• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Deweloperskie inwestycje. Nie tylko budowa osiedli

Michał Brancewicz
7 maja 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (129)
  • Budowa ul. Bramińskiej - wspólna inwestycja Euro Stylu oraz Inpro - kosztuje ponad 4,3 mln zł.
  • Obaj deweloperzy przebudowują też ul. Człuchowską za 1,4 mln zł.

116 umów na budowę dróg za blisko 200 mln zł podpisał w 2022 roku Gdańsk z deweloperami. Kolejne tego typu inwestycje są realizowane w trybie ciągłym. Deweloperzy, poza realizacją samych budynków mieszkalnych, coraz częściej angażują się też w działania społeczne i edukacyjne.



Żeby nie być gołosłownym, że inwestycji drogowych realizowanych przez deweloperów jest mnóstwo, wystarczy powiedzieć, że 8 maja rusza kolejna z nich.

Chodzi o przebudowę skrzyżowania Jaśkowej Doliny i MatuszewskiegoMapka.

8 maja rusza przebudowa skrzyżowania Jaśkowej Doliny z Matuszewskiego, za którą płaci dwóch deweloperow budujących w pobliżu osiedla. 8 maja rusza przebudowa skrzyżowania Jaśkowej Doliny z Matuszewskiego, za którą płaci dwóch deweloperow budujących w pobliżu osiedla.

Mieszkasz w budynku wybudowanym przez:

W ramach prac poszerzony zostanie fragment jezdni Jaśkowej Doliny, co umożliwi wyznaczenie osobnych pasów do skrętu z ul. Jaśkowa Dolina w ul. Matuszewskiego oraz na teren osiedla. Pasy oddzielone będą wyspami segregującymi ruch. Wyznaczone zostanie również przejście dla pieszych wyposażone w azyl.

Z kolei istniejące przejście i przejazd rowerowy przez ul. Matuszewskiego zostaną wyniesione, co podniesie poziom bezpieczeństwa.

W ramach przebudowy na odcinku ul. Jaśkowa Dolina ułożona zostanie nowa nawierzchnia bitumiczna, wykonane zostanie także nowe oświetlenie uliczne.

Przebudowa realizowana jest ze środków firmy Budros oraz spółki Projekt Gdańsk 1 (firma Cordia, dawny Polnord - przyp. red.).

Pierwszy deweloper planuje realizację osiedla Duet Jaśkowa Dolina składającego się z dwóch budynków.

Drugi jest w trakcie budowy kolejnego etapu osiedla Villa Jaśkowa Dolina.



Umowy "szesnastkowe" - ponad 900 mln zł przez 15 lat



Tego typu umowy podpisywane są na podstawie art. 16 Ustawy o drogach publicznych. Czytamy w niej, że "Budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia".

Tak zwane "szesnastki" są już dzisiaj zjawiskiem powszechnym. Wystarczy powiedzieć, że w 2022 roku Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zawarł 88 takich umów na kwotę 153,3 mln zł, a Wydział Projektów Inwestycyjnych w Urzędzie Miasta Gdańska, kolejnych 28 o wartości 44,5 mln zł.

Razem daje to 116 inwestycji za 197,8 mln zł.

Zaś z podanego powyżej zestawienia wynika, że od 2008 roku deweloperzy w Gdańsku wydali na budowę dróg wokół swoich inwestycji ponad 932 mln zł.

Nieruchomości Mapa inwestycji

Mapa inwestycji

Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.

Jak deweloperzy dzielą się kosztami budowy dróg



Ciekawym przykładem jest też m.in. przebudowa ul. CzłuchowskiejMapka (320 m) i budowa ul. BramińskiegoMapka (500 m).

W tym przypadku również środki pochodzą z portfeli dwóch deweloperów: Euro Stylu budującego osiedle Dynamika oraz Inpro realizującego osiedle Koncept.

W ramach prac przewidziano:

  1. obustronne chodniki o szerokości minimum 1,5 m 
  2. przebudowa chodnika na całej długości przebudowywanej ul. Człuchowskiej i budowa nowego fragmentu po drugiej stronie ulicy
  3. elementy małej architektury w postaci ławek oraz koszy na śmieci
  4. wykonanie nawierzchni z betonu asfaltowego na ul. Człuchowskiej oraz Bramińskiego
  5. chodnik prowadzący do szkoły z ul. Bramińskiego
  6. w pasach zieleni wzdłuż ul. Człuchowskiej i ul. Bramińskiego otwarty system kanalizacji deszczowej - uszczelnione ogrody deszczowe ze żwirem i trzciną oraz inną ekstensywną roślinnością hydrofitową funkcjonującą jak filtr roślinny, które odwadniają część drogową




Wartość przebudowy ul. Człuchowskiej - ok. 1,420 mln zł netto

  • Euro Styl - 738,4 tys. zł
  • Inpro - 681,6 tys. zł

Wartość budowy ul. Bramińskiego - 4,365 mln zł netto

  • Euro Styl - 2,270 mln zł zł
  • Inpro - 2,095 mln zł

Do tego doszła jeszcze budowa tzw. "sięgacza" ul. Bramińskiego. W tym przypadku w całości finansowana przez Euro Styl w kwocie 985 tys. zł netto.

Inpro i Euro Styl partycypowali również przy przedłużeniu ul. Piotrkowskiej, która połączyła się z Lawendowym Wzgórzem. Deweloperzy wyłożyli na ten cel odpowiednio: 223,2 tys. i 241,8 tys. zł.

Wybudowali drogę, żeby nie jeździć pod oknami mieszkańców



  • Tymczasowa droga na plac budowy osiedla Odea Park powstała po to, by ciężki sprzęt nie kursował pod oknami mieszkańców ul. Legnickej.
  • Tymczasowa droga na plac budowy osiedla Odea Park powstała po to, by ciężki sprzęt nie kursował pod oknami mieszkańców ul. Legnickej.
Ukłon w stronę mieszkańców ulicy Legnickiej wykonał z kolei deweloper Yareal. Zamiast puszczać ciężki sprzęt na plac budowy swojego osiedla Odea Park przez Legnicką, wybudował solidną drogę dojazdową od drugiej strony, wzdłuż Wojskowego Cmentarza FrancuskiegoMapka.

Inwestycje drogowe deweloperów nie są domeną jedynie Gdańska. Warto przypomnieć, że w Gdyni Invest Komfort, w ramach współpracy z urzędem miasta, współfinansował budowę nowej ul. SpółdzielczejMapka i przebudowę ul. BernadowskiejMapka.

Prace uwzględniały nie tylko wymianę nawierzchni, ale też remont sieci: wodociągowej, kanalizacyjnej i deszczowej. Dodatkowo, deweloper samodzielnie sfinansował i wykonał oświetlenie uliczne oraz zaaranżował zieleń.

Szacunkowy koszt inwestycji po stronie Invest Komfortu wyniósł ponad 7 mln zł.

Gdynia, deweloper i PEWiK inwestują w Kolibkach. Prace warte 15 mln zł Gdynia, deweloper i PEWiK inwestują w Kolibkach. Prace warte 15 mln zł

Wsparcie dla przyszłych architektów



Wiadomo, że drogi dojazdowe do budynków są kluczowe dla komfortu mieszkańców. Gdy jednak osiedle już powstanie, ulice wokół zostaną rozbudowane, można pomyśleć o innych aspektach współpracy między inwestorem a mieszkańcami.

Moderna, przy okazji realizacji inwestycji w Oliwie, podjęła współpracę z Zespołem Szkół Architektury Krajobrazu i Handlowo-Usługowych.

Deweloper objął patronatem pierwszą klasę architektury krajobrazu. Uczniowie odbywają cyklicznie spotkania terenowe, podczas których przekazywana jest praktyczna wiedza potrzebna w ich przyszłej pracy architekta krajobrazu.

Terenowe spotkania organizowane przez Modernę dla uczniów klasy architektury krajobrazu. Terenowe spotkania organizowane przez Modernę dla uczniów klasy architektury krajobrazu.
Pracownia Innowacji 3LAB to z kolei oddolna inicjatywa edukacyjna rozwijana przy III Liceum Ogólnokształcącym w Gdyni do której przyłączył się Invest Komfort dzieląc się specjalistyczną wiedzą i doświadczeniem.

Tworzą ją uczniowie, absolwenci, nauczyciele, pracownicy szkoły, a także zewnętrzne instytucje i partnerzy.

Korzystając ze zdobywanych na warsztatach umiejętności oraz wsparcia pracowników szkoły, do tej pory dokonano metamorfozy dwóch szkolnych sal, trzech wnęk na korytarzu oraz bibliosfery.

- Od wielu lat jesteśmy mecenasem trójmiejskich festiwali Open House, wspieramy też inne wydarzenia i instytucje kultury. Prowadzimy także działania edukacyjne, współpracujemy m.in. z Pracownią Innowacji 3LAB przy III LO w Gdyni oraz z Politechniką Gdańską za pośrednictwem branżowej organizacji Polskiego Związku Firm Deweloperskich. - wylicza Norbert Miętki, kierownik marketingu Invest Komfortu.

Pieniądze na sprzęt dla szkółki piłkarskiej



Z kolei firma Inpro od 6 lat jest sponsorem szkółki piłkarskiej Escola Futbolu w Pruszczu Gdańskim.

- Co roku zasilamy budżet szkółki kwotą, która pozwala na zakup sprzętu dla dzieci, dofinansowania do organizacji turnieju lub wyjazdu na mecz - mówi Rafał Zdebski z Inpro.

Mały park w Oliwie



Invest Komfort wybudował niewielki park w pobliżu swojego osiedla Opacka w Oliwie. Invest Komfort wybudował niewielki park w pobliżu swojego osiedla Opacka w Oliwie.
Invest Komfort sfinansował też mały park położony pomiędzy ulicami Opacką i Cystersów w OliwieMapka, w sąsiedztwie osiedla Opacka.

Na koszt dewelopera zrewitalizowane zostało blisko 5 tys. m kw. przestrzeni. Prace poprzedzone zostały analizą historyczną nasadzeń, które pojawiały się w dawnych ogrodach cysterskich.

Łączna liczba nasadzeń w parku i na osiedlu przekracza 12 tysięcy sztuk. Przywrócony został również dawny staw.

Park otwarto jesienią zeszłego roku.

Opacka w Oliwie Najciekawszą Inwestycją Mieszkaniową 2022 Opacka w Oliwie Najciekawszą Inwestycją Mieszkaniową 2022

Barometr cen nieruchomości Barometr cen

Barometr cen

Sprawdź ceny mieszkań i domów na trójmiejskim rynku nieruchomości. Wykres generowany jest na podstawie cen ofertowych z ogłoszeń zamieszczanych w portalu Trojmiasto.pl.

Miejsca

Opinie (129) 5 zablokowanych

  • (2)

    W takim razie skoro deweloperzy są tacy dobrzy to czemu nie zostało jeszcze wybudowane połączenie ul. Czermińskiego z Ostrzycką? Aby odciążyć skrzyżowanie Jabłoniowa/Przywidzka.
    Jest tam co najmniej 4 deweloperów (Domesta,Polnord,Inpro oraz Robyg) co sugeruje że nie były by to wielkie kwoty za kawałek drogi.

    • 53 8

    • Miasto woli zeby deweloperzy budowali drogi dla siebie (jak Domesta)

      • 12 3

    • Dlaczego ja mam mieć hałas kurz i spaliny bo ty chcesz by ta ulice wybudowali.

      Piszesz taki sam post jak ostatnio pod innym artykułem.Inwestyca jest wstrzymana i nie będzie realizowana.Protest mieszkańców lawendowe wzgórze.Tyle w temacie.

      • 0 4

  • Opinia wyróżniona

    (5)

    Fajnie że deweloperzy robią drogi osiedlowe, ale największym problemem nie jest brak dróg osiedlowych, tylko brak bezkolizyjnych dróg zbiorczych o dużej przepustowości, jak Nowa Świętokrzyska.

    • 63 10

    • brakuje transportu "po szynach", dobrych zbiorkomów

      • 12 0

    • W mieście robić małe autostrady (przepustowe drogi bezkolizyjne)? Trochę nietrafiony pomysł.

      • 4 5

    • Za to później płaci Klient.

      • 2 0

    • Ale nowa świętokrzyska (1)

      Nie będzie ani drogą bezkolizyjną, ani o dużej przepustowości. Korki w godzinach szczytu będą tam takie same jak na obecnej drodze.

      • 7 0

      • Bo miasto musi się wylansować z PKM

        • 0 0

  • Litości

    Przecież płacimy za to kupując mieszkania. Podpisujcie artykuły sponsorowane.

    • 17 0

  • Łał, ale dobry deweloper zrobi drogę do własnego budynku! (7)

    A jak miałoby to wyglądać? Deweloper sprowadza tysiące osób na swoją działkę budując na niej mieszkania i my mielibyśmy jeszcze zapłacić za drogę do niej? No, dziękujemy Ci Wielmożny Deweloperze za Twoją łaskawość. Ile szkód robią w okolicy swoich bloków to nikt nie napisze? O chodnikach w dziwnych miejscach, wąskich uliczkach między blokami, tyci, tyci placach zabaw dla jednego dziecka? Można wymieniać i wymieniać. Nie da się ocieplić ich wizerunku, nie da się!

    • 37 1

    • (3)

      Sprowadza ? Siłą ?

      • 1 4

      • Jakie to ma znaczenie? (2)

        Chce zarobić na ziemi i wybudowanych budynkach? Niech ponosi koszty, które takie działanie przynosi. Wiadomo, że te koszty zapłacą nowi mieszkańcy, ale deweloper musi tego dopilnować.

        • 4 1

        • Oczywiście do Twojego mieszkania drogę ma dociągnąć miasto, prawda? (1)

          • 0 0

          • domu nie ale do 100 osiedli tak

            a tu nawet tego nie robią. To miasto to porażka komunikacyjna 21 wieku.

            • 0 0

    • Ale Ty płacisz za tę drogę - jest wliczona w cenę mieszkania. Przecież deweloper nie dopłaca z własnej kieszeni.

      • 5 2

    • (1)

      Ależ ty człowieku naiwny by nie napisać .... przecież to ty masz ta inwestycje drogowa wliczoną w cenę swojego mieszkanka tak samo jak miejsce postojowe w hali garażowej a jak nie zapłaciłeś to pod budynkiem. Szok, on myślał że deweloper płaci ze swoich, tak tak to tak samo jak nasz rząd płaci wam 500plus, ze swoich.

      • 1 0

      • Tu nie chodzi o to kto płaci w efekcie końcowym, tylko że deweloper

        Musi się tym zająć. Nie robi nikomu łaski.

        • 0 0

  • Ale bełkot (1)

    sfrustrowanych komentujących . Deweloperzy są nastawieni na pieniądze (wszyscy chce w kraju komunę i działania za darmo) i to sie nie zmieni. A ze miasto nie potrafi wymusić więcej nim powstanie osiedle to problemy miast. Gdansk Południe to jeden wielki korek tylko z winy deweloperów?

    • 21 1

    • problem w tym, ze deweloper nie ma obowiazku zapewniac drog publicznych na terenie miasta. oni musza budowac drogi osiedlowe, sponsorowane zreszta przez kupujacych, przyszlych mieszkancow, a nie zadnego dewelopera. pozostale drogi sa w gestii miasta, ktore wydaje pozwolenia na budowe tych mieszkan, zarabia na tym plus zarabia tez na podatkach od nieruchomosci, na zwiekszeniu liczby mieszkancow poprzez podatki. na poludniu to miasto daje ciala od lat poniewaz przeznaczylo tysiace hektarow pod rozwoj miasta i zabudowy, a nie moga zrobic jednej marnej ulicy (nowej swietokrzyskiej) ktora moze nie odkorkuje poludnia, ale pozwoli w cywilizowany sposob tam dojechac, nie jezdzac ludziom po podworkach. mam tu na mysli przebisniegowa.

      • 0 0

  • Dobre sobie

    No deweloper wybuduje drogę na osiedlu i do osiedla, trzeba się tym chwalić... Ehhhhh

    • 13 1

  • czy to tekst sponsorowany przez deweloperów

    bo wygląda jak reklama na zamówienie

    • 13 2

  • a ile

    spalonych budynków ...?

    • 4 2

  • To taka przedwyborcza pocieszajka?

    Położenie asfaltu na miedzach które były a teraz dzielą osiedla to nie rozwój miasta.

    • 5 2

  • U nas w Gdyni

    Mamy takiego developera że nam buduje parkingi wielopoziomowe, dokłada się do sentral parku, nie uwierzycie ale wyszukuje spadkobierców gruntów i budynków w centrum. W życiu trzeba mieć szczęście. Totalnie za darmo 4free. Albo odwrotnie....

    • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień otwarty deweloper Yareal

dni otwarte

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane