• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe osiedle na Przymorzu. Gotowy jest projekt planu zagospodarowania

Krzysztof Koprowski
17 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Przykładowa forma nowej zabudowy zgodna z projektem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przy wykorzystaniu maksymalnych parametrów urbanistycznych. Przykładowa forma nowej zabudowy zgodna z projektem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przy wykorzystaniu maksymalnych parametrów urbanistycznych.

Projekt planu zagospodarowania dla rejonu marketu budowlanego przy ul. Kołobrzeskiej zobacz na mapie Gdańska na Przymorzu, nieco ponad rok od prezentacji na komisji Rady Miasta Gdańska, został wyłożony do publicznego wglądu. Jeżeli zostanie przyjęty, wkrótce będzie mogło powstać tu nowe osiedle z budynkami do 40 metrów wysokości.



Jaka powinna być wysokość nowej zabudowy na terenie objętym planem?

O projekcie miejscowego planu zagospodarowania dla terenu, który dzisiaj zajmują: market budowlany Obi (wcześniej Praktiker), biurowiec PKS Gdańsk Oliwa oraz stacja benzynowa Orlen, pisaliśmy we wrześniu 2017 r., kiedy jego wstępna koncepcja trafiła na Komisję Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta Gdańska.

Choć od tego momentu zmienił się właściciel sieci sklepów budowlanych Praktiker, to plan dalej jest procedowany, a nowy nabywca terenu wnioskował m.in. o zwiększenie parametrów zabudowy.

- Pojawił się postulat wyższej zabudowy, jak i ograniczenie powierzchni zieleni, co jednak nie zostało uwzględnione w projekcie planu - mówi Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Plan dopuszcza etapowanie zabudowy. Pierwsze budynki mogą więc powstać na parkingu przed centrum handlowym, o ile jego właściciel zapewni miejsca parkingowe dla klientów. Plan dopuszcza etapowanie zabudowy. Pierwsze budynki mogą więc powstać na parkingu przed centrum handlowym, o ile jego właściciel zapewni miejsca parkingowe dla klientów.

Bardziej miejska zabudowa, bez dróg serwisowych



Od zeszłego roku dokonano natomiast zmian po konsultacji z Miejską Komisją Urbanistyczno-Architektoniczną.

- W wyniku rozmów z MKUA, od ul. Szczecińskiej wprowadzono zakaz realizacji parkingów terenowych oraz ulic wewnętrznych [tzw. dróg serwisowych - dop. red.] między elewacją nowej zabudowy a ulicą - tłumaczy Krzysztof Krzemiński, projektant prowadzący plan dla tego obszaru miasta z BRG.
Ponadto w planie zarezerwowano niewielki teren pod ewentualną budowę prawoskrętu z ul. Szczecińskiej w Kołobrzeską. W związku z przyjęciem tzw. uchwały krajobrazowej, z projektu dokumentu wykreślono natomiast zapisy dotyczące sytuowania reklam oraz ogrodzeń.

Bez zmian pozostaje tzw. pierzeja eksponowana od ul. Kołobrzeskiej (czyli z użyciem lepszych materiałów) wraz z lokalami usługowymi w parterach budynków oraz bez parkingów i dróg serwisowych od frontu (parkingi mogą powstać po drugiej stronie budynków lub/i pod ziemią).

  • W planie zarezerwowano niewielki teren (nz. po prawej) pod poszerzenie skrzyżowania ul. Szczecińskiej z Kołobrzeską.
  • Zachowane muszą być również istniejące szpalery drzew wzdłuż ul. Szczecińskiej...
  • ... oraz na zapleczu istniejącego marketu budowlanego.

Wysokość zabudowy od 10 do 40 metrów



Podtrzymano również stopniowanie zabudowy od 10 metrów wysokości wzdłuż ul. Szczecińskiej i 20 metrów wzdłuż ul. Kołobrzeskiej aż po 40 metrów (ok. 11 pięter) w głębi działki, na terenie zajmowanym obecnie w znacznej części przez market budowlany.

Dojazd do nowej zabudowy mieszkaniowo-usługowej będzie odbywał się od ul. Szczecińskiej oraz Kołobrzeskiej, przy czym od ul. Szczecińskiej nie będzie można projektować dojazdu dla większych obiektów handlowych (powyżej 400 m kw. powierzchni sprzedaży).

Mieszkańcy obecni podczas dyskusji publicznej nad projektem planu domagali się obniżenia zabudowy do trzech-czterech pięter oraz zwracali uwagę na brak terenów zielonych w tej części Gdańska.

Zdaniem urbanistów proponowana wysokość nawiązuje do pobliskiej zabudowy, a bez planu zagospodarowania inwestor i tak mógłby postawić budynki o podobnych gabarytach w oparciu o tzw. warunki zabudowy.

Czytaj też: Jak planowane są polskie miasta?

Co z zielenią?



Proponowane parametry urbanistyczne, przy realizacji nowej zabudowy mieszkaniowej z niewielkim udziałem usług, wymuszą powstanie jednego hektara terenów zielonych na terenie o łącznej powierzchni ok. trzech hektarów. Zieleń ta jednak może być niedostępna dla osób z zewnątrz.

Najbliższy ogólnodostępny park planowany jest w bliżej nieokreślonej przyszłości na fragmencie ogródków działkowych przy ul. Hynka zobacz na mapie Gdańska - ponad pół kilometra od ul. Kołobrzeskiej. Na razie teren ten został zarezerwowany pod taką funkcję w studium, nie przygotowano jednak odpowiedniego planu zagospodarowania.

Przy zabudowie mieszkaniowej z niewielkim udziałem usług w parterach plan narzuca urządzenie ok. 1 hektara terenów zieleni. Ta jednak może być dostępna wyłącznie dla mieszkańców przyszłej inwestycji, podobnie jak ma to miejsce na pobliskim nowym osiedlu deweloperskim. Przy zabudowie mieszkaniowej z niewielkim udziałem usług w parterach plan narzuca urządzenie ok. 1 hektara terenów zieleni. Ta jednak może być dostępna wyłącznie dla mieszkańców przyszłej inwestycji, podobnie jak ma to miejsce na pobliskim nowym osiedlu deweloperskim.

Problemy z parkowaniem? SPP lub przejęcie ulic od miasta



Zdaniem mieszkańców, nowa zabudowa spowoduje również przeciążenie układu drogowego oraz utrudni parkowanie. Odpowiedź urbanistów: na podstawie analiz ruchu uznać można, że wpływ nowej zabudowy na przepustowość będzie niewielki, a mieszkańcy mogą wnioskować o utworzenie Strefy Płatnego Parkowania lub... przejąć w utrzymanie i zarząd lokalne drogi od miasta.

Projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wraz z prognozą oddziaływania na środowisko dostępny jest na stronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska. Uwagi do obu dokumentów można zgłaszać do 7 stycznia 2019 r.

Miejsca

Opinie (434) ponad 20 zablokowanych

  • Chcieliście, to macie. (1)

    Cały Gdańsk na to głosował. Osiedle powstanie jeszcze za tej kadencji.

    • 30 7

    • Ony

      • 1 0

  • (1)

    tam powinno być minimum 100 pięter.
    na przymorzu jest wiele wysokich budynków, więc nie byłoby problemu.
    trzeba zagęszczać....
    ale dróg nie rozbudowywać, lepiej komunikacja miejska i rowery.

    • 11 9

    • Kiedy ostatnio byłeś w tramwaju? Bo chyba dawno :)

      • 6 1

  • Jęki, że betonujo za 3, 2, 1. ... (6)

    Miasto musi być zagęszczane i piąć się w górę. Dobry Kierunek!

    • 9 25

    • ale po co? (5)

      To sprawia, że w mieście żyje się gorzej. Zysk dewelopera mnie zupełnie nie obchodzi

      • 12 4

      • A dobrze się żyje w takim rozlanym mieście jak Gdańsk? (4)

        Cała Osowa by się zmieściła na Morenie. Zobacz ile niewykorzystanych terenów jest przy Marynarki Polskiej, Hallera, tam gdzie jest już infrastruktura. Ale nas stać by budować kolejne wylotówki za miliardy, zamiast zagęszczać miasto tam, gdzie infrastruktura jest gotowa.

        • 9 8

        • nie stać nas na wylotówki i nie powinnośmy ich budować (1)

          nie powinniśmy również budować 2 a już na pewno 3 czy 4 mieszkań jako lokaty kapitału. Gdańsk jest rozlany, bo jest źle zarządzany - kataster, minimalna wielkość izb w planie miejscowym (tak, tak - np. wymóg budowy 3 -5 pokojowych mieszkań!), to zaraz się okaże, że jest luźno i zielono.

          Południe już się rozlało, nikt tego nie powstrzyma, Marynarki Polskiej stoi bo ma ją spekuła + są to tereny przemysłowe. Na Hallera nie ma żadnej infrastruktury, ten jeden śmieszny tramwaj, to przecież beka

          • 1 2

          • ... ale szatański pomysł

            cyt: "kataster, minimalna wielkość izb w planie miejscowym (tak, tak - np. wymóg budowy 3 -5 pokojowych mieszkań!)"
            Może jeszcze wprowadzić przymus tworzenia rodzin wielodzietnych oraz przymusowe wysiedlenia z Gdańska singli i par poza małżeńskich?
            cyt: "to zaraz się okaże, że jest luźno i zielono" :)

            • 1 0

        • Eee tam rozlane (1)

          Byłeś w Wawie chociażby?
          W GD można smignąć w 15 min na drugi koniec miasta

          • 2 0

          • W warszawie tez mozna smiglowcem i co?

            • 0 0

  • Wybraliscie adamowicza to macie (4)

    Jak słysze te nazwiska Edyta Damszel-Turek, Adamowicz, czy firma Robyg to mnie skreca, sitwa, taka że w poważaniu mają to co mówią mieszkańcy, tylko biznes sie liczy., Co tam korki, co tam spaliny, co tam dyskomfort życia dla wszystkich w tym obszarze, Nawalić zabudować i kaskę zgarnąć. W poważaniu macie mieszkańców i ich uwagi, Mam nadzieje że kiedyś Ci ludzie trafią do więzienia i odpowiedzą całym swoim majątkem za takie postępowanie

    • 47 8

    • Gdynia ma to samo niestety.

      • 1 1

    • ło matko, ...

      • 1 0

    • a myślisz że twoje chłopaki od Jarka coś by zrobili buhahaha wrócilibyśmy do gierka i jego kolesi.

      • 1 1

    • Żal literek na odpowiedź.

      Idź chłopie, poszukaj pracy i zrób coś dobrego dla społeczeństwa.

      • 2 2

  • Nie podoba mi sie to. (2)

    Już teraz jest problem z wyjazdem z Przymorza - korek od Chłopskiej w godzinach popołudniowych. Co będzie jak wprowadzą się nowi mieszkańcy???? !!!! Wg mnie koszmar!!!!

    • 40 8

    • Jak już zupełnie ta banda idiotów kompulsywnie używająca samochodu (1)

      Zakorkuje całe miasto to będzie trzeba zrobić wszędzie buspasy. Wtedy zacznie się masowe przesiadanie na ZTM. Także im szybciej się zakorkuje tym lepiej

      • 5 2

      • Dokładnie

        Tak samo im szybciej przyjdzie spowolnienie gospodarcze tym szybciej obecny reżim komunistyczny i PRL2.0 dokona żywota.

        • 2 2

  • Szok!!!! (1)

    Czytam i nie wierzę. To jest mega chore!!! Wciskać kolejne osiedle w Małe Przymorze, które już jest zakorkowane, ma problemy z parkowaniem. Tereny zielone to tylko w małych doniczkach w mieszkaniu. Albo ktoś dostał dobrze w łapę, albo jest ciężko chory na umyśle.

    • 46 8

    • na kogo głosowałeś w ostatnich wyborach?

      • 3 1

  • (9)

    Teraz czekam na wycie ludzi, których nie stać na kupno, a kupili na jakiś Jasieniach,Kiełpinkach,Karczemkach, Szadółkach,Borkowach,Baninach że mieszkania będą drogie, że metr będzie po 9 tyś a nie jak na południu po niecałe 6 tyś. Niestety luksus kosztuje, szybki dojazd do pracy,do miejsc gdzie można spędzać wolny czas kosztuje. A nie w korkach po 45 minut, dzieci budzone przed 6 rano zeby zawieźć do przedszkoli,szkół. Życzę wszystkim mieszkania w tak dobrze rozwiniętym osiedlu jakim jest Przymorze.

    • 21 29

    • Luksus? Hahahaha (6)

      Mnie to dziwi, ze znajdują się barany, które płacą po 10 tysięcy za metr w betonowej dzielnicy jaką jest Przymorze. Mieszkałem tam kilka lat i ok, szybki dojazd do pracy, park, ale nie wiem gdzie się chłopie wychowałeś, że nazywasz to luksusem... To jest minimum, które każdy normalny człowiek chciałby mieć - trochę zieleni i dobrze skomunikowaną dzielnicę. Daliście sobie wmówić przez deweloperów i włodarzy naszego pięknego miasta, że taka podstawa to luksus...

      • 15 5

      • (1)

        Nie znasz się, 35m2 "apartament" w nowym budownictwie to luksus bo i obiekt zamknięty a i emeryt siedzi w recepcji na straży pożądku

        • 5 3

        • I zaznajamia się

          ze słownikiem ortograficznym...

          • 3 1

      • Czyli, że co? ... że nie Przymorze, a osiedla za obwodnicą są luksusem? (3)

        Luksus – termin opisujący kategorię dóbr materialnych, bądź usług wyróżniających się wysoką ceną, wysoką jakością wykonania oraz trudną dostępnością dla odbiorcy.

        • 6 3

        • (2)

          Czyli nic z tego co wymieniłeś nie powstanie na przymorzu. Na ten moment budują z koszmarnie tanich materiałów osiedla. Zobacz wieżowce obok Auchan, juz zaczynaja starszyć wyglądem a maja dopiero 3 lata? Kupic 35m2 za 400 tysięcy i nazywasz to luksusem? Chyba jak kupujesz pod wynajem to tak to jest luksus. Mieszkac sie tam nie da na obecna chwile i kazdy kto kupuje tam mieszkanie to wie. Teraz kupuje sie mieszkania na przymorzu tylko pod wynajem! A to ze tobie ktos wcisną ze konsumpcjonizm dla konsumpcjonizmu to „luksus” to tylko moge współczuć.

          • 1 2

          • nic, a nic nie zrozumiałeś (1)

            O luksusie mieszkań na Przymorzu decyduje w szczególności ich lokalizacja - są to dobra materialne wyróżniające się wysoką ceną, przez to trudną dostępnością dla odbiorcy. O jakości nie będę dyskutował, bo ten element jest różny dla różnych budynków

            • 3 0

            • o wysokiej jakości Przymorza, jako dzielnicy świadczy rozbudowana infrastruktura oraz bezpośredni dostęp do zatoki

              • 2 0

    • Płaci ci ktoś za takie komentarze ?

      Aby uzasadnić zakup kliki w takim kartonie ?

      PS. jesli to jest wg ciebie luksus......to chyba nie wiesz co oznacza to slowo. To tak jak z samochodami - dla kogoś luksusem jest skoda octavia, dla kogoś innego audi A8 a dla kolejnego Bentley....

      • 10 5

    • No faktycznie koreczki i problemy z miejscami parkingowymi są tam wysoce rozwinięte.

      • 2 2

  • jak to co z zielenią

    pomalować bloki na kolor zielony albo nazwać "Osiedle Zielone"

    • 30 1

  • czyli na polski - nowe osiedle wpiepszy się w starą tkankę i będzie korzystało z zieleni spółdzielczej

    pax między chrześcinany

    • 15 6

  • Mega korki się szykują. O smogu nie wspomnę.

    Ważne, że park powstanie w bliżej nieokreślonej przyszłości. Przynajmniej jasno priorytety tzw. władz nakreślone.

    • 26 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień otwarty deweloper Yareal

dni otwarte

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane