- 1 Ile kosztuje sprzątanie klatek schodowych? (6 opinii)
- 2 Open House Gdynia: 90 lokalizacji (14 opinii)
- 3 Kiedy otwarcie Kauflandu w Gdyni? (237 opinii)
- 4 Barometr Cen. Stabilizacja cen najmu (129 opinii)
- 5 Dwa osiedla obok siebie bez wspólnej drogi (238 opinii)
- 6 Jak i kiedy czyścić sprzęty AGD? (14 opinii)
120-metrowa wieża mieszkaniowa obok węzła Franciszki Cegielskiej w Gdyni
Wysoki na 120 metrów wysokościowiec i mieszana zabudowa, które staną tuż obok węzła Franciszki Cegielskiej w Gdyni, to wizja, którą realizować będzie gdyńska Grupa Allcon. Decyzję o jego budowie poprzedził międzynarodowy konkurs architektoniczny, do którego zaproszono uznane pracownie z Europy i Polski. Wygrała pracownia Grupa 5 Architekci z Warszawy.
Deweloper do konkursu zaprosił sześć uznanych pracowni architektonicznych. W jury konkursu zasiedli członkowie Izby Architektów, przedstawiciele Miasta Gdyni oraz inwestora - Grupy Allcon. Funkcję przewodniczącej jury objęła dyrektor Biura Planowania Przestrzennego Miasta Gdyni - Iwona Markešić.
- Zaproszenie do konkursu sześciu znakomitych pracowni architektonicznych, w tym dwóch zagranicznych, pozwalało oczekiwać bardzo wysokiego poziomu prac. Z całym przekonaniem mogę stwierdzić, że poziom złożonych koncepcji jest wybitny i w pełni odzwierciedla nasze wcześniejsze wyobrażenia - tłumaczyła w czasie zamkniętego ze względu na epidemię ogłoszenia wyników Iwona Markešić.
Z zapowiedzi dewelopera wynika, że po rozstrzygnięciu konkursu planuje on dopracować projekt ze zwycięską pracownią i po uzyskaniu pozwoleń rozpocząć jego realizację.
- Wspólnie ze zwycięzcami będziemy realizować jeden z najbardziej spektakularnych projektów w Polsce - mówił Piotr Tarkowski, członek zarządu Allcon Osiedla. - Zakładamy, że proces projektowania inwestycji oraz uzyskania wszelkich niezbędnych pozwoleń do budowy zajmie około dwóch lat.
Wiadomo już, że realizacja przedsięwzięcia rozpocznie się od części mieszkaniowej. Inwestor zamierza też ubiegać się o liczne certyfikaty, m.in. polski "Obiekt bez Barier", a także międzynarodowe: BREEAM przyznawany za rozwiązania ekologiczne oraz WELL Core and Shell, który potwierdza szczególną dbałość o zdrowie i dobre samopoczucie mieszkańców.
Gdyński charakter projektu przeważył szalę
Po tygodniach obrad sędziowie wybrali projekt autorstwa pracowni Grupa 5 Architekci z Warszawy. W Trójmieście pracownia ta odpowiada m.in. za projekt dotąd niezrealizowanej Drogi do Wolności na terenie Młodego Miasta oraz projekt przebudowy dawnego szpitala przy ul. Kieturakisa na Dolnym Mieście na hotel. Pracownia nad konkursowym projektem pracowała trzy miesiące.
Już na pierwszy rzut oka widać, że zaproponowana architektura wpisuje się w nastrój modernistycznej Gdyni.
- Główną inspiracją była dla nas modernistyczna spuścizna jednorodnej i charakterystycznej architektury Gdyni z czasów międzywojennych. Kontrastująca z zielenią prosta biała architektura budynków o geometrycznych podziałach nawiąże do jednorodnej zabudowy Gdyni z okresu przedwojennego modernizmu. Z drugiej strony chcieliśmy odnieść się do nowoczesnego miasta portowego i płynnego powiązania współczesnej architektury z krajobrazem przelewającym się ze wzgórz w kierunku Drogi Gdyńskiej - powiedział Roman Dziedziejko, członek zarządu oraz wspólnik Grupa 5 Architekci. - Zespół białej punktowej zabudowy, dzięki zaprojektowanym w ich sąsiedztwie placom, przeniesie wypełnioną ludzką aktywnością miejską tkankę Śródmieścia na zachodnią stronę linii kolejowej. Zlokalizowane na różnych poziomach zielone ogrody, zarówno w terenie, jak i na dachach budynków wprowadzą pomiędzy wysoką zabudowę ludzką skalę i kameralność. Zespół ten ma szansę stać się wizytówką i markerem miasta, będąc ważnym punktem w jego identyfikacji.
Wyróżnienie dla pracowni z Rotterdamu
Wyróżnienie w konkursie przypadło holenderskiej pracowni MVRDV, której projekty realizowane są w całej Europie. W Trójmieście pracownia ta z dużym rozmachem stworzyła dotąd koncepcję zabudowy i rewitalizacji terenów Stoczni Cesarskiej (Młode Miasto).
Czytaj także: Wiceprezydent Gdyni o kształtowaniu przestrzeni miasta
- Wyróżniona praca zwróciła szczególną uwagę jury, ale nie zdobyła największej liczby punktów według kryteriów oceny zawartych w regulaminie konkursu. Praca autorstwa MVRDV została nagrodzona z uwagi na m.in. nietuzinkowe podejście do zagospodarowania terenu i zieleni przenikającej całe założenie - uzasadnia Iwona Markešić.
Furtka dla wysokiej zabudowy w planie miejscowym
Plan zagospodarowania przestrzennego dla tego terenu uchwalony został pod koniec 2009 r. W miejscu, gdzie Allcon chciałby zrealizować zabudowę, na co najmniej połowie powierzchni przewidziana jest funkcja usługowa.
Co do wysokości zabudowy plan zasadniczo dopuszcza budowanie do 24 m, z założeniem zróżnicowania wysokości budynków lub ich części. Zostawia on jednak furtkę, którą wykorzystać może właściciel terenu. Dopuszcza on bowiem podwyższenie wysokości zabudowy na powierzchni 30 proc. całej powierzchni zabudowy (bez wskazania do jakiej wysokości), pod warunkiem że projekt wyłoniony zostanie w konkursie architektoniczno-urbanistycznym, w którego jury zasiądą przedstawiciele Miasta Gdynia. Właśnie taki konkurs, certyfikowany przez Pomorską Okręgową Izbę Architektów, zorganizował deweloper.
Z planu miejscowego wynika, że prace konkursowe mają uwzględniać studium krajobrazowe, które zilustruje powiązania widokowe zabudowy z otoczeniem. Nakazuje on także zastosowanie rozwiązań architektonicznych wysokiej jakości i takich samych materiałów wykończeniowych.
Czytaj także: pomysł architekta na wysokościowiec w miejscu po Gemini
- Dzięki tej inwestycji zmieni się oblicze Gdyni. Jej część położona po zachodniej stronie torów SKM zyska wyraziste oblicze i prestiżowy charakter. Śmiała i twórcza architektura i urbanistyka, zaproponowana w zwycięskiej pracy, wpisuje się harmonijnie w tkankę miejską Śródmieścia. Cieszę się, że do konkursu zaproszone zostały pracownie architektoniczne nie tylko o renomie ogólnopolskiej, ale też europejskiej i światowej - mówił Wojciech Szczurek podczas ceremonii ogłoszenia wyników. - Niezmiernie cieszy też, że projektanci wyznaczyli bardzo dużą rolę przestrzeniom publicznym. Do dyspozycji mieszkańców zostaną oddane nie tylko skwery o wielkomiejskim charakterze, ale też kameralne, zielone dziedzińce, a wszystko będzie połączone estetycznymi drogami dla pieszych i ścieżkami rowerowymi - uzupełnił prezydent.
Obok zabudowy, od strony ulicy Kieleckiej, plan miejscowy uwzględnia parking dla węzła przesiadkowego.
Propozycje pozostałych pracowni
Miejsca
Opinie (402) ponad 10 zablokowanych
-
2020-12-16 12:32
Paskuda
Wygląda jak budynek w trakcie budowy oklejony rusztowaniami. Kanciaste straszydło tak jakby zbudowały go dzieci z klocków .
- 5 1
-
2020-12-15 15:22
Dlaczego tylko 120 metrów? (1)
W tamtej lokalizacji aż się prosi o co najmniej 320 metrów!
- 126 18
-
2020-12-16 12:17
1 000 000
nie będzie na miarę możliwości tego miasta dla rowerów
- 1 1
-
2020-12-15 15:19
Pasuje do Gdyni (19)
nowoczesne
- 227 110
-
2020-12-15 18:02
(3)
Czy na tym budynku będzie ogólnodostępny punkt widokowy taki jak na sitałerze
- 11 9
-
2020-12-15 21:21
W Seatower (2)
Jest taras dostępny dla mieszkańców. Mieszkańców tego budynku i to miał na myśli inwestor. Czyja to wina, że ty źle zrozumiałeś?
- 7 4
-
2020-12-15 21:46
(1)
Prezydent miasta wymusił na inwestorze swobodny dostęp do tarasu widokowego dla mieszkańców tego budynku? Czego się nie robi dla przedświątecznej premii w urzędzie :))
- 4 1
-
2020-12-16 12:14
heheheh
cios
- 1 0
-
2020-12-15 15:23
Jeśli ma pasować do Gdyni (9)
To musi mieć dookoła drogi całe w dziurach. Powinien też mieć szlabany przy przejeździe przez główną magistralę kolejową, ale niestety w tym miejscu to się już nie da zrobić.
- 17 30
-
2020-12-15 15:27
Przestań hejtować Gdynię (3)
jak Ci się nie podoba to sio do Żukowa
- 37 19
-
2020-12-16 12:12
to nie Gdynię hejtują tylko jej władze
poniał?
- 1 1
-
2020-12-15 22:30
w zukowie sa lepsze asfalty niz w gdyni
wiec nie smial bym sie zbyt dlugo.
- 7 5
-
2020-12-15 18:52
Żukowo za drogie , tam kupisz działkę w cenie mieszkania w tym "blokowisku".
- 16 4
-
2020-12-15 15:34
nie zapomnij napisać o farbie! bo nie zapłacą za trolling!! (4)
- 24 7
-
2020-12-16 12:12
a co?
w castoramie na farbach robisz?
- 1 0
-
2020-12-15 19:29
Chwileczkę, chwileczkę
To robi inwestor prywatny a nie miasto. Dlatego nie stosuje nowoczesnych technologii farbiarskich Łucyka.
- 7 4
-
2020-12-15 16:45
Niech namaluja ten klocek farba
Hehehehhehehehehheheheheheh- 11 6
-
2020-12-15 16:03
w punkt! :)
- 13 1
-
2020-12-16 09:01
A nie lepiej wykożystać stare kontenery? Będzie szybciej ,taniej i bardzo nowocześnie.
- 3 1
-
2020-12-15 22:29
bedzie pasowac do gdyni kazdy budynek
w ktorym nie bedzie miejsc parkingowych a w srodku nocy bedzie wokol czerwona fala
- 3 4
-
2020-12-15 16:02
idealne miejsce na właśnie taką zabudowę
miejmy nadzieję, że będzie wyglądało jak na wizkach
- 15 8
-
2020-12-15 15:48
jakie nowoczesne jak nawiąduje do przedwojny
modernizm to brzydota
- 10 25
-
2020-12-15 15:42
Dobry wybór,
APA Wojciechowski tez wyglada ok. Roark i BJK słabiutko - takie trojmiejskie efekciarstwo.
Tak czy inaczej wszyscy sporo sie napracowali szoda ze nie mozna zobaczyc rzutow.- 7 4
-
2020-12-16 12:02
Igrzyska zamiast chleba
ale po koronawirusie przypomnimy jak wyglądają korki na Kieleckiej, Małokackej, Witomińskiej, Różowej, Wielkopolskiej czy Zwycięstwa. Z centrum Gdyni najszybciej w kierunku Gdańska będzie opłotkami przez Kapitańską do Estakady Kwiatkowskiego i dalej obwodnicą, jeśli bedzie przejezdna.
Na dachach tych wieżowców powinny być lądowiska dla helikopterów do najdroższych apartamentów.- 6 1
-
2020-12-16 12:01
Nasza piękna Gdynia paskudzona i oszpecana od lat. Właściciel terenu może sobie podwyższyć budynek bez ograniczeń. Hulaj dusza piekła nie ma. Gdynia sprzedana deweloperom. Czy Władze Gdyni mają w ogóle jakieś sumienie??????????? Tu żyją ludzie, to ich miasto.
- 7 0
-
2020-12-16 10:02
Kloce i tyle. Jedynie Szkoci coś probowali, (1)
ale przy takich gabarytach to bardzo trudne.
- 5 1
-
2020-12-16 11:44
W Szkocji były najwyższe wieżowce w Europie Ale jakiś czas temu je zbużyli
- 1 0
-
2020-12-16 11:23
(1)
Autorzy projektu, włodarze miasta i wyrażający zachwyt chyba nienawidzą Gdyni skoro podoba im się taki architektoniczny koszmarek
- 6 4
-
2020-12-16 11:41
ta jest,
lepsza 3-4 pietrowa zabudowa rodem z pipydówy, bo tak zyles przez pare dekad zanim przeprwodziles sie do wiekszego miasta. Eh, sloiki, sloiki.
- 0 3
-
2020-12-16 11:32
Brak słów
To od razu wymeldujcie mieszkańców bloku obok którego stanie ten moloch. Wszystko zabetonować, a mieszkańcom ochłapy zieleni,...
- 4 4
-
2020-12-16 06:35
hey a dojazdy drogowe?! (2)
przecież tam teraz już te węzły się korkują
- 7 4
-
2020-12-16 11:01
Rowerem sobie dojedziesz chłopie
- 2 0
-
2020-12-16 10:06
dziwne - ile razy przechodzę obo jest pusto
mówisz o całym węźle? no trudno by czasem nie było korka, skoro wszyscy uparli sie racowac dokładnie w tych samych godzinach - a Trójmiasto ma jedna ulicę łącząca miasta plus obwodnicę
trochę to mało- 2 0
-
2020-12-16 10:56
Rozumiem, że budują hotel. Mieszkania na minuty?
- 4 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.