• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Wzgórze jeszcze się zmieni

22 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wzgórze: kałuże w tunelu po każdej ulewie
Przebudowa Węzła Wzgórze w Gdyni wywołała spore emocje u naszych czytelników. Nic dziwnego: rozwiązania projektantów mają wpływ zarówno na funkcjonowanie, jak i estetykę śródmieścia Gdyni. Przebudowa Węzła Wzgórze w Gdyni wywołała spore emocje u naszych czytelników. Nic dziwnego: rozwiązania projektantów mają wpływ zarówno na funkcjonowanie, jak i estetykę śródmieścia Gdyni.

Cieszę się, że dyskusja o przestrzeni publicznej budzi takie emocje, ale wolałbym, by była ona skierowana na wspólne tworzenie - pisze w polemice do artykułu Krzysztofa Koprowskiego główny projektant przebudowy Węzła Wzgórzezobacz na mapie Gdyni w Gdyni, Jan Kosiedowski.



Węzeł Wzgórze przed przebudową... Węzeł Wzgórze przed przebudową...
...i po przebudowie zakończonej na początku 2011 r. ...i po przebudowie zakończonej na początku 2011 r.
Ruch pieszych na oddanym już do użytku węźle. Ruch pieszych na oddanym już do użytku węźle.
Przypomnijmy: nasz redakcyjny kolega zarzucał węzłowi, że jest nie tylko nieprzyjazny jego pieszym użytkownikom, ale także nieestetyczny. - Pieszych zmuszono do chodzenia po tunelach i schodach, natomiast kierowcom ułatwiono wjazd do centrum, co stoi w sprzeczności z współczesną myślą urbanistyczną, zgodnie z którą ruch indywidualny w centrum wygasza się na rzecz transportu zbiorowego - pisał w połowie lutego.

Dziś publikujemy odpowiedź Jana Kosiedowskiego, głównego projektanta węzła i prezesa firmy projektowej Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego.

***

W latach 90. powstało szereg koncepcji układu komunikacyjnego miasta, w tym Drogi Różowej - trasy, która miała obsłużyć tereny po zachodniej stronie torów i odciążyć już wtedy obciążoną ruchem al. Zwycięstwa , dla której nie było alternatywy na kluczowym dla miasta kierunku północ - południe. Jednym z kluczowych elementów układu komunikacyjnego (najważniejszy po stronie południowej centrum miasta) jest węzeł integracyjny Wzgórze Św. Maksymiliana.

Do jego podstawowych zadań należą: integracja komunikacji publicznej (SKM, autobusy, trolejbusy) i ruchu pieszego, stworzenie prostego, czytelnego układu przesiadania się z SKM na linie komunikacji miejskiej (autobusy, trolejbusy), bezpieczne dojście do budynku Urzędu Miasta i innych celów w obszarze centrum (sklepy, mieszkania, restauracje itp.).

Poza tym węzeł zapewnia obsługę ruchu samochodowego na głównych ciągach komunikacyjnych miasta tj. ul. Śląska - Droga Gdyńska (Droga Różowa), Al. Zwycięstwa - ul. Władysława IV oraz sprawne połączenia wyżej wymienionych tras (pod torami kolejowymi).

Węzeł jest tak zaprojektowany, by w przyszłości można go było rozbudowywać. Dotyczy to także wbudowanych w niego dróg rowerowych.
Część krytyków zarzuca projektowi, że zrealizowane rozwiązanie nie jest "bezkolizyjne" oraz ogranicza ono ruch samochodów do ul. Świętojańskiej i ul. Kopernika.

Osobiście uważam przyjęcie tego rozwiązania uważam za duży sukces kierowanego przeze mnie zespołu projektowego BPBK. Jest ono bardzo sprawne komunikacyjnie przy stosunkowo niskich kosztach budowy. Ograniczenie ruchu w kierunku centrum to świadoma decyzja, wynikająca z dążenia do ograniczenia uciążliwości ruchu samochodów w tym obszarze.

Ważnym elementem układu komunikacyjnego jest rozdzielenie ruchu pieszego i samochodowego. Duże natężenia ruchu kołowego i pieszego wymagały takiego rozwiązania ze względów funkcjonalnych i bezpieczeństwa ruchu.

Tunel dla pieszych jest główną osią komunikacyjną ruchu pieszego i łączy pętlę przy ul. Kieleckiej, przystanek SKM (docelowo również Kolei Metropolitalnej) z przystankami autobusowo - trolejbusowymi na ul. Władysława IV i Świętojańskiej.

Autor krytycznej analizy węzła zarzuca projektantom wykorzystanie materiałów o niskiej estetyce. W tym miejscu muszę przypomnieć o kilku ważnych sprawach.

Węzeł jest kolejnym, ale nie ostatnim, etapem rozbudowy tego obszaru. Koszty jego budowy ograniczono z uwagi na ograniczone środki finansowe miasta i zasady uzyskiwania dotacji z Funduszy UE. Świadomie przyjęto materiały identyczne jak na Drodze Gdyńskiej i ul. Władysława IV, czyli bitumiczne nawierzchnie jezdni, chodniki i ścieżki rowerowe z płytek betonowych i ograniczono wystrój tunelu do minimum. Nawiązując do wypomnianych w artykule lamp, to zaznaczam, że są one "wandaloodporne" , podobne są stosowane np. w londyńskim metrze.

Ważnym elementem kształtowania przestrzeni publicznej jest Skwer Plymouth zobacz na mapie Gdyni. W ramach budowy tzw. Urzędu "BIS", poziom Skweru zostanie obniżony do poziomu posadzki tunelu, więc mur, o którym mowa w artykule, zniknie. Alejki, zieleń i zbiornik wody oraz stylowe oświetlenie nadadzą temu miejscu rangę "salonu miasta". Tutaj samochody zostaną "sprowadzone pod ziemię", do parkingu wielopoziomowego.

Kolejnym etapem będzie wykorzystanie przestrzeni "uwolnionej od asfaltu", pomiędzy nową ul. Władysława IV i torami PKP.

Do czasu sprecyzowania programu zagospodarowania tych przestrzeni i uzgodnienia docelowego wystroju i standardów plastycznych i architektonicznych, wnętrze tunelu może być zagospodarowane na cele " zewnętrznej galerii miasta". Daje to szansę przekształcenia tunelu w zmienną wystawę sztuki nowoczesnej lub historii miasta, eksponowanej w przestrzeniach miejskiej cyrkulacji.

Bardzo się cieszę, że że mieszkańcy reagują na zmiany zachodzące w przestrzeni publicznej. Marzę jednak, żeby dyskusja na ten temat, była skierowana na wspólne tworzenie, bez zbędnej agresji i obrażania innych.

Jan T. Kosiedowski - jest planistą z wieloletnim doświadczeniem, inżynierem projektu i prezesem Biura Projektów Budownictwa Komunalnego w Gdańsku

Miejsca

  • BPBK Gdańsk, Jana Uphagena 27

Opinie (141) 5 zablokowanych

  • Przepustowość (2)

    Mam wrażenie, że z przepustowością tego skrzyżowania nie jest najlepiej, gdyż samochody, trolejbusy wyjeżdżające z Piłsudskiego blokują wyjazd i pojazdy jadące w kierunku Władysława IV stoją.
    Ale to już zależy od kultury kierowców !!!!!!!!!1

    • 13 6

    • ten koleś co pisze, że "..ruch indywidualny w centrum wygasza się na rzecz transportu zbiorowego.." chyba nigdy samochodem nie (1)

      jeździł mądrale bez prawka lub studenci architektury na rowerach mieszkający 500m od uczelni...Po gdańsku widać to wygaszanie - całe miasto stoi w korku.

      • 2 4

      • kup sobie rower

        zobaczysz jak świat wygląda

        • 1 0

  • trzeba było nie ruszać !!! (2)

    Panowie - czy Wy nie widzicie ,że jest gorzej niż było ??? Tylko laikom którzy nie mają zielonego pojęcia co to jest infrastruktura komunikacyjna ,co to jest ruch drogowy i pieszy ,którzy nigdy nie wytkneli nosa za granice wydaje się ,ze jest dobrze i nowocześnie .A ludzie którzy muszą na codzień z tej "nowości i nowoczesności" kożystać klną i psy wieszają na projektantach i wykonawcach tego "Węzła Gordyjskiego "! czyli -Bubla !.

    • 17 13

    • jest dużo lepiej niż było - chyba nigdy samochodem tamtedy nie jechałeś (1)

      zrób najpierw prawo jazdy

      • 3 8

      • niby gdzie lepiej na Świętojańskiej gdzie na odcinku 200 metrów masz 4 sygnalizacje świetlne ?Ten węzeł projektował czubek wreszcie przedstawił się z imienia i nazwiska

        • 5 2

  • Panie Janku, strzeliłeś Pan knota. Ten wezeł to Bubel. (2)

    Mozesz sobie go zachwalać jak tylko Ci się podoba ale wezła juz nie zmienisz.
    Bubel i kropka.

    • 21 10

    • sam jesteś bubel - nawet nie potrafisz jasno wyrazić swoje argumenty... (1)

      idź do szkoły

      • 0 9

      • sam jesteś argument :)

        Szkołę skończyłem juz dawno i nie będę opisywał tych idiotycznych rozwiązań inżynierii ruchu, bo piszą o tym od dawna. Wystarczy się tam przejechać... i postać na swiatłach kilka zmian.
        Moje spostrzeżenia dotyczą masakrycznej jakości materiałów wykończeniowych, tandety i ogólnego chaosu. Takich oczoje*.... materiałów wykończeniowych nie ma nawet w Afryce a co dopiero w dużym mieście w Europie XXIw.
        Pojedz sobie chłopcze do Wrocławia, Krakowa i zobacz jak może wyglądać nowo wybudowany tunel dla pieszych.
        Ale do ciebie nie trafią argumenty tylko PR UM Gdynia, ze zacytuje klasyka "Jest super, jest super, wiec o co Ci chodzi?"

        • 11 2

  • No a Latem jak się stonka z Polski i nie tylko zjedzie dopiero będzie Cyrk ! na tym wężle to nawet GPS wariuje !!!

    • 6 11

  • węzeł zaprojektowany w myśli lat 70tych (1)

    pojazdy dłuższe niż 3,5m skręcające z ul. Piłsudskiego w lewo w Al. Zwycięstwa z prawego pasa upoważniającego skręt w lewo muszą ścinać zakręt zajeżdżając drogę pojazdom skręcającym z lewego pasa - za KAŻDYM razem gdy tamtędy przechodzę/przejeżdżam jest o włos od stłuczki = źle wyprofilowana, zaplanowana krzyżówka. jestem przekonany, że to ewidentny błąd planisty, a nie wykonawcy

    zjazd z Al. Zwycięstwa w ul. Świętojańską - profil zakrętu woła o pomstę do nieba. miejsca na lepsze wykonanie było, wygląda to niestety tak jakby ktoś z kartką i ołówkiem narysował sobie skrzyżowanie "o tutaj będzie zakręt w prawo, jedno drugie skrzyżowanie i jest ok" - w praktyce jest fatalnie. proponuję się przyjrzeć temu miejscu komuś zorientowanemu w temacie

    przystanek autobusowy Urząd Miasta - Świętojańska - wprowadzono sygnalizację świetlną, w założeniu mającą na celu ułatwić włączanie się do ruchu pojazdom komunikacji miejskiej. w praktyce wygląda to tak, że trolejbus/autobus dostaje zielone światło, gdy dla pojazdów poruszających się świętojańska zapali się czerwone. wtedy może włączyć się do ruchu, by 10 metrów dalej stanąć na tym samym czerwonym świetle. nawet gdy nic nie jedzie i jest zielone na skrzyżowanie świętojańskiej z piłsudskiego, pojazdy transportu publicznego cierpliwie czekają na czerwone, by włączyć się ruchu i dalej czekać na zamianę świateł - paranoja

    można by wymieniać jeszcze kilka takich bubli, nie wiem, niedopracowań? błędnych opracowań? nie jestem pewny z czego to wynika, z niewiedzy? błędów? niedopatrzeń?

    • 42 6

    • Trolejbusy jadące z centrum na Cisową/ Sibeliusa

      (22 i 30) - jadąc w górę Świętojańskiej zawracają, stają na przystanku naprzeciwko SKM Wzgórze, po czym muszą przejechać przez wszystkie pasma, żeby skręcić w lewo pod wiadukt i dalej w Śląską. Dopóki pasma do lewoskrętu naprzeciwko tego przystanku sprawnie się opróżniają, OK, wystarczy, że światła za przystankiem zablokują ruch i trajtek może jechać. Ale w szczycie, kiedy pasma do lewoskrętu są pełne? Stojący skosem trolejbus blokuje pasma do jazdy na wprost, we Władysława IV. Ktoś BARDZO nie pomyślał.

      I podobnie z powrotem, przystanek tej samej linii przy Węźle F. Cegielskiej, a potem lewoskręt pod wiadukt, żeby jechać w stronę centru/ Świętojańskiej, dokładnie ta sama sytuacja z przecinaniem wszystkich pasm ruchu.

      • 8 0

  • (1)

    Oglosić konkurs na projekt i jak najszybciej wziąść się za przebudowe !!!

    • 18 3

    • najpierw za słownik ortograficzny...

      • 4 1

  • typowi polacy (1)

    jak czytam dzisiejsze komentarze to aż żal bo wynika z tego ze w Gdyni sami maruderzy i niezadowoleni mieszkańcy,dać wam coś a zaraz 1000 komentarzy typu a ja bym zrobił lepiej ładniej taniej - ludzie zastanówcie się co piszecie

    • 15 24

    • typowi Polacy są mocni w gębie a rzeczowych argumentów zero

      dać lemingom możliwość komentarzy...węzeł jest o wiele lepszy niż był. Ruch jest płynny, a że w bocznych ulic trzeba postać na światłach to trudno - są jakieś priorytety (ruch ul. Wład/ al. Zwyc.) Wolę postać na światłach niż w korku.

      • 2 7

  • Dlaczego wyjazd z tuneli w strone Orlowa jest skrzyzowaniem ?? dlaczego nie zrobili bezkolizyjnie pasa ??????? (3)

    • 18 6

    • Bylem pewien ze to bedzie bezkolizyjny wyjazd. NIC nie przemawia za tym, zeby tak nie zrobic.

      • 8 0

    • a gdzie zmieścisz pas? na chodniku? a przystanek? (1)

      poza tym przy torach grunt jest prywatny...

      • 3 2

      • ziemi było dosyć trzeba tylko było pomyśleć

        • 6 1

  • cosik wydaje mi sie ,że to śmierdząca sprawa !...

    • 13 5

  • "Ważnym elementem kształtowania przestrzeni publicznej jest Skwer Plymouth"

    Buahahaha: od 20 lat albo i dluzej Skwer Plymouth to jeden wielki smietnik.

    • 16 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień otwarty deweloper Yareal

dni otwarte

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane