- 1 Open House Gdynia: 90 lokalizacji (12 opinii)
- 2 Kiedy otwarcie Kauflandu w Gdyni? (237 opinii)
- 3 Barometr Cen. Stabilizacja cen najmu (129 opinii)
- 4 Jak i kiedy czyścić sprzęty AGD? (14 opinii)
- 5 Dwa osiedla obok siebie bez wspólnej drogi (238 opinii)
Ładowanie pojazdów elektrycznych w nowych inwestycjach deweloperskich
Od marca 2021 roku zaczęła obowiązywać unijna dyrektywa nakładająca na deweloperów obowiązek zabezpieczenia odpowiedniej infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych w nowych budynkach. Oznacza to, że specjalne ładowarki znajdziemy teraz w garażach podziemnych lub na parkingach naziemnych nowych inwestycji.
Wielu z nich dopuszcza, na życzenie klienta, doposażenie miejsca postojowego w hali garażowej. Tak jest m.in. w Allcon Osiedla. W przypadku tego dewelopera zastosowane rozwiązania opierają się o ładowarki przenośne, chociaż stale analizowane są nowe rozwiązania dotyczące elektromobilności.
Prywatne czy ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów?
- Oprócz rozwiązań przenośnych stosujemy i projektujemy także ładowarki ogólnodostępne. Zlokalizowane są one w hali garażowej lub na terenie na zewnątrz inwestycji. Są to urządzenia o znacznie większej mocy, co przekłada się na krótszy czas ładowania samochodu. Zwykle są one współdzielone pomiędzy dwa ogólnodostępne miejsca postojowe. Dzięki temu z ładowarki mogą korzystać wszystkie zainteresowane osoby, także te, które nie mieszkają na terenie konkretnej inwestycji - mówi Łukasz Śledź, dyrektor działu przygotowania i realizacji inwestycji w Allcon Osiedla.
Deweloperzy w Trójmieście
Ładowarki ogólnodostępne, nieprzypisane do konkretnego miejsca postojowego, deweloperzy z reguły umieszczają w miejscu, gdzie wjechać mogą nie tylko mieszkańcy - w ogólnodostępnej części hali podziemnej lub na miejscach postojowych zewnętrznych. To umożliwia korzystanie z nich nie tylko mieszkańcom, ale także ich gościom.
Prywatne miejsce w hali garażowej z możliwością montażu ładowarek do pojazdów elektrycznych mogą wykupić także nabywcy mieszkań na niektórych trójmiejskich osiedlach Robyga. Deweloper przyznaje jednak, że docelowo planuje montaż ładowarek elektrycznych we wszystkich realizowanych inwestycjach.
- W niektórych inwestycjach dajemy klientom możliwość zainstalowania i korzystania z ładowarki przy wybranym miejscu parkingowym w garażu podziemnym. Zabezpieczamy odpowiednio instalacje budynku oraz ilość energii dla przewidzianej liczby stanowisk tak, by możliwy był montaż ładowarek. Dla inwestycji będących w trakcie realizacji planujemy od razu montaż ładowarek zewnętrznych na ogólnodostępnych miejscach postojowych - mówi Arkadiusz Borowiecki, dyrektor ds. realizacji inwestycji Robyg w Gdańsku.
Na potwierdzenie tych słów dwie pierwsze ogólnodostępne stacje ładowania o mocy 22 kW zostaną zamontowane na osiedlu Zajezdnia Wrzeszcz.
Ogólnodostępne stanowiska ładowania samochodów elektrycznych zostały także uwzględnione w pierwszym etapie inwestycji Oliva Koncept dewelopera Budner Inwestycje. W drugim etapie zaplanowano także możliwość podłączenia przy stanowiskach w hali garażowej indywidualnych stacji ładowania z osobnymi podlicznikami.
- Monitorujemy popularność takich rozwiązań i z pewnością - w przypadku dużego zainteresowania klientów - również w kolejnych inwestycjach będziemy je wprowadzać do oferty - mówi Arkadiusz Zalaszewski, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu, Budner Inwestycje.
Czytaj także: Inteligentne rozwiązania w inwestycjach deweloperskich
Z kolei Euro Styl na terenie inwestycji Osiedle Beauforta, Perspektywa, Dynamika oraz Doki Living uwzględnił infrastrukturę do przechowywania, serwisowania i ładowania sprzętów.
- Praktyczne udogodnienia zachęcają do korzystania z alternatywnych dla auta środków komunikacji i spełniają oczekiwania zwolenników współczesnej ekomobilności. W halach garażowych, przy wybranych stanowiskach, umieszczamy przyłącza zakończone gniazdem elektrycznym, umożliwiające montaż ładowarek lub bezpośrednie ładowanie rowerów, hulajnóg czy skuterów - mówi Filip Nawratil, kierownik projektów w Euro Stylu.
Takie gniazda są zabezpieczone przed dostępem osób trzecich oraz indywidualnie opomiarowane.
Jak rozlicza się prąd w stacji ładowania?
Jak przyznają nasi rozmówcy, schematów opomiarowania stacji ładowania pojazdów jest kilka, a zastosowane rozwiązanie zależy od konkretnego przypadku i jest poprzedzone analizą.
- Już na wczesnym etapie procesu inwestycyjnego należy przewidzieć odpowiednią moc przyłączeniową dla budynku na potrzeby ładowarek samochodowych. Każdorazowo nasze rozwiązania opierają się o liczniki przypisane konkretnym miejscom, a to z kolei pozwala przyszłej wspólnocie i administratorowi swobodnie rozliczać indywidualne miejsca postojowe. W przypadku, gdy klient decyduje się na zakup takiego miejsca, otrzymuje układ pomiarowy w standardzie - wyjaśnia Łukasz Śledź.
Montaż stacji ładowania pojazdów i przynależnych do nich liczników zależy od możliwości technicznych budynków, a także oferty firm dostarczających rozwiązania technologiczne.
- Każdorazowo taką instalację należy skonsultować z zarządcą budynku - doradza Arkadiusz Borowiecki.
Ogólnodostępne stanowiska ładowania pojazdów podlegają natomiast z reguły pod wspólnotowy system rozliczeń.
Mapa inwestycji
Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.
- Joanna Puchalaj.stolp@trojmiasto.pl
Miejsca
Opinie (170) 8 zablokowanych
-
2021-06-06 16:34
Dyskretny urok nagonki,
Biegnę kupić mieszkanie!
- 5 1
-
2021-06-06 16:24
Rozliczanie wg miejsc postojowych to archaizm. Wystarczy dostęp na kod lub kartę i rozliczasz mieszkanie (1)
gniazdko może być wspólne
- 9 1
-
2021-06-06 16:33
to przerasta obecnych zarządców którzy w pogoni za zyskiem nie ogarniają nowych technologii
- 8 0
-
2021-06-06 15:58
zrobić więcej miejsca (1)
Gdyby pozwolono na usunięcie garaży z czasów PRL, w sąsiednich budynkach znalazłoby się miejsce na znacznie więcej stacji ładowania.
- 0 12
-
2021-06-06 16:00
Gdyby usunac nowe osiedla to by sie zmiescilo wiecej garazy
- 15 0
-
2021-06-06 11:04
(2)
Ehh.. Lokalni pato-deweloperzy od chowu klatkowego i te ich marketingowe frazesy adresowane do utrzymanek- ajfoniar w Suvach.
- 34 5
-
2021-06-06 11:12
(1)
W falowcach problemu z ładowaniem elektryków nie ma?
- 3 14
-
2021-06-06 15:08
Zasikane falowce przy chowie klatkowym z nowo powstałych inwestycji typu nowe letnievo to luksus.
- 11 2
-
2021-06-06 13:57
Skoro czeka nas elektryfikacja to kazde miejsce parkingowe powinno miec ladowarke. Tyle ze nam prady nie starczy
- 8 0
-
2021-06-06 13:39
Przy obecnie istniejących osiedlach jest problem, bo nie wszyscy mieszkańcy mają hale garażowe, a zgodzić na rozbudowę musieliby się wszyscy mieszkańcy. Tym samym ciężko to przeforsować.
- 19 1
-
2021-06-06 11:19
Terror Nadprodukcji (2)
Tym powinni sie przejąc sie urzednicy. Ci z ue rowniez. Bo poki co pracuja jedynie dla koncernów.
Niestety i to samo musze powiedziec o wladzach lokalnych patrzac na usianych tu siedzibach i biurowcach.
Czy ktos chocby pomyslal o ptakach. Opodal mamy TPK a zezwala sie na (oczywiscie za odpowiednia kase) szklane wysokosciowce w poblizu i na trasach ich lotow.- 14 2
-
2021-06-06 11:59
(1)
komuna mocno we krwi?
- 2 7
-
2021-06-06 13:08
A co takiego wielkomiejskiego i atrakcyjnego jest w kompleksach biurowych typu oliwski mordor drogi słoiku?
- 5 2
-
2021-06-06 12:32
Błyskawica
Jak widzimy na zdjęciu powyżej, błyskawica, to symbol ładowania, czyli osoby, które chodzą z tą błyskawicą chcą nam powiedzieć, że szukają jakiejś ładowarki/ładowacza aby zostały porządnie załadowane, gdyż w domu nie ma "infrastuktury" na porządne łądowanie...
- 14 4
-
2021-06-06 11:23
A czemu nie wymaga sie zmniejszania zabudowy w przeludnionych miastach?
to by byla jedyna sluszna decyzja UE. Bo prezydent i miasto sobie z tym nie radza by odmowic pewnych decyzji deweloperom..
- 19 5
-
2021-06-06 10:42
I większość z nich w Polsce stała będzie nie używana, a producent i dostawca pieniądze weźmie... Z X lat, jak już elektryki będą bardziej popularne to trzeba będzie je wymienić i znowu producent i dostawca monetę weźmie...
- 11 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.