• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak zmieni się Morena? Mieszkańcy wskazali problemy do rozwiązania

Krzysztof Koprowski
28 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (224)
Piecki-Migowo (Morena) są pierwszą dzielnicą w Gdańsku, dla której przygotowano masterplan. Piecki-Migowo (Morena) są pierwszą dzielnicą w Gdańsku, dla której przygotowano masterplan.

Poprawa zagospodarowania i zwiększenie udziału terenów zieleni, wzmocnienie komunikacji miejskiej oraz tzw. zielona fala - między innymi takie postulaty pojawiły w ramach prac nad tzw. masterplanem dla Moreny (Piecek-Migowa). Podsumowanie trwających spotkań z mieszkańcami to jednak dopiero wstęp do dalszych działań, które będą rozłożone na lata.



Czego najbardziej brakuje na Morenie?

O rozpoczęciu plac nad dokumentem, którego celem jest wypracowanie wizji rozwoju dzielnicy Piecki-Migowo (potocznie nazywanej Moreną) pisaliśmy w listopadzie ubiegłego roku.

Teraz, gdy odbyły się już wszystkie spotkania, poznaliśmy główne wnioski sformułowane przez uczestników warsztatów, których skład osobowy dobrano pod względem wieku, wykształcenia, zatrudnienia itp. - w taki osób, aby sformować reprezentatywną grupę mieszkańców w nawiązaniu do danych statystycznych dla całej dzielnicy.

Celem takiego podejścia było zapobieżenie sytuacji, gdy silna nadreprezentacja wąskiej grupy domagałaby się np. wprowadzenia wniosków istotnych wyłącznie z punku widzenia młodzieży czy emerytów.

Zestawienie wszystkich wniosków na terenie poddanym analizie Zestawienie wszystkich wniosków na terenie poddanym analizie

Cztery główne wyzwania rozwojowe dla Moreny



W toku prac nad dokumentem przeprowadzono także spotkania z liderami organizacji pozarządowych, przedsiębiorstw, przedstawicielami spółdzielni oraz klubów seniora.

Wnioski formułowane w toku konsultacji były zgrupowane w cztery wyzwania - zagadnienia:
  1. przyroda, rekreacja, ekologia,
  2. zrównoważona mobilność,
  3. zarządzanie przestrzenią,
  4. miejsca i aktywności społeczne.

Następnie w obrębie każdego zagadnienia dokonywano wskazania najważniejszych potrzeb oraz głosowano nad zebranymi propozycjami pod kątem najistotniejszych do wdrożenia lub rozwiązania.

Dzielnice - wizje przestrzeni. Zieleń i lokalny rynek na Morenie Dzielnice - wizje przestrzeni. Zieleń i lokalny rynek na Morenie
Wyzwania w zakresie przyrody, rekreacji i ekologii Wyzwania w zakresie przyrody, rekreacji i ekologii
W zakresie wyzwania przyroda, rekreacja, ekologia są to:
  • rozbudowa przestrzeni formalnych i nieformalnych związanych z rekreacją i dostępem do już istniejących, w ramach których zaproponowano projekty: zielone ciągi i wyspy cienia (w formie nasadzeń drzew, zielonych torowisk, wiat przystankowych) oraz zielone płuca leśne na Morenie (zagospodarowanie terenów na styku lasu z zabudową),
  • rozwój programu nasadzeń drzew i poprawy terenów zieleni, w ramach którego zaproponowano projekty: zielone miejsca z potencjałem ("zazielenienie" wybranych miejsc), planty na Morenie (ciągi spacerowe i trasy nordic walking) oraz miejskie ogrodnictwo (budowanie świadomości ekologicznej i wspólne sadzenie),
  • odnawialne źródła energii w dzielnicy,
  • rozwój małej architektury w dzielnicy.



Wyzwania w zakresie zrównoważonej mobilności Wyzwania w zakresie zrównoważonej mobilności
W zakresie wyzwania zrównoważona mobilność są to:
  • komunikacja zbiorowa,
  • wyzwania związane z parkingami,
  • za dużo mieszkańców - za mało dróg i parkingów,
  • komunikacja samochodowa na ulicach (korki).

Wśród propozycji odnoszących się jednocześnie do kilku ww. punktów zaproponowano m.in. wprowadzenie tzw. zielonej fali, uporządkowanie parkowania oraz zaprojektowanie wygodnej infrastruktury rowerowej (rowerostrady) w ramach trasy Nowa Politechniczna.

Jak będzie wyglądać otoczenie Nowej Politechnicznej? Możliwe zmiany Jak będzie wyglądać otoczenie Nowej Politechnicznej? Możliwe zmiany
Wyzwania w zakresie zarządzania przestrzenią Wyzwania w zakresie zarządzania przestrzenią
W zakresie wyzwania zarządzanie przestrzenią są to:
  • brak planów zagospodarowania dla terenów spółdzielczych i obawa przed dalszym wzrostem intensywności zabudowy - jako najpilniejsze zadanie wskazano przygotowanie planu dla rejonu ul. Powstania Listopadowego oraz KusocińskiegoMapka,
  • trudność przemieszczania się pomiędzy sąsiedztwami (brak dostępności, bariery), w ramach którego wskazano na potrzebę przywrócenia i stworzenia przejść w wybranych lokalizacjach,
  • utrzymanie przestrzeni publicznych,
  • brak miejsc postojowych,
  • zaniedbana przestrzeń pod estakadą - rezerwą terenowa trasy Nowa Politechniczna.

W zakresie wyzwania miejsca i aktywności społeczne są to:
  • centrum społeczne z usługami społecznymi, kulturalnymi, sportowymi o bogatych walorach architektonicznych,
  • dostępność szkół podstawowych,
  • komunikacja pomiędzy mieszkańcami w dzielnicy.


Wyzwania w zakresie miejsc i aktywności społecznych Wyzwania w zakresie miejsc i aktywności społecznych

To nie koniec prac nad wizją zmian na Morenie



Organizatorzy zapewniają, że zakończenie cyklu spotkań nie kończy prac nad dokumentem, a wręcz przeciwnie - to dopiero wstęp do kolejnych działań na rzecz zmian na Morenie.

- W tej chwili kończymy etap związany z konsultacjami, partycypacją społeczną, ale to dopiero początek tego, co nazywamy masterplanem dla dzielnicy Piecki-Migowo - zapowiada Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji. - Chcemy dalej współpracować z mieszkańcami, w jakim kierunku dzielnica powinna się rozwijać, gdzie widzimy miejsca, w których powinniśmy interweniować jako miasto.
Jednocześnie zastępca prezydent wskazał na problematykę dotykającą Morenę, jak i inne dzielnice z dominującą zabudową spółdzielczą - ze względu na ograniczony zasób terenów gminnych potencjalna działalność miasta jest tutaj zawężona do niewielkich obszarów.

- Tym ważniejsze jest to, żebyśmy identyfikowali poszczególnych interesariuszy, rozmawiali w sposób partnerski i myśleli wspólnie o rozwoju dzielnicy - dodaje Grzelak.
- Z wypiekami na twarzy rozmawialiśmy o tym, jak widzimy naszą dzielnicę w przyszłości. Każdy z uczestników warsztatów miał przekonanie, że ten dokument ma cel, że jest to ważne - mówi Łukasz Świacki, przewodniczący Zarządu w Radzie Dzielnicy Piecki-Migowo. - Myślę, że projekt będzie kontynuowany w taki sposób, że przyjmie formę dokumentu, skryptu czy uchwały i te pomysły się zmaterializują. Liczę, że będą one pomocne dla władz miasta, jak prowadzić politykę przestrzenną i inwestycyjną w tej części miasta.
Staw Piekarnicza to jedno ze wskazanych przez mieszkańców miejsc istotnych pod względem zieleni, a jednocześnie powiązanych ściśle ze znajdującą się tuż obok rezerwą pod trasę Nowa Politechniczna. Staw Piekarnicza to jedno ze wskazanych przez mieszkańców miejsc istotnych pod względem zieleni, a jednocześnie powiązanych ściśle ze znajdującą się tuż obok rezerwą pod trasę Nowa Politechniczna.

Materiał pomocniczy dla sporządzenia nowych planów



W przełożeniu na faktyczne działania wypracowany materiał będzie mógł być podstawą dla rozsądnego, zgodnego z faktycznymi potrzebami mieszkańców, prowadzenia inwestycji w ramach Budżetu Obywatelskiego, zaś w ujęciu planistycznym - stanowi kompendium wiedzy dla przygotowania nowych planów zagospodarowania.

- To znakomity punkt wyjścia do części urbanistycznej, która ma za zadanie przełożyć to, co wypracowano w trakcie warsztatów na kwestie, które będzie można zapisać w formie planistycznej, a następnie "skonsumować" w formie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego - podkreśla prof. Piotr Lorens, architekt miasta Gdańska.

Radni miasta pozytywnie o przygotowanym dokumencie



Obecni na podsumowaniu radni miasta, a wcześniej także radni dzielnic Aniołek (Anna Golędzinowska) i Osowej (Karol Ważny), pozytywnie oceniają efekt współpracy Biura Architekta Miasta z Radą Dzielnicy Piecki-Migowo.

- Doskonale wiemy, że dokumenty formalne, plany zagospodarowania przestrzennego, studium nie wystarczą, żeby właściwie zidentyfikować potencjał dzielnicy, cele rozwojowe w dłuższej perspektywie, ale jednocześnie w taki sposób, aby były to cele bliskie mieszkańcom i które od nich wychodzą - mówi Anna Golędzinowska, radna KO i przewodnicząca Komisji Zrównoważonego Rozwoju w Radzie Miasta Gdańska. - Ten dokument będzie jeszcze wymagał dopracowania pod względem prawno-urzędniczym, ale jest on bardzo ważny, wskazujący na potencjał dzielnicy i zawierający wizję na przyszłość.
- Przygotowując reformę rad dzielnic jednym z podstawowych głosów, pomysłów ze strony rad i różnych społeczności, które w ten proces były zaangażowane, było przygotowanie dokumentów planistycznych, długoterminowych, wizyjnych, które pokażą, jak dana dzielnica mogłaby się rozwijać - dodaje Karol Ważny, radny KO i przewodniczący Komisji ds. Reformy Jednostek Pomocnicznych (rad dzielnic) - Mam nadzieję, że ten model - masterplanu - zastosowany po raz pierwszy na Pieckach-Migowie sprawdzi się i będzie mógł być powielany w innych dzielnicach.
Nieruchomości Mapa inwestycji

Mapa inwestycji

Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.


Miejsca

Opinie (224)

  • Obserwacja wyników sondy (1)

    wyraźnie potwierdza obserwację, że na spotkaniach zabrakło czasu na wyjaśnienie mieszkańcom źródeł i sposobów przezwyciężania wyraźnej sprzeczności między dążeniem do poprawy jakości terenów zielonych, dążeniem do skrócenia czasu traconego w korkach w godzinach szczytu oraz dążeniem do zwiększenia miejsc do parkowania samochodów (głównego źródła tak krytykowanej betonozy). Bez spokojnego zakwestionowania dotychczasowej roli samochodów w życiu mieszkańców naszego miasta trudno oczekiwać poprawy jakości życia. Mam nadzieję, że powstaną warunki do wdrożenia rzetelnego systemu zarządzania przestrzeniami parkingów dla samochodów a także powstanie dobrze rozwinięty system parkowania rowerów w pobliżu budynków wielorodzinnych, dominujących w tej dzielnicy. Jeśli ten problem nie zostanie doceniony, będziemy, jak przez poprzednie kilkadziesiąt lat widzieli, jak wygląd dzielnicy powoli zamienia się w parking komisu używanych samochodów.

    • 1 3

    • - parkingi rowerowe ,
      - parkingi blokach, tj. powiększenie ich o kilkanaście stanowisk przy każdym bloku , wykorzystać małe trawniczki jakieś wysepki trawnikowe, które niczemu i nikomu nie służą
      - istniejące trawniki poddać renowacji, naprawie, one nigdy nie były robione- przekopane, wywieziony nadmiar ziemi, wyrównanie...
      - remont nawierzchni ulic, nowy asfalt
      - żadnej dodatkowej zabudowy na terenie Piecek-Migowa

      • 2 0

  • Może eksperyment. (1)

    Nie wpuszczać na teren Moreny deweloperów przez 10 lat, co się stanie, czy ten teren z mieszkańcami na tym straci, czy zyska. Efekty mogą być porażające bo okazać się może,że mieszkańcom będzie się żyło łatwiej a tereny zyskają na wartości, tym samym ich mieszkania i domy też.

    • 8 3

    • Deweloperzy rządzą w tych sprawach a ich siła przebicia to pieniądz.

      • 1 0

  • administrowanie

    Wynajmuję kilka nieruchomości w Trójmieście. W zarządzaniu nimi pomagają mi fachowcy z firmy Polzen

    • 0 2

  • A rada dzielnicy?

    Co będzie robić? Coś ciekawego czy dalej to co robi

    • 2 0

  • Morena to fatalna przebudowa infrastruktury drogowej w ostatnich latach - światła drogowe co 100-200m (2)

    morena po przebudowie infry i zabetonowaniu osiedlami a'la daleki wschód stała się nieprzejezdna

    • 27 3

    • jakie kryteria jakości infrastruktury drogowej stosujesz? (1)

      Wyraźnie myślisz tylko o komforcie jazdy samochodem. Chciałbyś może wielopoziomowe skrzyżowania i pseudoautostrady miejskie? Na Morenie powstał znakomity przystanek wielofunkcyjny - tramwajowo autobusowy a także powstała niezła infrastruktura dla rowerów. Problemem jest to, że piesi muszą zakwitać w oczekiwaniu na zmianę świateł na przejściach dwuetapowych, osobnym problemem jest oczywiście nadmiar samochodów, ale ten argument przypuszczalnie wyprzesz ze swoich rozważań.

      • 0 2

      • Środek komunikacji nie ma tu znaczenia

        15 lat temu czy to samochód czy autobus jadąc do Wrzeszcza czy Oliwy przez morenę przelatywałeś teraz zajmuje to od kilkunastu do nawet kilkudziesięciu minut.
        Ten co ustawiał (bo planował to nieodpowiednie słowo w tym kontekście) zarządzanie ruchem zapomniał , że Rakoczego, Potokowa, jaśkowa to były ważne drogi tranzytowe do dolnego tarasu a nie osiedlowe uliczki

        • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    (8)

    W okolicy Myśliwskiej brakuje infrastruktury typu siłownia, basen. Konieczny jest też buspas na Bulońskiej, bo 127 i 130 ciągle stoją w korku. Przydałby się także bezpośredni autobus do Oliwy przez Słowackiego i Polanki.

    • 60 12

    • Ta buspas, macie bezpośredni tramwaj do Oliwy

      • 0 2

    • Szkoły też nie ma.

      Jedyne 2 szkoły podstawowe na Morenie są przepełnione X2.

      • 7 1

    • (2)

      To prawda. Sporo ludzi jedzie w kierunku biurowców Strzyza/oliwa i przez Słowaka byłoby zdecydowanie szybciej

      • 14 0

      • Już wysyłałam kiedyś do ZTM propozycje trasy z Myśliwskiej (1)

        Bulońską, Rakoczego, Potokową, Słowackiego (starą), dalej już Chrzanowskiego, Polanki, Bażyńskiego i do pętli Oliwa Grunwaldzką. W zasadzie żadna linia by się nie dublowała. I co? I nic....

        • 18 0

        • Bo 127 do Grunwaldzkiej i dalej tramwajem będzie tak samo szybko.

          A w godzinach szczytu pewnie szybciej. Pomijam fakt, ze będzie się dublować z PKM.

          • 2 5

    • (2)

      Jeszcze czego ? Samochody będą wtedy stały przez całą Adamowicza.

      • 3 9

      • no i dobrze, i tak jest za tanio

        • 1 0

      • To przesiądą się na tramwaj i nie będą stać w korku.

        • 6 4

  • Władze Gdańska dostały całą Morenę od Myśliwskiej i całe południa miasta praktycznie gołe pola (8)

    Mogli stworzyć przyjazną dla życia przestrzeń z chodnikami, komunikacją, drogami, parkami a to co zrobili woła o pomstę do nieba. Pogrodzone labirynty, zakorkowany układ dróg rodem z lat siedemdziesiątych.

    • 76 4

    • W latach 70 projektowano znacznie lepiej. (7)

      Właściwie nigdy nie projektowano gorzej. Zawsze ktoś miał w opiece zagospodarowanie przestrzenne. Teraz nikt i to nie dba. Ostatni kwiatek na Warszawskiej tylko to potwierdza. Efekty 30 letniej korupcji i niedbalstwa są bolesne dla wszystkich mieszkańców

      • 14 1

      • To sobie przypomnij skrzyzowanie Rakoczego/Bulonska jak wspaniale bylo rozwiazane! (2)

        • 2 1

        • Było dobrze rozwiazane (1)

          Dzwony byly....ale to z winy niedouczonych kierowcow.

          • 1 3

          • geometria ulic i skrzyżowań powinna być tak projektowana, by wybaczać błędy użytkownikom przestrzeni miejskiej

            Całe szczęście to skrzyżowanie zostało przebudowane, ale piesi stracili: stosowanie "przepustowości skrzyżowania dla ruchu pojazdów" nie powinno być głównym kryterium stosowanym przy projektowaniu sieci drogowej, Warto poznać pojęcie "nowego paradygmatu planowania transportu" by wiedzieć, że należy brać pod uwagę komfort i bezpieczeństwo ruchu ludzi, a nie przede wszystkim (lub wyłącznie) pojazdów. Brak priorytetu dla autobusów i tramwajów korkuje miasto bardziej niż brak pseudobezkolizyjnych estakad i pseudoautostrad miejskich.

            • 0 0

      • w latahc 70 (3)

        nie kazdy mógl kupic samochod i nie trzeba było planować przesterzeni pod złom na kołach. Teraz 3/4 terenów to parkingi bo kazdy mieszkaniec musi miec swój.

        • 6 9

        • (2)

          I projektowali grodzone osiedla, zeby piesi naokoło musieli zaiwaniać?

          • 7 2

          • (1)

            Nie, ale niestety to grodzenie nie wzięło się znikąd. Niektórzy jak nie są 'na swoim' to już zaczynają kompletnie bezmyślnie niszczyć w taki czy inny sposob ( podeptane i rozjechane trawniki czy śmieci na ulicach/chodnikach). Kiedyś trzeba było naprawiac rzeczy bo nie było ciągle nowych i to się przekłada na wszystkie dziedziny życia.

            • 3 2

            • Grodzenie się wzięło stąd, że było wolno grodzić i tyle. Jakby deweloperzy nie budowali płotów, to by ludzie kupowali bez płotów. Nie wolno grodzić od 2 lat i jakoś wszystko schodziło na pniu dopóki stópki nie wzrosły.

              • 4 1

  • (1)

    Morena Sypialnią trójmiasta. Jak nie bloki to osiedla. O godzinie 6:30 już się nie da przejechać samochodem. Wincyj!!!!!

    • 37 3

    • piszesz nieprawdę

      samochodem nie da się przejechać płynnie, bez tracenia czasu w kolejkach do zmiany świateł. Jednak przejechać można. Jak będzie MEVO z rowerami wspomaganymi elektrycznie to może zrozumiesz sposoby rozwiązania Twojego problemu.

      • 0 2

  • Pytanie, co oznacza

    "rezerwa terenowa trasy Nowa Politechniczna."?

    • 2 1

  • Według ankiety najbardziej brakuje jednocześnie zieleni i miejsc parkingowych (2)

    Zdecydujcie się - albo to, albo to, nie da się naraz

    • 6 7

    • paliwo za 12 zł, parkingi owszem za 10 zł/h (1)

      i będzie więcej chętnych na zieleń

      • 3 0

      • ale psioczących na niedobór miejsc do parkowania samochodów nadal będzie wielu

        Głównym wyzwaniem jest przekonanie odpowiedniej liczby mieszkańców, że warto skupić się na działaniach poprawiających komfort, bezpieczeństwo czyli atrakcyjność innych - mniej terenochłonnych sposobów poruszania się po mieście.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień otwarty deweloper Yareal

dni otwarte

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane