- 1 Raport. Stabilizacja na rynku mieszkaniowym (224 opinie)
- 2 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (297 opinii)
- 3 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (883 opinie)
- 4 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (461 opinii)
- 5 Kwietniowe nowości u deweloperów (95 opinii)
- 6 "Lex deweloper" pomoże na Przymorzu? (158 opinii)
Śródmieście Gdyni. Czy zawsze będzie zabudowywane w duchu modernizmu?
Gdynia, nawet współcześnie, zabudowywana jest z uwzględnieniem tradycji modernizmu gdyńskiego. Czy w przyszłości miasto ma szansę odejść od tego szablonu? I jak rozwijało się będzie jego Śródmieście w najbliższych latach?
Nowe budynki
Sea Towers, Kamienica Moderna, Transatlantyk, Silver House, Kamienica Abrahama, Baltiq Plaza, Art Deco - to inwestycje, które powstały w Śródmieściu Gdyni w ostatniej dekadzie. Do tej listy dodać można inwestycje Batorego 7 i Centrum, których budowa kończy się przy ulicy Batorego . Jak przystało na zabudowę śródmiejską wszystkie one mają wysoką jakość architektury, ich elewacje wykończone są materiałami zapewniającymi trwałość, na ich parterach powstały lokale usługowe, które częściowo wypełnione są gastronomią przyciągającą w te miejsca ludzi. Także ich wnętrza w częściach wspólnych zostały zaprojektowane i wykończone z pomysłem i jakością.
- Budynek powinien spełnić dwa podstawowe kryteria: wprowadzać nowy powiew do przestrzeni miejskiej - wzbogacać ją, na przykład swoim otoczeniem: skwerem z ławką, nową przestrzenią czy pięknym holem wejściowym. Po drugie musi się on odnosić do otoczenia architektonicznego tak, by twórczo nawiązywać do ducha miejsca przy jednoczesnym zachowaniu cech budynku współczesnego. Jeśli uda się osiągnąć te cele, to w efekcie wszystkich starań "lubimy budynek" - tłumaczy Jerzy Wolski z sopockiej pracowni architektonicznej Wolski Architekci. - Udało się to osiągnąć na przykład przy realizacji budynku Baltiq Plaza przy ulicy Świętojańskiej . To miejsce miało długą i trudną historię; wielu deweloperów chciało tam budować, plan miejscowy narzucił poszanowanie tej przestrzeni - stworzenie miejskiego placu, na którym zostanie wyeksponowany Pomnik Harcerzy. Wszystkie te warunki udało się spełnić.
Niewątpliwie lubiany jest także budynek Silver House przy ulicy Zygmunta Augusta . Czytelnicy portalu Trojmiasto.pl wybrali go Najciekawszą inwestycją mieszkaniową 2015 roku w Gdyni.
- Stowarzyszenie Architektów Polskich przyznało tej realizacji nagrodę za Najlepszy dom mieszkalny - wielorodzinny 2016 roku - dopowiada jego architekt Tomasz Janiszewski z pracowni architektonicznej BJK. - W uzasadnieniu jury czytamy: "budynek plombowy w wyważony sposób nawiązuje, choć nie naśladuje, do modernistycznych tradycji śródmieścia Gdyni...". To jedyna taka rekomendacja, jaką miasto otrzymało w swojej najnowszej historii. W takich chwilach oczy wszystkich zwracają się w stronę Gdyni i staje się ona obecna, potwierdza swój status miasta nowoczesnego, umiejętnie godzącego teraźniejszość z tradycją.
Najważniejszym architektonicznym symbolem miasta stał się oczywiście Sea Towers, którego bryła przegląda się w Basenie Prezydenta . Realizacja zakończyła się w 2009 roku. Budynek zdecydowanie jest rozpoznawalny, chociaż jako apartamentowiec nie jest zbyt dostępny dla użytkowników miasta.
- Z punktu widzenia wizerunku ważne jest to co jest widoczne, znajduje się w ścisłym centrum miasta i na przykład w okolicach tras przelotowych. Takie obiekty, które historycznie umieszczane były na pocztówkach, tworzą charakter danego miasta, stają się znakami w przestrzeni i wytyczają kierunki rozwoju. Z tego powodu bardzo ważne by nowa architektura była powiązana z kontekstem, przemyślana i wykonana z dobrych i trwałych materiałów. To, co niskiej jakości szybko się starzeje, staje się często źródłem wstydu oraz ironicznych komentarzy. Modernistyczne dziedzictwo Gdyni zobowiązuje, a nowe inwestycje w Gdyni są na tyle widoczne, że zmieniają jej obraz - mówi Jan Sikora, kierownik katedry Architektury Przestrzeni Kulturowych w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.
Dbałość o wysoką jakość nowej architektury realizowanej w Gdyni na przestrzeni ostatnich lat jest konsekwentna. Często zobowiązują do tego zapisy planu miejscowego, dokłada wymagań konserwator, który opiniuje projekty realizowane na obszarze wpisanym do rejestru zabytków. Sami deweloperzy (najczęściej mocno związani z Gdynią), dokładają starań by projekt miał wysoki poziom i nie był gorszy od tego co realizuje konkurencja.
"Rozlewanie Gdyni"? Do wewnątrz
- Te budynki, które powstały w Śródmieściu Gdyni na przestrzeni ostatnich 10 - 20 lat podzieliłbym na dwie grupy. Pierwsza to te - wyraźnie zauważalne - realizacje które wypełniły pojedyncze, puste przestrzenie miasta - Baltiq Plaza czy Transatlantyk. Druga grupa, to inwestycje, które otwierają nowe fronty inwestycyjne; od nich zaczyna się budowanie nowej struktury, która funkcjonalnie zmieni całe fragmenty miasta - porządkuje prof. Piotr Lorens, kierownik katedry Ubranistyki i Planowania Regionalnego na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej. - Przecież dzięki powstaniu Sea Towers idea Śródmieścia Morskiego zaczęła się materializować. Także Międzytorze to plany, które zaczynają być realizowane, bo powstaje Portova. Ten budynek zaczyna kreować to miejsce.
W przypadku Gdyni wizja rozwoju Śródmieścia i nowych obszarów we "wnętrzu" miasta ma szerszy wymiar niż w przypadku większości polskich miast. Zwykle argumentem za zagęszczaniem zabudowy w "starych dzielnicach" jest ograniczanie kosztów rozwoju miasta na obrzeżach (doprowadzenie mediów, transport, budowa dróg, szkół, infrastruktury). Tymczasem Gdynia zwyczajnie nie ma zbyt wielkich rezerw terenowych, gdzie mogłaby się "rozlewać". Gdynia Zachód i Gdynia Północ są zurbanizowane w coraz większym stopniu, co oznacza, że za kilkadziesiąt lat nie będzie tam już wolnych terenów pod nowe budynki, a więc także nie będzie go dla nowych mieszkańców. Panaceum jest zabudowa wolnych terenów w środku miasta.
- Zmiany granic administracyjnych portu, które nastąpiły na początku lat 2000 umożliwiają rozwój śródmieścia Gdyni na niezwykle atrakcyjnych terenach poportowych. Ich zagospodarowanie, realizowane sukcesywnie od początku nowego wieku zmieni zasięg reprezentacyjnych publicznych przestrzeni nadwodnych oraz panoramę miasta od strony historycznego centrum i od strony morza. Atrakcyjne śródmiejskie miejsca pracy i zamieszkania stanowić mogą odpowiedź na procesy niekontrolowanego rozlewania się zabudowy na obszary peryferyjne sąsiednich gmin - podkreśla Marek Karzyński, dyrektor Biura Planowania Przestrzennego Miasta Gdyni.
Zmiana funkcji nie polega jednak tylko na wybudowaniu mieszkań na terenach, gdzie kiedyś był przemysł. Budowanie nowego miasta to o wiele bardziej subtelny proces, który uwzględniać musi obecność człowieka i jego współczesnych potrzeb.
- Rozwija się kultura wspólnego jedzenia, mamy wysyp nowych lokali gastronomicznych i żaden z nich nie stoi pusty, więc istotne będzie kreowanie przestrzeni, które pozwolą spędzać czas w taki sposób - wskazuje prof. Lorens.
- Naprawdę bardzo trudne jest połączenie w śródmiejskiej tkance ruchu pieszego, samochodowego i rowerowego. A jednak konieczne jest stworzenie takiej przestrzeni, gdzie ten ruch odbywał się będzie niekonfliktowo. A na dodatek to wszystko powinno być komfortowo połączone z komunikacją publiczną - zauważa Tomasz Janiszewski.
Przyszłość wniesie "nowe"?
U progu realizacji jest nowa wielofunkcyjna zabudowa Plac Unii przy ul. Władysława IV . Sporo zmieni się obok urzędu miejskiego. Przebudowany ma być park, a w jego otoczeniu powstaną dwa kameralne biurowce: Officer i Square.
Wielkim projektem, który w przyszłości ma stać się nowym żywym fragmentem miasta jest Śródmieście Morskie (tereny Międzytorza , należące do Dalmoru i odejmujące nową marinę ). Pierwszą jaskółką przepowiadającą rozwój tych terenów było Sea Towers. W 2016 roku dołączyły do niego pierwsze budynki Waterfrontu. Przygotowanie dalszej części inwestycji jest coraz bardziej zaawansowane - jesienią rozebrane na być Centrum Gemini. Już teraz u zbiegu ulic Żeromskiego i św. Wojciecha powstaje budynek Avanport, na przylegającym do Basenu Prezydenta pirsie z ziemi zaczynają "wychodzić" budynki apartamentowców Yacht Park, a na skraju Międzytorza Invest Komfort buduje wysoką Portovą (po sąsiedzku, przy ul. św. Piotra , PB Górski przymierza się do budowy równie wysokiego apartamentowca).
- Staramy się by najważniejsze projekty wyłaniane były obowiązkowo w drodze konkursów architektonicznych, największy nacisk kładziemy na Śródmieście i tereny poportowe. Według naszych szacunków na tym terenie może powstać tyle samo powierzchni mieszkalnych użytkowych ile jest w Śródmieściu w tej chwili - mówi Marek Karzyński.
Na drugim biegunie na zabudowę czeka teren w osi ulicy Piłsudskiego . Podobnie jak będące w budowie nowe osiedle Silva znajdzie się ono co prawda po drugiej stronie torów, ale dzięki ilości ludzi, która tam zamieszka teren ten wchłonięty zostanie do Śródmieścia.
- Dużym tematem "do ugryzienia" jest Śródmieście Południowe. Warto zadawać sobie pytanie co się stanie kiedy Riviera opuści swoje miejsce przy Drodze Różowej, bo czas takich struktur minie. Pytanie czy teren Śródmieścia w przyszłości będzie mógł być rozciągnięty w tamtą stronę? - zastanawia się prof. Lorens. - Pojawia się także pytanie w jaki sposób wymyślić nową tożsamość architektoniczną Gdyni tak, żeby nie eksploatować ciągle modernizmu. Życzę Gdyni by rozwijała się tak jak Nowy Jork - wymyślała się wciąż na nowo.
Opinie (212)
-
2018-05-31 12:36
See Towers koszmarek w stylu moskiewskiej architektury (5)
Ciężki monument kiczu i pazerności na powierzchnię, oszpecił raz na zawsze Gdynię.
- 39 11
-
2018-05-31 18:23
a jak dla mnie to wizytówka Gdyni (2)
zmiana zdecydowanie na lepsze, tym bardziej jeżeli przypomnimy sobie jak wyglądały te tereny wcześniej
- 1 9
-
2018-05-31 18:53
jeden z najbardziej rozpoznawalanych (1)
budynków w całej Polsce. Powinniśmy być dumni a nie przeciwni.
- 1 10
-
2018-06-01 12:48
Rozpoznawalny - tak!
Niestety nie w pozytywnym znaczeniu.
Pojęcie "ład" było architektowi obce.- 6 1
-
2018-06-01 08:57
SEA a nie see! (1)
Nie potrafisz pisać po angielsku - nie pisz.
- 4 1
-
2018-06-01 11:24
to a'propos tarasu widokowego
Co mial byc a go nie ma.
I to zdanie swietnie okresla sytuacje Gdyni.- 4 0
-
2018-05-31 12:40
Gdynia upada, (2)
na skwerze powstaje nowy pomnik, jakis fallus ze wstegami, kto z mieszkańców waszej Gdyni sie na to zgodził?
- 38 1
-
2018-05-31 13:20
ale najlepsze że walnęli się z jedną kurą :))
- 8 0
-
2018-06-01 09:44
Pomnik jest tylko dlatego zeby robic tam patriotyczne fety. Koszmarny projekt za nasze podatki
- 2 0
-
2018-05-31 12:45
See Tower koszmarek w stylu moskiewskiej architektury (1)
Ciężki kloc oszpecający na Gdynię na wieki, jeśli przetrwa.
- 28 6
-
2018-06-01 08:57
Następny co pisze fonetycznie.
Nie potrafisz pisać po angielsku - nie pisz.
SEA - nie see...- 0 0
-
2018-05-31 12:48
Na pewno w śródmieściu jest dużo wolnych terenów pod zabudowę, którą przerwała wojna. Świetnie, że w końcu rusza inwestycja przy Wł IV, ładnie rośnie kompleks Portova, Avanport. W przyszłym roku startuje spora inwestycja przy ul Św Piotra. Ciekawy jestem ostatecznego wyglądu Silvy przy Kieleckiej.
Osobiście widziałbym pierzeję 5 piętrowych kamienic wzdłuż ul Jana z Kolna zamiast tych pustych chaszczy i tandetnych bud (od hotelu Neptun aż do hali targowej).
Niestety mankamentem jest ślimacze tempo realizacji w efekcie czego w Gdańsku buduje się więcej i szybciej.- 11 23
-
2018-05-31 12:52
chciwość, chciwość, chciwość...
To jedyna idea tych działań, przykrywana "figowym listkiem" sztuki i naukowych tytułów.
Dotyczy terenów łatwych, uzbrojonych i dobrze skomunikowanych. Pech chce, że przemysłowych...
Niedawno pojawiły się informacje o bulwersujących "mieszkańców" wydarzeniach jak ciężarówki na ulicach okolic portu Gdynia czy ścierniwie przyniesionym przez wiatr ze stoczni Gdańsk. Na lakierze zostawionych bryk!
Czy nie wiecie gdzie się znajdujecie?- 24 1
-
2018-05-31 13:13
Gdyńska architektura to podwórkowa tandeta - właściwie wszystko źle (1)
spoko, gdańska też absolutna tandeta, a nawet jeszcze większa - Forum Radunia, masakry Kozikowskiego, nudne biurowce, żenujący poziom architektury (i urbanistyki) nowych osiedli. To się nie zmienia od lat. Najlepiej widać to w detalu - ławki, parki, chodniki, plastyki. Castorama rulez
Absolwenci Wydziału Architektury PG reprezentują poziom ścieku- 26 7
-
2018-05-31 14:52
No co ty piszesz ?
Gdańska jest super. Najlepsza królewna północy
- 1 3
-
2018-05-31 13:15
Gdyby nie morze i plaża w centrum Gdyni by było brzydko ...jak w Warszawie (2)
- 29 5
-
2018-05-31 14:22
w Warszawie mają chociaż piękne parki a u szczura? (1)
- 11 2
-
2018-06-01 20:21
Będzie Central Parking
dla AB.
- 3 0
-
2018-05-31 13:19
sea towers to bunkier (czasem zwany grobowcem), nie ma nic wspólnego z modernizmem (4)
niestety dodano do tego seledynowe majtasy i następny bunkier czyli biurowiec i hotel
całość jest przygnębiająca (do tego hula tam przysłowiowy wiatr) i niestety, ale zepsuto unikalne miejsce- 35 5
-
2018-05-31 18:28
mi się podoba (2)
zdecydowanie wpłynął na rozwój terenów, gdzie była wcześniej jedna wielka ruina i aż strach było tam chodzić. Ok, może lepiej gdyby budynek był biały, a nie szary, ale to pewnie zabieg związany z bliskością Bałtyku ;) dzięki temu udało się uniknąć zielonych narośli na budynku (które widać już np. na nowym Teatrze Muzycznym...niestety;()
Ale generalnie Sea Towers moim zdaniem był waznym krokiem i mam nadzieje, ze miasto bedzie dalej szlo w tym kierunku. Koniec z budami i zapieksami na Skwerze.- 1 10
-
2018-05-31 18:56
Sea Towers
cieszy się popularnością wśród znanych osób, ludzie przyjeżdżają specjalnie żeby zobaczyć ten budynek... Proponuje popatrzeć i docenić to co wokół zanim zacznie się zachwycać Nowym Jorkiem.
- 1 9
-
2018-06-01 10:35
to ze cos zbudowanio na zaniedbanych czy portowych terenach, to nie oznacza, ze należy to chwalić
wystarczy popatrzeć się obiektywnie i niestety ale projekt jest 'ciężki' - jedynie czasem przy odpowiednim oświetleniu wygląda ciekawie, ale to za mało
co ty człowieku piszesz za bzdury o naroślach?
'narośla' mchu (chyba), choćby na dachach, są teraz coraz częstsze bo mam klimat zbliżony do UK - ale na tego typu budynkach się NIE pojawiają, bo są wykonane z innych materiałów
inaczej twoje narośla by obrosły wszystkie drapacze chmur w USA
przy okazji to czy kolor jest ciemny czy jasnyu nie ma znaczenia - własnie polecam spojrzeć na CZARNE dachy (pokryte papą) i obecnie naroslami- 1 0
-
2018-06-01 08:36
Zwą go też prąci,,,,,,,,,m lucyfera
- 2 0
-
2018-05-31 13:35
W jaki sposób wymyślić nową tożsamość (w tym architektoniczną) Gdyni ? (14)
Moim zdaniem należy zastanowić się nad strefą integracyjną Śródmieścia z obrzeżnymi dzielnicami Gdyni a następnie jak doprowadzić do tego, aby Gdynia mogła odegrać kluczową rolę w planie scalania jej, z pobliskimi miastami i miasteczkami tak by wspólnie równoważyły w postaci Gdyniapolis w stosunku do szeroko rozumianego Gdańska . I nie chodzi mi tylko o liczbę mieszkańców (Pruszcz ,Gdańsk, ...Sopot ) szacowanej na ponad 0,6 mln.. Wydaje mi się, że Gdynia zmierza w prawidłowym kierunku i właściwie zmienia rzeczywistość naszego i prawidłowo oddziaływuje na zmobilizowanie także naszych miast, tworzących nowe architektoniczne ikony i wpływających na powstawanie nowych wizji społecznych. A także takich, które w niezwykły sposób zapisują się w naszej estetyce i świadomości. Osobiście jeszcze bardziej zwróciłbym nacisk, aby wszystko co nowe utrzymane było w duchu ekologii i jeszcze większą dbałością o estetykę i wysoką jakość materiałową i wykończenia zwłaszcza elewacji i tzw. małej architektury.
– Powinniśmy być dumni z grupy firm developerskich, z których każda jest w większości powiązana z miastem z marzeń w swoim segmencie rynku nieruchomościowego i architektonicznego. To one głównie są autorami projektów, które stają się obiektem zainteresowania publicznego, poprawnie estetycznie, korespondujące z modernizmem i są laureatami licznych nagród.
Niemniej uważam, że za mały nacisk - szczególnie chodzi, jest położony na ekologię i "zielony rozwój" stref Gdyni. Także za mały nacisk na tzw "zielone domy" gdzie energia pozyskiwana jest z źródeł odnawialnych, takich jak wody termalne, kolektory słoneczne czy wiatraki, itd. Nowoczesne utylizacje i rozwiązania odpadów np. przekształcane są w biogaz i następnie w energię elektryczną, która zasila miejscowe społeczności .
Brak w Gdyni ciekawych ogrodów i trawników, które są tak zaprojektowane, by nie wymagały dodatkowego nawadniania. Za mało jest deszczówki zatrzymywanej, a szczególnie totalny brak porośniętych zielenią dachów użytkowych w tym oczek wodnych, uli,.... Źle też są nadmiary wody odprowadzane do morza nie poprzez zadbane meandry, ciekawe kaskady, wodospady i rzeczki (a przecież spływająca nimi woda korzystnie wpływa na mikroklimat i tworzy wartość dodaną). Dzielnica Śródmieścia i przyległe powinny być zamknięte dla ruchu samochodowego, a już na pewno diesli. Otwarte za to na ciekawie zaprojektowane chodniki i ścieżki rowerowe (w całym mieście) i kilku linii elektrycznych autobusów, trolejbusów i gazobusów.
Domy architektonicznie nawiązujące do modernizmu okrętowego i do tradycji gdyńskiej, wykonane z naturalnych surowców, wśród których powinna być BIEL, a dominować szlachetny kamień, drewno i szlachetny tynk. jak najwięcej także ścian porastających specjalną roślinnością zieloną o każdej porze roku, place zabaw, mostki dla rowerów nad drogami. Wszystko zaprojektowane dla ludzi, tak, by chciało się naprawdę wychodzić z domu i jak najwięcej przebywać na świeżym czystym powietrzu.- 12 11
-
2018-05-31 14:02
mozesz to zrealizowac na Kepie Oksywskiej. (9)
Ale najpierw zbuduj tam komunikacje.
Od "centrum" to sie "odstosunkuj", bo ten termin uzasadnia jedynie obecnosc urzedu miasta..
To jest czwarty na Baltyku port.
Wiec zawsze beda ciezarowki, wagony, farba I zapachy.
Gdzies trzeba zarabiac na twoje utopie.- 5 2
-
2018-05-31 14:38
- To jest czwarty na Baltyku port. Może być co najmniej drugi (8)
tylko niech wybuduje zgodnie z obietnicami prezesa odpowiedni Terminal ZEWNĘTRZNY !!! dostosowany tak ze względu na warunki subiektywne i obiektywne, jak i na wieloletnie zaniedbania inwestycyjne PAŃSTWA jak i poza obszarem portu związane z jego dostępnością od strony lądu, które obiecali p.Horała, Śniadek i Arciszewska.
- 4 4
-
2018-05-31 16:16
a ktore osobiscie uwalil Tusk, przesuwajac zabudzetowane przedluzenie obwodnicy (6)
do Hutniczej I dalej, do portu, na swiety nigdy.
Przy radosnym schadenfreunde medialnym, wykonanym przez Adamowicza.
Masz racje, Gdynia nie ma szczescia do ludzi. Obecny prezydent aktywnie okrawal port a jego kumple wieszaja sie bogatych "klamek".- 6 1
-
2018-05-31 18:20
(1)
pissuarki rzadza juz trzy lata ...sporo czasu zeby nie byla juz wina tuska ...
- 4 5
-
2018-05-31 21:26
to nie sa sprawy na trzy lata
To sa programy na lat dziesiatki, wymagajace konsekwencji I systematycznosci.
Czy mozna na to liczyc w kraju, gdzie polityka I partykularyzmy sa przed zarabianiem pieniedzy?
Problem w tym, ze na tak duzych rzeczach jak gospodarka morska trzeba umiec zarabiac.- 0 1
-
2018-05-31 20:44
Strategia idiotów (3)
Mądralo! Nie umniejszając winy poprzedniej centralnej władzy, trzeba przypomnieć, że władze samorządowe popełniły głupotę strategiczną dotyczącą obwodnicy północnej i połączenia jej z portem występując o środki (ok. 1,5 mld zł) na wypasioną całościową wersję w jednym rzucie, zamiast zacząć od etapu budowy odcinka przedłużającego obecną Obwodnicę Trójmiasta i połączenia jej z portem tzw. drogą czerwoną. Ale, głupie miasto nie myślało o porcie, tylko o własnym egoistycznym sukcesie, bo tzw. droga czerwona miała być tylko dodatkiem do OPAT-u. W ten sposób przegrali wszystko, co było do przewidzenia wobec ograniczoności środków finansowych do podziału na całe województwo.
- 1 3
-
2018-05-31 21:20
szczuplosc srodkow? (2)
Sama PKM 3x przefajnowana, to 1mld z okladem. A takich pomyslow na przerob budzetu jest wiele. Droga Czerwona to procentowo 60-80% kosztow OPAT. A to ze wzgledu na wielosc budowli I trudny teren oraz wiele kolizji z innymi rodzajami transportu. OPAT powstal w wyniku mobilizacji polnocnych gmin, co spowodowalo niejakie poruszenie na poludniu I retorsje.
Jedno jest pewne, Gdynie szczescie opuscilo jakies 25 lat temu.
Z j- 5 1
-
2018-05-31 21:38
(1)
Napisałem "ograniczoność" (jako pojęcie ekonomiczne), a to nie jest to samo, co "szczupłość". Co do przefajnowania kosztów budowy PKM-ki się zgadzam.
- 1 0
-
2018-05-31 23:54
również zgadzam się z Twoją oceną ekipy urzędu miasta
jednak nie jedyni się przyczynili do obecnego stanu rzeczy.
Po prostu, trzeba miec trochę szczęścia...
Peace!- 1 0
-
2018-05-31 16:20
czy to zmieni uzasadnienie budowy "miasta"
W porcie?
Co robia wladze miasta aby tem port powstal?
Wedlug mojej wiedzy, aktywnie temu przeciwdzialaja.- 5 2
-
2018-05-31 14:24
żyjesz w jakiejś alternatywnej rzeczywistości. gdynia wygląda zupełnie inaczej niż piszesz.
- 5 1
-
2018-06-01 09:42
Gdynia Białe Miasto
Bylo kiedyś. Chcialbym doczekac znowu takiego obrazu miasta
- 1 0
-
2018-06-01 11:17
Zgadzam się że stwierdzeniem o gupie deweloperów powoązanych z miastem
Przypuszczam, że podejrzewam, że wiem czym są powiązane.
- 3 0
-
2018-06-01 13:02
takie pierdy to sobie możesz snuć, jak z miejskiej kasy pieniądz będzie się wylewał z braku miejsca do układania
a mieszkańcy nie będą mieli innych problemów, jak zmiana kolejnego domu czy mieszkania.
Cała historia ludzkości pokazuje, że rzeczy architektonicznie wartosciowe powstają w ten sposób. Często przyczyniając się do upadku sponsorów...
Więc lepiej aby ogon nie merdał psem...- 1 0
-
2018-05-31 13:42
a co, ma byc kryte strzechą ?
albo z desek jak kompostownik?
- 6 8
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.