- 1 Raport. Stabilizacja na rynku mieszkaniowym (229 opinii)
- 2 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (297 opinii)
- 3 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (883 opinie)
- 4 Kwietniowe nowości u deweloperów (95 opinii)
- 5 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (461 opinii)
- 6 Czy zamiast ogródków będą mieszkania? (268 opinii)
Śródmieście Gdyni. Czy zawsze będzie zabudowywane w duchu modernizmu?
Gdynia, nawet współcześnie, zabudowywana jest z uwzględnieniem tradycji modernizmu gdyńskiego. Czy w przyszłości miasto ma szansę odejść od tego szablonu? I jak rozwijało się będzie jego Śródmieście w najbliższych latach?
Nowe budynki
Sea Towers, Kamienica Moderna, Transatlantyk, Silver House, Kamienica Abrahama, Baltiq Plaza, Art Deco - to inwestycje, które powstały w Śródmieściu Gdyni w ostatniej dekadzie. Do tej listy dodać można inwestycje Batorego 7 i Centrum, których budowa kończy się przy ulicy Batorego . Jak przystało na zabudowę śródmiejską wszystkie one mają wysoką jakość architektury, ich elewacje wykończone są materiałami zapewniającymi trwałość, na ich parterach powstały lokale usługowe, które częściowo wypełnione są gastronomią przyciągającą w te miejsca ludzi. Także ich wnętrza w częściach wspólnych zostały zaprojektowane i wykończone z pomysłem i jakością.
- Budynek powinien spełnić dwa podstawowe kryteria: wprowadzać nowy powiew do przestrzeni miejskiej - wzbogacać ją, na przykład swoim otoczeniem: skwerem z ławką, nową przestrzenią czy pięknym holem wejściowym. Po drugie musi się on odnosić do otoczenia architektonicznego tak, by twórczo nawiązywać do ducha miejsca przy jednoczesnym zachowaniu cech budynku współczesnego. Jeśli uda się osiągnąć te cele, to w efekcie wszystkich starań "lubimy budynek" - tłumaczy Jerzy Wolski z sopockiej pracowni architektonicznej Wolski Architekci. - Udało się to osiągnąć na przykład przy realizacji budynku Baltiq Plaza przy ulicy Świętojańskiej . To miejsce miało długą i trudną historię; wielu deweloperów chciało tam budować, plan miejscowy narzucił poszanowanie tej przestrzeni - stworzenie miejskiego placu, na którym zostanie wyeksponowany Pomnik Harcerzy. Wszystkie te warunki udało się spełnić.
Niewątpliwie lubiany jest także budynek Silver House przy ulicy Zygmunta Augusta . Czytelnicy portalu Trojmiasto.pl wybrali go Najciekawszą inwestycją mieszkaniową 2015 roku w Gdyni.
- Stowarzyszenie Architektów Polskich przyznało tej realizacji nagrodę za Najlepszy dom mieszkalny - wielorodzinny 2016 roku - dopowiada jego architekt Tomasz Janiszewski z pracowni architektonicznej BJK. - W uzasadnieniu jury czytamy: "budynek plombowy w wyważony sposób nawiązuje, choć nie naśladuje, do modernistycznych tradycji śródmieścia Gdyni...". To jedyna taka rekomendacja, jaką miasto otrzymało w swojej najnowszej historii. W takich chwilach oczy wszystkich zwracają się w stronę Gdyni i staje się ona obecna, potwierdza swój status miasta nowoczesnego, umiejętnie godzącego teraźniejszość z tradycją.
Najważniejszym architektonicznym symbolem miasta stał się oczywiście Sea Towers, którego bryła przegląda się w Basenie Prezydenta . Realizacja zakończyła się w 2009 roku. Budynek zdecydowanie jest rozpoznawalny, chociaż jako apartamentowiec nie jest zbyt dostępny dla użytkowników miasta.
- Z punktu widzenia wizerunku ważne jest to co jest widoczne, znajduje się w ścisłym centrum miasta i na przykład w okolicach tras przelotowych. Takie obiekty, które historycznie umieszczane były na pocztówkach, tworzą charakter danego miasta, stają się znakami w przestrzeni i wytyczają kierunki rozwoju. Z tego powodu bardzo ważne by nowa architektura była powiązana z kontekstem, przemyślana i wykonana z dobrych i trwałych materiałów. To, co niskiej jakości szybko się starzeje, staje się często źródłem wstydu oraz ironicznych komentarzy. Modernistyczne dziedzictwo Gdyni zobowiązuje, a nowe inwestycje w Gdyni są na tyle widoczne, że zmieniają jej obraz - mówi Jan Sikora, kierownik katedry Architektury Przestrzeni Kulturowych w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.
Dbałość o wysoką jakość nowej architektury realizowanej w Gdyni na przestrzeni ostatnich lat jest konsekwentna. Często zobowiązują do tego zapisy planu miejscowego, dokłada wymagań konserwator, który opiniuje projekty realizowane na obszarze wpisanym do rejestru zabytków. Sami deweloperzy (najczęściej mocno związani z Gdynią), dokładają starań by projekt miał wysoki poziom i nie był gorszy od tego co realizuje konkurencja.
"Rozlewanie Gdyni"? Do wewnątrz
- Te budynki, które powstały w Śródmieściu Gdyni na przestrzeni ostatnich 10 - 20 lat podzieliłbym na dwie grupy. Pierwsza to te - wyraźnie zauważalne - realizacje które wypełniły pojedyncze, puste przestrzenie miasta - Baltiq Plaza czy Transatlantyk. Druga grupa, to inwestycje, które otwierają nowe fronty inwestycyjne; od nich zaczyna się budowanie nowej struktury, która funkcjonalnie zmieni całe fragmenty miasta - porządkuje prof. Piotr Lorens, kierownik katedry Ubranistyki i Planowania Regionalnego na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej. - Przecież dzięki powstaniu Sea Towers idea Śródmieścia Morskiego zaczęła się materializować. Także Międzytorze to plany, które zaczynają być realizowane, bo powstaje Portova. Ten budynek zaczyna kreować to miejsce.
W przypadku Gdyni wizja rozwoju Śródmieścia i nowych obszarów we "wnętrzu" miasta ma szerszy wymiar niż w przypadku większości polskich miast. Zwykle argumentem za zagęszczaniem zabudowy w "starych dzielnicach" jest ograniczanie kosztów rozwoju miasta na obrzeżach (doprowadzenie mediów, transport, budowa dróg, szkół, infrastruktury). Tymczasem Gdynia zwyczajnie nie ma zbyt wielkich rezerw terenowych, gdzie mogłaby się "rozlewać". Gdynia Zachód i Gdynia Północ są zurbanizowane w coraz większym stopniu, co oznacza, że za kilkadziesiąt lat nie będzie tam już wolnych terenów pod nowe budynki, a więc także nie będzie go dla nowych mieszkańców. Panaceum jest zabudowa wolnych terenów w środku miasta.
- Zmiany granic administracyjnych portu, które nastąpiły na początku lat 2000 umożliwiają rozwój śródmieścia Gdyni na niezwykle atrakcyjnych terenach poportowych. Ich zagospodarowanie, realizowane sukcesywnie od początku nowego wieku zmieni zasięg reprezentacyjnych publicznych przestrzeni nadwodnych oraz panoramę miasta od strony historycznego centrum i od strony morza. Atrakcyjne śródmiejskie miejsca pracy i zamieszkania stanowić mogą odpowiedź na procesy niekontrolowanego rozlewania się zabudowy na obszary peryferyjne sąsiednich gmin - podkreśla Marek Karzyński, dyrektor Biura Planowania Przestrzennego Miasta Gdyni.
Zmiana funkcji nie polega jednak tylko na wybudowaniu mieszkań na terenach, gdzie kiedyś był przemysł. Budowanie nowego miasta to o wiele bardziej subtelny proces, który uwzględniać musi obecność człowieka i jego współczesnych potrzeb.
- Rozwija się kultura wspólnego jedzenia, mamy wysyp nowych lokali gastronomicznych i żaden z nich nie stoi pusty, więc istotne będzie kreowanie przestrzeni, które pozwolą spędzać czas w taki sposób - wskazuje prof. Lorens.
- Naprawdę bardzo trudne jest połączenie w śródmiejskiej tkance ruchu pieszego, samochodowego i rowerowego. A jednak konieczne jest stworzenie takiej przestrzeni, gdzie ten ruch odbywał się będzie niekonfliktowo. A na dodatek to wszystko powinno być komfortowo połączone z komunikacją publiczną - zauważa Tomasz Janiszewski.
Przyszłość wniesie "nowe"?
U progu realizacji jest nowa wielofunkcyjna zabudowa Plac Unii przy ul. Władysława IV . Sporo zmieni się obok urzędu miejskiego. Przebudowany ma być park, a w jego otoczeniu powstaną dwa kameralne biurowce: Officer i Square.
Wielkim projektem, który w przyszłości ma stać się nowym żywym fragmentem miasta jest Śródmieście Morskie (tereny Międzytorza , należące do Dalmoru i odejmujące nową marinę ). Pierwszą jaskółką przepowiadającą rozwój tych terenów było Sea Towers. W 2016 roku dołączyły do niego pierwsze budynki Waterfrontu. Przygotowanie dalszej części inwestycji jest coraz bardziej zaawansowane - jesienią rozebrane na być Centrum Gemini. Już teraz u zbiegu ulic Żeromskiego i św. Wojciecha powstaje budynek Avanport, na przylegającym do Basenu Prezydenta pirsie z ziemi zaczynają "wychodzić" budynki apartamentowców Yacht Park, a na skraju Międzytorza Invest Komfort buduje wysoką Portovą (po sąsiedzku, przy ul. św. Piotra , PB Górski przymierza się do budowy równie wysokiego apartamentowca).
- Staramy się by najważniejsze projekty wyłaniane były obowiązkowo w drodze konkursów architektonicznych, największy nacisk kładziemy na Śródmieście i tereny poportowe. Według naszych szacunków na tym terenie może powstać tyle samo powierzchni mieszkalnych użytkowych ile jest w Śródmieściu w tej chwili - mówi Marek Karzyński.
Na drugim biegunie na zabudowę czeka teren w osi ulicy Piłsudskiego . Podobnie jak będące w budowie nowe osiedle Silva znajdzie się ono co prawda po drugiej stronie torów, ale dzięki ilości ludzi, która tam zamieszka teren ten wchłonięty zostanie do Śródmieścia.
- Dużym tematem "do ugryzienia" jest Śródmieście Południowe. Warto zadawać sobie pytanie co się stanie kiedy Riviera opuści swoje miejsce przy Drodze Różowej, bo czas takich struktur minie. Pytanie czy teren Śródmieścia w przyszłości będzie mógł być rozciągnięty w tamtą stronę? - zastanawia się prof. Lorens. - Pojawia się także pytanie w jaki sposób wymyślić nową tożsamość architektoniczną Gdyni tak, żeby nie eksploatować ciągle modernizmu. Życzę Gdyni by rozwijała się tak jak Nowy Jork - wymyślała się wciąż na nowo.
Opinie (212)
-
2018-05-31 19:24
Ciekawe pomysły (6)
wizualizacje Gdyni wyglądają naprawdę dobrze. Nie rozumiem tej ilości jadu w komentarzach... Jeśli komuś tak spieszno do zieleni to niech się przeprowadzi na wieś albo przedmieście.
- 7 29
-
2018-05-31 19:25
Popieram
miasto to ośrodek rozwoju i postępu... Spokojne życie bez nowości i zmian to domena wsi.
- 2 8
-
2018-06-01 07:06
Gdynia = Białoruś bis
- 3 1
-
2018-06-01 07:26
Właśnie mieszkam na przedmieściu (2)
i to właśnie tu pomiędzy niską zabudową planują kilkunasto piętrowe bloki. Ale tylko jeden deweloper, który jest zainteresowany tutejszymi działkami, dostanie takie możliwości.
- 3 0
-
2018-06-01 07:27
czyt. w Redzie. (1)
- 2 1
-
2018-06-01 08:02
Nie w Redzie tylko 1 km od dworca, na Beniowskiego.
To była dzielnica domków do czasu wybudowania przez komunistów tych paskudnych akademików. I to na ten przykład powołują się obecne władze chcąc pozwolić na wielką zabudowę. Tak ma wyglądać poprawa warunków życia mieszkańców? A ci ewentualni przyszli użytkownicy (bo to w większości nie są mieszkańcy), będą mieli pretensję o trudny dojazd, o brak miejsc parkingowych dla gości itp.
- 3 0
-
2018-06-01 13:42
z powodu dysonansu poznawczego
który jest bardzo niekomfortowym uczuciem.
Powstaje gdy teoria, deklaraczja czy też obietnica nie zbiegają się z efektem...- 1 1
-
2018-05-31 21:11
Tak bezstronnie to (2)
w miejscu obecnego budynku UM w Gdyni wybudowałbym kolejny "Gdyński Drapacz Chmur"-a sam urząd przeniósł gdzieś za Chwarzno-Wiczlino...albo na Pogórze-Obłuże. To miasto i to miasto. Jak tworzyć strefy prestiżu i w duchu modernizmu to na całego. A co? Stać nasze miasto na wszelkiego typu fanaberie ! Przykładem jest nowo wybudowany Port Lotniczy-nie uruchomiony i nie czynny od 2013 roku. Koszt tego "cudu" to blisko 100 mln.zł. Ach jakie były wizje i obietnice-wygłaszane na spotkaniach z mieszkańcami..... Kto to jeszcze pamięta? Minie osobiście centrum Gdyni-nie interesuje bo tylko jestem petentem lub "interesantem", a mieszkam na prowincji ( 5 km.-od UM w Gdyni)...
- 15 5
-
2018-06-01 07:41
witamy mieszkańca Chylonii (1)
- 0 0
-
2018-06-01 07:43
A może Chwarzna?
- 0 0
-
2018-05-31 21:22
Redłowska Kaskada
Redłowska Kaskada to z kolei przykład anty modernizmu , takich budynków powinno się unikać
- 16 2
-
2018-05-31 21:44
Pytanie-? Po co nowe budynki- (3)
-jak w Gdyni jest co raz mniej jest mieszkańców??? Sądzę, że deweloperzy czekają na "zielone światło" od mieszkańców jakim będzie wynik listopadowych wyborów samorządowych. Przy "pomyślnym wyniku"- to Centrum Gdyni-stanie się wielkim placem budowy.... Punktami strategicznymi są :Central Park (Al.Marszałka) dalej : ul. Władysława IV/ ul.Armii Krajowej no i teren Banku Polskiego( ul.10-Lutego/ ul.3 Maja)-i jeszcze coś w planach do realizacji. Głównie chodzi o sprzedaż terenów i zdobycie pieniędzy do kasy miasta-bo pusta....Kto tam się liczy z opiniami i potrzebami mieszkańców ? Lepiej to i łatwiej uszczęśliwiać mieszkańców biegami, wyścigami kolarskimi, Openerem, samolocikami,festiwalami, i tak w kółko....Dam im "szkiełka", a mam sreberka....A ulice i drogi ? A co nie ma ? Zasada nr.1 -potrafić obiecać. I tak od 20 lat... Teraz jeszcze trzeba odsprzedać 49% udziałów PEWIK. Sprzedać Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo i odzyskać chociaż 50% zainwestowanych funduszy to zadanie nr.1-to przedsięwzięcie generuje rocznie b.duże koszty. Nie zarabia, a przynosi straty.
- 17 4
-
2018-05-31 21:58
Prawie wszyscy chcą mieszkać w dużych miastach (1)
bo to daje największe szansę rozwoju zawodnego, możliwości nauki na różnych uniwersytetach i szkołach, blisko szpitale, przedszkola, kursy, baseny... wszystko. A im więcej ludzi tym większe wymagania i pokaźniejszy kapitał do zainwestowania, z tego wynika, że zwyczajnie potrzebne są siedla o wysokim standardzie...
- 0 3
-
2018-06-01 00:06
Mylisz się
Ludzie chcą mieszkać tam, gdzie kręci się pieniądz, gdzie są dochody, gdzie sa perspektywy.
Mogą mieszkać w zgrzebnych warunkach, gdy jest nadzieja i radość. Gdy wiesz, że coś cię czeka więcej niż spłata kredytu.- 3 0
-
2018-06-01 00:53
tu nie chodzi o mieszkańców
a o klientów na mieszkaniówkę.
- 2 0
-
2018-06-01 00:11
Artykuł z d.. py. Ach no tak przecież w bieżącym roku wybory.
- 12 1
-
2018-06-01 06:17
a drogi ,TUNELE ?!
- 17 0
-
2018-06-01 06:28
Gdynia (1)
Zero rozwoju.
Wiadomym jest iż każdy gdynianin ma wpisaną awersję do Gdańska.
Niemniej jednak zapraszam każdego kto chce zobaczyć prężnie rozwijające się miasto z historią i duchem.
Jestem Gdańszczaninem acz od kilku lat mieszkam w Sopocie.
Bywam w gdyni i Gdańsku.
Gdynia nie ma do zaoferowania nic oprucz skweru i świętojańskiej.
Zero ducha.
Słaby temat.- 21 6
-
2018-06-01 07:05
odpowiedź
A ja mam dla ciebie do zaoferowania naukę ORTOGRAFII.
- 3 4
-
2018-06-01 06:48
W Polsce panuje brak odwagi. Każdy tylko dba o swoje interesty, tak żeby jak najwięcej z tego mieć. Nikogo nie interesuj
Gdyby było inaczej reprezentacyjne miejsca takie jak Bulwar Nadmorski, Skwer Kościuszki, park na Kamiennej Górze, ulica Piłsudskiego, Międzytorze, port i wiele innych nie wyglądały by dzisiaj ja z lat 70. Niestety w tych miejscach dzisiaj mamy tylko krzywe chodniki, asfalt, niezadbane trawniki, brak spójnej koncepcji, budy gastronomiczne jedna na drugiej albo notorycznie zapartkowane auta.
- 17 1
-
2018-06-01 06:55
Tereny po Dalmorze powinny być gdyńskim Manhattanem a nie blokowiskiem. Podobnie na tzw. Międzytorzu.
- 16 5
-
2018-06-01 07:04
Szczurek - daj spokój!
- 15 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.