• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dzielnice - wizje przestrzeni. Jak zmienić przestrzeń wokół dworca w Osowej?

Krzysztof Koprowski
20 czerwca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (62)
  • Opracowanie GPL obejmuje obszar stacji w Osowej wraz z bezpośrednim sąsiedztwem.
  • Opracowanie GPL obejmuje obszar stacji w Osowej wraz z bezpośrednim sąsiedztwem.
  • Opracowanie GPL obejmuje obszar stacji w Osowej wraz z bezpośrednim sąsiedztwem.
  • Opracowanie GPL obejmuje obszar stacji w Osowej wraz z bezpośrednim sąsiedztwem.
  • Opracowanie GPL obejmuje obszar stacji w Osowej wraz z bezpośrednim sąsiedztwem.
  • Opracowanie GPL obejmuje obszar stacji w Osowej wraz z bezpośrednim sąsiedztwem.

Wzbogacenie przestrzeni o zieleń i małą architekturę, a także utworzenie skweru z ogródkami gastronomicznymi - to główne ustalenia opracowania Gdańskie Przestrzenie Lokalne dla rejonu dworca kolejowego w OsowejMapka. Dwa tygodnie temu pisaliśmy o propozycjach zmian w Brzeźnie, a za kolejne dwa przedstawimy wytyczne dla Oruni Górnej w sąsiedztwie skrzyżowania Platynowej i KrzemowejMapka.



Czego najbardziej brakuje w obrębie stacji kolejowej w Osowej?

Opracowanie Gdańskie Przestrzenie Lokalne (w skrócie GPL, jego główne założenia przypominamy w ramce na dole), autorstwa Biura Rozwoju Gdańska dla rejonu dworca kolejowego Gdańsk OsowaMapka wskazuje przede wszystkim na potrzebę poprawy zagospodarowania całkowicie przebudowanej w latach 2021-2022 pętli autobusowej.

- Zakończona obecnie inwestycja w obrębie pętli skupiała się głównie na zagadnieniach dotyczących infrastruktury transportowej. Natomiast opracowanie GPL porusza kwestie możliwego przyszłego uzupełnienia tej przestrzeni o nowe zagospodarowanie, które miałoby podnieść jakość estetyczną i funkcjonalną przestrzeni publicznej przy dworcu oraz sprzyjać integracji lokalnej społeczności - mówi Magda Zaborowska z Zespołu Komunikacji Społecznej BRG.


Potencjały zagospodarowania terenu w ramach opracowania GPL Potencjały zagospodarowania terenu w ramach opracowania GPL

Wprowadzenie zieleni między pętlą a peronami kolejowymi



Najważniejszy postulat w zakresie uzupełnienia zagospodarowania to wprowadzenie zieleni w obszar łączący pętlę z tunelem pieszym pod torami, pozwalającym na dotarcie na perony kolejowe oraz do ul. LetniskowejMapka.

Obecnie cała szerokość tego przejścia jest szczelnie pokryta betonowymi płytkami. Dodatkowo w jej obrębie - nieco powiększonej w kierunku parkingu - postuluje się montaż elementów małej architektury, a także uwzględnienie możliwości ekspozycji sztuki.

Wspomniany parking przesiadkowy (park and ride) zgodnie z opracowaniem GPL powinien zostać obsadzony drzewami oraz zyskać kształt zbliżony do prostokąta. Zieleń wysoka oraz średnia, zgodnie z zapisami GPL, postulowana jest także w ul. BarniewickiejMapka.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście



Wytyczne do projektów wskazane w opracowaniu GPL. Wytyczne do projektów wskazane w opracowaniu GPL.

Skwer i przestrzeń społeczna oraz gastronomiczna



Kolejne nasadzenia drzew przewidziano w rejonie nowego skweru po drugiej stronie dworca - jako naturalnego "buforu" od strony torów kolejowych.

Teren ten powinien pełnić rolę wewnętrznego "podwórka" dla funkcji społecznej lub/i ogródków gastronomicznych ulokowanych docelowo w budynku dworca.

  • Dworzec kolejowy Gdańsk Osowa. Na prawo od dworca znajduje się wejście na perony kolejowe.
  • Przestrzeń łącząca pętle autobusową i wejście na perony kolejowe.
  • Parking przesiadkowy park and ride w sąsiedztwie wejścia na perony kolejowe.

Zaplecze dla kierowców zamiast toalety przenośnej



Budynek dworca wskazano także jako miejsce lokalizacji zaplecza socjalnego dla kierowców autobusów. Obecnie mimo przebudowy pętli muszą oni nadal korzystać z toalety przenośnej ustawionej na planowanym skwerze.

Osowa: nowa pętla i stary problem z toaletą Osowa: nowa pętla i stary problem z toaletą

Ostateczny głos należy do właścicieli nieruchomości



Należy przy tym pamiętać, że budynek dworca należy do Polskich Kolei Państwowych, które mają decydujący głos w zakresie ewentualnej zmiany jego wykorzystania pod nowe funkcje.

W granicach opracowania GPL wskazano trzy tereny prywatne jako inwestycyjne, które w docelowej formie powinny przybrać formę zabudowy usługowej, zorientowanej (przynajmniej częściowo) na obsługę pasażerów komunikacji miejskiej. Tu, podobnie jak w przypadku budynku dworca, decydujący głos będą mieli jednak prywatni właściciele poszczególnych działek.

  • Ulica Barniewicka na wysokości stacji kolejowej w Osowej.
  • Zbiornik retencyjny w sąsiedztwie pętli autobusowej.
  • Nowa pętla autobusowa przed budynkiem dworca.
  • Zaplecze sanitarne dla kierowców autobusów to obecnie toaleta przenośna, która ustawiona jest w miejscu postulowanego skweru.
  • Parking rowerowy w obrębie pętli autobusowej.

Rada dzielnicy zaangażowana w przygotowanie dokumentu



Opracowanie GPL było konsultowane z Radą Dzielnicy Osowa w ubiegłym roku. Jak informuje BRG, radni dzielnicowi aktywnie włączyli się w proces uzgodnień, zgłaszając postulaty dotyczące m.in.:
  • włączenia w opracowanie parkingu przesiadkowego park and ride po drugiej stronie ul. Barniewickiej - wniosek odrzucony ze względu na "brak na tym terenie cech i potencjałów przestrzeni publicznej",
  • wskazania dodatkowych miejsc parkingowych dla rowerów - wytyczne GPL dają możliwość wprowadzania elementów małej architektury, w tym także stojaków rowerowych czy ewentualnego punktu napraw dla rowerów,
  • lokalizacji fontanny w nowym zbiorniku retencyjnym - jest to niemożliwe ze względów technicznych, ponieważ celem tego zbiornika jest odbiór wód z opadów nawalnych, zaś w codziennym użytkowaniu niski poziom wody uniemożliwia wprowadzenie fontanny,
  • maksymalnego zazielenienia terenu (w odniesieniu do pierwszej wersji roboczej opracowania GPL) - wniosek został zrealizowany poprzez zapisy dotyczące intensyfikacji zieleni średniej i wysokiej wzdłuż ul. Barniewickiej oraz ustalenia dla nowego skweru przy dworcu.

W maju 2022 r. Rada Dzielnicy Osowa przyjęła uchwałę, zgodnie z którą akceptuje "ogólny zarys projektu zagospodarowania rejonu osowskiego dworca" zawartą w opracowaniu GPL z zastrzeżeniem potrzeby zwiększenia udziału zieleni.

Opracowanie GPL dla Osowej w rejonie ul. Jednorożca Opracowanie GPL dla Osowej w rejonie ul. Jednorożca

Gdańskie Przestrzenie Lokalne (w skrócie GPL)



Gdańskie Przestrzenie Lokalne to opracowania przygotowywane przez Biuro Rozwoju Gdańska docelowo dla ponad stu lokalizacji na terenie całego miasta.

Miejsca te mają być bezpieczne, łatwo dostępne oraz integrujące lokalną społeczność niezależnie od wieku, stanu zdrowia i stopnia sprawności fizycznej jej członków.

Ich lokalizacja jest dobierana w taki sposób, aby stworzyć spójną sieć, powiązaną z terenami zieleni, centrami usługowymi i transportem zbiorowym.

Materiały przygotowane przez Biuro Rozwoju Gdańska mogą okazać się szczególnie pomocne przy realizacji zadań w ramach Budżetu Obywatelskiego, wydatkowaniu środków finansowych rad dzielnic oraz sporządzeniu nowych planów zagospodarowania przestrzennego.

Nieruchomości Mapa inwestycji

Mapa inwestycji

Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.

Miejsca

Opinie (62)

Wszystkie opinie

  • Czego brakuje w Osowe.

    Bardzo pilne są remonty dróg osiedlowych wybudowanych w latach 19870 .

    • 0 0

  • (3)

    Spacarowa zakorkowana. Słowackiego zakorkowana. Po co parking typu k&r jak można posadzić zieleń. Niech mieszkańcy siedzą w parkach by się zrelaksować po staniu w korkach.

    • 10 3

    • (1)

      może aut za dużo?

      • 1 2

      • może i za dużo, ale alternatywy nie ma

        • 0 0

    • Dokładnie, ta zieleń przy dworcu jest potrzebna jak rybie ręcznik, jeżeli nie ma gdzie zaparkować auta przesiadając się na pociąg

      • 3 1

  • Toaleta przenośna? To nie ma toalety w poczekalni dworcowej w budynku? (1)

    No tak, zapomniałem że Polacy to naród który nie wydala i takie miejsca są zbędną ekstrawagancją

    • 14 2

    • po to są krzaki aby w nich sie załatwiać

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Częstsze kursy PKM (5)

    Jeżeli PKMka będzie jeździć co 15min to te okolice dworca mają potencjał, jeżeli będzie jeździć tak jak teraz to pieniądze pójdą w błoto.

    • 92 2

    • to byloby zbyt proste

      ja proponuje może woonerf

      • 0 0

    • rozumiem kryzys i że te 15 minut to ciężko ale już 30 minut to by było coś konkretnego

      zamiast tego mamy nowy przystanek Firoga zrobiony kosztem samorządu a służący tylko jednej prywatnej firmie przez który wszyscy jadą jeszcze dłużej

      • 7 1

    • (1)

      Osowa to transportowa pustynia. Jak ktos tu mieszka i pracuje to ok a jak ktos musi wyjechac z Osowy do pracy to wtedy jest dramat.

      • 12 0

      • moze sypialnio/poczekalnia dla osob czekajacych na PKM, nim przyjedzie beda mogli w komfortowy sposob wyspac sie i nie zamarznac zima

        • 6 0

    • Osowiak

      W godzinach które mnie interesują pociągi kursują z częstotliwością ponad godziny. I dotyczy to środka dnia a nie nocy. To jest jakiś żart. Ta dzielnica jest praktycznie wykluczona komunikacyjnie. Za pomysły z rowerami też dziękuję. Przypominam że nie każdy jest w stanie wieku i zdrowia podjeżdżać pod góry na tej trasie. Na prawdę zróbcie coś z tą PKM!!!

      • 18 0

  • Opinia wyróżniona

    Chodniki i zieleń (6)

    Nic więcej nam już nie potrzeba na Osowej

    • 11 6

    • (2)

      potrzeba pomnika JP2, co by chronił Gdansk przed złem i przyciągał turystów niczym majaland

      • 1 3

      • (1)

        Mądry to ty nie jesteś, bolszewicki junaku.

        • 0 0

        • Nie lubisz JP2. komuszku?

          • 0 0

    • Raczej remontu drogi Nowy Swiat i Barniewickiej

      Zapraszamy w rejon ronda koło kapliczki. Dziura na dziurze.Kawalek dalej samowola budowlana i szemrany "hotel" wyglądający jak dom po pożarze.A miasto udaje że nie widzi.

      • 1 1

    • wieś pozostanie wsią

      jeszcze krowy sobie tam postawcie żeby placki były na środku

      • 1 5

    • dzialajaca komunikacja Osowa-Oliwa by sie przydala, aby nie trzeba bylo przez godzine "jechac" 6km -> np. czemu nie puscic autobusy nowa Koscierska, aby nie staly w korku?

      • 3 4

  • Rowery to w Osowej kradną nawet z garaży (3)

    Pisali ludzie na FB. Więc nie wiem, czy będą korzystać z tych stojaków.

    • 7 1

    • (2)

      policja prowadzi już intensywne dochodzenie

      • 0 0

      • podobno wyjeli juz naostrzony olowek i kartke z drukarki

        • 0 0

      • kapitan bomba

        • 1 0

  • 3:2 ale lipa

    A co do dzielni:
    Wymienić płyty na parkingu przy peronie,
    Jak dziur przy wjeździe nie będzie i ktoś stwierdzi, że się opłaci to food track zaparkuje,
    Skosic krzaczory aby była widoczności na wyjazd z parkingu do Barniewickiej,
    Postawić fotoradar na Barniewickiej i kasę z mandatów zainwestować w dodatkowe miejsca parkingowe i monitoring, aby nie kradli rowerów,
    Wymusić na PKP zagospodarowanie budynku dworca na toaletę dla wszystkich, dać w dzierżawę komuś aby zarobił na siebie i możliwość utrzymania pomieszczeń w budynku, np kwiaciarnia,
    Zanim zaprojektujemy zieleń trzeba wiedzieć kto i za ile będzie ją utrzymywał, susza jest i nikt temu nie zaprzeczy,
    Co do korków w Osowej, nie dziwi Was wszystkich fakt, że przbudowa 800 metrów drogi ma trwać lata? To tak jak łyżeczką miałbym przespać 100 ton piasku, tylko dlatego że nie mam łopaty lub łopat albo koparki. Do momentu jak nikt nie weźmie tego pod uwagę przy ogłaszaniu przetargów, w tym wypadku możemy tylko przesiąść się latem na skutery, może zmiany klimatyczne pozwolą nam na użytkownie siodła do listopada.
    Jeszcze ktoś ma jakieś problemy? Nie przejmujcie się bo nie ma nic gorszego niż przegrana z Mołdawią.

    • 3 0

  • Problemy pierwszego świata, fontanna czy gastronomia

    A 400 metrów dalej żeby dojść do tego dworca muszę przez pół roku brodzić w błocie bo brakuje jakiegokolwiek utwardzania drogi na ulicy Antygony. Albo nadkładać 1km drogi pieszo żeby obejść chodnikiem. Zajmkcie sie realnymi problemami czyli brakiem chodników na osowej a później wywalajcie kasę w błoto.

    • 2 0

  • wg mnie

    zróbcie asfaltowa letniskowa z kilkoma miejscami na parking przy peronach. dodatkowo wiecej kursow pkm. po trzecie asfalt lub bruk dla parkingu przy stacji od strony barniewickiej, na tip top. cztery - niech pkp sie zrzeknie budynku dworca z lokatorami. bardziej realny do dzisiejszych potrzeb plus mini muzeum kolejnictwa razem z pkp - moze uda sie ta nastawnie wewnatrz odbudowac, bo wszystko zdemontowali...

    • 0 0

  • Więcej krzaków

    Wiecej krzaków(zimó zielonych też) aby pasażerowie mieli gdzie biegać zrobić siusiu i kupkę.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień otwarty deweloper Yareal

dni otwarte

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane