• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk opracował wytyczne do dobrego projektowania w mieście

Krzysztof Koprowski
22 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Chodnik na ul. Grobla III z równymi płytami, elementami małej architektury oraz zielenią to jeden z kilku przykładów z opracowania, które mogą stanowić inspirację dla projektantów. Chodnik na ul. Grobla III z równymi płytami, elementami małej architektury oraz zielenią to jeden z kilku przykładów z opracowania, które mogą stanowić inspirację dla projektantów.

Remonty chodników, które natychmiast zamieniają się w miejsca postojowe, nieprzemyślany przebieg infrastruktury pieszo-rowerowej czy niewygodne nawierzchnie - te wciąż popełniane błędy projektowe mają wreszcie przejść do historii. Gdańsk przygotował własne standardy projektowe przestrzeni publicznych, które mają być materiałem pomocniczym przy przygotowaniu nowych inwestycji.



Nowe dokumenty wpłyną na lepsze projekty ulic?

Opublikowany właśnie dokument "Standardy projektowe i katalog nawierzchni Gdańska" to materiał, nad którym urzędnicy z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni pracowali przez ostatnie dwa lata (stąd rok 2019 w opracowaniu, które zamieszczamy pod treścią artykułu).

Jest to zarazem kolejny dokument dotyczący sposobu projektowania ulic po niedawno przyjętym Gdańskim Standardzie Ulicy Miejskiej autorstwa Biura Rozwoju Gdańska.

Jak informuje GZDiZ, opublikowany właśnie dokument stanowi kompendium wiedzy dla projektantów i wykonawców świadczących usługi na rzecz jednostek miejskich, a także innych podmiotów działających w przestrzeni Gdańska - spółdzielni, wspólnot mieszkaniowych, deweloperów czy przedsiębiorców.

Czytaj też:

Na remontach chodników korzystają głównie kierowcy aut



Przebudowana ul. Złotników, gdzie zastosowano podobne rozwiązania jak na ul. Grobla III. Przebudowana ul. Złotników, gdzie zastosowano podobne rozwiązania jak na ul. Grobla III.
- Dział Rozwoju Przestrzeni Publicznych GZDiZ opracował te standardy w oparciu o kilkuletnie doświadczenie w tworzeniu wytycznych i opiniowaniu projektów ulic. Zależy nam, by poszczególne realizowane odcinki układu ulicznego były spójne w zakresie dostępności, funkcjonalności i estetyki. Standardy pomogą nam oraz projektantom w osiąganiu tego celu - mówi Michał Szymański, zastępca dyrektora GZDiZ ds. Przestrzeni Publicznych.

Siedem stref miasta różnych standardów i materiałów



W dokumencie liczącym 60 stron, dostępnym online w formacie pdf (odnośnik pod treścią artykułu), znajdziemy podział miasta na siedem stref o zróżnicowanych materiałach i zaleceniach:
  1. obszar Głównego Miasta,
  2. pozostała część Śródmieścia i Młode Miasto,
  3. inne tereny historyczne i cenne kulturowo m.in. przedwojenne obszary zabudowy Oliwy, Wrzeszcza, Nowego Portu oraz Oruni,
  4. modernistyczne zespoły mieszkaniowe i usługowe, czyli przede wszystkim zabudowa wielkoosiedlowa z okresu PRL,
  5. pozostała zabudowa mieszkaniowa i usługowa, do której włączono tzw. nowe dzielnice mieszkaniowe, w tym Południe czy tereny za obwodnicą,
  6. tereny zabudowy o dominującym charakterze przemysłowym i magazynowym,
  7. tereny zabudowy ekstensywnej z dominacją zieleni i tereny rekreacyjne.

Czytaj też:

Piesi muszą dzielić się nowym chodnikiem z autami. Miasto lekceważy wynik konsultacji społecznych



W opracowaniu wyraźnie podkreślono, aby nie projektować chodników do parkowania i przewidzieć zatoki postojowe lub miejsca bezpośrednio na jezdni. Nz. ul. Jesionowa. W opracowaniu wyraźnie podkreślono, aby nie projektować chodników do parkowania i przewidzieć zatoki postojowe lub miejsca bezpośrednio na jezdni. Nz. ul. Jesionowa.
Wśród najważniejszych zaleceń dla wszystkich stref należy wymienić:
  • stosowanie gładkiej, ciągłej nawierzchni w obszarze ruchu pieszego,
  • zakaz stosowania na ciągach pieszych materiałów nierównych, w szczególności - kostki kamiennej łupanej, brukowca nieobrobionego, kamienia polnego, pływ ażurowych,
  • minimalną szerokość chodników - 2 m,
  • stosowanie w miarę możliwości terenowych "pasa aktywności stacjonarnej", czyli dodatkowej przestrzeni przeznaczonej pod elementy małej architektury typu ławki, zieleń przydrożna, ogródki gastronomiczne itp.,
  • uwzględnienie dodatkowej przestrzeni tzw. pasów technicznych, czyli przestrzeni przewidzianych pod schody do przyległych lokali, naświetla, słupki itp.,
  • projektowania minimalnych przewidzianych prawem szerokość jezdni (ograniczenie terenochłonności układów drogowych i eliminacja efektu bariery przestrzennej),
  • stosowanie zatok postojowych lub wydzielenia miejsc do postoju aut na jezdni (w dokumencie wyraźnie wskazano, aby nie traktować chodników jako przestrzeni do parkowania),
  • uwzględnienie przestrzeni pod pasy zieleni o szerokości minimum 1,5 m dla niskiej zieleni oraz 3 m dla nasadzeń drzew.

Po lewej i po prawej stronie pasa ruchu pieszych zaleca się tworzenie pasów technicznych, które stanowią uzupełnienie nawierzchni m.in. wzdłuż schodów, naświetli czy słupków i drzew. Po lewej i po prawej stronie pasa ruchu pieszych zaleca się tworzenie pasów technicznych, które stanowią uzupełnienie nawierzchni m.in. wzdłuż schodów, naświetli czy słupków i drzew.

Przykładowe schematy zagospodarowania terenu



Ponadto w dokumencie znajdziemy wytyczne w zakresie projektowania infrastruktury rowerowej, sytuowania wjazdów na tereny posesji, wykonania przejść dla pieszych, wkomponowania elementów technicznych w nawierzchnię czy wytycznych do budowy schodów terenowych.

Przedstawiono też przykładowe schematy zagospodarowania pasa drogowego dla poszczególnych stref z uwzględnieniem wszystkich wymagań.

Wśród prowadzonych w ostatnim czasie inwestycji, które w ocenie urzędników mogą choć częściowo być dobrymi przykładami dla kolejnych realizacji, wymieniono m.in.: ul. Grobla III - IVMapka, Św. DuchaMapka, ZłotnikówMapka, ChmielnąMapka, Rajską - HeweliuszaMapka, JesionowąMapka oraz al. Grunwaldzką we WrzeszczuMapka.

Wieloletnie opóźnienia na tle innych polskich miast



Warto zauważyć, że Gdańsk standardy projektowania przestrzeni publicznych wdraża z dużym opóźnieniu względem innych miast Polski - Wrocław i Poznań takie dokumenty przygotowały już w 2013 r., Warszawa, Lublin, Kalisz - 2016 r., Łódź i Szczecin - 2017 r., Kraków - 2020 r.

Czytaj też:

Ile słupków potrzeba, by zmienić złe prawo?



  • Zestawienie materiałów do stosowania w pasie ruchu pieszego w podziale na strefy.
  • Przykładowy układ nawierzchni w strefie I i II.
  • Przykładowy układ ulicy z zaznaczonymi elementami zagospodarowania.


Standardy projektowe i katalog nawierzchni Gdańska - pdf (55 MB)



Standardy projektowe i katalog nawierzchni Gdańska from Trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (138) 3 zablokowane

  • I tak konserwator zablokje gładkie płyty na rzecz kanciastej kostki

    • 10 6

  • na pierwszej stronie dokumentu Wajdeloty:D (4)

    ulica, która już wygląda, jak do remontu. To miasto jest beznadziejne z dwóch powodów: 3/4 ulic nadaje się do kompletnego remontu natychmiast, a to, co jest remontowane, jest robione w tak słabej jakości, że nie spełnia oczekiwań i sypie się po 2 latach.

    • 30 5

    • kierowcy powinni ze swoich remont realizować. (3)

      wszystko poniszczone przez samochody, a miał być taki piękny deptak.

      • 6 5

      • polowa z tych co niszcza to firmy wynajete przez miasto - zeby odsnizyc itp, wszedzie sie laduja ciezkim sprzetem

        • 5 1

      • (1)

        Co za bzdura, to jest ulica i trzeba ją tak wyremontować by była odpowiednia dla samochodów osobowych oraz dostawczych nikt nie będzie tachal towaru do sklepu na plecach. A deptak róbcie pod własnymi oknami, albo przeprowadzacie się na długą.

        • 1 2

        • poczytaj coś na temat nowoczesnej logistyki miejskiej

          małe dostawczaki tylko w niektórych godzinach dnia

          • 1 1

  • Kluczowe pytanie to,

    Czy i jakie będą konsekwencje nie stosowania się do wytycznych ....
    Bo jeśli żadne, to kolejny bezsensowny "produkt"

    • 13 2

  • Gdańsk opracował wytyczne do dobrego projektowania w mieście (1)

    Badziew Gdanski zawsze bedzie badziewiem Gdanskim.

    • 14 5

    • a w domu wszyscy zdrowi?

      • 2 3

  • Witajcie Mili

    Piękne serdeczne standardy. Konsultowane z drogimi diweloperami, wiec bardzo profesjonalne. Wolność równość demokracja konstytucja. Wasza O.

    • 13 7

  • To miasto potrzebuje zieleni, nasadzeń drzew wzdłuż chodników i ulic (3)

    Na Rajskiej wzdłuż nowej zabudowy, aż się prosiło o szpaler drzew (jest na to miejsce), a powstało betonowe lotnisko z trzema, czy terema drzewkami. Słabo, a był taki potencjał...

    • 23 2

    • Ale przynajmniej parking się zmieścił anie drzewa co kierowców mordujo (2)

      • 0 2

      • (1)

        Stefan ma na myśli skwerek przy nowym rondzie koło Podwala a więc tam parking się nie zmieścił, wręcz przeciwnie, zlikwidowano kilka miejsc postojowych.

        • 0 0

        • Stefan pisał - wzdłuż nowej zabudowy

          • 0 0

  • Dobre...Tylko tak co najmniej 10 lat za późno.

    • 9 1

  • Beton...

    P,A, wzamian za apartamenty zalał Gdańsk betonem. D.tak samo robi..

    • 16 0

  • Przede wszystkim niech przestaną wycinać drzewa. Niestety miasto dopiero co przeznaczyło do wycięcia nadmorski las w Brzeźnie.

    • 16 2

  • To nawet projektanci niedouczeni. A ci dopiero obecne pokolenie. Dobrze że "miasto" wie jak projektować.

    • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień otwarty deweloper Yareal

dni otwarte

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane