• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ładowanie pojazdów elektrycznych w nowych inwestycjach deweloperskich

Joanna Puchala
6 czerwca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
W halach garażowych ogólnodostępne miejsca do ładowania pojazdów elektrycznych obecnie muszą powstawać. Istnieje także możliwość zamontowania licznika energii przy miejscach indywidualnych. W halach garażowych ogólnodostępne miejsca do ładowania pojazdów elektrycznych obecnie muszą powstawać. Istnieje także możliwość zamontowania licznika energii przy miejscach indywidualnych.

Od marca 2021 roku zaczęła obowiązywać unijna dyrektywa nakładająca na deweloperów obowiązek zabezpieczenia odpowiedniej infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych w nowych budynkach. Oznacza to, że specjalne ładowarki znajdziemy teraz w garażach podziemnych lub na parkingach naziemnych nowych inwestycji.



Czy uważasz, że stacje ładowania pojazdów elektrycznych w inwestycjach deweloperów są potrzebne?

Chociaż nowe prawo obligatoryjnie dotyczy projektów inwestycji, które pozwolenia na budowę otrzymały po wejściu nowego prawa w życie, to rosnącą popularność stacji ładowania samochodów w budynkach realizowanych przez deweloperów obserwować można już od kilku lat.

Wielu z nich dopuszcza, na życzenie klienta, doposażenie miejsca postojowego w hali garażowej. Tak jest m.in. w Allcon Osiedla. W przypadku tego dewelopera zastosowane rozwiązania opierają się o ładowarki przenośne, chociaż stale analizowane są nowe rozwiązania dotyczące elektromobilności.

Prywatne czy ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów?



- Oprócz rozwiązań przenośnych stosujemy i projektujemy także ładowarki ogólnodostępne. Zlokalizowane są one w hali garażowej lub na terenie na zewnątrz inwestycji. Są to urządzenia o znacznie większej mocy, co przekłada się na krótszy czas ładowania samochodu. Zwykle są one współdzielone pomiędzy dwa ogólnodostępne miejsca postojowe. Dzięki temu z ładowarki mogą korzystać wszystkie zainteresowane osoby, także te, które nie mieszkają na terenie konkretnej inwestycji - mówi Łukasz Śledź, dyrektor działu przygotowania i realizacji inwestycji w Allcon Osiedla.

Deweloperzy w Trójmieście



Ładowarki ogólnodostępne, nieprzypisane do konkretnego miejsca postojowego, deweloperzy z reguły umieszczają w miejscu, gdzie wjechać mogą nie tylko mieszkańcy - w ogólnodostępnej części hali podziemnej lub na miejscach postojowych zewnętrznych. To umożliwia korzystanie z nich nie tylko mieszkańcom, ale także ich gościom.

Prywatne miejsce w hali garażowej z możliwością montażu ładowarek do pojazdów elektrycznych mogą wykupić także nabywcy mieszkań na niektórych trójmiejskich osiedlach Robyga. Deweloper przyznaje jednak, że docelowo planuje montaż ładowarek elektrycznych we wszystkich realizowanych inwestycjach.

- W niektórych inwestycjach dajemy klientom możliwość zainstalowania i korzystania z ładowarki przy wybranym miejscu parkingowym w garażu podziemnym. Zabezpieczamy odpowiednio instalacje budynku oraz ilość energii dla przewidzianej liczby stanowisk tak, by możliwy był montaż ładowarek. Dla inwestycji będących w trakcie realizacji planujemy od razu montaż ładowarek zewnętrznych na ogólnodostępnych miejscach postojowych - mówi Arkadiusz Borowiecki, dyrektor ds. realizacji inwestycji Robyg w Gdańsku.
Na potwierdzenie tych słów dwie pierwsze ogólnodostępne stacje ładowania o mocy 22 kW zostaną zamontowane na osiedlu Zajezdnia Wrzeszcz.

Ogólnodostępne stanowiska ładowania samochodów elektrycznych zostały także uwzględnione w pierwszym etapie inwestycji Oliva Koncept dewelopera Budner Inwestycje. W drugim etapie zaplanowano także możliwość podłączenia przy stanowiskach w hali garażowej indywidualnych stacji ładowania z osobnymi podlicznikami.

- Monitorujemy popularność takich rozwiązań i z pewnością - w przypadku dużego zainteresowania klientów - również w kolejnych inwestycjach będziemy je wprowadzać do oferty - mówi Arkadiusz Zalaszewski, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu, Budner Inwestycje.
Czytaj także: Inteligentne rozwiązania w inwestycjach deweloperskich

Z kolei Euro Styl na terenie inwestycji Osiedle Beauforta, Perspektywa, Dynamika oraz Doki Living uwzględnił infrastrukturę do przechowywania, serwisowania i ładowania sprzętów.

- Praktyczne udogodnienia zachęcają do korzystania z alternatywnych dla auta środków komunikacji i spełniają oczekiwania zwolenników współczesnej ekomobilności. W halach garażowych, przy wybranych stanowiskach, umieszczamy przyłącza zakończone gniazdem elektrycznym, umożliwiające montaż ładowarek lub bezpośrednie ładowanie rowerów, hulajnóg czy skuterów - mówi Filip Nawratil, kierownik projektów w Euro Stylu.
Takie gniazda są zabezpieczone przed dostępem osób trzecich oraz indywidualnie opomiarowane.

Jak rozlicza się prąd w stacji ładowania?



Chociaż unijna dyrektywa, która nakłada na deweloperów obowiązek zapewnienia stacji do ładowania pojazdów, dotyczy nowych projektów inwestycji, to w ostatnich latach można zaobserwować rosnącą popularność stacji ładowania samochodów w realizowanych obiektach. Chociaż unijna dyrektywa, która nakłada na deweloperów obowiązek zapewnienia stacji do ładowania pojazdów, dotyczy nowych projektów inwestycji, to w ostatnich latach można zaobserwować rosnącą popularność stacji ładowania samochodów w realizowanych obiektach.
Jak przyznają nasi rozmówcy, schematów opomiarowania stacji ładowania pojazdów jest kilka, a zastosowane rozwiązanie zależy od konkretnego przypadku i jest poprzedzone analizą.

- Już na wczesnym etapie procesu inwestycyjnego należy przewidzieć odpowiednią moc przyłączeniową dla budynku na potrzeby ładowarek samochodowych. Każdorazowo nasze rozwiązania opierają się o liczniki przypisane konkretnym miejscom, a to z kolei pozwala przyszłej wspólnocie i administratorowi swobodnie rozliczać indywidualne miejsca postojowe. W przypadku, gdy klient decyduje się na zakup takiego miejsca, otrzymuje układ pomiarowy w standardzie - wyjaśnia Łukasz Śledź.
Montaż stacji ładowania pojazdów i przynależnych do nich liczników zależy od możliwości technicznych budynków, a także oferty firm dostarczających rozwiązania technologiczne.

- Każdorazowo taką instalację należy skonsultować z zarządcą budynku - doradza Arkadiusz Borowiecki.
Ogólnodostępne stanowiska ładowania pojazdów podlegają natomiast z reguły pod wspólnotowy system rozliczeń.
Nieruchomości Mapa inwestycji

Mapa inwestycji

Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.

Miejsca

Opinie (170) 8 zablokowanych

  • stacje ładowania w bidablokach robyga hahaha, to obrażanie intelegencji potencjalnych nabywców (1)

    • 5 0

    • przy każdym miejscu postojowym położą najtańszy paluszek AAA

      • 0 0

  • Niestety zarządca Intra Dom (1)

    na osiedlu Nowy Horyzont jest głucha na prośbę o montaż licznika i inne rozwiązania proekologiczne.

    • 2 1

    • A co ma zarządca do tego?

      Zarządca robi to co mu właściciel zleca.
      Musicie podjąć stosowną uchwałę i licznik jest montowany, zarządca nie ma tutaj nic do gadania.
      Główny problem w każdej wspólnocie to to, że 80% właścicieli się nie interesuje

      • 5 1

  • A specjalny system gaśniczy też jest? (1)

    Auta elektryczne potrafią też się zapalić w takim podziemnym garażu i prawdopodobieństwo takiego zdarzenia jest sporo większe niż z LPG, które w podziemnych halach są niemile widziane. Pożar elektryka jest dużo większym problemem (ze względu na bardzo wysokie temperatury i konieczność stosowania specjalistycznych środków gaśniczych) niż auta z klasycznym napędem. Takie sytuacje się już zdarzały w Europie i w Polsce (pożar auta elektrycznego na warszawskiej Woli).

    • 8 3

    • Bzdury opowiadsz!

      Statystycznie na 1 mln samozapłonów/pożarów spowodowanych wadami pojazdów najczęściej palą się... diesle!! POTEM benzynowe, potem i to znacznie rzadziej te napędzane LPG i najrzadziej elektryki.

      • 0 1

  • Na nic te bajery, podatek katastralny wisi w powietrzu (1)

    A to oznacza zwrot, a mianowicie będzie się opłacało mieć tanią nieruchomość.

    • 2 3

    • Najlepiej zamieszkać na dworcu, albo w kanałach

      Bezdomnego podatek nie obejmie

      • 0 0

  • W dzisiejszej to raczej podstawa by odchodzic od aut. ze wzgledu na korki i przeladowane miasta

    • 4 1

  • A czy wspólnota może handlować prądem? (1)

    Zdaje się że trzeba posiadać koncesję. Albo indywidualną umowę z zakładem energetycznym. Inaczej to nielegalne.

    • 3 1

    • Wszystko się da... tam odrazu nielegalne...

      Obajtek

      • 2 0

  • na razie oznacza to , że wszyscy zrzucają sie ekstra na gasrtkę najbogatszych (4)

    na szczeście mój blok oddany rok temu, nie ma tego. Ktoś się dowiadywał, ile wynioslby koszt takiej instalacji, to kilkadziesiat tys zl co najmniej. Po pare tys na mieszkanca, by jeden czy dwoch najbogatszych mieli. Dziekuje, nie

    • 4 0

    • (3)

      Zawsze można pociągnąć kabel od mieszkania do miejsca w hali garażowej. Wtedy jest opomiarowany za domowym licznikiem i nie trzeba żadnej dodatkowej mocy zamawiać. Koszt to kabel, ładowarka i robocizna, oczywiście na koszt chętnego.

      • 0 0

      • z 5tego piętra do hali garażowej? (1)

        jak sobie to może wyobrażasz? Przecież to także wymagało by jakiejś zgody, nie mówiąc, że technicznie tego się nie da zrobić

        • 1 0

        • No pewnie że będzie wymagało jakiejś zgody, jak każda instalacja

          Puścić nowy kabel tą samą drogą co z rozdzielni do mieszkania, rozdzielnia jest zwykle tam gdzie piwnice, a stamtąd po ścianach do miejsca postojowego. Elektryk pewnie weźmie parę stówek i zrobi.

          • 0 0

      • Nie zawsze, ale można!

        • 0 0

  • Bzdura

    Szkoda marnować przestrzeni parkingowej na jakieś ładowarki,tylko naiwni kupują samochody na bateryjkę

    • 1 0

  • Pożar elektrycznego pojazdu

    W przypadku pożaru baterii takiego pojazdu ugaszenie go standardowymi sposobami jest niemożliwe. Dodatkowo płoną samochody znajdujące się obok. Na zachodzie straż pożarna ma specjalne pojemniki w których zatapia się na kilkanaście godzin gdyż normalnie nie da się baterii zagasić. Dlatego w garażach podziemnych są bardzo niebezpieczne. Pooglądajcie na YT. O tym problemie u nas nie wolno pisać

    • 3 0

  • Wszedzie tylko wycinka lasów... z kazdym rokiem coraz mniej lasow

    W miastach wyrabują dorodne drzewa by w ich miejsce jakies karłowate GMO drzewka ozdobne sadzic, wszedzie betonoza i taka Greta bredzi że jej zalezy na redukcji Co2 a bredzi tylko o podwyzszaniu cen za emisje co2 a nigdy nie walczy o drzewa

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień Otwarty Proneko

konsultacje, dni otwarte

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane