- 1 Ile kosztuje sprzątanie klatek schodowych? (31 opinii)
- 2 Open House Gdynia: 90 lokalizacji (14 opinii)
- 3 Kiedy otwarcie Kauflandu w Gdyni? (237 opinii)
- 4 Jak i kiedy czyścić sprzęty AGD? (14 opinii)
- 5 Barometr Cen. Stabilizacja cen najmu (129 opinii)
- 6 Dwa osiedla obok siebie bez wspólnej drogi (238 opinii)
Deweloperskie inwestycje. Nie tylko budowa osiedli
116 umów na budowę dróg za blisko 200 mln zł podpisał w 2022 roku Gdańsk z deweloperami. Kolejne tego typu inwestycje są realizowane w trybie ciągłym. Deweloperzy, poza realizacją samych budynków mieszkalnych, coraz częściej angażują się też w działania społeczne i edukacyjne.
Żeby nie być gołosłownym, że inwestycji drogowych realizowanych przez deweloperów jest mnóstwo, wystarczy powiedzieć, że 8 maja rusza kolejna z nich.
Chodzi o przebudowę skrzyżowania Jaśkowej Doliny i Matuszewskiego.
Z kolei istniejące przejście i przejazd rowerowy przez ul. Matuszewskiego zostaną wyniesione, co podniesie poziom bezpieczeństwa.
W ramach przebudowy na odcinku ul. Jaśkowa Dolina ułożona zostanie nowa nawierzchnia bitumiczna, wykonane zostanie także nowe oświetlenie uliczne.
Przebudowa realizowana jest ze środków firmy Budros oraz spółki Projekt Gdańsk 1 (firma Cordia, dawny Polnord - przyp. red.).
Pierwszy deweloper planuje realizację osiedla Duet Jaśkowa Dolina składającego się z dwóch budynków.
Drugi jest w trakcie budowy kolejnego etapu osiedla Villa Jaśkowa Dolina.
Umowy "szesnastkowe" - ponad 900 mln zł przez 15 lat
Tego typu umowy podpisywane są na podstawie art. 16 Ustawy o drogach publicznych. Czytamy w niej, że "Budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia".
Tak zwane "szesnastki" są już dzisiaj zjawiskiem powszechnym. Wystarczy powiedzieć, że w 2022 roku Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zawarł 88 takich umów na kwotę 153,3 mln zł, a Wydział Projektów Inwestycyjnych w Urzędzie Miasta Gdańska, kolejnych 28 o wartości 44,5 mln zł.
Razem daje to 116 inwestycji za 197,8 mln zł.
Zaś z podanego powyżej zestawienia wynika, że od 2008 roku deweloperzy w Gdańsku wydali na budowę dróg wokół swoich inwestycji ponad 932 mln zł.
Mapa inwestycji
Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.
Jak deweloperzy dzielą się kosztami budowy dróg
Ciekawym przykładem jest też m.in. przebudowa ul. Człuchowskiej (320 m) i budowa ul. Bramińskiego (500 m).
W tym przypadku również środki pochodzą z portfeli dwóch deweloperów: Euro Stylu budującego osiedle Dynamika oraz Inpro realizującego osiedle Koncept.
W ramach prac przewidziano:
- obustronne chodniki o szerokości minimum 1,5 m
- przebudowa chodnika na całej długości przebudowywanej ul. Człuchowskiej i budowa nowego fragmentu po drugiej stronie ulicy
- elementy małej architektury w postaci ławek oraz koszy na śmieci
- wykonanie nawierzchni z betonu asfaltowego na ul. Człuchowskiej oraz Bramińskiego
- chodnik prowadzący do szkoły z ul. Bramińskiego
- w pasach zieleni wzdłuż ul. Człuchowskiej i ul. Bramińskiego otwarty system kanalizacji deszczowej - uszczelnione ogrody deszczowe ze żwirem i trzciną oraz inną ekstensywną roślinnością hydrofitową funkcjonującą jak filtr roślinny, które odwadniają część drogową
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – nowe mieszkania i domy w południowych dzielnicach Gdańska
Wartość przebudowy ul. Człuchowskiej - ok. 1,420 mln zł netto
- Euro Styl - 738,4 tys. zł
- Inpro - 681,6 tys. zł
Wartość budowy ul. Bramińskiego - 4,365 mln zł netto
- Euro Styl - 2,270 mln zł zł
- Inpro - 2,095 mln zł
Do tego doszła jeszcze budowa tzw. "sięgacza" ul. Bramińskiego. W tym przypadku w całości finansowana przez Euro Styl w kwocie 985 tys. zł netto.
Inpro i Euro Styl partycypowali również przy przedłużeniu ul. Piotrkowskiej, która połączyła się z Lawendowym Wzgórzem. Deweloperzy wyłożyli na ten cel odpowiednio: 223,2 tys. i 241,8 tys. zł.
Wybudowali drogę, żeby nie jeździć pod oknami mieszkańców
Ukłon w stronę mieszkańców ulicy Legnickiej wykonał z kolei deweloper Yareal. Zamiast puszczać ciężki sprzęt na plac budowy swojego osiedla Odea Park przez Legnicką, wybudował solidną drogę dojazdową od drugiej strony, wzdłuż Wojskowego Cmentarza Francuskiego.
Inwestycje drogowe deweloperów nie są domeną jedynie Gdańska. Warto przypomnieć, że w Gdyni Invest Komfort, w ramach współpracy z urzędem miasta, współfinansował budowę nowej ul. Spółdzielczej i przebudowę ul. Bernadowskiej.
Prace uwzględniały nie tylko wymianę nawierzchni, ale też remont sieci: wodociągowej, kanalizacyjnej i deszczowej. Dodatkowo, deweloper samodzielnie sfinansował i wykonał oświetlenie uliczne oraz zaaranżował zieleń.
Szacunkowy koszt inwestycji po stronie Invest Komfortu wyniósł ponad 7 mln zł.
Gdynia, deweloper i PEWiK inwestują w Kolibkach. Prace warte 15 mln zł
Wsparcie dla przyszłych architektów
Wiadomo, że drogi dojazdowe do budynków są kluczowe dla komfortu mieszkańców. Gdy jednak osiedle już powstanie, ulice wokół zostaną rozbudowane, można pomyśleć o innych aspektach współpracy między inwestorem a mieszkańcami.
Moderna, przy okazji realizacji inwestycji w Oliwie, podjęła współpracę z Zespołem Szkół Architektury Krajobrazu i Handlowo-Usługowych.
Deweloper objął patronatem pierwszą klasę architektury krajobrazu. Uczniowie odbywają cyklicznie spotkania terenowe, podczas których przekazywana jest praktyczna wiedza potrzebna w ich przyszłej pracy architekta krajobrazu.
Pracownia Innowacji 3LAB to z kolei oddolna inicjatywa edukacyjna rozwijana przy III Liceum Ogólnokształcącym w Gdyni do której przyłączył się Invest Komfort dzieląc się specjalistyczną wiedzą i doświadczeniem.
Tworzą ją uczniowie, absolwenci, nauczyciele, pracownicy szkoły, a także zewnętrzne instytucje i partnerzy.
Korzystając ze zdobywanych na warsztatach umiejętności oraz wsparcia pracowników szkoły, do tej pory dokonano metamorfozy dwóch szkolnych sal, trzech wnęk na korytarzu oraz bibliosfery.
- Od wielu lat jesteśmy mecenasem trójmiejskich festiwali Open House, wspieramy też inne wydarzenia i instytucje kultury. Prowadzimy także działania edukacyjne, współpracujemy m.in. z Pracownią Innowacji 3LAB przy III LO w Gdyni oraz z Politechniką Gdańską za pośrednictwem branżowej organizacji Polskiego Związku Firm Deweloperskich. - wylicza Norbert Miętki, kierownik marketingu Invest Komfortu.
Pieniądze na sprzęt dla szkółki piłkarskiej
Z kolei firma Inpro od 6 lat jest sponsorem szkółki piłkarskiej Escola Futbolu w Pruszczu Gdańskim.
- Co roku zasilamy budżet szkółki kwotą, która pozwala na zakup sprzętu dla dzieci, dofinansowania do organizacji turnieju lub wyjazdu na mecz - mówi Rafał Zdebski z Inpro.
Mały park w Oliwie
Invest Komfort sfinansował też mały park położony pomiędzy ulicami Opacką i Cystersów w Oliwie, w sąsiedztwie osiedla Opacka.
Na koszt dewelopera zrewitalizowane zostało blisko 5 tys. m kw. przestrzeni. Prace poprzedzone zostały analizą historyczną nasadzeń, które pojawiały się w dawnych ogrodach cysterskich.
Łączna liczba nasadzeń w parku i na osiedlu przekracza 12 tysięcy sztuk. Przywrócony został również dawny staw.
Park otwarto jesienią zeszłego roku.
Opacka w Oliwie Najciekawszą Inwestycją Mieszkaniową 2022
Miejsca
Opinie (129) 5 zablokowanych
-
2023-05-07 22:52
Niepołomnicka + Swiętokrzyska (2)
Cokolwiek, tam przecież ciągle się stoi w korku, o każdej porze....
Uważajcie z zakupami mieszkania na wielkopolskiej - przygotujcie się na korki na drodze...- 7 1
-
2023-05-07 23:05
Nic nowego
- 2 1
-
2023-05-08 08:32
Najgorsze że teraz jak zrobili jednokierunkową tam, to wszystko płynie na Niepołomicką, a tak to się ruch jeszcze jakoś rozkładał...
- 2 0
-
2023-05-08 06:57
Nowa Letnica
Czekamy na ul.Nowa Wyzwolenia!.Kiedy?
- 1 1
-
2023-05-08 07:04
Nowa Letnica (1)
A kiedy będzie reaktywacja kolejki SKM przez Nową Letnicę,tak jak PiS obiecał?Powstała nowa dzielnica wykluczona komunikacyjnie.
- 5 3
-
2023-05-08 21:26
Skm to sprawa miasta.
- 0 0
-
2023-05-08 08:14
Szkoda, że takie umowy nie są podpisywane (2)
W terenach poniżej świętokrzyskiej. Bloków od groma, a oprócz łącznika, za które i tak zapłaciło miasto nie powstała ani jedna ogólnodostępna droga, która byłaby alternatywą dla obecnych tras i zarazem wybudowana częściowo przez tych deweloperów. Łącznik spowodował tylko tyle, że jest większy ruch na Niepołomickiej, nic więcej!
- 11 1
-
2023-05-08 08:54
(1)
Nie powstała ani jedna ogólnodostępna droga, a na terenach które w miejscowym planie przeznaczone są jako mieszkaniowo - usługowe powstają same mieszkania. Nawet w miejscu, które miało byc centrum Łostowic. Powstał nawet park, który jest prywatny.
- 4 0
-
2023-05-08 12:45
Dokładnie!
Wygląda to tak, jakby nikt nie kontrolował tego. Często jak inwestycja to wiele budynków, to deweloperzy zostawiają budynek z usługą na sam koniec budowania osiedla...
- 0 0
-
2023-05-08 08:19
Fajnie, ale wolałbym, aby zamiast sponsorować szkółkę baletu, deweloper budował ze 3 poziomy hal garażowych pod budynkiem, żeby każdy człowiek mógł sobie kupić ze 3-4 miejsca postojowe, a jak ma taką fanaberię to i 10 miejsc postojowych w garażu podziemnym. Bo dlaczego nie?
- 5 1
-
2023-05-08 08:33
potrzebny jest pozew zbiorowy do maiasta
za niewywiązywanie się z obowiązku rozbudowy infrastruktury.
- 4 1
-
2023-05-08 08:38
Proszę, nie ocieplajcie wizerunku deweloperów. Budują i remontują drogi, bo jak inaczej mogliby powiedzieć klientowi, Zet chcą minimum 14 tysięcy za metr nieruchomości? Nie taki deweloper bezinteresowny i pro lokalny jak go trójmiasto.pl "maluje". W Gdyni Redłowie Semeko zanieczyścił foliami z budowy kilkanaście wysokich drzew. Tego nie da się jednak ująć w tabeli i pokazać.
- 5 1
-
2023-05-08 08:59
"od 2008 roku deweloperzy w Gdańsku wydali na budowę dróg wokół swoich inwestycji ponad 932 mln zł" - to chyba delikatnie rzecz biorąc manipulacja faktami/. To nie deweloperzy wydali ze swoich tylko należy napisać, tyle deweloperzy dodali do rachunków za sprzedawane nieruchomości, to kupujący mieszkania tyle zapłacili, deweloper tylko zarobił i osiągnął zysk.
- 7 2
-
2023-05-08 09:05
Jak jest
W latach bumu budowlanego w Gdańsku zawierano z deweloperami małą ilość umów na budowę dróg w stosunku do ilości i skali ich inwestycji. Warto byłoby też przedstawić w artykule jaki procent całości kosztów budowy/przebudowy dróg z art 16stego ustawy drogowej, stanowi te 900 milionów które "dorzucili" przez ostatnie 15 lat.
- 24 0
-
2023-05-08 09:24
(2)
Deweloperzy nie budują tych dróg za własna kasę, ale za kasę właścicieli mieszkań, gdzie cena jest wliczona w m2 mieszkania
- 10 0
-
2023-05-08 18:20
A później zdziwienie ze mieszkania drogie (1)
Bo miasto nie potrafi wywiązać się z zadania planowania i budowy dróg.
- 1 2
-
2023-05-08 21:17
Deweloperzy muszą ponosić koszty infrastruktury.
Dzięki ich działaniom zwiększa się ruch w danym miejscu.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.