• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk opracował wytyczne do dobrego projektowania w mieście

Krzysztof Koprowski
22 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Chodnik na ul. Grobla III z równymi płytami, elementami małej architektury oraz zielenią to jeden z kilku przykładów z opracowania, które mogą stanowić inspirację dla projektantów. Chodnik na ul. Grobla III z równymi płytami, elementami małej architektury oraz zielenią to jeden z kilku przykładów z opracowania, które mogą stanowić inspirację dla projektantów.

Remonty chodników, które natychmiast zamieniają się w miejsca postojowe, nieprzemyślany przebieg infrastruktury pieszo-rowerowej czy niewygodne nawierzchnie - te wciąż popełniane błędy projektowe mają wreszcie przejść do historii. Gdańsk przygotował własne standardy projektowe przestrzeni publicznych, które mają być materiałem pomocniczym przy przygotowaniu nowych inwestycji.



Nowe dokumenty wpłyną na lepsze projekty ulic?

Opublikowany właśnie dokument "Standardy projektowe i katalog nawierzchni Gdańska" to materiał, nad którym urzędnicy z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni pracowali przez ostatnie dwa lata (stąd rok 2019 w opracowaniu, które zamieszczamy pod treścią artykułu).

Jest to zarazem kolejny dokument dotyczący sposobu projektowania ulic po niedawno przyjętym Gdańskim Standardzie Ulicy Miejskiej autorstwa Biura Rozwoju Gdańska.

Jak informuje GZDiZ, opublikowany właśnie dokument stanowi kompendium wiedzy dla projektantów i wykonawców świadczących usługi na rzecz jednostek miejskich, a także innych podmiotów działających w przestrzeni Gdańska - spółdzielni, wspólnot mieszkaniowych, deweloperów czy przedsiębiorców.

Czytaj też:

Na remontach chodników korzystają głównie kierowcy aut



Przebudowana ul. Złotników, gdzie zastosowano podobne rozwiązania jak na ul. Grobla III. Przebudowana ul. Złotników, gdzie zastosowano podobne rozwiązania jak na ul. Grobla III.
- Dział Rozwoju Przestrzeni Publicznych GZDiZ opracował te standardy w oparciu o kilkuletnie doświadczenie w tworzeniu wytycznych i opiniowaniu projektów ulic. Zależy nam, by poszczególne realizowane odcinki układu ulicznego były spójne w zakresie dostępności, funkcjonalności i estetyki. Standardy pomogą nam oraz projektantom w osiąganiu tego celu - mówi Michał Szymański, zastępca dyrektora GZDiZ ds. Przestrzeni Publicznych.

Siedem stref miasta różnych standardów i materiałów



W dokumencie liczącym 60 stron, dostępnym online w formacie pdf (odnośnik pod treścią artykułu), znajdziemy podział miasta na siedem stref o zróżnicowanych materiałach i zaleceniach:
  1. obszar Głównego Miasta,
  2. pozostała część Śródmieścia i Młode Miasto,
  3. inne tereny historyczne i cenne kulturowo m.in. przedwojenne obszary zabudowy Oliwy, Wrzeszcza, Nowego Portu oraz Oruni,
  4. modernistyczne zespoły mieszkaniowe i usługowe, czyli przede wszystkim zabudowa wielkoosiedlowa z okresu PRL,
  5. pozostała zabudowa mieszkaniowa i usługowa, do której włączono tzw. nowe dzielnice mieszkaniowe, w tym Południe czy tereny za obwodnicą,
  6. tereny zabudowy o dominującym charakterze przemysłowym i magazynowym,
  7. tereny zabudowy ekstensywnej z dominacją zieleni i tereny rekreacyjne.

Czytaj też:

Piesi muszą dzielić się nowym chodnikiem z autami. Miasto lekceważy wynik konsultacji społecznych



W opracowaniu wyraźnie podkreślono, aby nie projektować chodników do parkowania i przewidzieć zatoki postojowe lub miejsca bezpośrednio na jezdni. Nz. ul. Jesionowa. W opracowaniu wyraźnie podkreślono, aby nie projektować chodników do parkowania i przewidzieć zatoki postojowe lub miejsca bezpośrednio na jezdni. Nz. ul. Jesionowa.
Wśród najważniejszych zaleceń dla wszystkich stref należy wymienić:
  • stosowanie gładkiej, ciągłej nawierzchni w obszarze ruchu pieszego,
  • zakaz stosowania na ciągach pieszych materiałów nierównych, w szczególności - kostki kamiennej łupanej, brukowca nieobrobionego, kamienia polnego, pływ ażurowych,
  • minimalną szerokość chodników - 2 m,
  • stosowanie w miarę możliwości terenowych "pasa aktywności stacjonarnej", czyli dodatkowej przestrzeni przeznaczonej pod elementy małej architektury typu ławki, zieleń przydrożna, ogródki gastronomiczne itp.,
  • uwzględnienie dodatkowej przestrzeni tzw. pasów technicznych, czyli przestrzeni przewidzianych pod schody do przyległych lokali, naświetla, słupki itp.,
  • projektowania minimalnych przewidzianych prawem szerokość jezdni (ograniczenie terenochłonności układów drogowych i eliminacja efektu bariery przestrzennej),
  • stosowanie zatok postojowych lub wydzielenia miejsc do postoju aut na jezdni (w dokumencie wyraźnie wskazano, aby nie traktować chodników jako przestrzeni do parkowania),
  • uwzględnienie przestrzeni pod pasy zieleni o szerokości minimum 1,5 m dla niskiej zieleni oraz 3 m dla nasadzeń drzew.

Po lewej i po prawej stronie pasa ruchu pieszych zaleca się tworzenie pasów technicznych, które stanowią uzupełnienie nawierzchni m.in. wzdłuż schodów, naświetli czy słupków i drzew. Po lewej i po prawej stronie pasa ruchu pieszych zaleca się tworzenie pasów technicznych, które stanowią uzupełnienie nawierzchni m.in. wzdłuż schodów, naświetli czy słupków i drzew.

Przykładowe schematy zagospodarowania terenu



Ponadto w dokumencie znajdziemy wytyczne w zakresie projektowania infrastruktury rowerowej, sytuowania wjazdów na tereny posesji, wykonania przejść dla pieszych, wkomponowania elementów technicznych w nawierzchnię czy wytycznych do budowy schodów terenowych.

Przedstawiono też przykładowe schematy zagospodarowania pasa drogowego dla poszczególnych stref z uwzględnieniem wszystkich wymagań.

Wśród prowadzonych w ostatnim czasie inwestycji, które w ocenie urzędników mogą choć częściowo być dobrymi przykładami dla kolejnych realizacji, wymieniono m.in.: ul. Grobla III - IVMapka, Św. DuchaMapka, ZłotnikówMapka, ChmielnąMapka, Rajską - HeweliuszaMapka, JesionowąMapka oraz al. Grunwaldzką we WrzeszczuMapka.

Wieloletnie opóźnienia na tle innych polskich miast



Warto zauważyć, że Gdańsk standardy projektowania przestrzeni publicznych wdraża z dużym opóźnieniu względem innych miast Polski - Wrocław i Poznań takie dokumenty przygotowały już w 2013 r., Warszawa, Lublin, Kalisz - 2016 r., Łódź i Szczecin - 2017 r., Kraków - 2020 r.

Czytaj też:

Ile słupków potrzeba, by zmienić złe prawo?



  • Zestawienie materiałów do stosowania w pasie ruchu pieszego w podziale na strefy.
  • Przykładowy układ nawierzchni w strefie I i II.
  • Przykładowy układ ulicy z zaznaczonymi elementami zagospodarowania.


Standardy projektowe i katalog nawierzchni Gdańska - pdf (55 MB)



Standardy projektowe i katalog nawierzchni Gdańska from Trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (138) 3 zablokowane

  • Projektanci zapomnieli

    Że drzewa mają korzenie...

    • 13 1

  • Opinia wyróżniona

    Droga słuszna. A w praktyce? (1)

    W praktyce to wyglada tak: postój na chodnikach jest dozwolony prawem ponieważ w miastach o starej zabudowie brakowało miejsc postojowych. Przy remontach i tworzeniu nowych drog zamiast parkingów, zatok i miejsc postojowych na poboczach tworzono i nadal tworzą przewymiarowane chodniki z założeniem postoju bo tak było i jest taniej.

    • 29 7

    • w tych warunkach warto stosować fizyczne elementy uniemożliwiające pseudolegalne parkowanie

      samochodów na chodnikach. Równolegle warto rozważyć zmianę prawa oraz zlecać prywatnym firmom korzystanie z możliwości zarobienia na wywozie nielegalnie parkujących samochodów na lawetach na parking, z założeniem pokrywania kosztów tej operacji przez właściciela samochodu,

      • 2 1

  • Czy nowo wybrane ławki na plaże tez spełniają te warunki? (2)

    Wytyczne sobie, projektant/-ka sobie, a i tak wszystko wyjdzie w przetargu...

    • 11 5

    • a co ten artykuł ma wspólnego z plażami (1)

      za trudny tekst ?

      • 3 3

      • To ma wspólnego, że i jedno i drugie to przestrzeń miejska.

        I tu i tam powinno być komfortowo. Ładnie i stylowo też, ale dopiero na drugim miejscu.

        • 4 3

  • Praha

    Praha

    • 1 2

  • Koncepcja dobra...

    BRAWO, dobrze, że ktoś w końcu o tym pomyślał! Zobaczymy, jak będzie wyglądała realizacja!!!

    • 9 2

  • Moim zdaniem...

    to sie może udać. Po ostatnim kontakcie z GZDiZ mile zaskoczyła mnie kompetencja Pań z, którymi miałem do czynienie. Dokladnie chodzilo o ustawe krajobrazową. Wczsniej myslelem,że własnie jakis urzedas bedzie mi projektantowi mówil jakieś kocoboly. Okazalo sie, że wszstko ładnie da sie zrobic wedlug wytycznych i pani z GZDiZ ma pojeci o czym mówi i zna sie na rtzeczy. To mile, bo od razu lepiej sie wszytko robi. Gdańszczanie nawet nei zauważyli, że usatawa zrobila nam wzytkim lepiej. Brak banerozy, reklam na cale budynki pododuej,że miasto wyglada lepiej. Mam nadzieje ze to jest diopiero poczatek. Co prawda pierwsza rzecza jaka powinno zrobic miasto Gdańsk to nasadzenie 100000 drzew i krzakow w całym mieście. Ogolnie jest lepiej,a le duzo brakuje.

    • 4 5

  • Kiedy nieroby i klamcy z u.m wyremontojecie łaskawie obiecana od kilku lat ulice budowlanych???

    • 4 2

  • prosze zajrzeć na podwórka,wysypiska śmieci,butelek po alkoholu

    Rzeczywistość Gdańska to brak koszy na śmieci na chodnikach. Kosztowne sprowadzane z Niemiec
    ławeczki, walające się pety, maseczki. Brak elementarnych zasad higieny. kosze na śmieci. brudny gdańsk. tunele zasikane.

    • 8 3

  • Data powinna być wydania Wytycznych, a nie "rozpoczęcia" prac nad tymi Wytycznymi :) (1)

    • 5 1

    • dwi daty: data rozpoczecia i data ogłoszenia

      • 1 0

  • Poraz setny remonty Starego Miasta (3)

    A takie ulice jak Skarpowa, Zakopiańska, czy kilka innych w tej okolicy zapomniane przez miasto.
    Dziura na dziurze, łata na łacie.

    • 15 2

    • (2)

      A oprócz tego Skarpową czy Zakopiańską nie da się przejść, bo chodniki zastawione samochodami, a do przejścia zostawione może pół metra...

      • 4 0

      • (1)

        Pytanie więc, po co ta remontować chodniki, które mieszkańcy i tak zniszczą samochodami?
        A co do remontów ulic w tamtej okolicy - polecam przykład z ul. Ojcowskiej. Mieszkańcy wymogli remont, zamiast marudzić na trojmiasto.pl

        • 2 2

        • wymyśleć i konsekwentnie wdrażać program działań prowadzący do zmniejszenia skali posiadania samochodów

          przez mieszkańców w wyniku poprawy warunków chodzenia pieszo, jeżdżenia rowerem i korzystania z komunikacji miejskiej oraz SKM co 5 minut w godzinach szczytu od Pruszcza po Gdynię Chylonię lub nawet od Tczewa po Wejherowo na osobnych torach.

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień otwarty deweloper Yareal

dni otwarte

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane