- 1 Raport. Stabilizacja na rynku mieszkaniowym (229 opinii)
- 2 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (297 opinii)
- 3 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (883 opinie)
- 4 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (461 opinii)
- 5 Kwietniowe nowości u deweloperów (95 opinii)
- 6 Letni remont mieszkania? Zaplanuj go teraz (8 opinii)
Ładowanie pojazdów elektrycznych w nowych inwestycjach deweloperskich
Od marca 2021 roku zaczęła obowiązywać unijna dyrektywa nakładająca na deweloperów obowiązek zabezpieczenia odpowiedniej infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych w nowych budynkach. Oznacza to, że specjalne ładowarki znajdziemy teraz w garażach podziemnych lub na parkingach naziemnych nowych inwestycji.
Wielu z nich dopuszcza, na życzenie klienta, doposażenie miejsca postojowego w hali garażowej. Tak jest m.in. w Allcon Osiedla. W przypadku tego dewelopera zastosowane rozwiązania opierają się o ładowarki przenośne, chociaż stale analizowane są nowe rozwiązania dotyczące elektromobilności.
Prywatne czy ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów?
- Oprócz rozwiązań przenośnych stosujemy i projektujemy także ładowarki ogólnodostępne. Zlokalizowane są one w hali garażowej lub na terenie na zewnątrz inwestycji. Są to urządzenia o znacznie większej mocy, co przekłada się na krótszy czas ładowania samochodu. Zwykle są one współdzielone pomiędzy dwa ogólnodostępne miejsca postojowe. Dzięki temu z ładowarki mogą korzystać wszystkie zainteresowane osoby, także te, które nie mieszkają na terenie konkretnej inwestycji - mówi Łukasz Śledź, dyrektor działu przygotowania i realizacji inwestycji w Allcon Osiedla.
Deweloperzy w Trójmieście
Ładowarki ogólnodostępne, nieprzypisane do konkretnego miejsca postojowego, deweloperzy z reguły umieszczają w miejscu, gdzie wjechać mogą nie tylko mieszkańcy - w ogólnodostępnej części hali podziemnej lub na miejscach postojowych zewnętrznych. To umożliwia korzystanie z nich nie tylko mieszkańcom, ale także ich gościom.
Prywatne miejsce w hali garażowej z możliwością montażu ładowarek do pojazdów elektrycznych mogą wykupić także nabywcy mieszkań na niektórych trójmiejskich osiedlach Robyga. Deweloper przyznaje jednak, że docelowo planuje montaż ładowarek elektrycznych we wszystkich realizowanych inwestycjach.
- W niektórych inwestycjach dajemy klientom możliwość zainstalowania i korzystania z ładowarki przy wybranym miejscu parkingowym w garażu podziemnym. Zabezpieczamy odpowiednio instalacje budynku oraz ilość energii dla przewidzianej liczby stanowisk tak, by możliwy był montaż ładowarek. Dla inwestycji będących w trakcie realizacji planujemy od razu montaż ładowarek zewnętrznych na ogólnodostępnych miejscach postojowych - mówi Arkadiusz Borowiecki, dyrektor ds. realizacji inwestycji Robyg w Gdańsku.
Na potwierdzenie tych słów dwie pierwsze ogólnodostępne stacje ładowania o mocy 22 kW zostaną zamontowane na osiedlu Zajezdnia Wrzeszcz.
Ogólnodostępne stanowiska ładowania samochodów elektrycznych zostały także uwzględnione w pierwszym etapie inwestycji Oliva Koncept dewelopera Budner Inwestycje. W drugim etapie zaplanowano także możliwość podłączenia przy stanowiskach w hali garażowej indywidualnych stacji ładowania z osobnymi podlicznikami.
- Monitorujemy popularność takich rozwiązań i z pewnością - w przypadku dużego zainteresowania klientów - również w kolejnych inwestycjach będziemy je wprowadzać do oferty - mówi Arkadiusz Zalaszewski, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu, Budner Inwestycje.
Czytaj także: Inteligentne rozwiązania w inwestycjach deweloperskich
Z kolei Euro Styl na terenie inwestycji Osiedle Beauforta, Perspektywa, Dynamika oraz Doki Living uwzględnił infrastrukturę do przechowywania, serwisowania i ładowania sprzętów.
- Praktyczne udogodnienia zachęcają do korzystania z alternatywnych dla auta środków komunikacji i spełniają oczekiwania zwolenników współczesnej ekomobilności. W halach garażowych, przy wybranych stanowiskach, umieszczamy przyłącza zakończone gniazdem elektrycznym, umożliwiające montaż ładowarek lub bezpośrednie ładowanie rowerów, hulajnóg czy skuterów - mówi Filip Nawratil, kierownik projektów w Euro Stylu.
Takie gniazda są zabezpieczone przed dostępem osób trzecich oraz indywidualnie opomiarowane.
Jak rozlicza się prąd w stacji ładowania?
Jak przyznają nasi rozmówcy, schematów opomiarowania stacji ładowania pojazdów jest kilka, a zastosowane rozwiązanie zależy od konkretnego przypadku i jest poprzedzone analizą.
- Już na wczesnym etapie procesu inwestycyjnego należy przewidzieć odpowiednią moc przyłączeniową dla budynku na potrzeby ładowarek samochodowych. Każdorazowo nasze rozwiązania opierają się o liczniki przypisane konkretnym miejscom, a to z kolei pozwala przyszłej wspólnocie i administratorowi swobodnie rozliczać indywidualne miejsca postojowe. W przypadku, gdy klient decyduje się na zakup takiego miejsca, otrzymuje układ pomiarowy w standardzie - wyjaśnia Łukasz Śledź.
Montaż stacji ładowania pojazdów i przynależnych do nich liczników zależy od możliwości technicznych budynków, a także oferty firm dostarczających rozwiązania technologiczne.
- Każdorazowo taką instalację należy skonsultować z zarządcą budynku - doradza Arkadiusz Borowiecki.
Ogólnodostępne stanowiska ładowania pojazdów podlegają natomiast z reguły pod wspólnotowy system rozliczeń.
Mapa inwestycji
Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.
- Joanna Puchalaj.stolp@trojmiasto.pl
Miejsca
Opinie (170) 8 zablokowanych
-
2021-06-06 16:24
Rozliczanie wg miejsc postojowych to archaizm. Wystarczy dostęp na kod lub kartę i rozliczasz mieszkanie (1)
gniazdko może być wspólne
- 9 1
-
2021-06-06 16:33
to przerasta obecnych zarządców którzy w pogoni za zyskiem nie ogarniają nowych technologii
- 8 0
-
2021-06-06 16:34
Dyskretny urok nagonki,
Biegnę kupić mieszkanie!
- 5 1
-
2021-06-06 16:46
tylko ktos kto nie ma pojecia moze kupic auto elektryczne.
- 11 1
-
2021-06-06 17:59
elektryczne kłopoty garazowe (2)
z LPG nie bo wybuchnie, elektryk sie statystycznie co któryś zapali szczególnie po naprawie u szwagra. i straż nie potrafi ich zgasić
- 8 3
-
2021-06-07 08:23
Zostaje tylko stara dobra benzyna
Która przecież nie może wyciec ani zapalić się, więc jest 100% bezpieczna.
- 4 0
-
2021-06-07 22:38
Wystarczy nakryć specjalną płachtą i bardzo szybko ogień jest ugaszony. Na necie są już filmiki, nie wism natomiast czy polscy strazacy są w coś takiego wyposażeni.
- 0 0
-
2021-06-06 18:04
Pożar (6)
Ciekawe to ugasi takiego elektryka powinni mieć zakaz wjazdu do hali garażowej.
- 11 2
-
2021-06-07 06:41
Tak tak (5)
Tak tak zakaz panie. Te odkurzacze w halach garażowych też zakazać bo zajmą cały blok ogniem. A trzy fazy do kuchenek indukcyjnych? Zakazać bo to ten zły... no ten ... prąd :)
- 2 1
-
2021-06-07 09:35
powyższe rzeczy nie mają kilkuset kg bateri litowo-jonowych (4)
które mogą po uszkodzeniu zająć się ogniem i są bardzo trudne do ugaszenia, panie znafco
- 2 1
-
2021-06-07 12:06
Garaż (2)
a co w garażu oprócz akumulatora się zapali? Bo w domu jest tego całkiem sporo :) i nie będę Cię obrażał na koniec jak Ty mnie. pozdrawiam
- 2 1
-
2021-06-08 07:47
Sprawdź niecały rok temu w warszawie (1)
Zapalił się jeden samochód, od niego drugi, zrobiła się w garażu podziemnym taka temperatura, że popękał beton i budynek jest niezdatny do użytku. Ojejku
- 1 0
-
2021-06-10 12:44
spalinówki
to spalinówki też się palą??? :)
- 0 0
-
2021-06-07 13:59
Praktycznie... nie do zgaszenia!
To samo ryzyko i problem na samochodowcach, promach...
- 1 0
-
2021-06-06 18:43
ju,z wkrótce 6ta fala ładowarek
- 1 0
-
2021-06-06 20:17
Błyskawica! SS Będzie ładować elektryki Morał więckiego?
Terlecki
- 2 1
-
2021-06-06 20:22
Super!... Do czasu gdy zaczną palić się jeden po drugim.
- 6 1
-
2021-06-06 20:37
(2)
A u mnie sąsiedzi kupili elektryka za 400tys i zapomnieli że nie ma ładowarek w bloku to co tu zrobić ? Pociągnąć na dziko przyłącze z zasilania oświetlenia w hali garażowej. Administracja ma tak to głęboko wy****ne że aż trudno uwierzyć
- 2 0
-
2021-06-07 05:10
(1)
Ciągnąć od oświetlenia nie naładujesz elektryka
- 0 1
-
2021-06-07 08:09
mnie naprawdę nie interesuje czy im się to auto ładuje czy nie - nie ma licznika znaczy koszt ponoszą wszyscy użytkownicy hali. policja kilka razy była, administracja na wywalone na to - dziwią się że ludzie się wkurzają, zalegalizują i będzie po sprawie, tak a gdzie licznik, gdzie bhp/ppoż/cokolwiek, żadnej kary im nie naliczą bo po co wielka mi rzecz podpiąć się na dzikusa
- 0 0
-
2021-06-06 20:56
Jak już ubiorą ludzi w samochody elektryczne, wtedy zaczną się dodatkowe opłaty. (2)
Jedna po drugiej...tak będzie.
- 9 0
-
2021-06-07 06:19
Jak zaraz panele i opłaty przesyłowe?
- 2 0
-
2021-06-07 07:29
To tak jak z ...
Kredytami i zaraz podniosą stopy procentowe
I tak jak z lokowanie oszczędności w nieruchomościach, zaraz wprowadzą podatek katastralny- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.