• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ile wysokich budynków powstanie na Międzytorzu?

Michał Brancewicz, Patryk Szczerba
1 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Wizja Międzytorza przedstawiona przez inwestora Semeko. Nie wiadomo, czy zostanie ona zrealizowana dokładnie w tym kształcie, bowiem wciąż toczą się prace nad opracowaniem planu zagospodarowania tego terenu.
  • Miasto chce, by na Międzytorzu dominowała niewysoka zabudowa nawiązująca do istniejących budynków w Śródmieściu.
  • Natomiast inwestor chciałby móc postawić więcej wysokościowców.
  • Międzytorze ma zostać zagospodarowane w całości w ciągu najbliższych 10 lat.

Minął rok odkąd PKP wybrało grupę Semeko na inwestora terenów gdyńskiego Międzytorza. Prace nad planem zagospodarowania wciąż trwają, bowiem inwestor i miasto mają inną wizję dotyczącą liczby wysokich budynków. Tymczasem uaktywniają się właściciele gruntów przyległych do Międzytorza.



Atrakcyjnie położony teren między ulicami Janka Wiśniewskiego, Wendy, Jana z Kolna i Polską zobacz na mapie Gdyni ma w ciągu dekady stać się zupełnie nową częścią śródmieścia Gdyni z zabudową mieszkaniową, biurową, handlową i hotelową. Powierzchnia komercyjna i mieszkalna może sięgnąć 345 tys. m kw., a szacunkowa wartość projektu wynosi 722 mln euro.

Żeby realizacja mogła się rozpocząć, potrzebne jest uchwalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Prace nad opracowaniem MPZP dla Jana z Kolna i Nowej Węglowej, który obejmuje również część Międzytorza (wzdłuż ul. Jana z Kolna, Janka Wiśniewskiego i Wendy zobacz na mapie Gdyni) trwają od października 2012 r. Jednak naprawdę nabrały tempa dopiero w momencie wyboru przez PKP inwestora Semeko. Na jakim obecnie są etapie?

- Na ukończeniu jest już koncepcja połączenia siatką drogową Międzytorza z dworcem w Gdyni oraz sam projekt Nowej Węglowej, gdzie mamy zamiar przenieść tranzyt. Prace nie były łatwe, ale ostatnie uzgodnienia w tym względzie przed nami - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni. - Pracujemy nad urealnieniem koncepcji z inwestorem, by odpowiadała obydwu stronom. Chodzi m.in.: o liczbę planowanych wysokościowców. Nie zmieniamy zapisów dotyczących wysokości. Niewykluczone, że plan trafi pod obrady Rady Miasta w tym roku, ale pewności w tym względzie nie ma.
Z naszych informacji wynika, że plan mógł zostać uchwalony już w zeszłym roku, ale miasto i inwestor mają odmienne podejście do tego, jak wiele wysokich budynków powinno tam powstać. Koncepcja miasta zakłada bowiem kontynuację zabudowy dominującej w Śródmieściu, czyli budynków 5-, 6-kondygnacyjnych. Wyznaczonych zostało też kilka punktów z dominantami do 55 m i kilka ponad tę wysokość, właściwie bez ograniczeń. Są to starannie dobrane miejsca, na skrzyżowaniach ulic, gdzie wysokość budynków może wynieść nawet ponad 100 m i być porównywalna lub wyższa niż Sea Towers.

Natomiast Semeko i PKP optują za wizją "bogatszą" w liczbę wysokościowców, na co miasto nie chce przystać. Stąd prace nad "urealnieniem" - jak się wyraził prezydent Stępa.

Po północnej stronie ul. Jana z Kolna, vis a vis Hal Targowych zobacz na mapie Gdyni doszło już nawet do pierwszych wyburzeń kilku baraków. Jednak nie mają one związku z projektem deweloperskim Gdynia Międzytorze.

Świadomość, że w najbliższych latach Międzytorze będzie się zmieniać powoduje pewną aktywność wśród właścicieli sąsiednich działek.

  • Na ukończeniu jest przebudowa części magazynowej biurowca MAG (po prawej) na funkcje biurowe. W kolejnym etapie zmieni się także elewacja frontu.
  • W nowej części biurowca MAG znajdzie się ok. 5 tys. m kw. powierzchni najmu
  • Biurowiec MAG posiada sześć kondygnacji. Na parterze znajdą się usługi, a na piętrach biura.
Przy ul. Wendy 15 zobacz na mapie Gdyni swoją siedzibę ma Morska Agencja Gdynia zajmująca się transportem i logistyką. Biurowiec MAG przechodzi właśnie przebudowę, która jest już na finiszu. Jedna z części magazynowych znajdująca się na na tyłach głównego budynku (i połączona z nim) została przekształcona w sześciokondygnacyjny biurowiec o powierzchni najmu ok. 5 tys. m kw.

Parter przeznaczony jest na usługi i handel, natomiast na piętrach otwierać się będą biura.

- Obecnie mamy wynajęte ok 50 proc. powierzchni - mówi Krzysztof Laskowski, wiceprezes Morskiej Agencji Gdynia. - Najemcy zaczną wprowadzać się na przełomie maja i czerwca.
Jeszcze w tym roku rozpocznie się i zakończy modernizacja frontowej części obiektu, będącej siedzibą MAG. Prace polegać będą głównie na dopasowaniu wyglądu elewacji do nowej części biurowej.

W dalszej perspektywie czasowej ma zostać przebudowany także kolejny magazyn znajdujący się w drugim skrzydle obiektu.

Po sąsiedzku swoją działkę posiada także Invest Komfort zobacz na mapie Gdyni. Obecnie na tym terenie funkcjonuje m.in.: parterowy market budowlany, tor gokartowy oraz elektroniczny paintball. Jakie są plany dewelopera?

- Teren jest obecnie przygotowywany do prac rozbiórkowych. Na obecnym etapie trwają prace projektowe, które zgodnie z zapisami planu miejscowego zakładają na tym obszarze funkcje mieszkaniowo-usługowe - informuje Krzysztof Król z biura prasowego obsługującego Invest Komfort.
Poczta Polska szykuje się do sprzedaży nieatrakcyjnego wizualnie, ale znajdującego się w atrakcyjnej lokalizacji biurowca. Poczta Polska szykuje się do sprzedaży nieatrakcyjnego wizualnie, ale znajdującego się w atrakcyjnej lokalizacji biurowca.
Przy placu Konstytucji 2 zobacz na mapie Gdyni, również przy granicy Międzytorza, teren o powierzchni blisko 10 tys. m kw. posiada Poczta Polska. W zeszłym roku pisaliśmy o tym, że spółka jest zainteresowana uszczknięciem kawałka z inwestycyjnego tortu PKP i Semeko.

Obecnie pocztowcy rozważają sprzedaż terenu wraz ze znajdującym się tam budynkiem biurowym o powierzchni użytkowej wynoszącej ponad 10,4 tys. m kw. Wybudowany w latach 1960-65 obiekt w najwyższej części posiada 10 kondygnacji.

- Nie zapadły jeszcze decyzje odnośnie terminów i warunków sprzedaży. Obecnie prowadzimy analizy przygotowawcze - mówi Agnieszka Kurek z biura prasowego Poczty Polskiej S.A.
Niewykluczone, że nabędzie go właśnie inwestor Międzytorza.

Miejsca

Opinie (186) 3 zablokowane

  • do pytania w tytule

    na wizualizacji czy w rzeczywistości?
    i ile powstanie punktów widokowych?

    • 16 3

  • Zastanawia mnie jedno (4)

    Na terenach stoczni, portów Gdyni i Gdańska mają powstać osiedla mieszkaniowe. W związku z tym, czy jak zmieni się koniunktura, to co, będziemy budować nowe stocznie, nowe porty i nowe stacje kolejowe?

    • 35 6

    • (1)

      Tez mnie to zastanawia...
      Budowanie w kolko blokow zamiast przemyslu jest b. krotkowzroczne.

      • 12 5

      • Mało widzisz

        Patrzysz tylko przez pryzmat portalu, a nie tego co się dzieje wokół.
        Trójmiasto uprawia własną politykę i piszę tylko o tych sprawach, gdzie jakaś firma da kasę za artykuł.
        Sporo firm przemysłowych powstaje wokół Trójmiasta, ale z racji, że takie firmy już nie zatrudniają tysięcy jak kiedyś, a tylko 100-200 osób, to nie szukają rozgłosu. Jednakże jakbyś się przejechał na tereny przemysłowe leżące poza Trójmiastem, bo tam grunt dużo tańszy to byś więcej widział.

        W każdym dużym mieście przemysł obecnie ucieka poza miasto, a porty zaś uciekają z wewnątrz miasta w kierunku jak najbardziej wysuniętych pirsów w morze. Przemysł nie potrzebuje być w centrum miasta, nie musi mieć w pobliżu galerii itd. To są właśnie idealne tereny na mieszkania, gdzie jest dobry dojazd i centrum w pobliżu.

        • 7 3

    • dzis sa inne technologie przeładunków

      rozładowanie statku to kilka godzin, a nie kilka dni i znacznie mniej ludzi do tych prac. I to si e raczej nie zmieni, nie wróci "rezerwa portowa" dokerów dźwigających na plecach worki w porcie.

      • 5 1

    • Myslisz po '' staremu '' . Chiny dzis robia masowo statki za pol ceny . Swiat sie zmienia czego nie widzisz.

      Stocznie dla naszych potrzeb beda lecz skonczyla sie tzw. produkcja na export gdyz Azja to przejela . PL musi znalezc nowe drogi wyrobu innowacji np. jachty , drony , inwestycje zwiazane z nowymi technologiami energetycznymi, moze wrob jakichs nowych baterii do samochodow elektrycznych itd itd .moze tez samochody elektryczne !. Udalo sie nam stworzyc produkcje nowych np. pociagow czy dobrych autobusow. Ty patrzysz z swojego punktu a dzis rzadzi geopolityka ekonomiczna . PL ma szanse w calkiem nowych branzach przyszlosci .

      • 2 1

  • W Gdyni pisanie, że coś kiedyś powstanie mija się z celem

    Powinno się pisać tylko o tym co rzeczywiście powstaje bądź chociaż ma już zagwarantowane finansowanie. Ile już było takich wizualizacji z których nic nie wyszło?

    • 19 4

  • (3)

    No to fetor z portu beda mieli w gratisie w swoich apartamentach.

    • 25 10

    • (2)

      ale ciebie chyba ten problem nie będzie dotyczył ?

      • 6 2

      • Będzie bo jak się wprowadzą to będą się domagać ograniczenia działalności portu bo im śmierdzi (1)

        a wtedy zlikwidowane zostanie wiele miejsc pracy

        • 3 4

        • ale z Ciebie baran

          • 2 1

  • kolejne szklane domy i wizje gryzonia...

    a zygać sie chce

    • 17 14

  • No i poszerzenie Władysława IV

    Kolejna kwestia, której oczekuje Semeko.

    • 8 4

  • Bardzo ładnie. Oby jak najszybciej.

    • 10 12

  • niech jeszcze zaplanują.... (1)

    w miejsce Poczty i "dworca autobusowego" postawić z dworzec na miarę XXI wieku

    • 14 1

    • lepiej dworzec autobusowy - wchodząc nieco dalej wzdłuż torów - z polskim busem itp.

      • 1 0

  • drogi?

    a co z drogami? są planowane?

    • 12 3

  • A jak tam autostrada w Gdyni czyli Nowa Weglowa?

    • 20 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień Otwarty Proneko

konsultacje, dni otwarte

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane