• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dzielnice - wizje przestrzeni. Jak zmienić przestrzeń wokół dworca w Osowej?

Krzysztof Koprowski
20 czerwca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (62)
  • Opracowanie GPL obejmuje obszar stacji w Osowej wraz z bezpośrednim sąsiedztwem.
  • Opracowanie GPL obejmuje obszar stacji w Osowej wraz z bezpośrednim sąsiedztwem.
  • Opracowanie GPL obejmuje obszar stacji w Osowej wraz z bezpośrednim sąsiedztwem.
  • Opracowanie GPL obejmuje obszar stacji w Osowej wraz z bezpośrednim sąsiedztwem.
  • Opracowanie GPL obejmuje obszar stacji w Osowej wraz z bezpośrednim sąsiedztwem.
  • Opracowanie GPL obejmuje obszar stacji w Osowej wraz z bezpośrednim sąsiedztwem.

Wzbogacenie przestrzeni o zieleń i małą architekturę, a także utworzenie skweru z ogródkami gastronomicznymi - to główne ustalenia opracowania Gdańskie Przestrzenie Lokalne dla rejonu dworca kolejowego w OsowejMapka. Dwa tygodnie temu pisaliśmy o propozycjach zmian w Brzeźnie, a za kolejne dwa przedstawimy wytyczne dla Oruni Górnej w sąsiedztwie skrzyżowania Platynowej i KrzemowejMapka.



Czego najbardziej brakuje w obrębie stacji kolejowej w Osowej?

Opracowanie Gdańskie Przestrzenie Lokalne (w skrócie GPL, jego główne założenia przypominamy w ramce na dole), autorstwa Biura Rozwoju Gdańska dla rejonu dworca kolejowego Gdańsk OsowaMapka wskazuje przede wszystkim na potrzebę poprawy zagospodarowania całkowicie przebudowanej w latach 2021-2022 pętli autobusowej.

- Zakończona obecnie inwestycja w obrębie pętli skupiała się głównie na zagadnieniach dotyczących infrastruktury transportowej. Natomiast opracowanie GPL porusza kwestie możliwego przyszłego uzupełnienia tej przestrzeni o nowe zagospodarowanie, które miałoby podnieść jakość estetyczną i funkcjonalną przestrzeni publicznej przy dworcu oraz sprzyjać integracji lokalnej społeczności - mówi Magda Zaborowska z Zespołu Komunikacji Społecznej BRG.


Potencjały zagospodarowania terenu w ramach opracowania GPL Potencjały zagospodarowania terenu w ramach opracowania GPL

Wprowadzenie zieleni między pętlą a peronami kolejowymi



Najważniejszy postulat w zakresie uzupełnienia zagospodarowania to wprowadzenie zieleni w obszar łączący pętlę z tunelem pieszym pod torami, pozwalającym na dotarcie na perony kolejowe oraz do ul. LetniskowejMapka.

Obecnie cała szerokość tego przejścia jest szczelnie pokryta betonowymi płytkami. Dodatkowo w jej obrębie - nieco powiększonej w kierunku parkingu - postuluje się montaż elementów małej architektury, a także uwzględnienie możliwości ekspozycji sztuki.

Wspomniany parking przesiadkowy (park and ride) zgodnie z opracowaniem GPL powinien zostać obsadzony drzewami oraz zyskać kształt zbliżony do prostokąta. Zieleń wysoka oraz średnia, zgodnie z zapisami GPL, postulowana jest także w ul. BarniewickiejMapka.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście



Wytyczne do projektów wskazane w opracowaniu GPL. Wytyczne do projektów wskazane w opracowaniu GPL.

Skwer i przestrzeń społeczna oraz gastronomiczna



Kolejne nasadzenia drzew przewidziano w rejonie nowego skweru po drugiej stronie dworca - jako naturalnego "buforu" od strony torów kolejowych.

Teren ten powinien pełnić rolę wewnętrznego "podwórka" dla funkcji społecznej lub/i ogródków gastronomicznych ulokowanych docelowo w budynku dworca.

  • Dworzec kolejowy Gdańsk Osowa. Na prawo od dworca znajduje się wejście na perony kolejowe.
  • Przestrzeń łącząca pętle autobusową i wejście na perony kolejowe.
  • Parking przesiadkowy park and ride w sąsiedztwie wejścia na perony kolejowe.

Zaplecze dla kierowców zamiast toalety przenośnej



Budynek dworca wskazano także jako miejsce lokalizacji zaplecza socjalnego dla kierowców autobusów. Obecnie mimo przebudowy pętli muszą oni nadal korzystać z toalety przenośnej ustawionej na planowanym skwerze.

Osowa: nowa pętla i stary problem z toaletą Osowa: nowa pętla i stary problem z toaletą

Ostateczny głos należy do właścicieli nieruchomości



Należy przy tym pamiętać, że budynek dworca należy do Polskich Kolei Państwowych, które mają decydujący głos w zakresie ewentualnej zmiany jego wykorzystania pod nowe funkcje.

W granicach opracowania GPL wskazano trzy tereny prywatne jako inwestycyjne, które w docelowej formie powinny przybrać formę zabudowy usługowej, zorientowanej (przynajmniej częściowo) na obsługę pasażerów komunikacji miejskiej. Tu, podobnie jak w przypadku budynku dworca, decydujący głos będą mieli jednak prywatni właściciele poszczególnych działek.

  • Ulica Barniewicka na wysokości stacji kolejowej w Osowej.
  • Zbiornik retencyjny w sąsiedztwie pętli autobusowej.
  • Nowa pętla autobusowa przed budynkiem dworca.
  • Zaplecze sanitarne dla kierowców autobusów to obecnie toaleta przenośna, która ustawiona jest w miejscu postulowanego skweru.
  • Parking rowerowy w obrębie pętli autobusowej.

Rada dzielnicy zaangażowana w przygotowanie dokumentu



Opracowanie GPL było konsultowane z Radą Dzielnicy Osowa w ubiegłym roku. Jak informuje BRG, radni dzielnicowi aktywnie włączyli się w proces uzgodnień, zgłaszając postulaty dotyczące m.in.:
  • włączenia w opracowanie parkingu przesiadkowego park and ride po drugiej stronie ul. Barniewickiej - wniosek odrzucony ze względu na "brak na tym terenie cech i potencjałów przestrzeni publicznej",
  • wskazania dodatkowych miejsc parkingowych dla rowerów - wytyczne GPL dają możliwość wprowadzania elementów małej architektury, w tym także stojaków rowerowych czy ewentualnego punktu napraw dla rowerów,
  • lokalizacji fontanny w nowym zbiorniku retencyjnym - jest to niemożliwe ze względów technicznych, ponieważ celem tego zbiornika jest odbiór wód z opadów nawalnych, zaś w codziennym użytkowaniu niski poziom wody uniemożliwia wprowadzenie fontanny,
  • maksymalnego zazielenienia terenu (w odniesieniu do pierwszej wersji roboczej opracowania GPL) - wniosek został zrealizowany poprzez zapisy dotyczące intensyfikacji zieleni średniej i wysokiej wzdłuż ul. Barniewickiej oraz ustalenia dla nowego skweru przy dworcu.

W maju 2022 r. Rada Dzielnicy Osowa przyjęła uchwałę, zgodnie z którą akceptuje "ogólny zarys projektu zagospodarowania rejonu osowskiego dworca" zawartą w opracowaniu GPL z zastrzeżeniem potrzeby zwiększenia udziału zieleni.

Opracowanie GPL dla Osowej w rejonie ul. Jednorożca Opracowanie GPL dla Osowej w rejonie ul. Jednorożca

Gdańskie Przestrzenie Lokalne (w skrócie GPL)



Gdańskie Przestrzenie Lokalne to opracowania przygotowywane przez Biuro Rozwoju Gdańska docelowo dla ponad stu lokalizacji na terenie całego miasta.

Miejsca te mają być bezpieczne, łatwo dostępne oraz integrujące lokalną społeczność niezależnie od wieku, stanu zdrowia i stopnia sprawności fizycznej jej członków.

Ich lokalizacja jest dobierana w taki sposób, aby stworzyć spójną sieć, powiązaną z terenami zieleni, centrami usługowymi i transportem zbiorowym.

Materiały przygotowane przez Biuro Rozwoju Gdańska mogą okazać się szczególnie pomocne przy realizacji zadań w ramach Budżetu Obywatelskiego, wydatkowaniu środków finansowych rad dzielnic oraz sporządzeniu nowych planów zagospodarowania przestrzennego.

Nieruchomości Mapa inwestycji

Mapa inwestycji

Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.

Miejsca

Opinie (62)

  • Tyle tam miejsca, a jednak znalazl sie tam jakis glupol, ktory koniecznie musial zaparkowac na chodniku. To juz jakas fobia.

    • 3 3

  • Marsjanie z Wenus będą mieli blisko

    do punktu napraw i przechowalni rowerów.

    • 4 1

  • Osowa to koszmar urbanistyczny (2)

    najgorzej zaprojektowana dzielnica w mieście

    • 9 7

    • to nie jest projektowana dzielnica (1)

      tylko administracyjnie wchłonięta wieś kaszubska, oddalona od miasta kilka kilometrów

      • 7 2

      • masz racje, dla przykladu np. Letnica czy Gdansk poludnie sa swietnie zaplanowane! hahaha

        • 7 0

  • Robić wielopoziomowe parkingi i kompleksowy P+R w takich miejscach żeby ludzie chcieli z tego korzystać !

    • 3 3

  • Biletomatu? Kasy? (1)

    Toalety? Po u..j tam ogródki gastronomiczne, serio Ktoś mysli, że człowiek specjalnie przy dworcu coś będzie jadł...
    Jest za mało kursów PKMki, że by to miało ręce i nogi

    • 22 1

    • ja będę jadł, czekając na kolejkę która już za godzinę przyjedzie, o ile się nie spóźni

      • 1 1

  • Błagam, zajmijcie się tym co istotne

    Zieleń, fontanna, dodatkowe miejsca dla rowerów? Naprawdę to są najważniejsze potrzeby? Do tego dworca dojeżdża się głównie samochodami, bo autobusy (zapewne z niejednego powodu) jeżdżą puste. A wiata rowerowa dzisiaj, w trakcie roku szkolnego, przy pięknej czerwcowej pogodzie była w połowie pusta. I zaklinanie rzeczywistości nie pomoże. Gastronomia? Nie przy takim takcie kolejki. Zajrzyjcie na ten teren w sobotę lub niedzielę, a zobaczycie jak hula wiatr. To miejsce żyje tylko w dni robocze z rana i po południu, przez chwilę. Nawet Żabki się nie otworzyły w pobliżu, nie wspominając już o jakiś sezonowych i tymczasowych stoiskach, choćby z owocami.
    Najważniejszy w tej chwili jest parking przy peronach - to teren PKP na którym położone są tymczasowe i poniszczone płyty ale nic nie zapowiada, żeby się to zmieniło. Parkuje tam w porywa ponad 100 samochodów, a korzysta dużo więcej bo wjeżdża na chwilę, żeby kogoś podrzucić. Od roku parking ten wita wielką dziurą na wjeździe, w której można urwać koło.
    Może w pierwszej kolejności Miasto dogadałoby się PKP, żeby ucywilizować to miejsce (byle nie poprzez likwidację albo zmniejszenie parkingu)? Warto też zadbać o elementarne bezpieczeństwo, bo chwasty na wyjeździe z parkingu ograniczają widoczność do kilkunastu metrów a nikt po Barniewickiej wolno nie jeździ. Należałoby też poprawić ten mało popularny parking kiss and ride przy pętli bo to jakieś nieprozumienie - pierwszy samochód na tym parkingu blokuje wyjazd następnym.
    Obawiam się tylko, że temat dużego parkingu przy peronach nie jest tak prosty jak posadzenie kilku drzewek. Na PKP trzeba znaleźć sposób, bo jak pokazuje ciągły brak utwardzenie ulicy Letniskowej po drugiej stronie torów, dogadanie się to może być zadanie dla przyszłych pokoleń.

    • 19 0

  • Bądźmy szczerzy. Przestrzeń wokół dworca na Osowej jest tak nieciekawa, że wręcz trudno nawet to opisać.

    Wyraźnie widać, że czegoś tam brakuje.
    Według mojej subiektywnej oceny, przydało by się wkomponować w przestrzeń więcej zieleni, wysokich drzew dających więcej cienia w upalne dni, które poprzez zacienienie pozwolą zatrzymać więcej wody w gruncie.
    Lepiej zagospodarować ten parking przy dworcu, wymienić nawierzchnię z płyt betonowych na kostkę ażurową, tak by wody opadowe zostawały w gruncie.
    Aby pojazdy nie nagrzewały się wewnątrz od słońca warto także wokół parkingu posadzić drzewa.
    Oprócz propozycji rady dzielnicy, dodałbym więcej zbiorników retencyjnych lub alternatywnie stawów rybnych.

    • 8 0

  • Od tego dworca wszędzie jest daleko.

    Lepiej jechać autobusem.

    • 9 0

  • Dajcie sobie spokój

    Rada dzielnicy i urząd miasta niech sobie dadzą spokój z tymi swoimi niemądrymi pomysłami.Strach się bać jak coś wymyślą- ci zwolennicy wycinania zieleni w Osowej.

    • 3 2

  • (3)

    Spacarowa zakorkowana. Słowackiego zakorkowana. Po co parking typu k&r jak można posadzić zieleń. Niech mieszkańcy siedzą w parkach by się zrelaksować po staniu w korkach.

    • 10 3

    • (1)

      może aut za dużo?

      • 1 2

      • może i za dużo, ale alternatywy nie ma

        • 0 0

    • Dokładnie, ta zieleń przy dworcu jest potrzebna jak rybie ręcznik, jeżeli nie ma gdzie zaparkować auta przesiadając się na pociąg

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień otwarty deweloper Yareal

dni otwarte

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane