• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Śródmieście Gdyni. Czy zawsze będzie zabudowywane w duchu modernizmu?

Ewa Budnik
31 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Baltiq Plaza przy ul. Świętojańskiej otoczyła Pomnik Harcerzy. Mieszkańcy Trójmiasta szybko zaakceptowali i polubili ten kompleks. Swobodnie przechodzi się pomiędzy budynkami w kierunku szkoły filmowej i teatru muzycznego.
  • Silver House przy ul. Zygmunta Augusta zyskał nagrodę Stowarzyszenia Architektów Polskich za najładniejszy dom wielorodzinny. Docenili go także czytelnicy Trojmiasto.pl wybierając najciekawszą inwestycją mieszkaniową 2015 roku.
  • Sea Towers zostało oddane do użytkowania w 2009 roku. Obok stanęły dwa pierwsze budynki gdyńskiego Waterfrontu. Zabudowa tego kwartału będzie kontynuowana.
  • Transatlantyk nawiązuje do wielkich statków, które niegdyś zawijały do gdyńskiego portu. Jest o tyle ważny, że zamyka widok ulicy Świętojańskiej.
  • Kamienica Moderna przy Placu Kaszubskim. Jej oddanie uporządkowało pierzeję placu.
  • Pierwszy etap inwestycji Art Deco przy ul. I Armii Wojska Polskiego 8. Obok powstał skwer z pomnikiem płk. Kuklińskiego.

Gdynia, nawet współcześnie, zabudowywana jest z uwzględnieniem tradycji modernizmu gdyńskiego. Czy w przyszłości miasto ma szansę odejść od tego szablonu? I jak rozwijało się będzie jego Śródmieście w najbliższych latach?



Jak oceniasz plany rozwoju Śródmieścia Morskiego w Gdyni?

Nowe budynki



Sea Towers, Kamienica Moderna, Transatlantyk, Silver House, Kamienica Abrahama, Baltiq Plaza, Art Deco - to inwestycje, które powstały w Śródmieściu Gdyni w ostatniej dekadzie. Do tej listy dodać można inwestycje Batorego 7Centrum, których budowa kończy się przy ulicy Batorego zobacz na mapie Gdyni. Jak przystało na zabudowę śródmiejską wszystkie one mają wysoką jakość architektury, ich elewacje wykończone są materiałami zapewniającymi trwałość, na ich parterach powstały lokale usługowe, które częściowo wypełnione są gastronomią przyciągającą w te miejsca ludzi. Także ich wnętrza w częściach wspólnych zostały zaprojektowane i wykończone z pomysłem i jakością.

- Budynek powinien spełnić dwa podstawowe kryteria: wprowadzać nowy powiew do przestrzeni miejskiej - wzbogacać ją, na przykład swoim otoczeniem: skwerem z ławką, nową przestrzenią czy pięknym holem wejściowym. Po drugie musi się on odnosić do otoczenia architektonicznego tak, by twórczo nawiązywać do ducha miejsca przy jednoczesnym zachowaniu cech budynku współczesnego. Jeśli uda się osiągnąć te cele, to w efekcie wszystkich starań "lubimy budynek" - tłumaczy Jerzy Wolski z sopockiej pracowni architektonicznej Wolski Architekci. - Udało się to osiągnąć na przykład przy realizacji budynku Baltiq Plaza przy ulicy Świętojańskiej zobacz na mapie Gdyni. To miejsce miało długą i trudną historię; wielu deweloperów chciało tam budować, plan miejscowy narzucił poszanowanie tej przestrzeni - stworzenie miejskiego placu, na którym zostanie wyeksponowany Pomnik Harcerzy. Wszystkie te warunki udało się spełnić.
Niewątpliwie lubiany jest także budynek Silver House przy ulicy Zygmunta Augusta zobacz na mapie Gdyni. Czytelnicy portalu Trojmiasto.pl wybrali go Najciekawszą inwestycją mieszkaniową 2015 roku w Gdyni. zobacz na mapie Gdyni

- Stowarzyszenie Architektów Polskich przyznało tej realizacji nagrodę za Najlepszy dom mieszkalny - wielorodzinny 2016 roku - dopowiada jego architekt Tomasz Janiszewski z pracowni architektonicznej BJK. - W uzasadnieniu jury czytamy: "budynek plombowy w wyważony sposób nawiązuje, choć nie naśladuje, do modernistycznych tradycji śródmieścia Gdyni...". To jedyna taka rekomendacja, jaką miasto otrzymało w swojej najnowszej historii. W takich chwilach oczy wszystkich zwracają się w stronę Gdyni i staje się ona obecna, potwierdza swój status miasta nowoczesnego, umiejętnie godzącego teraźniejszość z tradycją.
Najważniejszym architektonicznym symbolem miasta stał się oczywiście Sea Towers, którego bryła przegląda się w Basenie Prezydenta zobacz na mapie Gdyni. Realizacja zakończyła się w 2009 roku. Budynek zdecydowanie jest rozpoznawalny, chociaż jako apartamentowiec nie jest zbyt dostępny dla użytkowników miasta.

- Z punktu widzenia wizerunku ważne jest to co jest widoczne, znajduje się w ścisłym centrum miasta i na przykład w okolicach tras przelotowych. Takie obiekty, które historycznie umieszczane były na pocztówkach, tworzą charakter danego miasta, stają się znakami w przestrzeni i wytyczają kierunki rozwoju. Z tego powodu bardzo ważne by nowa architektura była powiązana z kontekstem, przemyślana i wykonana z dobrych i trwałych materiałów. To, co niskiej jakości szybko się starzeje, staje się często źródłem wstydu oraz ironicznych komentarzy. Modernistyczne dziedzictwo Gdyni zobowiązuje, a nowe inwestycje w Gdyni są na tyle widoczne, że zmieniają jej obraz - mówi Jan Sikora, kierownik katedry Architektury Przestrzeni Kulturowych w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.
Dbałość o wysoką jakość nowej architektury realizowanej w Gdyni na przestrzeni ostatnich lat jest konsekwentna. Często zobowiązują do tego zapisy planu miejscowego, dokłada wymagań konserwator, który opiniuje projekty realizowane na obszarze wpisanym do rejestru zabytków. Sami deweloperzy (najczęściej mocno związani z Gdynią), dokładają starań by projekt miał wysoki poziom i nie był gorszy od tego co realizuje konkurencja.

"Rozlewanie Gdyni"? Do wewnątrz



  • Portova powstaje przy ulicy Wendy. Do nowego kompleksu mieszkalno-usługowego będzie zaledwie kilka kroków z Placu Kaszubskiego.
  • W sąsiedztwie Potovej, przy ulicy św. Ducha wysoką zabudowę planuje także zrealizować PB Górski.
  • Apartamentowiec Awanport przy ulicy Żeromskiego znajdzie się na terenach, które w najbliższych latach będą rewitalizowane i zabudowywane. Oddanie inwestycji planowane jest na II kwartał 2018 roku.
  • Plac Unii - taką docelową nazwę będzie miał kompleks, którego budowa późnym latem lub wczesną jesienią tego roku rozpocznie się przy ul. Władysława IV.
  • Biurowiec Officer. Powstaje obecnie na wyspie pomiędzy al. Zwycięstwa a ul. Świętojańską. Projekt został wyłoniony w konkursie, a potem mocno zmieniony by dostosować go do wymogów planu miejscowego nakazującego wprowadzenie nawiązań do zabudowy modernistycznej.
  • Biurowiec Square niebawem zacznie powstawać przy ul. Partyzantów. Będzie zlokalizowany na obrzeżu Parku Centralnego. Jego otoczenie będzie się z nim płynnie przenikało.
- Te budynki, które powstały w Śródmieściu Gdyni na przestrzeni ostatnich 10 - 20 lat podzieliłbym na dwie grupy. Pierwsza to te - wyraźnie zauważalne - realizacje które wypełniły pojedyncze, puste przestrzenie miasta - Baltiq Plaza czy Transatlantyk. Druga grupa, to inwestycje, które otwierają nowe fronty inwestycyjne; od nich zaczyna się budowanie nowej struktury, która funkcjonalnie zmieni całe fragmenty miasta - porządkuje prof. Piotr Lorens, kierownik katedry Ubranistyki i Planowania Regionalnego na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej. - Przecież dzięki powstaniu Sea Towers idea Śródmieścia Morskiego zaczęła się materializować. Także Międzytorze to plany, które zaczynają być realizowane, bo powstaje Portova. Ten budynek zaczyna kreować to miejsce.
W przypadku Gdyni wizja rozwoju Śródmieścia i nowych obszarów we "wnętrzu" miasta ma szerszy wymiar niż w przypadku większości polskich miast. Zwykle argumentem za zagęszczaniem zabudowy w "starych dzielnicach" jest ograniczanie kosztów rozwoju miasta na obrzeżach (doprowadzenie mediów, transport, budowa dróg, szkół, infrastruktury). Tymczasem Gdynia zwyczajnie nie ma zbyt wielkich rezerw terenowych, gdzie mogłaby się "rozlewać". Gdynia Zachód i Gdynia Północ są zurbanizowane w coraz większym stopniu, co oznacza, że za kilkadziesiąt lat nie będzie tam już wolnych terenów pod nowe budynki, a więc także nie będzie go dla nowych mieszkańców. Panaceum jest zabudowa wolnych terenów w środku miasta.

- Zmiany granic administracyjnych portu, które nastąpiły na początku lat 2000 umożliwiają rozwój śródmieścia Gdyni na niezwykle atrakcyjnych terenach poportowych. Ich zagospodarowanie, realizowane sukcesywnie od początku nowego wieku zmieni zasięg reprezentacyjnych publicznych przestrzeni nadwodnych oraz panoramę miasta od strony historycznego centrum i od strony morza. Atrakcyjne śródmiejskie miejsca pracy i zamieszkania stanowić mogą odpowiedź na procesy niekontrolowanego rozlewania się zabudowy na obszary peryferyjne sąsiednich gmin - podkreśla Marek Karzyński, dyrektor Biura Planowania Przestrzennego Miasta Gdyni.
Zmiana funkcji nie polega jednak tylko na wybudowaniu mieszkań na terenach, gdzie kiedyś był przemysł. Budowanie nowego miasta to o wiele bardziej subtelny proces, który uwzględniać musi obecność człowieka i jego współczesnych potrzeb.

- Rozwija się kultura wspólnego jedzenia, mamy wysyp nowych lokali gastronomicznych i żaden z nich nie stoi pusty, więc istotne będzie kreowanie przestrzeni, które pozwolą spędzać czas w taki sposób - wskazuje prof. Lorens.
- Naprawdę bardzo trudne jest połączenie w śródmiejskiej tkance ruchu pieszego, samochodowego i rowerowego. A jednak konieczne jest stworzenie takiej przestrzeni, gdzie ten ruch odbywał się będzie niekonfliktowo. A na dodatek to wszystko powinno być komfortowo połączone z komunikacją publiczną - zauważa Tomasz Janiszewski.

Przyszłość wniesie "nowe"?



  • Koncepcyjna wizualizacja zabudowy Międzytorza. Jeden z najważniejszych projektów wielofunkcyjnych, który ma zapewnić rozwój Śródmieścia Gdyni.
  • Dokładnych projektów nowej zabudowy Międzytorza jeszcze nie znamy. Wiadomo jednak, że realizowana ma ona być tak, by Śródmieście przesuwało się w kierunku ulicy Węglowej.
  • Koncepcja dalszej części zabudowy terenu obok Sea Towers i Waterfront. Widok od strony al. Jana Pawła II.
  • Nowy gdyński Waterfront - koncepcja konkursowa pracowni JEMS Architekci. Realizacja rozpocznie się jeszcze w 2018 roku.
  • Wstępna, nieaktualna wizja zabudowy jaka pojawi się w przyszłości przy ulicy Śląskiej. Wysoki budynek, poprzez ulicę Piłsudskiego, będzie widoczny aż od Bulwaru Nadmorskiego
  • Koncepcja zabudowy przy ul. Śląskiej sprzed kilku lat. Teren ten w przyszłości zostanie zagospodarowany.
U progu realizacji jest nowa wielofunkcyjna zabudowa Plac Unii przy ul. Władysława IV zobacz na mapie Gdyni. Sporo zmieni się obok urzędu miejskiego. Przebudowany ma być park, a w jego otoczeniu powstaną dwa kameralne biurowce: OfficerSquare.

Wielkim projektem, który w przyszłości ma stać się nowym żywym fragmentem miasta jest Śródmieście Morskie (tereny Międzytorza zobacz na mapie Gdyni, należące do Dalmoru zobacz na mapie Gdyni i odejmujące nową marinę zobacz na mapie Gdyni). Pierwszą jaskółką przepowiadającą rozwój tych terenów było Sea Towers. W 2016 roku dołączyły do niego pierwsze budynki Waterfrontu. Przygotowanie dalszej części inwestycji jest coraz bardziej zaawansowane - jesienią rozebrane na być Centrum Gemini. Już teraz u zbiegu ulic Żeromskiego i św. Wojciecha zobacz na mapie Gdyni powstaje budynek Avanport, na przylegającym do Basenu Prezydenta pirsie z ziemi zaczynają "wychodzić" budynki apartamentowców Yacht Park, a na skraju Międzytorza Invest Komfort buduje wysoką Portovą (po sąsiedzku, przy ul. św. Piotra zobacz na mapie Gdyni, PB Górski przymierza się do budowy równie wysokiego apartamentowca).

- Staramy się by najważniejsze projekty wyłaniane były obowiązkowo w drodze konkursów architektonicznych, największy nacisk kładziemy na Śródmieście i tereny poportowe. Według naszych szacunków na tym terenie może powstać tyle samo powierzchni mieszkalnych użytkowych ile jest w Śródmieściu w tej chwili - mówi Marek Karzyński.
Na drugim biegunie na zabudowę czeka teren w osi ulicy Piłsudskiego zobacz na mapie Gdyni. Podobnie jak będące w budowie nowe osiedle Silva znajdzie się ono co prawda po drugiej stronie torów, ale dzięki ilości ludzi, która tam zamieszka teren ten wchłonięty zostanie do Śródmieścia.

- Dużym tematem "do ugryzienia" jest Śródmieście Południowe. Warto zadawać sobie pytanie co się stanie kiedy Riviera opuści swoje miejsce przy Drodze Różowej, bo czas takich struktur minie. Pytanie czy teren Śródmieścia w przyszłości będzie mógł być rozciągnięty w tamtą stronę? - zastanawia się prof. Lorens. - Pojawia się także pytanie w jaki sposób wymyślić nową tożsamość architektoniczną Gdyni tak, żeby nie eksploatować ciągle modernizmu. Życzę Gdyni by rozwijała się tak jak Nowy Jork - wymyślała się wciąż na nowo.
Wnioski zostały sformułowane w czasie debaty Gdynia. Morze wizji i możliwości. Odbyła się ona w ramach festiwalu architektury i designu Open House Gdynia, którego mecenasem jest Invest Komfort.

Opinie (212)

  • Ku pamięci (11)

    Stosunek szczurkowej władzy do gdyńskiego portu określił m.in., zacytowany w artykule, dyrektor Biura Planowania Przestrzennego Gdyni, który uznał za sukces pomniejszenie granic administracyjnych portu i możliwość zabudowywania go przez deweloperów.
    Hasło "modernizm" urosło dla gdyńskiej władzy jako jej rozwojowy wyznacznik i zastąpiło dotychczasową podmiotowość Gdyni jako miasta portowego.

    • 55 8

    • Warto zastanawiać się nad rozwojem miasta (8)

      a nie tylko narzekać. Chocbyscie chcieli to do średniowiecza się nie cofniecie, świat idzie do przodu.

      • 3 12

      • czyli tłumacząc z "polskiego" na nasze (1)

        "świat idzie do przodu." - możecie nam skoczyć na pukel, bo i tak swoje zrobimy i swoje zarobimy.

        • 1 1

        • rządy chłoporobotnicze już były w Rosji

          proponujesz powtórkę z ludobójstwa i zarżnięcia gospodarki jak w Korei Północnej?

          • 0 3

      • (5)

        No właśnie, warto było zastanowić się nad symbiozą miasta z portem. Przykładowo, można było włączyć do architektury miasta architekturę pięknych statków wycieczkowych, które przybywają do Gdyni w dużej ilości i których z perspektywy miasta nie widać, bo potencjalne miejsce ich ekspozycji portowi odebrano, decydując się na postawienie w tym miejscu blokowiska. Port mógłby przystosować nabrzeże po "Dalmorze" i odpowiednie podejście do niego dla tych statków, na czym zyskałoby miasto pod każdym względem. Niestety, zwyciężyło wspomniane przez ciebie umysłowe średniowiecze umysłowe miejskiej władzy, która z nowych czasów przejęła tylko rozrywkę niskich lotów.

        • 15 2

        • nie rozumiem skąd u nas ta fascynacja wycieczkowcami, kiedy w resztach miast portowych to (2)

          tak naprawdę zmora tych miejsc, pomijam już sam zrzut ścieków w miejscach postoju, to z takiego turysty miasto nie wiele ma, nocuje na statku, posiłki też ma na statku może coś przekąsi ewentualnie na mieście wiec zysku tyle co w pysku, czym tu się fascynować to tylko duży pływający hotel

          • 5 3

          • (1)

            Cóż, niezrozumienie często wynika z niewiedzy..., że o niezdolności widzenia piękna nie wspomnę.

            • 1 4

            • to jest jak fascynacja piekną kobietą...

              bez brania pod uwagę, że chadza ona w miejsca ustronne i defekuje tak jak każdy. Dla lekkoduchów to uczta dla oczu i zapach niespełnionej podróżniczej przygody, dla konkretnych ludzi to stracona szansa na wykorzystanie takiej wizyty do stymulacji przychodów. Rownież wynikających z tej pozostającej w cieniu aktywności.
              To nie jest łatwe i trzeba być do tego przygotowanym.
              Ale łatwiej jest zarobić na "gruncie" i mieszkaniówce. A raczej "lokalach użytkowych", gdzie prana jest kasa i budowane są przyczyny kryzysu.

              • 2 1

        • Właśnie wczoraj podjechałem na Nab. Francuskie.

          Stał tam duży wycieczkowiec, ale niestety było widać tylko rufę. Oglądających dosłownie kilka osób. Gdyby mógł zacumować przy byłym Dalmorze to byłby widok i wszyscy ze Skweru widzieliby, że Gdynia to miasto portowe.

          • 14 0

        • to nie rozrywka...

          To powazny, szybki pieniadz.

          • 4 2

    • ku pamięci - cytata: (1)

      "Opinię o zmianie granic miała przedstawić Rada Miasta. Radni doszli do wniosku, że jest to doskonała okazja do pozbawienia portu kolejnych kilku hektarów gruntów, położonych w paru różnych miejscach. Bez konsultacji z Urzędem Morskim czy zarządem portu, przygotowano projekt uchwały, która przewidywała wyjęcie z granic portu, m.in., terenów po Stoczni Nauta, w tym tych, przez które przebiegają tory kolejowe obsługujące nabrzeże Śląskie."

      "Prominentny przedstawiciel miasta (Gdyni) wyraził jednak jakiś czas temu opinię, że „nawet gdyby port miał płacić za te tereny złotem” miasto mu tam budować się nie pozwoli."

      gospodarkamorska.pl

      • 8 1

      • bo deweloperzy placą diamentami

        w sumie to juz sr*ja diamentami

        • 6 1

  • Port dla statków a ulice dla domów. Jak można zabudowywać mieszkaniami port (11)

    i mówić o ciągłości rozwoju Gdyni stworzonej przez Kwiatkowskiego i Wentę

    • 97 25

    • Wenta...

      ... to dbał o rozwój Wybrzeża i reprezentacji Polski w piłce ręcznej. Wizji rozwoju Gdyni raczej nie miał.

      • 1 2

    • to dzieje się w całej Europie (9)

      niestety czas w miejscu nie stoi i tereny poportowe muszą być rewitalizowane, trzymanie na siłę ruin w centrum miasta nic nie daje

      • 12 11

      • A wy gdzie mieszkacie (1)

        rozumiem że w lepiance w lesie skoro tak narzekacie na miasta i mieszkania

        • 3 7

        • ale za granicą porty rozrastają sie na zewnątrz a gdyński port ma tereny zabierane pod mieszkania, szczurza paranoja

          • 5 2

      • w całęj eruopie robi się masa głupstw dlaczego mamy je wszystkie powtarzać

        Bo masz kompleks niższości ?

        • 7 1

      • ruin? (3)

        Pomimo wysilkow roznych sil, to nadal czwartyy port na Baltyku. Wiekszy niz porty dunskie, litewskie czy finskie.
        Rozumiem, ze masz zamiar oddac to rentierom nie placacym podatkow?

        • 5 7

        • a dawniej Port Gdyński był największy nad Bałtykiem

          • 5 3

        • nie no co Ty niech pust stoi (1)

          i popada w ruinę :) faktycznie lepiej, żeby stały komunistyczne rudery i pustostany w jednym z najbardziej strategicznych punktów w mieście. Byle tyko nie pozwolić innym ani zarobić ani mieć mieszkania w lepszym miejscu...

          • 4 7

          • rudery w miejscu Dalmoru stoją, bo grupa kolesi nie mogła się dogadac, kto ma na tym zarobić.

            Przez 20 lat. Potem miast zaczęło dreptać przy tym absurdalnym pomyśle.
            Podobnie, "międzytorze" - przez 20 lat likwidacji kolejnictwa, okazuje się, że jest ono potrzebne. Na dodatek znalazła sie kasa, którą trzeba wydać i nie można pierdzieć w stołek rozkładając ręce "kasa pusta".
            Port nie stoi pusty.
            Nikt ci nie broni zarabiac czy mieszkać. Ale nie jak masi myśliwi - zabijając, wycinając szynkę a resztę zostawiając na zgnicie...
            Już się pojawiają sarkania, że ze stoczni ścierniwem zaniosło, że farba, że pył węglowy... Nie wiecie gzie się pchacie? Chcesz zarabiać? To nie przeszkadzaj zarabiać innym...

            • 9 1

      • w Europie?

        Są oddawane tereny przemysłowe po odtworzeniu potencjału w innym miejscu.
        Zrób to samo i weż sobie to "centrum" za darmo.

        • 6 0

      • Dlaczego nie piszesz jak zawsze kwwiiikkk?

        Hahaha

        • 1 1

  • Multikino - Część życia mieszkańców Gdyni (1)

    Wyburzenie Gemini to jak strata części serca tego miasta. Budynek ważny. W Gdyni są dwa kina, i mają one zostać. Ten budynek ma ileś naście lat, może już dużo stracił restauracji ale nadal tam ludzie pracują i zarabiają. Rozumiem gdyby budynek splajtowal, ale tak to bez sensu.

    • 7 2

    • W Gdyni było wiele kin

      W pobliżu obecnego Gemini conajmniej trzy. Praktycznie każda dzielnica miała swoje.
      I jakos ludzie się "przyzwyczaili"...

      • 0 0

  • Z tą Gdynią to jest jak z Królową w noweli Rolanda Topora...

    Każdy chce ją wydup**yć ale nikt nie chce z nią żyć.

    • 4 0

  • Gdyby nie morze i plaża w centrum Gdyni by było brzydko ...jak w Warszawie (2)

    • 29 5

    • w Warszawie mają chociaż piękne parki a u szczura? (1)

      • 11 2

      • Będzie Central Parking

        dla AB.

        • 3 0

  • Najlepsza zabudowa mieszkalna to niska zabudowa pierzejowa z ogrodami z tyłu. (1)

    Patrząc z lotu ptaka to prostokąt z ogrodem w środku.

    • 3 1

    • czyli angielskie "tramwaje"?

      jakoś mnie nie przekonujesz...

      • 0 1

  • Ciekawe pomysły (6)

    wizualizacje Gdyni wyglądają naprawdę dobrze. Nie rozumiem tej ilości jadu w komentarzach... Jeśli komuś tak spieszno do zieleni to niech się przeprowadzi na wieś albo przedmieście.

    • 7 29

    • z powodu dysonansu poznawczego

      który jest bardzo niekomfortowym uczuciem.
      Powstaje gdy teoria, deklaraczja czy też obietnica nie zbiegają się z efektem...

      • 1 1

    • Właśnie mieszkam na przedmieściu (2)

      i to właśnie tu pomiędzy niską zabudową planują kilkunasto piętrowe bloki. Ale tylko jeden deweloper, który jest zainteresowany tutejszymi działkami, dostanie takie możliwości.

      • 3 0

      • czyt. w Redzie. (1)

        • 2 1

        • Nie w Redzie tylko 1 km od dworca, na Beniowskiego.

          To była dzielnica domków do czasu wybudowania przez komunistów tych paskudnych akademików. I to na ten przykład powołują się obecne władze chcąc pozwolić na wielką zabudowę. Tak ma wyglądać poprawa warunków życia mieszkańców? A ci ewentualni przyszli użytkownicy (bo to w większości nie są mieszkańcy), będą mieli pretensję o trudny dojazd, o brak miejsc parkingowych dla gości itp.

          • 3 0

    • Gdynia = Białoruś bis

      • 3 1

    • Popieram

      miasto to ośrodek rozwoju i postępu... Spokojne życie bez nowości i zmian to domena wsi.

      • 2 8

  • Pogórze, Obłuże i Oksywie (2)

    czy Sz.P. Szczurek był w ciągu ostatnich 10 lat w ww dzielnicach?
    Dramat, dziura na dziurze, ul. pułkownika Dąbka to koszmar
    Skrzyżowanie Kwiatkowskiego z płk. Dąbka to dramat
    Szczurek odejdź już i wstydu oszczędź .... razem ze swoimi harcerzami

    o centrum Gdyni już nie wspomnę .... 50 m od Skweru Kościuszki na ulicach same dziury

    wstyd gość z zagranicy na spacer zabrać

    • 17 1

    • może to i dobrze, że go nie było

      ktoś mógłby wpaść na pomysł jakiegoś "kloca" albo Wam podwórka deweloperką dogęści...

      • 3 0

    • Bo 3 miasta są na górze Londyn, Paryż i Obłuże!

      Na obłużu masz piękny staw i będzie karuzela w tym roku i wata cukrowa - czym się przejmujesz?

      • 1 0

  • a taras widokowy w See Towers kiedy będzie ogólnodostępny ? (11)

    • 143 14

    • to może udostępnisz taras w swoim domu (6)

      tylko wymagania wobec innych, niby dlaczego ma być ogólnodostępny? Chciałbyś, żeby Tobie ludzie kręcili się pod drzwiami non stop?

      • 9 30

      • bo taki byl warunek budowy tego straszydla (2)

        A umow sie przestrzega.
        Mogles nie kupowac.

        • 25 5

        • nie był i nie mógł być, nie kłam (1)

          • 1 15

          • to że czegoś nie znasz lub nie wiesz, to nie znaczy, że tego nie ma...

            to tylko pokazuje jak prawnicy traktują swoją pracę i "materię" w której robią...

            • 5 1

      • ogólnodostępny

        tak jest zapisane w MPZP, ale ty nie wiesz co to jest

        • 11 1

      • windy miały się nie zatrzymywać na każdym piętrze, więc nikt by pod burdelami w ST się nie kręcił

        • 15 2

      • Ogólnodostępny!!bo i tak się kręcą!!

        W czymś takim jak See i itp.to są same agencje towarzyskie i lokale na krótki wynajem-imprezki,bibki.Sam z tego korzystam to wiem.

        • 19 5

    • Szczur nas okłamał! (1)

      • 30 5

      • Zawsze okłamuje i tak głosujecie na niego.

        • 23 1

    • niedługo wszystko będzie zamknięte i sprzedane.

      szczurek sprzedaje nawet dobrą spółkę miejską PEWIK.

      • 24 4

    • To był jeden z warunków uzyskania zgody na budowę tego czegoś.

      Jak się nie zgadzają niech PINB wyda nakaz rozbiórki

      • 42 3

  • W jaki sposób wymyślić nową tożsamość (w tym architektoniczną) Gdyni ? (14)

    Moim zdaniem należy zastanowić się nad strefą integracyjną Śródmieścia z obrzeżnymi dzielnicami Gdyni a następnie jak doprowadzić do tego, aby Gdynia mogła odegrać kluczową rolę w planie scalania jej, z pobliskimi miastami i miasteczkami tak by wspólnie równoważyły w postaci Gdyniapolis w stosunku do szeroko rozumianego Gdańska . I nie chodzi mi tylko o liczbę mieszkańców (Pruszcz ,Gdańsk, ...Sopot ) szacowanej na ponad 0,6 mln.. Wydaje mi się, że Gdynia zmierza w prawidłowym kierunku i właściwie zmienia rzeczywistość naszego i prawidłowo oddziaływuje na zmobilizowanie także naszych miast, tworzących nowe architektoniczne ikony i wpływających na powstawanie nowych wizji społecznych. A także takich, które w niezwykły sposób zapisują się w naszej estetyce i świadomości. Osobiście jeszcze bardziej zwróciłbym nacisk, aby wszystko co nowe utrzymane było w duchu ekologii i jeszcze większą dbałością o estetykę i wysoką jakość materiałową i wykończenia zwłaszcza elewacji i tzw. małej architektury.
    – Powinniśmy być dumni z grupy firm developerskich, z których każda jest w większości powiązana z miastem z marzeń w swoim segmencie rynku nieruchomościowego i architektonicznego. To one głównie są autorami projektów, które stają się obiektem zainteresowania publicznego, poprawnie estetycznie, korespondujące z modernizmem i są laureatami licznych nagród.
    Niemniej uważam, że za mały nacisk - szczególnie chodzi, jest położony na ekologię i "zielony rozwój" stref Gdyni. Także za mały nacisk na tzw "zielone domy" gdzie energia pozyskiwana jest z źródeł odnawialnych, takich jak wody termalne, kolektory słoneczne czy wiatraki, itd. Nowoczesne utylizacje i rozwiązania odpadów np. przekształcane są w biogaz i następnie w energię elektryczną, która zasila miejscowe społeczności .
    Brak w Gdyni ciekawych ogrodów i trawników, które są tak zaprojektowane, by nie wymagały dodatkowego nawadniania. Za mało jest deszczówki zatrzymywanej, a szczególnie totalny brak porośniętych zielenią dachów użytkowych w tym oczek wodnych, uli,.... Źle też są nadmiary wody odprowadzane do morza nie poprzez zadbane meandry, ciekawe kaskady, wodospady i rzeczki (a przecież spływająca nimi woda korzystnie wpływa na mikroklimat i tworzy wartość dodaną). Dzielnica Śródmieścia i przyległe powinny być zamknięte dla ruchu samochodowego, a już na pewno diesli. Otwarte za to na ciekawie zaprojektowane chodniki i ścieżki rowerowe (w całym mieście) i kilku linii elektrycznych autobusów, trolejbusów i gazobusów.
    Domy architektonicznie nawiązujące do modernizmu okrętowego i do tradycji gdyńskiej, wykonane z naturalnych surowców, wśród których powinna być BIEL, a dominować szlachetny kamień, drewno i szlachetny tynk. jak najwięcej także ścian porastających specjalną roślinnością zieloną o każdej porze roku, place zabaw, mostki dla rowerów nad drogami. Wszystko zaprojektowane dla ludzi, tak, by chciało się naprawdę wychodzić z domu i jak najwięcej przebywać na świeżym czystym powietrzu.

    • 12 11

    • takie pierdy to sobie możesz snuć, jak z miejskiej kasy pieniądz będzie się wylewał z braku miejsca do układania

      a mieszkańcy nie będą mieli innych problemów, jak zmiana kolejnego domu czy mieszkania.

      Cała historia ludzkości pokazuje, że rzeczy architektonicznie wartosciowe powstają w ten sposób. Często przyczyniając się do upadku sponsorów...
      Więc lepiej aby ogon nie merdał psem...

      • 1 0

    • Zgadzam się że stwierdzeniem o gupie deweloperów powoązanych z miastem

      Przypuszczam, że podejrzewam, że wiem czym są powiązane.

      • 3 0

    • Gdynia Białe Miasto

      Bylo kiedyś. Chcialbym doczekac znowu takiego obrazu miasta

      • 1 0

    • mozesz to zrealizowac na Kepie Oksywskiej. (9)

      Ale najpierw zbuduj tam komunikacje.
      Od "centrum" to sie "odstosunkuj", bo ten termin uzasadnia jedynie obecnosc urzedu miasta..
      To jest czwarty na Baltyku port.
      Wiec zawsze beda ciezarowki, wagony, farba I zapachy.
      Gdzies trzeba zarabiac na twoje utopie.

      • 5 2

      • - To jest czwarty na Baltyku port. Może być co najmniej drugi (8)

        tylko niech wybuduje zgodnie z obietnicami prezesa odpowiedni Terminal ZEWNĘTRZNY !!! dostosowany tak ze względu na warunki subiektywne i obiektywne, jak i na wieloletnie zaniedbania inwestycyjne PAŃSTWA jak i poza obszarem portu związane z jego dostępnością od strony lądu, które obiecali p.Horała, Śniadek i Arciszewska.

        • 4 4

        • a ktore osobiscie uwalil Tusk, przesuwajac zabudzetowane przedluzenie obwodnicy (6)

          do Hutniczej I dalej, do portu, na swiety nigdy.
          Przy radosnym schadenfreunde medialnym, wykonanym przez Adamowicza.
          Masz racje, Gdynia nie ma szczescia do ludzi. Obecny prezydent aktywnie okrawal port a jego kumple wieszaja sie bogatych "klamek".

          • 6 1

          • Strategia idiotów (3)

            Mądralo! Nie umniejszając winy poprzedniej centralnej władzy, trzeba przypomnieć, że władze samorządowe popełniły głupotę strategiczną dotyczącą obwodnicy północnej i połączenia jej z portem występując o środki (ok. 1,5 mld zł) na wypasioną całościową wersję w jednym rzucie, zamiast zacząć od etapu budowy odcinka przedłużającego obecną Obwodnicę Trójmiasta i połączenia jej z portem tzw. drogą czerwoną. Ale, głupie miasto nie myślało o porcie, tylko o własnym egoistycznym sukcesie, bo tzw. droga czerwona miała być tylko dodatkiem do OPAT-u. W ten sposób przegrali wszystko, co było do przewidzenia wobec ograniczoności środków finansowych do podziału na całe województwo.

            • 1 3

            • szczuplosc srodkow? (2)

              Sama PKM 3x przefajnowana, to 1mld z okladem. A takich pomyslow na przerob budzetu jest wiele. Droga Czerwona to procentowo 60-80% kosztow OPAT. A to ze wzgledu na wielosc budowli I trudny teren oraz wiele kolizji z innymi rodzajami transportu. OPAT powstal w wyniku mobilizacji polnocnych gmin, co spowodowalo niejakie poruszenie na poludniu I retorsje.
              Jedno jest pewne, Gdynie szczescie opuscilo jakies 25 lat temu.
              Z j

              • 5 1

              • (1)

                Napisałem "ograniczoność" (jako pojęcie ekonomiczne), a to nie jest to samo, co "szczupłość". Co do przefajnowania kosztów budowy PKM-ki się zgadzam.

                • 1 0

              • również zgadzam się z Twoją oceną ekipy urzędu miasta

                jednak nie jedyni się przyczynili do obecnego stanu rzeczy.
                Po prostu, trzeba miec trochę szczęścia...
                Peace!

                • 1 0

          • (1)

            pissuarki rzadza juz trzy lata ...sporo czasu zeby nie byla juz wina tuska ...

            • 4 5

            • to nie sa sprawy na trzy lata

              To sa programy na lat dziesiatki, wymagajace konsekwencji I systematycznosci.
              Czy mozna na to liczyc w kraju, gdzie polityka I partykularyzmy sa przed zarabianiem pieniedzy?
              Problem w tym, ze na tak duzych rzeczach jak gospodarka morska trzeba umiec zarabiac.

              • 0 1

        • czy to zmieni uzasadnienie budowy "miasta"

          W porcie?
          Co robia wladze miasta aby tem port powstal?
          Wedlug mojej wiedzy, aktywnie temu przeciwdzialaja.

          • 5 2

    • żyjesz w jakiejś alternatywnej rzeczywistości. gdynia wygląda zupełnie inaczej niż piszesz.

      • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień Otwarty Proneko

konsultacje, dni otwarte

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane