziom Skweru zostanie obniżony do poziomu posadzki tunelu, więc mur, o którym mowa w artykule, zniknie. Alejki, zieleń i zbiornik wody oraz stylowe oświetlenie nadadzą temu miejscu rangę "salonu miasta". Tutaj samochody zostaną "sprowadzone pod ziemię", do parkingu wielopoziomowego.
Kolejnym etapem będzie wykorzystanie przestrzeni "uwolnionej od asfaltu", pomiędzy nową ul. Władysława IV i torami PKP.
Do czasu sprecyzowania programu zagospodarowania tych przestrzeni i uzgodnienia docelowego wystroju i standardów plastycznych i architektonicznych, wnętrze tunelu może być zagospodarowane na cele " zewnętrznej galerii miasta". Daje to szansę przekształcenia tunelu w zmienną wystawę sztuki nowoczesnej lub historii miasta, eksponowanej w przestrzeniach miejskiej cyrkulacji.
Bardzo się cieszę, że że mieszkańcy reagują na zmiany zachodzące w przestrzeni publicznej. Marzę jednak, żeby dyskusja na ten temat, była skierowana na wspólne tworzenie, bez zbędnej agresji i obrażania innych.
Miejsca
Opinie (141) 5 zablokowanych
-
2011-03-22 13:28
PODWÓJNE światła????
W zarządzie miasta panuje jakś dziwna mania przejawiająca się stawianiem sygnalizacji świetlnej gdzie tylko się da. Na nowym Węźle prawie wszystkie "światła" są podójne, na skrzyżowaniu i 20 m wcześniej. Pewnie argumentem za będzie ułatwienie trajtkom włączania się do ruchu, ale dla mnie to NIE jest trafiony argument. Pewnie chodzi o dotowanie producentów tego oświetlenia - twierdzę tak obserwując rosnącą od ok. 8 lat liczbę nowych sygnalizacji w miejscach w których poprosu jest ZBĘDNA np. skrzyżowanie Traugutta i Władysława IV, Wolności i Warszawska (i dlaczego te światła dziłają całą dobę i mają 3 a nie 2 cykle???) i wiele innych..
- 6 3
-
2011-03-22 13:36
bez sensu (1)
ogólnie wszystko bez sensu, jak tak mają budować wszystkie drogi (węzły) u nas to za kilka lat utoniemy w korkach
- 7 6
-
2011-03-22 13:57
Niestety to kolejny bubel
Korzystam z węzła codziennie i niestety potwierdzam, że jest gorzej niż przed jego powstaniem. Dołożyli świateł, węzeł stał się kolizyjny i zmniejszyli przepustowość na różnych kierunkach. Niestety to kolejna modernizacja dróg w Gdyni po której jest gorzej niż było przedtem. Przypomnę sprawę słynnego ronda na Oksywiu, na którym nie mieszczą się autobusy. Inny przykład to skrzyżowanie Dąbrowa centrum wiecznie zakorkowane lub rondo Chwaszczyńska - Nowowiczlińska. Zauważyłem, że w Gdyni mają manię stawiania świateł. Czyżby chodziło o uprzykrzenie życia kierowcom i zachecenie ich do korzystania z komunikacji miejskiej ? Dzięki takim inwestycjom w Gdyni jeździ się coraz wolniej i jak tak dalej pójdzie szybciej będzie dojść na piechotę lub dojechać rowerem niż stać na kilkunastu czrwonych światłach na odcinku kilku kilometrów !!!
- 4 3
-
2011-03-22 13:55
szukajta a znajdzieta
No i widzita ludziska, na niczym sie nie znacie. Dopiero taki jeden inżynierek musi wam te brzydota wyjaśnić.
A propos. Obok powszechnie znanych w świecie lewo i prawoskrętów, w Gdyni wypracowano nową kategoprię tzw. stęposkrętów, czyli rozwiązań pozbawionych sensu , od wybitnego twórcy tych rozwiązań i ich piewcy Pana Stępy- 7 1
-
2011-03-22 14:06
Gdynia
ja popieram wszystkie inwestycje na lepsze :) niech Gdynia się nie przejmuje wiecznie narzekającymi i marudzącymi ,bo im się nie dogodzi :) oby do przodu :) pozdrawiam
- 6 11
-
2011-03-22 14:21
Urząd BIS - to się nie uda
Z wielkim poruszeniem przeczytałem, że ten wywijas betonowy, który ma kanalizować ruch pieszy z tunelu przy jego wylocie / wlocie ze Skwerku przed Urzędem jest tymczasowy. Argument - ulegnie to zmianie w momencie, kiedy powstanie UM BIS jest kuriozalny.
A ja Wam powiadam - ten murek będzie stał tam wieki - lobby przeciwko temu choremu do bólu projektowi jest zbyt silne. Status prawny tych terenów jest zagmatwany i UM nie ma prawa czynić tam żadnych poważniejszych inwestycji. Poza tym bezpowrotne zniszczenie MOSiR-u spotka się ze zgłoszeniem do prokuratury (nie jednej osoby i instytucji) - ostatnie wolne przestrzenie w mieście, słynącym z oddechu urbanistycznego w jego centrum mają paść? Toć to idealne miejsce na pobudowanie wzorowego i wzorcowego chociażby Orlika i przecudnej urody parku u podnóża Partyzantów i obok III LO.
"Ograniczenie ruchu w kierunku centrum to świadoma decyzja, wynikająca z dążenia do ograniczenia uciążliwości ruchu samochodów w tym obszarze". Tego nie skomentuję - trzeba mieć mega tupet i być wielkim megalomanem, by coś takiego oznajmić światu. Za pierwszym razem, jak miałem się dostać do domu zjeżdżając z Drogi Różowej w kierunku ul. Bema kląłem na czym świat stoi - 15 minut stania i co rusz jakieś światła, żyjące swoim życiem co gorsza - kretynizm krańcowy za 30+30 mln. Czapki z głów Panie Prezydencie Szczurek. Ciekaw jestem, co ów wymyśli na kolejną kadencję jako wabik dla - no właśnie dla kogo?- 15 5
-
2011-03-22 14:43
czy ktoś to będzie sprawdzał ,kontrolował ?- czy to urzędnicza samowolka dokonana na żywym organiżmie jakim jest Miasto ?
czy sprawą roztwonienia 60mln. nie powinien zająć się prokurator ?
- 5 3
-
2011-03-22 14:44
BUBEL , BUBEL , BUBEL !!! (1)
- 9 9
-
2011-03-22 16:27
Powiedziął ojciec , jak zobaczył takie straszydło jak ty i dodał : to nie moje .
- 2 2
-
2011-03-22 15:14
węzeł wtedy jest dobry (1)
jeżeli jego układ jest czytelny. Po kilku razach rozpoznałem sytuację i wiem jak się po nim poruszać.
To jest porażka. Nikomu nie uda się za pierwszym razem przejechać przez to coś prawidłowo i dotrzeć w zamierzone miejsce.- 8 3
-
2011-03-22 15:27
To na Estakadzie Kwiatkowskiego zatrzymasz się, włączysz światła awaryjne i się rozpłaczesz
jak dziecko w ciemnym lesie? Tam dopiero nawet ja mam problem z połapaniem się.
- 1 1
-
2011-03-22 16:22
Ja mam zastrzeżenie do ustawienia przystanku 22 na Władka w kierunku Cisowa .
Stare rozwiązanie było bezpieczne dla ruchu pojazdów w ciągu Władysława , a nie jak obecnie .
- 2 1
-
2011-03-22 22:04
Węzeł mógłby być ok.. (1)
natomiast brakuje bezkolizyjnego polączenia Śląskiej z Drogą Gdyńską. To spiętrzenie na tym odcinku robi 90% wszystkich korków na tym węźle.
- 1 2
-
2011-03-22 23:35
Dokładnie.
Na ulicy Ślaskiej moznaby zrobic kilkudziesiecio metrowy tunelik (bo tunelem nawet nie trzeba by tego nazywac) ktory poszedlby pod kielecka prosto w droge rozowa.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.