- 1 Open House Gdynia: 90 lokalizacji (12 opinii)
- 2 Kiedy otwarcie Kauflandu w Gdyni? (237 opinii)
- 3 Barometr Cen. Stabilizacja cen najmu (129 opinii)
- 4 Kto kupuje 100-metrowe mieszkania? (246 opinii)
- 5 Fotowoltaiczny dziwoląg w Sopocie (194 opinie)
Ładowanie pojazdów elektrycznych w nowych inwestycjach deweloperskich
Od marca 2021 roku zaczęła obowiązywać unijna dyrektywa nakładająca na deweloperów obowiązek zabezpieczenia odpowiedniej infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych w nowych budynkach. Oznacza to, że specjalne ładowarki znajdziemy teraz w garażach podziemnych lub na parkingach naziemnych nowych inwestycji.
Wielu z nich dopuszcza, na życzenie klienta, doposażenie miejsca postojowego w hali garażowej. Tak jest m.in. w Allcon Osiedla. W przypadku tego dewelopera zastosowane rozwiązania opierają się o ładowarki przenośne, chociaż stale analizowane są nowe rozwiązania dotyczące elektromobilności.
Prywatne czy ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów?
- Oprócz rozwiązań przenośnych stosujemy i projektujemy także ładowarki ogólnodostępne. Zlokalizowane są one w hali garażowej lub na terenie na zewnątrz inwestycji. Są to urządzenia o znacznie większej mocy, co przekłada się na krótszy czas ładowania samochodu. Zwykle są one współdzielone pomiędzy dwa ogólnodostępne miejsca postojowe. Dzięki temu z ładowarki mogą korzystać wszystkie zainteresowane osoby, także te, które nie mieszkają na terenie konkretnej inwestycji - mówi Łukasz Śledź, dyrektor działu przygotowania i realizacji inwestycji w Allcon Osiedla.
Deweloperzy w Trójmieście
Ładowarki ogólnodostępne, nieprzypisane do konkretnego miejsca postojowego, deweloperzy z reguły umieszczają w miejscu, gdzie wjechać mogą nie tylko mieszkańcy - w ogólnodostępnej części hali podziemnej lub na miejscach postojowych zewnętrznych. To umożliwia korzystanie z nich nie tylko mieszkańcom, ale także ich gościom.
Prywatne miejsce w hali garażowej z możliwością montażu ładowarek do pojazdów elektrycznych mogą wykupić także nabywcy mieszkań na niektórych trójmiejskich osiedlach Robyga. Deweloper przyznaje jednak, że docelowo planuje montaż ładowarek elektrycznych we wszystkich realizowanych inwestycjach.
- W niektórych inwestycjach dajemy klientom możliwość zainstalowania i korzystania z ładowarki przy wybranym miejscu parkingowym w garażu podziemnym. Zabezpieczamy odpowiednio instalacje budynku oraz ilość energii dla przewidzianej liczby stanowisk tak, by możliwy był montaż ładowarek. Dla inwestycji będących w trakcie realizacji planujemy od razu montaż ładowarek zewnętrznych na ogólnodostępnych miejscach postojowych - mówi Arkadiusz Borowiecki, dyrektor ds. realizacji inwestycji Robyg w Gdańsku.
Na potwierdzenie tych słów dwie pierwsze ogólnodostępne stacje ładowania o mocy 22 kW zostaną zamontowane na osiedlu Zajezdnia Wrzeszcz.
Ogólnodostępne stanowiska ładowania samochodów elektrycznych zostały także uwzględnione w pierwszym etapie inwestycji Oliva Koncept dewelopera Budner Inwestycje. W drugim etapie zaplanowano także możliwość podłączenia przy stanowiskach w hali garażowej indywidualnych stacji ładowania z osobnymi podlicznikami.
- Monitorujemy popularność takich rozwiązań i z pewnością - w przypadku dużego zainteresowania klientów - również w kolejnych inwestycjach będziemy je wprowadzać do oferty - mówi Arkadiusz Zalaszewski, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu, Budner Inwestycje.
Czytaj także: Inteligentne rozwiązania w inwestycjach deweloperskich
Z kolei Euro Styl na terenie inwestycji Osiedle Beauforta, Perspektywa, Dynamika oraz Doki Living uwzględnił infrastrukturę do przechowywania, serwisowania i ładowania sprzętów.
- Praktyczne udogodnienia zachęcają do korzystania z alternatywnych dla auta środków komunikacji i spełniają oczekiwania zwolenników współczesnej ekomobilności. W halach garażowych, przy wybranych stanowiskach, umieszczamy przyłącza zakończone gniazdem elektrycznym, umożliwiające montaż ładowarek lub bezpośrednie ładowanie rowerów, hulajnóg czy skuterów - mówi Filip Nawratil, kierownik projektów w Euro Stylu.
Takie gniazda są zabezpieczone przed dostępem osób trzecich oraz indywidualnie opomiarowane.
Jak rozlicza się prąd w stacji ładowania?
Jak przyznają nasi rozmówcy, schematów opomiarowania stacji ładowania pojazdów jest kilka, a zastosowane rozwiązanie zależy od konkretnego przypadku i jest poprzedzone analizą.
- Już na wczesnym etapie procesu inwestycyjnego należy przewidzieć odpowiednią moc przyłączeniową dla budynku na potrzeby ładowarek samochodowych. Każdorazowo nasze rozwiązania opierają się o liczniki przypisane konkretnym miejscom, a to z kolei pozwala przyszłej wspólnocie i administratorowi swobodnie rozliczać indywidualne miejsca postojowe. W przypadku, gdy klient decyduje się na zakup takiego miejsca, otrzymuje układ pomiarowy w standardzie - wyjaśnia Łukasz Śledź.
Montaż stacji ładowania pojazdów i przynależnych do nich liczników zależy od możliwości technicznych budynków, a także oferty firm dostarczających rozwiązania technologiczne.
- Każdorazowo taką instalację należy skonsultować z zarządcą budynku - doradza Arkadiusz Borowiecki.
Ogólnodostępne stanowiska ładowania pojazdów podlegają natomiast z reguły pod wspólnotowy system rozliczeń.
Mapa inwestycji
Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.
- Joanna Puchalaj.stolp@trojmiasto.pl
Miejsca
Opinie (170) 8 zablokowanych
-
2021-06-06 17:59
elektryczne kłopoty garazowe (2)
z LPG nie bo wybuchnie, elektryk sie statystycznie co któryś zapali szczególnie po naprawie u szwagra. i straż nie potrafi ich zgasić
- 8 3
-
2021-06-07 22:38
Wystarczy nakryć specjalną płachtą i bardzo szybko ogień jest ugaszony. Na necie są już filmiki, nie wism natomiast czy polscy strazacy są w coś takiego wyposażeni.
- 0 0
-
2021-06-07 08:23
Zostaje tylko stara dobra benzyna
Która przecież nie może wyciec ani zapalić się, więc jest 100% bezpieczna.
- 4 0
-
2021-06-06 21:07
stacje ładowania w bidablokach robyga hahaha, to obrażanie intelegencji potencjalnych nabywców (1)
- 5 0
-
2021-06-07 21:46
przy każdym miejscu postojowym położą najtańszy paluszek AAA
- 0 0
-
2021-06-07 20:07
Pożar elektrycznego pojazdu
W przypadku pożaru baterii takiego pojazdu ugaszenie go standardowymi sposobami jest niemożliwe. Dodatkowo płoną samochody znajdujące się obok. Na zachodzie straż pożarna ma specjalne pojemniki w których zatapia się na kilkanaście godzin gdyż normalnie nie da się baterii zagasić. Dlatego w garażach podziemnych są bardzo niebezpieczne. Pooglądajcie na YT. O tym problemie u nas nie wolno pisać
- 3 0
-
2021-06-07 19:36
Bzdura
Szkoda marnować przestrzeni parkingowej na jakieś ładowarki,tylko naiwni kupują samochody na bateryjkę
- 1 0
-
2021-06-06 10:20
Czy ładowarka samochodowa wymaga specjalnie dedykowanej instalacji? (16)
Moje miejsce parkingowe graniczy z pomieszczeniem gospodarczym, do którego podłączona jest energia elektryczna 220V. Zastanawia mnie czy zakup ładowarki wystarczy, czy będę musiał mieć oddzielną instalację elektryczną
- 8 2
-
2021-06-06 10:41
(12)
wystarczy ale bedzie dlugo ladowalo, lepiej miec 360v
- 8 1
-
2021-06-06 16:17
Zupełnie nie ma potrzeby instalacji trójfazowej, chyba że jeździsz na Taxi i zużywasz całą baterię każdego dnia (4)
Na zwykłym 240V/ 20A naładujesz ~20km / godzinę. Już przez 8 godzin parkowania w nocy odzyskujesz 160km. Większość ludzi w Polsce nie robi więcej niż 50-60km / dobę.
Mocniejsze instalacje 240V/32A pozwolą na praktycznie naładowanie 80% baterii przez noc nawet w pojazdach z największymi bateriami.- 3 4
-
2021-06-06 20:25
Czyli garaże podziemne z miejscem do ładowania aut elektrycznych to lekka ściema (2)
Praktycznie w każdej chwili mogę taką ładowarkę dokupić i zainstalować w dowolnym miejscu z dostępem do energii elektrycznej
- 1 3
-
2021-06-07 08:21
Tak, tylko właśnie to miejsce dostępu do energii jest problemem (1)
Trzeba by mieć gniazdko przy każdym miejscu parkingowym, a jak wszyscy naraz włączą to może wywalić zabezpieczenie na cały budynek
- 4 0
-
2021-06-07 18:17
Wcale nie jest to taki problem z mocą, raczej z fizycznym dostępem do instalacji/liczników
Mam wallboxa na miejscu postojowym w hali. Ma 11 KW, podłączony pod mój licznik z mocą umowną 12,5 KW. W nocy nastawiam (1 w tygodniu) i w 6 godzin mam naładowane do 80% (dla ochrony żywota baterii)
- 1 2
-
2021-06-06 17:23
Kolejny coś słyszał. 240V to tylko w UK
Gniazda jednofazowe GreenUp to max 16A
Czyli 230V *16A to 3600W. Przy akumulatorze 20kWh to Ok 6 godzin o ile nie przegrzewa się gniazdo i akumulator- 4 0
-
2021-06-06 10:56
Czli popularna siła jest dedykowaną instalacją? (4)
- 1 3
-
2021-06-06 15:53
(1)
Nie zawsze. Stacja szybkiego ładowania pobiera do 60kW. Czyli tyle co ulica domków jednorodzinnych
- 6 1
-
2021-06-06 17:04
do 150KW
- 4 1
-
2021-06-06 11:25
trojfazowa siec (1)
to nie tylko parametr napiecia, ale i odpowiednio transformowany prad.
- 2 1
-
2021-06-06 15:51
Milcz ignorancie
- 0 2
-
2021-06-06 15:54
A gdzie jest 360V?
- 1 1
-
2021-06-06 15:51
A gdzie masz360V. Nie ma takiego standardu
- 2 1
-
2021-06-06 20:39
(1)
Moi sąsiedzi co drugi dzień lądują swojego elektryka przez całą noc że zrobionej na dziko instalacji od oświetlenia garażu
- 3 2
-
2021-06-07 09:15
a potem wnuczek jeździ nim po placu zabaw
- 4 1
-
2021-06-06 11:37
W pomieszczeniu masz pewnie 230V pod światło, nie pociągnie.
- 6 0
-
2021-06-06 10:53
Hahaha (3)
A w starej UE juz co 4 kierowca elektryka wraca do spalinowki
- 37 16
-
2021-06-07 18:13
Kłamstwo!!
Poniżej 10 % powraca do spalinowych. W 3 różnych źródeł 97 (mało wiarygodny panel), 93 lub 89 % już nie kupi spalinowego. W tym ostatnim badaniu w dodatku było jako jedynego, a to ogranicza liczbę zwolenników elektryków, wśród których część posiada 2 samochody w tym 1 spalinowy.
- 2 2
-
2021-06-06 16:09
3 na 4 zostaje przy elektryku. Całkiem spoko wynik.
Nigdy nie dogodzisz każdemu.
- 6 7
-
2021-06-06 10:54
Brakuje jeszcze tylko dwoch patodeweloperow
Hossy i górskiego. Mielibyscie komplet, ale jak znam życie to się nie chcieli dorzucić do artykulu
- 26 3
-
2021-06-06 21:17
A specjalny system gaśniczy też jest? (1)
Auta elektryczne potrafią też się zapalić w takim podziemnym garażu i prawdopodobieństwo takiego zdarzenia jest sporo większe niż z LPG, które w podziemnych halach są niemile widziane. Pożar elektryka jest dużo większym problemem (ze względu na bardzo wysokie temperatury i konieczność stosowania specjalistycznych środków gaśniczych) niż auta z klasycznym napędem. Takie sytuacje się już zdarzały w Europie i w Polsce (pożar auta elektrycznego na warszawskiej Woli).
- 8 3
-
2021-06-07 16:59
Bzdury opowiadsz!
Statystycznie na 1 mln samozapłonów/pożarów spowodowanych wadami pojazdów najczęściej palą się... diesle!! POTEM benzynowe, potem i to znacznie rzadziej te napędzane LPG i najrzadziej elektryki.
- 0 1
-
2021-06-06 13:34
Ile aut elektrycznych się zapaliło podczas ładowania ? (4)
W niektórych krajach wprowadza się zakazy parkowania i ładowania w halach garażowych elektryków ponieważ te super elektryki palą się jak pochodnie ( są nie do ugaszenia ) .a wraz z elektrykiem spłonie nieruchomość . I tyle w temacie pseudo ekologi.
- 25 12
-
2021-06-07 16:54
Znacznie częściej palą się EGRy w Oplach
lub np Peugeoty. Sam widziałem ze 3 które się samozapaliły w tym jeden na parkingu! u mnie pod blokiem. Znacznie częściej palą się spalinowce niż elektryki. Oczywiście jest ich znacznie więcej, jednak dobre, markowe EV ładowane na dobrych instalacjach (nie z żarówki w piwnicy) naprawdę są bezpieczniejsze niż rzęch spalinowy.
- 0 2
-
2021-06-07 07:16
źródło tych rewelacji?
czy wymysł?
- 1 0
-
2021-06-06 16:08
Większość to awarie instalacji energetycznej. (1)
Kilka BMW i boltów się zapaliło w garażach w USA. Była akcja napraw.
W chinach dwie stare importowane Tesle ( nie podczas ładowania ).- 5 4
-
2021-06-07 06:38
Hahaha
Nie rozumiem za co można dać łapkę w dół za Twój post. Konkretny, merytoryczny.. to chyba opór materii :)
- 2 1
-
2021-06-06 12:30
Chore. W życiu nie chciałabym mieszkać na tym osiedlu. (1)
Chyba ktoś ma nierówno pod sufitem.Co to w ogóle za pomysł ogólnodostępnych miejsc z bezpłatnym ładowaniem? Dlaczego mieszkańcy mieliby płacić za czyjeś paliwo (tu prąd) do prywatnego samochodu. Niech zrobią jakiś licznik poboru prądu z prostym systemem płatności np. na kartę. Jeżeli elektryki to faktycznie auta przyszłości, inwestycja wkrotce się zwróci.
- 41 3
-
2021-06-07 08:26
Nikt nie mówi że bezpłatnym
- 1 3
-
2021-06-06 20:37
(2)
A u mnie sąsiedzi kupili elektryka za 400tys i zapomnieli że nie ma ładowarek w bloku to co tu zrobić ? Pociągnąć na dziko przyłącze z zasilania oświetlenia w hali garażowej. Administracja ma tak to głęboko wy****ne że aż trudno uwierzyć
- 2 0
-
2021-06-07 05:10
(1)
Ciągnąć od oświetlenia nie naładujesz elektryka
- 0 1
-
2021-06-07 08:09
mnie naprawdę nie interesuje czy im się to auto ładuje czy nie - nie ma licznika znaczy koszt ponoszą wszyscy użytkownicy hali. policja kilka razy była, administracja na wywalone na to - dziwią się że ludzie się wkurzają, zalegalizują i będzie po sprawie, tak a gdzie licznik, gdzie bhp/ppoż/cokolwiek, żadnej kary im nie naliczą bo po co wielka mi rzecz podpiąć się na dzikusa
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.