- 1 Ile kosztuje sprzątanie klatek schodowych? (5 opinii)
- 2 Open House Gdynia: 90 lokalizacji (14 opinii)
- 3 Kiedy otwarcie Kauflandu w Gdyni? (237 opinii)
- 4 Dwa osiedla obok siebie bez wspólnej drogi (238 opinii)
- 5 Barometr Cen. Stabilizacja cen najmu (129 opinii)
- 6 Jak i kiedy czyścić sprzęty AGD? (14 opinii)
Dzielnice - wizje przestrzeni. Zmiany przy największym falowcu na Przymorzu
Utworzenie brakujących przejść przez ul. Obrońców Wybrzeża, poprawa jakości terenów zieleni oraz elementów małej architektury w obrębie pawilonu handlowego - to postulaty zawarte w opracowaniu Gdańskie Przestrzenie Lokalne dla Przymorza w rejonie najdłuższego falowca. Dwa tygodnie temu prezentowaliśmy ustalenia dla Suchanina, a za kolejne dwa napiszemy o rejonie zbiornika retencyjnego Wielkopolska na Łostowicach.
Ewentualną zmianą na wielką skalę będzie budowa trasy tramwajowej przez ul. Obrońców Wybrzeża, co wymusi daleko idące przekształcenia w tzw. w pasie drogowym. Realizacja takiej trasy jest w pełni dopuszczona w GPL z zastrzeżeniem, aby zrealizować tzw. zielone torowisko.
Jak będzie wyglądać Droga Zielona i tramwaj na Obrońców Wybrzeża? Poznaliśmy oczekiwania urzędników
Powstanie kolejny odcinek zielonego torowiska w Brzeźnie
Jeżeli nie tramwaj, to skwerki rekreacyjne z retencją
Gdyby jednak w najbliższym czasie nie doszło do budowy nowego układu tramwajowego ani poszerzenia ul. Obrońców Wybrzeża o drugą nitkę jezdni, w GPL zawarto pomysł wykorzystania terenu zieleni pod "skwerki rekreacyjne" z ukształtowaniem terenu i nasadzeniami roślinności, które pozwolą na retencję wody.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Nieruchomości Gdańsk-Przymorze
Nowe przejścia dla pieszych przez ul. Obrońców Wybrzeża
W obrębie jezdni ul. Obrońców Wybrzeża opracowanie GPL zawiera postulat wyznaczenia dwóch przejść dla pieszych. Najważniejsze z nich zaproponowano na wysokości przejścia przez pawilon handlowy i pod falowcem, a w szerszym ujęciu - na przedłużeniu deptaka rozciągającego się przez cały obszar Przymorza Wielkiego.
Drugie z przejść proponuje się wyznaczyć na wysokości komisariatu Policji (a właściwie "przenieść" o kilkanaście metrów istniejące przejście w stronę plaży) z myślą o jego przedłużeniu w otoczeniu nowych nasadzeń drzew w kierunku ul. Przymorze Wielkie oraz Jagiellońskiej.
Oba przejścia należy wykonać w formie wyniesionej na całej długości zamiast obecnie zastosowanego rozwiązania ul. Obrońców Wybrzeża, czyli montażu progów zwalniających w formie tzw. poduszek berlińskich.
- Dokładna lokalizacja przejść dla pieszych będzie wskazana na etapie projektu układu drogowego ulicy, nad którym trwają obecnie prace w ramach projektu tzw. Zielonego Bulwaru [wraz z budową trasy tramwajowej - dop. red.]. Opracowanie zostało przekazane jako wytyczne do tego projektu - dodaje Katarzyna Błaszkowska z Zespołu Komunikacji Społecznej BRG.
Plac z zielenią i małą architekturą przed pawilonem handlowym
Po stronie pawilonu handlowego w ramach opracowania GPL pojawił się pomysł doposażenia tej przestrzeni o nowe elementy małej architektury celem wykreowania niewielkiego placu.
Czy ta przestrzeń nie będzie jednak zbyt wąska dla takiej funkcji?
- W rozumieniu karty GPL "plac" jest pojęciem szerokim. Ma on spełniać funkcje integrujące lokalną społeczność, przestrzenią, gdzie można się zatrzymać i spędzić czas, natomiast kompozycyjnie ma tworzyć spójną całość - wyjaśnia Błaszkowska. Istotne jest, aby na tym odcinku chodnik i obszar przed pawilonem były projektowane razem, a zieleń miała funkcję integrującą poziomy wysokościowe, np. dzięki murkom oporowym z siedziskami. Istnieje wiele możliwości rozwiązań szczegółowych, dzięki którym przestrzeń, nawet wąska, może być atrakcyjna i funkcjonalna.
Poprawa przejścia przez falowiec i pawilon handlowy
Bardzo istotnym elementem jest także "uczytelnienie" przejścia przez pawilon i falowiec - obecnie jest ono zastawione zaparkowanymi pojazdami, co wpływa negatywnie nie tylko na estetykę powiązania pieszego ciągnącego się przez całe Przymorze, ale również na bezpieczeństwie ruchu - pieszy wychodzi wprost zza aut na jezdnię.
Od strony falowca na pawilonie handlowym zaproponowano ponadto wykonanie niewielkiego muralu jako elementu uzupełniającego małą architekturę oraz zieleń.
Rada Dzielnicy w obronie czterech miejsc postojowych
Opracowanie GPL było konsultowane z lokalną Radą Dzielnicy jesienią 2021 r. Rada Dzielnicy Przymorze Wielkie przyjęła opracowanie uchwałą w listopadzie 2021 r.
Radni pozytywnie ocenili pomysł poprawy przejścia przez budynek pawilonu i falowca, przy czym mieli zastrzeżenia w zakresie likwidacji miejsc postojowych na rzecz wygody pieszych.
- Postulatem warunkującym pozytywną opinię Rady w tym zakresie było odtworzenie przynajmniej czterech miejsc postojowych, likwidowanych na rzecz utworzenia przejścia od budynku falowca do pawilonu usługowego, co zostało uwzględnione. We wcześniejszej wersji opracowania GPL proponowane przejście było szersze - informuje przedstawicielka BRG.
Historia narodzin blokowisk i falowców
Gdańskie Przestrzenie Lokalne (w skrócie GPL)
Gdańskie Przestrzenie Lokalne to opracowania przygotowywane przez Biuro Rozwoju Gdańska docelowo dla ponad stu lokalizacji na terenie całego miasta.
Miejsca te mają być bezpieczne, łatwo dostępne oraz integrujące lokalną społeczność niezależnie od wieku, stanu zdrowia i stopnia sprawności fizycznej jej członków.
Ich lokalizacja jest dobierana w taki sposób, aby stworzyć spójną sieć powiązaną z terenami zieleni, centrami usługowymi i transportem zbiorowym.
Materiały przygotowane przez Biuro Rozwoju Gdańska mogą okazać się szczególnie pomocne przy realizacji zadań w ramach Budżetu Obywatelskiego, wydatkowaniu środków finansowych rad dzielnic oraz sporządzeniu nowych planów zagospodarowania przestrzennego.
Mapa inwestycji
Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.
Miejsca
Opinie (135) ponad 10 zablokowanych
-
2023-03-21 11:04
Dla rady dzielnicy 4 miejsca postojowe ważniejsze od pieszych liczonych w setkach, którzy codziennie lawirują między autami. Wstyd!!
- 14 7
-
2023-03-21 09:52
o transporcie rowerowym DRMG jak zwykle nie pamieta i ignoruje, wszyscy bedziecie skazani na fale...
- 6 14
-
2023-03-21 09:08
Więcej progów mafia z po
- 19 9
-
2023-03-21 09:04
Kilku ideologów z UM, aktywistów i społeczników w dalszym ciągu utrudnia życie zwykłym mieszkańcom
co robią mieszkańcy? Nic. Ponarzekają, pomarudzą ale akceptują każde nawet najgorsze dla nich rozwiązanie. Ciemna masa.
- 41 4
-
2023-03-21 08:52
Naziemne wyniesione przejścia i tramwaj!
Samochód w mieście, zwłaszcza na Dolnym Tarasie nie jest koniecznością.
- 9 30
-
2023-03-21 08:45
Zrobić tam woonerf, tak jak w Sopocie
W Sopocie wszędzie robią woonerfy i mieszkańcy są bardzo zadowoleni, ponieważ jest to bardzo ekologiczne, zmniejsza się dziura ozonową i jest mniej CO2 w powietrzu.
- 8 26
-
2023-03-21 08:05
i słusznie, rada dzielnicy broni podstawowego prawa obywatela Polski, czyli prawa do darmowego miejsca parkingowego
oraz prawa do nieskrępowanego (w razie czego) parkowania byle gdzie i byle na czym, bo "gdzie miałem zaparkować"
- 25 31
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.