- 1 Kto kupuje 100-metrowe mieszkania? (170 opinii)
- 2 Raport. Stabilizacja na rynku mieszkaniowym (259 opinii)
- 3 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (298 opinii)
- 4 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (887 opinii)
Gdynia. Jak nowe inwestycje ożywią Śródmieście?
porównać
Śródmieście to nie tylko miejsce, gdzie jest najwięcej sklepów i restauracji. Jest to część miasta, która przyciąga ludzi, po to, by razem spędzali czas, razem brali udział w różnej skali wydarzeniach, poznawali się, tworzyli społeczność. W Gdyni od kilku lat kreowanie Śródmieścia wspomagane jest realizacją nowych projektów dotyczących zabudowy i samej przestrzeni.
Gdynia. Miasto bez rynku
Plan rozwoju Gdyni z lat 1926-1938, w miejscu dzisiejszego styku ulic Władysława IV, Armii Krajowej oraz Stefana Batorego , przewidywał powstanie typowego od czasów średniowiecza centralnego punktu miasta, jakim jest rynek. Tradycyjnie otaczały go najważniejsze budowle i urzędy, zwykle stał tu również najważniejszy w mieście kościół, kwitło życie miasta i jego mieszkańców. Po wojnie, w warunkach socrealizmu, pomysł stworzenia w tym miejscu rynku przestał istnieć - ulica Władysława IV, przez którą miałby przebiegać rynek, została przedłużona aż do 10 Lutego.
Czytaj także: Śródmieście Gdyni. Czy zawsze będzie zabudowywane w duchu modernizmu?
Rynek może być wszędzie
Ale czy we współczesnym mieście potrzebny jest rynek, by powstało miejsce spotkań, wymiany myśli, wypoczynku w wielkomiejskim stylu? W ostatniej dekadzie w śródmieściu Gdyni kreowanych jest coraz więcej miejsc, które stanowią siatkę małych połączonych "rynków". Jak zawsze swobodą przyciąga miejska plaża. Stąd tylko krok do zielonego, pełen leżaków, zapraszającego do odpoczynku placu Grunwaldzkiego . Ten z kolei bardzo świadomie, poprzez kompleks Baltiq Plaza, połączony został z ulicą Świętojańską, która od lat podnosi się po "okresie bankowo-aptecznym".
Minecraft. Pomysł na integrację ludzi w przestrzeni miasta
Jeszcze zanim atrakcyjny stał się plac Grunwaldzki, przez kilka lat wciąż "rojno" było na skrawku trawnika przy Infoboksie. W tym roku w tym rejonie w pieszy, śródmiejski deptak zamieniono fragment ul. Abrahama. Stamtąd tylko kawałek do hal targowych, które nie są tak egzotyczne, jak za PRL-u, ale dzięki szeregowi działań z miejsca czysto handlowego zamieniają się w przyciągający wydarzeniami dla różnych grup społecznych tygiel.
Nowa śródmiejska zabudowa Gdyni
To, jak z opuszczonej, betonowej płyty w żyjące śródmieście zmienił się plac Grunwaldzki zawdzięczać można w dużej mierze sąsiedniemu kompleksowi Baltiq Plaza, który plac Grunwaldzki łączy z ulicą Świętojańską.
Takiego rodzaju zabudowy w Śródmieściu Gdyni przybywa. Jest to inna jakość niż typowa dla Gdyni zabudowa kwartałowa, gdzie miasto działa na zewnątrz, wzdłuż fasad, ale nie ma wstępu do zamkniętych podwórek.
Czytaj także: inwestycje w Gdyni położone blisko plaży i zatoki
Taki będzie na pewno realizowany przez Grupę Inwestycyjną Hossa w kwartale ulic Władysława IV, Armii Krajowej, Obrońców Wybrzeża, 3 Maja (także w tym kierunku będzie można wyjść) plac Unii. Inwestycja powstaje w sąsiedztwie miejsca, gdzie kiedyś planowany był rynek. Zgodnie z nazwą projektu ma on do porzuconego po wojnie pomysłu nawiązywać.
Plac Unii to modernistyczne kamienice, nawiązujące do gdyńskich tradycji projektowania.
- Szczególną cechą tego projektu jest bez wątpienia dostępny dla wszystkich plac, którego wewnętrzna część obejmuje swoją powierzchnią prawie 1 tys. m kw. powierzchni, zaprojektowanej tak, by integrowała mieszkańców, ale także zapewniała enklawę spokoju w tętniącym życiem śródmieściu - - opowiada Justyna Glazar z Centrum Marketingu Hossy. - Znajdzie się tam zarówno intensywna parkowa zieleń, miejsca rekreacji oraz zabaw dla dzieci, jak również kawiarniane ogródki i lokale usługowe. Charakter tego miejsca stworzą elementy małej architektury - fontanny, rzeźby i oryginalne meble miejskie oraz nastrojowe oświetlenie - zapowiada.
Rozmieszczenie budynków już można zobaczyć, bo budowa postępuje - kolejne budynki są na różnych etapach zaawansowania. W sumie powstaną tu cztery budynki mieszkaniowe, jeden (najbardziej eksponowany w kierunku ul. Władysława IV) hotelowy i jeden obiekt użyteczności publicznej. W takiej lokalizacji przyszli mieszkańcy prowadzić będą mogli śródmiejski styl życia, zamieszkując jednocześnie w obiekcie o współczesnym standardzie.
Budowa zakończy się w I i II kwartale 2021 roku, ceny metra kwadratowego zaczynają się tu od 12-12,5 tys. zł.
Mały, miejski, otoczony zabudową plac powstanie także w ramach realizowanej przez dewelopera Moderna zabudowy przy ul. 10 Lutego - inwestycja Bank Polski 1929 to dwa obiekty: odnowiony i przebudowywany do funkcji butikowego hotelu dawny bank oraz powstający właśnie apartamentowiec z 57 lokalami.
Również w tym przypadku (co dla budynków realizowanych w śródmieściu jest charakterystyczne) parter wypełniony będzie lokalami usługowymi i gastronomicznymi. Dodatkowo w zacisznym podwórku, pomiędzy hotelem a budynkiem mieszkalnym powstanie dostępna przestrzeń - patio, gdzie znajdą się ogródki kawiarni i restauracji. Będzie to nowa, kameralna przestrzeń publiczna w Śródmieściu Gdyni - w ciągu pomiędzy dworcem a nabrzeżem, czyli tam, gdzie tak często poruszają się mieszkańcy i turyści.
- Budynek mieszkalny gotowy będzie do końca 2020 roku. Cena metra kwadratowego zaczyna się tu od 11 900 zł - mówi Aleksandra Kostecka z firmy Moderna.
Gdzie dalej rozleje się Śródmieście?
Dzisiaj śródmiejskie życie gdynian toczy się w obszarze między dworcem a nabrzeżem. Ale miasto to żywa struktura, żywa szczególnie w okresie inwestycyjnego rozkwitu - już dziś wiemy, że śródmieście będzie większe. Mowa tu o Śródmieściu Morskim (tereny Międzytorza , należące do Dalmoru i odejmujące nową marinę ). Pierwszą jaskółką przepowiadającą rozwój tych terenów było oddane do użytkowania 10 lat temu Sea Towers. W 2016 roku dołączyły do niego pierwsze budynki Waterfrontu. Przygotowanie dalszej części inwestycji jest coraz bardziej zaawansowane - jesienią ubiegłego roku rozebrane zostało Centrum Gemini. Gruzy po nim stale są wywożone, według najnowszych zapowiedzi budowa rozpocznie się tu wiosną przyszłego roku. Obok, przy ulicy Waszyngtona, Polski Holding Nieruchomości ma w planie budowę trzech biurowców. W ramach tego przedsięwzięcia również zapowiadane jest powstanie ogólnodostępnego placu miejskiego z alejkami, ławeczkami i zielenią.
U zbiegu ulic Żeromskiego i św. Wojciecha kończy się budowa budynku Avanport, na przylegającym do Basenu Prezydenta pirsie widoczne są bryły budynków apartamentowców Yacht Park, a na skraju Międzytorza Portova Invest Komfortu już zyskuje nową elewację. Po sąsiedzku, przy ul. św. Piotra , PB Górski ogrodził plac budowy - zaczyna się tu realizacja równie wysokiego co Portova apartamentowca.
Czy w przyszłości rzeczywiście zawita tu przyniesiona przez ludzi energia miasta? To pokaże czas. A w przyszłość warto sięgać jeszcze dalej!
- Dużym tematem "do ugryzienia" jest Śródmieście Południowe. Warto zadawać sobie pytanie, co się stanie, kiedy Riviera opuści swoje miejsce przy Drodze Różowej, bo czas takich struktur minie. Pytanie, czy teren Śródmieścia w przyszłości będzie mógł być rozciągnięty w tamtą stronę? - zastanawiał się w trakcie debaty "Gdynia. Miasto wizji i możliwości" prof. Piotr Lorens, kierownik katedry Urbanistyki i Planowania Regionalnego na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej. - Pojawia się także pytanie, w jaki sposób wymyślić nową tożsamość architektoniczną Gdyni tak, żeby nie eksploatować ciągle modernizmu. Życzę Gdyni, by rozwijała się tak jak Nowy Jork - wymyślała się wciąż na nowo.
Inwestycje
Miejsca
Opinie (157) 8 zablokowanych
-
2019-07-01 00:15
Zburzyc urzad miasta
Wybudować budynek Beznadziei
- 9 1
-
2019-06-30 19:22
(1)
Uważacie że beton i szkło ożywią śródmieście? Raczej człowiek będzie się tam czuł jak w betonowym grobie.
- 19 6
-
2019-06-30 23:59
chyba nie wierzysz w ten stek bzdur i wypocin pani redaktor
- 0 0
-
2019-06-30 19:08
Tytuł brzmi: (1)
Gdynia. Jak nowe inwestycje ożywią śródmieście.
Nowe inwestycje ożywią śródmieście i to w znaczącym zakresie poprzez: pojawienie się dużej ilości pracowników fizycznych pracujących na budowach, dużą ilość maszyn i sprzętu budowlanego, zwiększenie transportu drogowego-głównie ciężarowego, krajobraz urozmaicą budowlane żurawie wieżowe o wysokości minimum 50 metrów, Ponadto duże ilości kurzu i pyłu po budowlanego, Zwiększy się i ożywi ruch pieszy poprzez sukcesywne zawężanie chodników i pieszych traktów w rejonie prowadzonych budów...Po zakończeniu betonowania i oddania konstrukcji żelbetonowych do użytku to na pewno wygenerowany zostanie zwiększony ruch drogowy i problemy z parkowaniem pojazdów...- 18 1
-
2019-06-30 23:58
daj spokoj. ewci kazali, ewcia napisala, baranki w to wierza. i tak od 20 lat propaganda w gdyni
- 3 1
-
2019-06-30 22:30
hej (1)
Szczurek tylko stawia betony bo z tego ma kase a drugiego przejazdu gdynia nie może zbudować z obwodnicy przez tory na hutniczą to smutne tyle lat po wojnie i jedna estakada co roku w remoncie
- 9 1
-
2019-06-30 23:54
pytanie skad w gdyni 70% imbecyli??
- 2 0
-
2019-06-30 19:59
Ten Bank Polski z 1929 roku wraz z (1)
przyległym terenem -w ciągu 2 lat przeszedł olbrzymią metamorfozę...
W 2017 roku była wielka euforia,że znalazł się "inwestor i kupił budynek d.Banku i chce uruchomić jakiś tam jakiś hotel.. Wielu odetchnęło z ulgą bo to zabytek i niszczeje. A długo nie trwało jak sam d.Bank zszedł na drugi plan,a meritum sprawy stał się przyległy teren i jako gwóżdż" programu znalazł się jako nr.1-w zainteresowaniu inwestora...d.Bank Polski musi trochę...poczekać...- 11 0
-
2019-06-30 23:52
a to ty łykasz kłamstwa siwego gnoja??
- 0 2
-
2019-06-30 19:45
najbardziej interesująca jest (3)
inwestycja "Portova"...Nie wątpię,że miejsce z "klimatem" i pięknymi widokami....(zbieg ul.Węglowa/ul.Portowa i ul.T.Wendy..) Mieszkając nawet 1-2 kilometry w większej odległości od portu i tego miejsca to czuć nadal jego "klimat", a czasami i widać na balkonach i parapetach okien.....Oby nigdy do Gdyni nie przychodziły już transporty łupin Olejowca Gwinejskiego....Cóż to był za "aromat"-pachniało nawet na Działkach Leśnych.
- 15 0
-
2019-06-30 21:49
Nie zgadzam się (1)
to dobra lokalizacja w samym centrum. Plotki o jak to ująłeś "portowym klimacie" miały odzwierciedlenie w rzeczywistości lata temu.
- 1 11
-
2019-06-30 23:51
taaa lata temu.... dwa lata temu :)
- 8 0
-
2019-06-30 21:11
Tam będzie TYLKO najem krótkoterminowy
To się nie nadaje do 'mieszkania na stałe'
- 13 0
-
2019-06-30 23:06
Znowu kolejny BETON zamiast zieleni
Znowu kolejny BETON zamiast zieleni :/
- 16 3
-
2019-06-30 22:27
O portowym klimacie można sobie
przeczytać materiały archiwalne i takie niezbyt odległe nawet na tym portalu.
Ostatnim "hitem" był pył węglowy....Wcześniej faktycznie był fetor z łupin olejowca gwinejskiego.
Ponadto warto zauważyć co się dzieje przy przeładunków/ załadunków w terminalu paszowym...
A to jeszcze nie wszystko bo są przeładowywane i inne produkty/substancje itp.. Proponuję wynająć np.mieszkanie w bloku przy ul.Chrzanowskiego-w celu tzw.próby klimatu portowego ...Port nabył chyba z 6.5 ha terenu po Stoczni Nauta/ul.Waszyngtona/ul.Św.Piotra i nie po to aby go np.zalesić....- 9 0
-
2019-06-30 22:17
Syfiaste, zasłupkowane miasto bez miejsc parkingowych.
- 18 0
-
2019-06-30 10:55
pani autorko - prosze nie pisac bzdur (10)
Przygotowanie dalszej części inwestycji jest coraz bardziej zaawansowane - jesienią ubiegłego rozebrane zostało Centrum Gemini.
radze przejśc się na skwer i zobaczyć czy faktycznie to centrum zostało rozebrane - dla mnie spora góra gruzu, nie oznacza 'zostało rozebrane' w czasie przeszłym, ale jest rozbierane jak najbardziej w czasie teraźniejszym
Niestety, ta rozbiórka jest prowadzona kompletnie nieprofesjonalnie - jesli nadal tak bedzie, to raczej ten teren nie zostanie nigdy oczysczony i będize straszył ruinami jak po wojnie straszyła wyspa Spichrzów w Gdańsku- 54 21
-
2019-06-30 18:10
(2)
To zapraszam internetowego specjalistę od prac wszelakich na plac rozbiórki i pokazać jak powinny profesjonalnie zostać przeprowadzone prace. Nawet możesz pomóc, będzie szybciej.
- 3 6
-
2019-06-30 22:04
ale po co epatujesz swoją głupotą?
nawet komentować nie ma sensu - zachowanie trolla - poczytaj jak szuybko potrafią wyburzac wielkie obiekty, a co dopiero taki blaszak
- 2 1
-
2019-06-30 20:48
jak byłem kilka m-cy temu, to rozbierali... ile standardowo to trwa?
- 2 1
-
2019-06-30 10:59
lorens to ten specjalista od betonowania miasta na wysokości 5 pieter? (2)
co to za bzdura - czas Riviery minie?
bo tak chce lorens?
centra handlowe na świecie mają się dobrze od dawna - nie wiem czy jakies 100 lat lorensowi pasuje czy nie, ale taka jest rzeczywistosć
to samo jest z domami towarowymi - nie będę się pastwił nad lorensem i wymieniał te znane z wiekową tradycją, ale doprawdy komus z wykształceniem architektonicznym takie i**otyzmy nie przystoi wypowiadać- 28 7
-
2019-06-30 17:54
W rozbudowę Riviera inwestor wybulil 850 mln PLN by wizjoner uznał że jest t@m lepiej widziany jakiś placyk z fontanną (1)
Możliwe że współdziała że Szczurem i wykombinuja kolejkę górską na witomino spod Riviery
- 6 2
-
2019-06-30 19:58
Pogrzało słoneczko dziś widzę
- 0 3
-
2019-06-30 12:45
dziękuję 3 trollom za minusy, ale takie są fakty (3)
- 6 14
-
2019-06-30 17:48
Fakty są takie że szczur w żaden sposób nie przyczynił się do tych prywatnych inwestycji (2)
Bo operuje jedynie białą farbą niszcząc to co poprzednicy wybudowali. Jeśli zaś chodzi o Waterfront tospokojna twoja rozczochrana. Inwestor prywatny o stabilnych zasobach, więc co ma powstać powstanie
- 6 9
-
2019-06-30 19:56
Szczurek na z budżetu miasta budować? To jakiś ewenement na skalę światową. Więcej takich ekspertów nam trzeba
- 2 3
-
2019-06-30 18:47
nie wiedzialem, że matoły kwiczą
a tu proszę
- 2 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.