• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk opracował wytyczne do dobrego projektowania w mieście

Krzysztof Koprowski
22 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Chodnik na ul. Grobla III z równymi płytami, elementami małej architektury oraz zielenią to jeden z kilku przykładów z opracowania, które mogą stanowić inspirację dla projektantów. Chodnik na ul. Grobla III z równymi płytami, elementami małej architektury oraz zielenią to jeden z kilku przykładów z opracowania, które mogą stanowić inspirację dla projektantów.

Remonty chodników, które natychmiast zamieniają się w miejsca postojowe, nieprzemyślany przebieg infrastruktury pieszo-rowerowej czy niewygodne nawierzchnie - te wciąż popełniane błędy projektowe mają wreszcie przejść do historii. Gdańsk przygotował własne standardy projektowe przestrzeni publicznych, które mają być materiałem pomocniczym przy przygotowaniu nowych inwestycji.



Nowe dokumenty wpłyną na lepsze projekty ulic?

Opublikowany właśnie dokument "Standardy projektowe i katalog nawierzchni Gdańska" to materiał, nad którym urzędnicy z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni pracowali przez ostatnie dwa lata (stąd rok 2019 w opracowaniu, które zamieszczamy pod treścią artykułu).

Jest to zarazem kolejny dokument dotyczący sposobu projektowania ulic po niedawno przyjętym Gdańskim Standardzie Ulicy Miejskiej autorstwa Biura Rozwoju Gdańska.

Jak informuje GZDiZ, opublikowany właśnie dokument stanowi kompendium wiedzy dla projektantów i wykonawców świadczących usługi na rzecz jednostek miejskich, a także innych podmiotów działających w przestrzeni Gdańska - spółdzielni, wspólnot mieszkaniowych, deweloperów czy przedsiębiorców.

Czytaj też:

Na remontach chodników korzystają głównie kierowcy aut



Przebudowana ul. Złotników, gdzie zastosowano podobne rozwiązania jak na ul. Grobla III. Przebudowana ul. Złotników, gdzie zastosowano podobne rozwiązania jak na ul. Grobla III.
- Dział Rozwoju Przestrzeni Publicznych GZDiZ opracował te standardy w oparciu o kilkuletnie doświadczenie w tworzeniu wytycznych i opiniowaniu projektów ulic. Zależy nam, by poszczególne realizowane odcinki układu ulicznego były spójne w zakresie dostępności, funkcjonalności i estetyki. Standardy pomogą nam oraz projektantom w osiąganiu tego celu - mówi Michał Szymański, zastępca dyrektora GZDiZ ds. Przestrzeni Publicznych.

Siedem stref miasta różnych standardów i materiałów



W dokumencie liczącym 60 stron, dostępnym online w formacie pdf (odnośnik pod treścią artykułu), znajdziemy podział miasta na siedem stref o zróżnicowanych materiałach i zaleceniach:
  1. obszar Głównego Miasta,
  2. pozostała część Śródmieścia i Młode Miasto,
  3. inne tereny historyczne i cenne kulturowo m.in. przedwojenne obszary zabudowy Oliwy, Wrzeszcza, Nowego Portu oraz Oruni,
  4. modernistyczne zespoły mieszkaniowe i usługowe, czyli przede wszystkim zabudowa wielkoosiedlowa z okresu PRL,
  5. pozostała zabudowa mieszkaniowa i usługowa, do której włączono tzw. nowe dzielnice mieszkaniowe, w tym Południe czy tereny za obwodnicą,
  6. tereny zabudowy o dominującym charakterze przemysłowym i magazynowym,
  7. tereny zabudowy ekstensywnej z dominacją zieleni i tereny rekreacyjne.

Czytaj też:

Piesi muszą dzielić się nowym chodnikiem z autami. Miasto lekceważy wynik konsultacji społecznych



W opracowaniu wyraźnie podkreślono, aby nie projektować chodników do parkowania i przewidzieć zatoki postojowe lub miejsca bezpośrednio na jezdni. Nz. ul. Jesionowa. W opracowaniu wyraźnie podkreślono, aby nie projektować chodników do parkowania i przewidzieć zatoki postojowe lub miejsca bezpośrednio na jezdni. Nz. ul. Jesionowa.
Wśród najważniejszych zaleceń dla wszystkich stref należy wymienić:
  • stosowanie gładkiej, ciągłej nawierzchni w obszarze ruchu pieszego,
  • zakaz stosowania na ciągach pieszych materiałów nierównych, w szczególności - kostki kamiennej łupanej, brukowca nieobrobionego, kamienia polnego, pływ ażurowych,
  • minimalną szerokość chodników - 2 m,
  • stosowanie w miarę możliwości terenowych "pasa aktywności stacjonarnej", czyli dodatkowej przestrzeni przeznaczonej pod elementy małej architektury typu ławki, zieleń przydrożna, ogródki gastronomiczne itp.,
  • uwzględnienie dodatkowej przestrzeni tzw. pasów technicznych, czyli przestrzeni przewidzianych pod schody do przyległych lokali, naświetla, słupki itp.,
  • projektowania minimalnych przewidzianych prawem szerokość jezdni (ograniczenie terenochłonności układów drogowych i eliminacja efektu bariery przestrzennej),
  • stosowanie zatok postojowych lub wydzielenia miejsc do postoju aut na jezdni (w dokumencie wyraźnie wskazano, aby nie traktować chodników jako przestrzeni do parkowania),
  • uwzględnienie przestrzeni pod pasy zieleni o szerokości minimum 1,5 m dla niskiej zieleni oraz 3 m dla nasadzeń drzew.

Po lewej i po prawej stronie pasa ruchu pieszych zaleca się tworzenie pasów technicznych, które stanowią uzupełnienie nawierzchni m.in. wzdłuż schodów, naświetli czy słupków i drzew. Po lewej i po prawej stronie pasa ruchu pieszych zaleca się tworzenie pasów technicznych, które stanowią uzupełnienie nawierzchni m.in. wzdłuż schodów, naświetli czy słupków i drzew.

Przykładowe schematy zagospodarowania terenu



Ponadto w dokumencie znajdziemy wytyczne w zakresie projektowania infrastruktury rowerowej, sytuowania wjazdów na tereny posesji, wykonania przejść dla pieszych, wkomponowania elementów technicznych w nawierzchnię czy wytycznych do budowy schodów terenowych.

Przedstawiono też przykładowe schematy zagospodarowania pasa drogowego dla poszczególnych stref z uwzględnieniem wszystkich wymagań.

Wśród prowadzonych w ostatnim czasie inwestycji, które w ocenie urzędników mogą choć częściowo być dobrymi przykładami dla kolejnych realizacji, wymieniono m.in.: ul. Grobla III - IVMapka, Św. DuchaMapka, ZłotnikówMapka, ChmielnąMapka, Rajską - HeweliuszaMapka, JesionowąMapka oraz al. Grunwaldzką we WrzeszczuMapka.

Wieloletnie opóźnienia na tle innych polskich miast



Warto zauważyć, że Gdańsk standardy projektowania przestrzeni publicznych wdraża z dużym opóźnieniu względem innych miast Polski - Wrocław i Poznań takie dokumenty przygotowały już w 2013 r., Warszawa, Lublin, Kalisz - 2016 r., Łódź i Szczecin - 2017 r., Kraków - 2020 r.

Czytaj też:

Ile słupków potrzeba, by zmienić złe prawo?



  • Zestawienie materiałów do stosowania w pasie ruchu pieszego w podziale na strefy.
  • Przykładowy układ nawierzchni w strefie I i II.
  • Przykładowy układ ulicy z zaznaczonymi elementami zagospodarowania.


Standardy projektowe i katalog nawierzchni Gdańska - pdf (55 MB)



Standardy projektowe i katalog nawierzchni Gdańska from Trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (138) 3 zablokowane

  • Opinia wyróżniona

    (3)

    Fajnie, ale pytanie: czy te wytyczne będą obowiązkowe czy tylko w ramach porad dla chcącego? Jesli to drugie to już ten dokument można schować do szuflady.

    • 47 1

    • Czemu kawki stoja przodem do drogi ? (1)

      Pytanie takie

      • 1 3

      • Aby podziwiać szlachtę w pięknych, 20 letnich samochodach

        • 4 0

    • wytyczne

      Trochę śmieszne jeżeli nie ma to odzwierciedlenia w warunkach technicznych! Urząd ma prawo odmówić uznania rozwiązań innych niż wynikających z towarzyszących rozporządzeń Ustawy Prawo Budowlane . Pierw zmienić kalekie prawo a potem marzyć o twórczych rozwiązaniach ku chwale Przestrzeni.

      • 0 0

  • Brawo

    • 3 0

  • kicz syf i szjs to nowe budynki.... (1)

    miasto powinno byc odbudowane ......takie jakie było przed 2 wojna ......kazde inne dzialanie to skandal.........syf kicz i szajs w niemczech odbudowuje sie cale kwartały miast takie jakie byly przed wojna przykład frankfurt na menem..........dosc niszczenia miasta kiczowatymi budunkami.....to skandal!!!!!!!!!!!!nie macie kasy to dopusccie zagranicznych udzialowców.....dajcie im zarobic a oni odbuduja nasze miasto na wzor przedwojennego danziga!!!!!!!!!!

    • 6 8

    • Przedwojenny "Danzig" to nie mial nawet przyslowiowych kibli na Glownym Miescie. O podworkach rowniez zapomnij, byly to tzw budynki - studnie. Ci co mieszkali od strony ulicy mieli jako takie swiatlo sloneczne w ciagu dni, ci od strony dziedzinca swiatlo widzieli dopiero gdy wyszli z budynkow.

      • 7 0

  • Ciągle tylko plany i wytyczne, drzewka, ławeczki i sielanka

    A jak przychodzi do realizacji to każdy patodeweloper z kaszubskiej wiochy wali serwisówkę, skrawek chodnika 80cm, połacie betonu i wielki parking. Kto ma to egzekwować jak SM i policja od 10 lat z górką nie radzi sobie nawet z poparkowanymi po trawnikach 20letnimi passatami?

    • 10 3

  • Noo to sobie strzelili (1)

    bo porobili nawet niedawno zupełnie inaczej. Tera co cały GZDiZ do wywalenia na pysk czy może w czynie społecznym pójdą po godzinach poprawiać? Wystarczy np sprawdzić ul Nowe Ogrody i dalej kawałek Kartuskiej. Chodnik miejscami 0,5 m (dwie osoby się nie miną) a na Kartuskiej róg Powstańców , przy biurowcu legalnego chodnika dla pieszych nie ma. Takich ulic jest w Gdańsku kilkadziesiąt. Przed sądem rozumiem zamiar był taki aby utrudnić głupawe demonstracje, ok ale kawałek dalej to co?

    • 8 1

    • Co to za bełkot ?

      No sorry, ale te wytyczne to są chyba są dla nowych projektów, wstecz to raczej nie działa

      • 0 1

  • a stawy retencyjne, przecież Gdańsk jest zalewowy

    i pewnie nie trzeba o nie dbać , bo po co jak przeznaczone są do zbierania wody a kto by się głowił, żeby otoczyć opieką te ostatnie ostoje natury

    • 4 0

  • To sie nie uda, powod ? Powod nazywa sie konserwator zabytkow. ta g**da, szuja, i spoleczna karykatura torpeduje wszystko co moze poprawic komfort uzytkowania infrastrutury miejskiej. Gdyby sie dalo to i dno Wisly by wybrukowal.

    • 3 6

  • Próba ograniczania inwencji, przy tym wolności cd...

    Nie idźcie tą drogą Ludwiku Dornie i psie Sabo... ktoś kiedyś powiedział...

    • 3 1

  • (1)

    Dlaczego w wytycznych mowa o projektowaniu minimalnych przewidzianych prawem szerokości jezdni? Projektując jezdnię powinno brać się pod uwagę natężenie ruchu samochodowego na danej ulicy.

    • 4 2

    • jeśli chodzi o ruch samochodowy trzeba wyobrażać sobie redukcję jego skali

      na coraz większej liczbie ulic w pobliżu centrum miasta i stacji SKM. Projektować z myślą o tym, że będzie on ulegał redukcji w wyniku sensownych zmian polityki komunikacyjnej.

      • 1 0

  • Do

    2050 zdążą ?

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień otwarty deweloper Yareal

dni otwarte

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane