• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ładowanie pojazdów elektrycznych w nowych inwestycjach deweloperskich

Joanna Puchala
6 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
W halach garażowych ogólnodostępne miejsca do ładowania pojazdów elektrycznych obecnie muszą powstawać. Istnieje także możliwość zamontowania licznika energii przy miejscach indywidualnych. W halach garażowych ogólnodostępne miejsca do ładowania pojazdów elektrycznych obecnie muszą powstawać. Istnieje także możliwość zamontowania licznika energii przy miejscach indywidualnych.

Od marca 2021 roku zaczęła obowiązywać unijna dyrektywa nakładająca na deweloperów obowiązek zabezpieczenia odpowiedniej infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych w nowych budynkach. Oznacza to, że specjalne ładowarki znajdziemy teraz w garażach podziemnych lub na parkingach naziemnych nowych inwestycji.



Czy uważasz, że stacje ładowania pojazdów elektrycznych w inwestycjach deweloperów są potrzebne?

Chociaż nowe prawo obligatoryjnie dotyczy projektów inwestycji, które pozwolenia na budowę otrzymały po wejściu nowego prawa w życie, to rosnącą popularność stacji ładowania samochodów w budynkach realizowanych przez deweloperów obserwować można już od kilku lat.

Wielu z nich dopuszcza, na życzenie klienta, doposażenie miejsca postojowego w hali garażowej. Tak jest m.in. w Allcon Osiedla. W przypadku tego dewelopera zastosowane rozwiązania opierają się o ładowarki przenośne, chociaż stale analizowane są nowe rozwiązania dotyczące elektromobilności.

Prywatne czy ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów?



- Oprócz rozwiązań przenośnych stosujemy i projektujemy także ładowarki ogólnodostępne. Zlokalizowane są one w hali garażowej lub na terenie na zewnątrz inwestycji. Są to urządzenia o znacznie większej mocy, co przekłada się na krótszy czas ładowania samochodu. Zwykle są one współdzielone pomiędzy dwa ogólnodostępne miejsca postojowe. Dzięki temu z ładowarki mogą korzystać wszystkie zainteresowane osoby, także te, które nie mieszkają na terenie konkretnej inwestycji - mówi Łukasz Śledź, dyrektor działu przygotowania i realizacji inwestycji w Allcon Osiedla.

Deweloperzy w Trójmieście



Ładowarki ogólnodostępne, nieprzypisane do konkretnego miejsca postojowego, deweloperzy z reguły umieszczają w miejscu, gdzie wjechać mogą nie tylko mieszkańcy - w ogólnodostępnej części hali podziemnej lub na miejscach postojowych zewnętrznych. To umożliwia korzystanie z nich nie tylko mieszkańcom, ale także ich gościom.

Prywatne miejsce w hali garażowej z możliwością montażu ładowarek do pojazdów elektrycznych mogą wykupić także nabywcy mieszkań na niektórych trójmiejskich osiedlach Robyga. Deweloper przyznaje jednak, że docelowo planuje montaż ładowarek elektrycznych we wszystkich realizowanych inwestycjach.

- W niektórych inwestycjach dajemy klientom możliwość zainstalowania i korzystania z ładowarki przy wybranym miejscu parkingowym w garażu podziemnym. Zabezpieczamy odpowiednio instalacje budynku oraz ilość energii dla przewidzianej liczby stanowisk tak, by możliwy był montaż ładowarek. Dla inwestycji będących w trakcie realizacji planujemy od razu montaż ładowarek zewnętrznych na ogólnodostępnych miejscach postojowych - mówi Arkadiusz Borowiecki, dyrektor ds. realizacji inwestycji Robyg w Gdańsku.
Na potwierdzenie tych słów dwie pierwsze ogólnodostępne stacje ładowania o mocy 22 kW zostaną zamontowane na osiedlu Zajezdnia Wrzeszcz.

Ogólnodostępne stanowiska ładowania samochodów elektrycznych zostały także uwzględnione w pierwszym etapie inwestycji Oliva Koncept dewelopera Budner Inwestycje. W drugim etapie zaplanowano także możliwość podłączenia przy stanowiskach w hali garażowej indywidualnych stacji ładowania z osobnymi podlicznikami.

- Monitorujemy popularność takich rozwiązań i z pewnością - w przypadku dużego zainteresowania klientów - również w kolejnych inwestycjach będziemy je wprowadzać do oferty - mówi Arkadiusz Zalaszewski, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu, Budner Inwestycje.
Czytaj także: Inteligentne rozwiązania w inwestycjach deweloperskich

Z kolei Euro Styl na terenie inwestycji Osiedle Beauforta, Perspektywa, Dynamika oraz Doki Living uwzględnił infrastrukturę do przechowywania, serwisowania i ładowania sprzętów.

- Praktyczne udogodnienia zachęcają do korzystania z alternatywnych dla auta środków komunikacji i spełniają oczekiwania zwolenników współczesnej ekomobilności. W halach garażowych, przy wybranych stanowiskach, umieszczamy przyłącza zakończone gniazdem elektrycznym, umożliwiające montaż ładowarek lub bezpośrednie ładowanie rowerów, hulajnóg czy skuterów - mówi Filip Nawratil, kierownik projektów w Euro Stylu.
Takie gniazda są zabezpieczone przed dostępem osób trzecich oraz indywidualnie opomiarowane.

Jak rozlicza się prąd w stacji ładowania?



Chociaż unijna dyrektywa, która nakłada na deweloperów obowiązek zapewnienia stacji do ładowania pojazdów, dotyczy nowych projektów inwestycji, to w ostatnich latach można zaobserwować rosnącą popularność stacji ładowania samochodów w realizowanych obiektach. Chociaż unijna dyrektywa, która nakłada na deweloperów obowiązek zapewnienia stacji do ładowania pojazdów, dotyczy nowych projektów inwestycji, to w ostatnich latach można zaobserwować rosnącą popularność stacji ładowania samochodów w realizowanych obiektach.
Jak przyznają nasi rozmówcy, schematów opomiarowania stacji ładowania pojazdów jest kilka, a zastosowane rozwiązanie zależy od konkretnego przypadku i jest poprzedzone analizą.

- Już na wczesnym etapie procesu inwestycyjnego należy przewidzieć odpowiednią moc przyłączeniową dla budynku na potrzeby ładowarek samochodowych. Każdorazowo nasze rozwiązania opierają się o liczniki przypisane konkretnym miejscom, a to z kolei pozwala przyszłej wspólnocie i administratorowi swobodnie rozliczać indywidualne miejsca postojowe. W przypadku, gdy klient decyduje się na zakup takiego miejsca, otrzymuje układ pomiarowy w standardzie - wyjaśnia Łukasz Śledź.
Montaż stacji ładowania pojazdów i przynależnych do nich liczników zależy od możliwości technicznych budynków, a także oferty firm dostarczających rozwiązania technologiczne.

- Każdorazowo taką instalację należy skonsultować z zarządcą budynku - doradza Arkadiusz Borowiecki.
Ogólnodostępne stanowiska ładowania pojazdów podlegają natomiast z reguły pod wspólnotowy system rozliczeń.
Nieruchomości Mapa inwestycji

Mapa inwestycji

Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.

Miejsca

Opinie (170) 8 zablokowanych

  • elektryczne kłopoty garazowe (2)

    z LPG nie bo wybuchnie, elektryk sie statystycznie co któryś zapali szczególnie po naprawie u szwagra. i straż nie potrafi ich zgasić

    • 8 3

    • Wystarczy nakryć specjalną płachtą i bardzo szybko ogień jest ugaszony. Na necie są już filmiki, nie wism natomiast czy polscy strazacy są w coś takiego wyposażeni.

      • 0 0

    • Zostaje tylko stara dobra benzyna

      Która przecież nie może wyciec ani zapalić się, więc jest 100% bezpieczna.

      • 4 0

  • stacje ładowania w bidablokach robyga hahaha, to obrażanie intelegencji potencjalnych nabywców (1)

    • 5 0

    • przy każdym miejscu postojowym położą najtańszy paluszek AAA

      • 0 0

  • Pożar elektrycznego pojazdu

    W przypadku pożaru baterii takiego pojazdu ugaszenie go standardowymi sposobami jest niemożliwe. Dodatkowo płoną samochody znajdujące się obok. Na zachodzie straż pożarna ma specjalne pojemniki w których zatapia się na kilkanaście godzin gdyż normalnie nie da się baterii zagasić. Dlatego w garażach podziemnych są bardzo niebezpieczne. Pooglądajcie na YT. O tym problemie u nas nie wolno pisać

    • 3 0

  • Bzdura

    Szkoda marnować przestrzeni parkingowej na jakieś ładowarki,tylko naiwni kupują samochody na bateryjkę

    • 1 0

  • Czy ładowarka samochodowa wymaga specjalnie dedykowanej instalacji? (16)

    Moje miejsce parkingowe graniczy z pomieszczeniem gospodarczym, do którego podłączona jest energia elektryczna 220V. Zastanawia mnie czy zakup ładowarki wystarczy, czy będę musiał mieć oddzielną instalację elektryczną

    • 8 2

    • (12)

      wystarczy ale bedzie dlugo ladowalo, lepiej miec 360v

      • 8 1

      • Zupełnie nie ma potrzeby instalacji trójfazowej, chyba że jeździsz na Taxi i zużywasz całą baterię każdego dnia (4)

        Na zwykłym 240V/ 20A naładujesz ~20km / godzinę. Już przez 8 godzin parkowania w nocy odzyskujesz 160km. Większość ludzi w Polsce nie robi więcej niż 50-60km / dobę.

        Mocniejsze instalacje 240V/32A pozwolą na praktycznie naładowanie 80% baterii przez noc nawet w pojazdach z największymi bateriami.

        • 3 4

        • Czyli garaże podziemne z miejscem do ładowania aut elektrycznych to lekka ściema (2)

          Praktycznie w każdej chwili mogę taką ładowarkę dokupić i zainstalować w dowolnym miejscu z dostępem do energii elektrycznej

          • 1 3

          • Tak, tylko właśnie to miejsce dostępu do energii jest problemem (1)

            Trzeba by mieć gniazdko przy każdym miejscu parkingowym, a jak wszyscy naraz włączą to może wywalić zabezpieczenie na cały budynek

            • 4 0

            • Wcale nie jest to taki problem z mocą, raczej z fizycznym dostępem do instalacji/liczników

              Mam wallboxa na miejscu postojowym w hali. Ma 11 KW, podłączony pod mój licznik z mocą umowną 12,5 KW. W nocy nastawiam (1 w tygodniu) i w 6 godzin mam naładowane do 80% (dla ochrony żywota baterii)

              • 1 2

        • Kolejny coś słyszał. 240V to tylko w UK
          Gniazda jednofazowe GreenUp to max 16A
          Czyli 230V *16A to 3600W. Przy akumulatorze 20kWh to Ok 6 godzin o ile nie przegrzewa się gniazdo i akumulator

          • 4 0

      • Czli popularna siła jest dedykowaną instalacją? (4)

        • 1 3

        • (1)

          Nie zawsze. Stacja szybkiego ładowania pobiera do 60kW. Czyli tyle co ulica domków jednorodzinnych

          • 6 1

          • do 150KW

            • 4 1

        • trojfazowa siec (1)

          to nie tylko parametr napiecia, ale i odpowiednio transformowany prad.

          • 2 1

          • Milcz ignorancie

            • 0 2

      • A gdzie jest 360V?

        • 1 1

      • A gdzie masz360V. Nie ma takiego standardu

        • 2 1

    • (1)

      Moi sąsiedzi co drugi dzień lądują swojego elektryka przez całą noc że zrobionej na dziko instalacji od oświetlenia garażu

      • 3 2

      • a potem wnuczek jeździ nim po placu zabaw

        • 4 1

    • W pomieszczeniu masz pewnie 230V pod światło, nie pociągnie.

      • 6 0

  • Hahaha (3)

    A w starej UE juz co 4 kierowca elektryka wraca do spalinowki

    • 37 16

    • Kłamstwo!!

      Poniżej 10 % powraca do spalinowych. W 3 różnych źródeł 97 (mało wiarygodny panel), 93 lub 89 % już nie kupi spalinowego. W tym ostatnim badaniu w dodatku było jako jedynego, a to ogranicza liczbę zwolenników elektryków, wśród których część posiada 2 samochody w tym 1 spalinowy.

      • 2 2

    • 3 na 4 zostaje przy elektryku. Całkiem spoko wynik.

      Nigdy nie dogodzisz każdemu.

      • 6 7

    • Brakuje jeszcze tylko dwoch patodeweloperow

      Hossy i górskiego. Mielibyscie komplet, ale jak znam życie to się nie chcieli dorzucić do artykulu

      • 26 3

  • A specjalny system gaśniczy też jest? (1)

    Auta elektryczne potrafią też się zapalić w takim podziemnym garażu i prawdopodobieństwo takiego zdarzenia jest sporo większe niż z LPG, które w podziemnych halach są niemile widziane. Pożar elektryka jest dużo większym problemem (ze względu na bardzo wysokie temperatury i konieczność stosowania specjalistycznych środków gaśniczych) niż auta z klasycznym napędem. Takie sytuacje się już zdarzały w Europie i w Polsce (pożar auta elektrycznego na warszawskiej Woli).

    • 8 3

    • Bzdury opowiadsz!

      Statystycznie na 1 mln samozapłonów/pożarów spowodowanych wadami pojazdów najczęściej palą się... diesle!! POTEM benzynowe, potem i to znacznie rzadziej te napędzane LPG i najrzadziej elektryki.

      • 0 1

  • Ile aut elektrycznych się zapaliło podczas ładowania ? (4)

    W niektórych krajach wprowadza się zakazy parkowania i ładowania w halach garażowych elektryków ponieważ te super elektryki palą się jak pochodnie ( są nie do ugaszenia ) .a wraz z elektrykiem spłonie nieruchomość . I tyle w temacie pseudo ekologi.

    • 25 12

    • Znacznie częściej palą się EGRy w Oplach

      lub np Peugeoty. Sam widziałem ze 3 które się samozapaliły w tym jeden na parkingu! u mnie pod blokiem. Znacznie częściej palą się spalinowce niż elektryki. Oczywiście jest ich znacznie więcej, jednak dobre, markowe EV ładowane na dobrych instalacjach (nie z żarówki w piwnicy) naprawdę są bezpieczniejsze niż rzęch spalinowy.

      • 0 2

    • źródło tych rewelacji?

      czy wymysł?

      • 1 0

    • Większość to awarie instalacji energetycznej. (1)

      Kilka BMW i boltów się zapaliło w garażach w USA. Była akcja napraw.
      W chinach dwie stare importowane Tesle ( nie podczas ładowania ).

      • 5 4

      • Hahaha

        Nie rozumiem za co można dać łapkę w dół za Twój post. Konkretny, merytoryczny.. to chyba opór materii :)

        • 2 1

  • Chore. W życiu nie chciałabym mieszkać na tym osiedlu. (1)

    Chyba ktoś ma nierówno pod sufitem.Co to w ogóle za pomysł ogólnodostępnych miejsc z bezpłatnym ładowaniem? Dlaczego mieszkańcy mieliby płacić za czyjeś paliwo (tu prąd) do prywatnego samochodu. Niech zrobią jakiś licznik poboru prądu z prostym systemem płatności np. na kartę. Jeżeli elektryki to faktycznie auta przyszłości, inwestycja wkrotce się zwróci.

    • 41 3

    • Nikt nie mówi że bezpłatnym

      • 1 3

  • (2)

    A u mnie sąsiedzi kupili elektryka za 400tys i zapomnieli że nie ma ładowarek w bloku to co tu zrobić ? Pociągnąć na dziko przyłącze z zasilania oświetlenia w hali garażowej. Administracja ma tak to głęboko wy****ne że aż trudno uwierzyć

    • 2 0

    • (1)

      Ciągnąć od oświetlenia nie naładujesz elektryka

      • 0 1

      • mnie naprawdę nie interesuje czy im się to auto ładuje czy nie - nie ma licznika znaczy koszt ponoszą wszyscy użytkownicy hali. policja kilka razy była, administracja na wywalone na to - dziwią się że ludzie się wkurzają, zalegalizują i będzie po sprawie, tak a gdzie licznik, gdzie bhp/ppoż/cokolwiek, żadnej kary im nie naliczą bo po co wielka mi rzecz podpiąć się na dzikusa

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte

Turniej Piłkarski Gedania Wrosystem Cup 2024

turniej
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane