• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe osiedle na Przymorzu. Gotowy jest projekt planu zagospodarowania

Krzysztof Koprowski
17 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Przykładowa forma nowej zabudowy zgodna z projektem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przy wykorzystaniu maksymalnych parametrów urbanistycznych. Przykładowa forma nowej zabudowy zgodna z projektem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przy wykorzystaniu maksymalnych parametrów urbanistycznych.

Projekt planu zagospodarowania dla rejonu marketu budowlanego przy ul. Kołobrzeskiej zobacz na mapie Gdańska na Przymorzu, nieco ponad rok od prezentacji na komisji Rady Miasta Gdańska, został wyłożony do publicznego wglądu. Jeżeli zostanie przyjęty, wkrótce będzie mogło powstać tu nowe osiedle z budynkami do 40 metrów wysokości.



Jaka powinna być wysokość nowej zabudowy na terenie objętym planem?

O projekcie miejscowego planu zagospodarowania dla terenu, który dzisiaj zajmują: market budowlany Obi (wcześniej Praktiker), biurowiec PKS Gdańsk Oliwa oraz stacja benzynowa Orlen, pisaliśmy we wrześniu 2017 r., kiedy jego wstępna koncepcja trafiła na Komisję Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta Gdańska.

Choć od tego momentu zmienił się właściciel sieci sklepów budowlanych Praktiker, to plan dalej jest procedowany, a nowy nabywca terenu wnioskował m.in. o zwiększenie parametrów zabudowy.

- Pojawił się postulat wyższej zabudowy, jak i ograniczenie powierzchni zieleni, co jednak nie zostało uwzględnione w projekcie planu - mówi Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Plan dopuszcza etapowanie zabudowy. Pierwsze budynki mogą więc powstać na parkingu przed centrum handlowym, o ile jego właściciel zapewni miejsca parkingowe dla klientów. Plan dopuszcza etapowanie zabudowy. Pierwsze budynki mogą więc powstać na parkingu przed centrum handlowym, o ile jego właściciel zapewni miejsca parkingowe dla klientów.

Bardziej miejska zabudowa, bez dróg serwisowych



Od zeszłego roku dokonano natomiast zmian po konsultacji z Miejską Komisją Urbanistyczno-Architektoniczną.

- W wyniku rozmów z MKUA, od ul. Szczecińskiej wprowadzono zakaz realizacji parkingów terenowych oraz ulic wewnętrznych [tzw. dróg serwisowych - dop. red.] między elewacją nowej zabudowy a ulicą - tłumaczy Krzysztof Krzemiński, projektant prowadzący plan dla tego obszaru miasta z BRG.
Ponadto w planie zarezerwowano niewielki teren pod ewentualną budowę prawoskrętu z ul. Szczecińskiej w Kołobrzeską. W związku z przyjęciem tzw. uchwały krajobrazowej, z projektu dokumentu wykreślono natomiast zapisy dotyczące sytuowania reklam oraz ogrodzeń.

Bez zmian pozostaje tzw. pierzeja eksponowana od ul. Kołobrzeskiej (czyli z użyciem lepszych materiałów) wraz z lokalami usługowymi w parterach budynków oraz bez parkingów i dróg serwisowych od frontu (parkingi mogą powstać po drugiej stronie budynków lub/i pod ziemią).

  • W planie zarezerwowano niewielki teren (nz. po prawej) pod poszerzenie skrzyżowania ul. Szczecińskiej z Kołobrzeską.
  • Zachowane muszą być również istniejące szpalery drzew wzdłuż ul. Szczecińskiej...
  • ... oraz na zapleczu istniejącego marketu budowlanego.

Wysokość zabudowy od 10 do 40 metrów



Podtrzymano również stopniowanie zabudowy od 10 metrów wysokości wzdłuż ul. Szczecińskiej i 20 metrów wzdłuż ul. Kołobrzeskiej aż po 40 metrów (ok. 11 pięter) w głębi działki, na terenie zajmowanym obecnie w znacznej części przez market budowlany.

Dojazd do nowej zabudowy mieszkaniowo-usługowej będzie odbywał się od ul. Szczecińskiej oraz Kołobrzeskiej, przy czym od ul. Szczecińskiej nie będzie można projektować dojazdu dla większych obiektów handlowych (powyżej 400 m kw. powierzchni sprzedaży).

Mieszkańcy obecni podczas dyskusji publicznej nad projektem planu domagali się obniżenia zabudowy do trzech-czterech pięter oraz zwracali uwagę na brak terenów zielonych w tej części Gdańska.

Zdaniem urbanistów proponowana wysokość nawiązuje do pobliskiej zabudowy, a bez planu zagospodarowania inwestor i tak mógłby postawić budynki o podobnych gabarytach w oparciu o tzw. warunki zabudowy.

Czytaj też: Jak planowane są polskie miasta?

Co z zielenią?



Proponowane parametry urbanistyczne, przy realizacji nowej zabudowy mieszkaniowej z niewielkim udziałem usług, wymuszą powstanie jednego hektara terenów zielonych na terenie o łącznej powierzchni ok. trzech hektarów. Zieleń ta jednak może być niedostępna dla osób z zewnątrz.

Najbliższy ogólnodostępny park planowany jest w bliżej nieokreślonej przyszłości na fragmencie ogródków działkowych przy ul. Hynka zobacz na mapie Gdańska - ponad pół kilometra od ul. Kołobrzeskiej. Na razie teren ten został zarezerwowany pod taką funkcję w studium, nie przygotowano jednak odpowiedniego planu zagospodarowania.

Przy zabudowie mieszkaniowej z niewielkim udziałem usług w parterach plan narzuca urządzenie ok. 1 hektara terenów zieleni. Ta jednak może być dostępna wyłącznie dla mieszkańców przyszłej inwestycji, podobnie jak ma to miejsce na pobliskim nowym osiedlu deweloperskim. Przy zabudowie mieszkaniowej z niewielkim udziałem usług w parterach plan narzuca urządzenie ok. 1 hektara terenów zieleni. Ta jednak może być dostępna wyłącznie dla mieszkańców przyszłej inwestycji, podobnie jak ma to miejsce na pobliskim nowym osiedlu deweloperskim.

Problemy z parkowaniem? SPP lub przejęcie ulic od miasta



Zdaniem mieszkańców, nowa zabudowa spowoduje również przeciążenie układu drogowego oraz utrudni parkowanie. Odpowiedź urbanistów: na podstawie analiz ruchu uznać można, że wpływ nowej zabudowy na przepustowość będzie niewielki, a mieszkańcy mogą wnioskować o utworzenie Strefy Płatnego Parkowania lub... przejąć w utrzymanie i zarząd lokalne drogi od miasta.

Projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wraz z prognozą oddziaływania na środowisko dostępny jest na stronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska. Uwagi do obu dokumentów można zgłaszać do 7 stycznia 2019 r.

Miejsca

Opinie (434) ponad 20 zablokowanych

  • Kogos porąbalo

    • 24 2

  • Szanowni redaktorzy

    Osobiście nie kwestionuje owego planu zabudowy placu przy centrum budowlanym i jego warunków jednakże aby mogły powstać tak liczne zabudowania w tym obszarze należy zwrócić uwagę na infrastrukturę która będzie dotykać mieszkańców nowych zabudowań jak i starych.
    Po pierwsze :
    Zmiana organizacji ruchu w tym przebudowa skrzyżowania ulic Kołobrzeska i Słupska ( lewoskręt w stronę zajezdni) Na tą chwile skręt z pasa lewego powoduje utrudniania w ciągłości ruchu a także niebezpieczne i ryzykowne zachowania u kierowców co może skutkować czyjąś szkodą.
    Obowiązkowy osobny lewoskręt z sygnalizacją świetlną bezkolizyjnego skrętu w lewo (12-15 sekund) pozwoliło by na zjazd z skrzyżowania 3-5 samochodom stojącym na lewoskręcie.

    Zmiana organizacji ruchu na skrzyżowaniu Kołobrzeska i Krynicka ( skręt w lewo w stronę alfy centrum) Wymuszanie pierwszeństwa, zagrażania dla pieszych idących od strony stacji benzynowej w stronę przymorze SKM. Należy zainstalować światło sygnalizacyjne z pierwszeństwem dla lewoskrętu ( 10-12 sekund )

    Nie dostosowanie sygnalizacji na skrzyżowanie ulicy Kołobrzeskiej z ul Chłopską. Szczególnie na prawo skręcie w stronę osiedla Zaspa. Brak bezkolizyjnego przejazdu w prawą stronę za pomocą wydzielonej sygnalizacji utrudnia manewr ze względu na pieszych a także krótki czas światła zielonego. Powoduje to ogromne korki a także przenosi masę aut na pobliską drogę wewnętrzną centrum Auchan. Należy zwiększyć przepustowość poprzez przebudowanie sygnalizacji na skrzyżowaniu a takaż co najważniejsze dla budowy nowego osiedla ( plac OBI) budowę drogi łączącej obecną ulice Szczecińską obok Obi z ulicą Hynka poprzez ulicę pomiędzy działkami ogrodniczymi. Przeniesienie ruchu na tą ulicę zniweluje zator na prawo skręcie w stronę alei Rzeczypospolitej.

    Przebudowa skrzyżowania u zbiegu ulic Hynka i alei Rzeczypospolitej pomiędzy Biedronką a Stacją Shell. Jeden z kluczowych elementów skrzyżowań powodujących zator dla całego Przymorza oraz podróżujących od strony Jelitkowa drogą Zieloną w stronę gdańska Wrzeszcza.

    Brak odpowiedniej infrastruktury dla rowerzystów. Prosił bym dziennikarzy Trójmiasta zwrócenie uwagi iż łącznik ścieżek rowerowych z Przymorzem a ulicą Grunwaldzką znajduję się dopiero na ulicy Pomorskiej a także na ulicy Hynka wchodzącą w Aleje Żołnierzy Wyklętych. Mam rozumieć iż Miasto Gdańsk nie widzi problemu w tym że rowerzysta musiał by korzystać z jezdni ul Kołobrzeskiej by przedostać się na ul Grunwaldzką powodując swoją osobą tamowanie ruchu na głównej ulicy łączących trasę zieloną z arterią miasta. Chyba że dojechał by do dzielnic Żabianki lub Wrzeszcza.

    Brak uregulowanego planu zagospodarowania parkingami i zielenią szczególnie w dzielnicach przymorze. Remonty chodników. Wyłączają trwale miejsca postojowe dla mieszkańców. Brak budowy nowych miejsc postojowych podczas prac modernizacyjnych na osiedlach. Uregulowanie miejsc parkingowych za pomocą kart parkingowych przypisanych do małego fragmentu osiedla ( 3-4 bloki mieszkalne) wymusiło poprawne zachowanie kierowców i zajmowania odpowiednio należnych miejsc parkingowych w tym dzikie parkowanie na trawie. (Zespół mieszkańców przy ulicy Opolskiej posiada przedstawione karty parkingowe które to ulepszyły system parkowania dla mieszkańców i osób odwiedzających.

    Obowiązkowe miejsca parkingowe dla odwiedzających w nowo powstających osiedlach. Spotkało mnie to osobiście iż na prawie każdym nowym osiedlu w Gdańsku nie ma miejsc parnikowych dla osób odwiedzających a to skutkuje zajmowaniem miejsc na innych osiedlach na których nie obwiązują żadne zasady.

    Większość tych postulatów w dość nisko kosztowym kształcie ma możliwość podnieść przepustowość przymorza jak i całego tarasu powiązane z drogą Zieloną. Tylko wy dziennikarze na tą chwile macie siłę przebicia by moc naciskać na obecną władze miasta. Niezależnie od tego kto by wygrał wybory. Czytałem wasze artykuły dotyczące modernizacji ul Kołobrzeskiej jednakże na artykule się zakończyło administracja miasta Gdańska przeniosła modernizacje do szuflady. A potrzeba jest olbrzymia biorąc pod uwagę obecny rozwój przedstawionych dzielnic.

    Drodzy redaktorzy mam nadzieje że pochylicie się nad tą sprawą a także wykażecie swoje dziennikarskie zdolności do podniesienia znaczenia tych kluczowych postulatów. Pozdrawiam Mieszkaniec Dzielnicy Przymorze (zimowy kierowca jak i letni rowerzysta).

    • 22 5

  • czy to będzie oznaczać krach cenowy na Przymorzu? (4)

    mam obawę, że tak wielkie osiedle doprowadzi do korekty cen mieszkań na Przymorzu, a ja dałem niedawno blisko 10k za m2.
    Czy przegrałem życie?

    • 25 6

    • TAK

      Przegrałeś.

      • 12 3

    • nie przejmuj sie, te nowe mieszkania, zanim jeszcze je wybudują, będą w ofercie po 15tys za m2 ... i ludzie będą kupować

      • 15 1

    • Jak już kupiłeś to po co o tym myśleć?

      co Cię obchodzi czy inni kupią taniej czy drożej?

      • 11 0

    • Nie przegrales

      Obecnie standardem w tej okolicy jest 10 tys m2, nowe inwestycje juz sa w cenie do ok 13 tys a za kilka lat ceny beda sie rozpoczynac od 13 tys/m2 i upp

      Takze w dluzszym czasie nie stracisz

      • 9 6

  • Kolejny moloch

    Odruch wymiotny nieunikniony . Gdańska ośmiornica ma się dobrze.

    • 27 3

  • Haha (2)

    Najlepsi są kretyni krzyczący tutaj o budowaniu dróg. Jesteście w odwrocie, czasy się zmieniają. Miasto dla ludzi, nie dla samochodów!

    • 15 20

    • Będziesz stąd pieszo chodził wszędzie? (1)

      • 4 6

      • Do pracy tak. Jest też komunikacja miejska

        • 8 5

  • I po co tyle mieszkań, z Gdańska to już getto się robi zamiast miasta turystycznego

    • 16 8

  • Na takiej małej działce ok 20 bloków, ciekawe jaki deweloper?

    w godzinach szczytu już jest masakra, Rzeczypospolitej stoi od Bora Komorowskiego, Kołobrzeska stoi

    • 31 3

  • Ile jeszcze ludzików z dolnych tarasów będzie w stanie obsłużyć Spacerowa (2)

    Kiedy normalny wyjazd z dolnego tarasu?

    • 15 3

    • Spacerowa dla mieszkańców dolnego tarasu?

      nie ma problemu, dajemy rade ... Gorzej mają ci zza obwodnicy

      • 5 1

    • Przecież masz tunel

      Pchanie na siłę ruchu do obwodnicy nie ma sensu, bo trzeba by las karczować.

      • 3 3

  • Ale szok. Bedzie budynek jeden przy drugim. Jak na Manhattanie albo w Hong Kongu. Bo ziemia drozeje. Wspólczuje przyszłym mieszkancom. Przez balkon bedzie mozna podawac rece na dzień dobry. Wrzeszcz i bloki z 80 lat budowane z dala od siebie , widac słonce i nikt nikomu nie zaglada przez okno.

    • 33 3

  • a co z obi? (2)

    To przecież nowootwarty market! Tam pracują ludzie! O co tu chodzi?

    • 26 2

    • Właśnie, dostali niedawno akurat tam pracę!

      • 9 2

    • Nie ma czego sie bac. OBI ma umowe na 10 lat.

      Chyba, ze wlasciciel terenu zaplaci OBI ale wtedy ta oplata za szybkie wyniesienie sie pojdzie w m2 mieszkan.

      • 11 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień otwarty deweloper Yareal

dni otwarte

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane